Henryk Sienkiewicz

Geneza utworu i gatunek

Powieść historyczna „Potop” Henryka Sienkiewicza to druga część jego wielkiej trylogii. Pierwsza to „Ogniem i mieczem”, ostatnia „Pan Wołodyjowski”. Podobnie jak pierwsza z cyklu powieść także i „Potop” ukazywał się najpierw w odcinkach, drukowany był w krakowskim czasopiśmie „Czas” w latach 1884–1886. Zaraz po zakończeniu publikacji w prasie ukazało się pełne wydanie powieści.  

„Potop” jak i cała trylogia Henryka Sienkiewicza to wyraz twórczości motywowanej wsparciem rodaków w trudnym okresie zaborów, czasie po upadku powstania styczniowego i jego brutalnych skutków. Najczęściej mówi się o „pokrzepieniu serc”, a więc dobieraniu przez Sienkiewicza takich treści i takiego sposobu ich przedstawiania, które przywoływałyby, wzmacniały pamięć o sile polskiego narodu, odnoszonych przez walczących zwycięstwach, ale i podnoszeniu się po trudnych porażkach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że czas pisania „Trylogii” to także dla samego Sienkiewicza trudny czas, kiedy leczył się z gruźlicy i podnosił po śmierci pierwszej żony – Marii z Szetkiewiczów.  

Aby osiągnąć założony cel, Sienkiewicz nie tylko kreował bardzo wyraziste postaci, z którymi wiązali się czytelnicy, lecz także przywiązywał sporą wagę do wierności historycznym wydarzeniom. Nie oznacza ot jednak, że wszystkie obrazy w „Potopie” są w 100% zgodne z przekazami historycznymi, natomiast ogromną wiedzę pozyskiwał z rękopisów, wspomnień ojca Kordeckiego, ale i pamiętników Paska. Korzystał także przy pisaniu z wielu historycznych opracowań. 

„Potop” Henryka Sienkiewicza realizuje wszystkie wymogi powieści historycznej, a więc: 

  • umieszczenie fabuły w mniej lub bardziej odległej przeszłości, traktowanej w kategorii minionej historii, 
  • zaprezentowanie wydarzeń i postaci, które mają swoje historyczne pierwowzory (nie oznacza to jednak, że autor ma obowiązek wiernie trzymać się faktów, ponieważ tworzy nową rzeczywistość, przefiltrowaną przez jego wyobrażenia i narzucenie na wykreowany świat własnej perspektywy),  
  • fabuła często zorientowana jest wokół wydarzeń historycznych kluczowych dla jakiegoś narodu, grupy społecznej; pokazuje momenty przełomowe, mające swoje późniejsze konsekwencje,  
  • postaci realistyczne funkcjonują w świecie przedstawionym na równych prawach z postaciami fikcyjnymi,  
  • świat przedstawiony opisywany jest szczegółowo, aby jak najlepiej oddać cechy charakterystyczne konkretnego czasu i miejsca wydarzeń, często sięga się po archaizację, stylizację i inne rozwiązania stylistyczne, 
  • ocena i wartościowanie postaw bohaterów powieści historycznej odbywa się jednak z punktu widzenia teraźniejszości (a więc momentu pisania). 

Za ojca tego gatunku uznaje się Waltera Scotta, natomiast oprócz Sienkiewicza w polskiej literaturze sięgali po tę formę także m.in. Józef Ignacy Kraszewski, Maria Kossak-Szczucka, Bolesław Prus, Władysław Reymont, później także Jerzy Andrzejewski, a współcześnie np. Olga Tokarczuk w „Księgach Jakubowych”. 

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.