Konrad Wallenrod

Adam Mickiewicz

Pytania i odpowiedzi

Dlaczego Konrad Wallenrod jest bohaterem bajronicznym? 

Inspiracją dla Mickiewicza w tworzeniu postaci Konrada Wallenroda w dużej mierze były powieści poetyckie, twórczość George’a Byrona i Waltera Scotta.

Jednym z ważniejszych elementów wyróżniających te utwory jest bohater bajroniczny, a więc postać obciążona tajemnicą czy winą, o której stale pamięta. Tajemnica ta to zarzewie cierpienia i nieszczęścia bohatera. Bohater bajroniczny nie jest ani męczennikiem, ani silnym bojownikiem w stylu Prometeusza. To postać, która walczy, często w imię swojego własnego lub narodowego dobra, natomiast jest w tej walce z reguły osamotniona. 

Bohater bajroniczny to:

• Samotnik-buntownik, 

• Bohater skłócony z całym światem, występujący otwarcie przeciw niemu, 

• Nieszczęśliwy kochanek, 

• Emocjonalny, gwałtowny, odpowiadający na wydarzenia wybuchem silnych namiętności. 

• Jest przy tym wszystkim przekonany o własnej wyższości, wyjątkowości; wyróżnia go duma, a nawet pycha. 

• To indywidualista, który z reguły zostaje postawiony przez trudnym wyborem moralnym, który wywołuje u niego cierpienie, a jednocześnie sprawia, że jego postać jest odbierana bardzo często jako dwuznaczna. 

O bajronicznym rysie Konrada Wallenroda świadczy:

Samotność, która stale towarzyszy Alfowi-Konradowi: zarówno w młodości, jak i już jako Wielki Mistrz u Krzyżaków czuje się bardzo osamotniony, wyjątkową przerwę w tym poczuciu stanowi jedynie czas spędzony na dworze Kiejstuta, o którym to czasie wspomnienie przywołuje jeszcze większe cierpienie. 

Biografia pełna luk. Czytelnik historię Konrada Wallenroda vel Waltera Alfa poznaje dopiero pod sam koniec utworu, przez większą jego część historia postaci jest bardzo niejednoznaczna, spora część wątpliwości nawet na koniec nie zostaje wyjaśniona. 

Konrad Wallenrod staje wobec trudnego wyboru moralnego – zdrada, oszustwo versus obrona ojczyzny; ten makiaweliczny czyn sprawia, że postać ta jest bardzo niejednoznaczna.

Wallenrod jest także nieszczęśliwym kochankiem, który przez swój wybór traci miłość życia, jaką jest Aldona. Nawet jej decyzja o zamknięciu się w wieży, aby być bliżej ukochanego, nie jest w stanie zmniejszyć odczuwanego przez oboje bohaterów cierpienia. 

Główny bohater wyróżnia się bardzo dużą emocjonalnością, rządzą nim dwa przeciwstawne, ale bardzo silne uczucia: ogromna miłość do Aldony i równie silna nienawiść do Krzyżaków. 

Warto podkreślić, że Mickiewicz w stosunku do pierwotnych postaci bajronicznych dokonał istotnej zmiany. Postacie stworzone przez Byrona w większości walczą ze świtem o swoje prywatne, osobiste szczęście. W przypadku Konrada Wallenroda mowa o walce w imię przyszłości ojczyzny. 

Dlaczego Konrad Wallenrod jest bohaterem tragicznym? 

Konrad Wallenrod wpisuje się w ciąg bardzo charakterystycznych postaci: Króla Edypa, Kordiana, Konrada z III części Dziadów. Wszyscy ci bohaterowie postawieni są wobec tragicznego konfliktu, w którym każdy wybór jest tak naprawdę zły. Jeśli Konrad Wallenrod nie zdecydowałby się na zemstę na Krzyżakach i podstęp, jakiego dokonuje, istniałoby ogromne niebezpieczeństwo, że tradycyjnymi środkami zbrojnymi Litwinom nie udałoby się zatrzymać Krzyżaków. To zaś stanowiłoby ogromne zagrożenie na samego Konrada Wallenroda, jego ukochanej, całej ojczyzny. Wybierając więc miłość do kobiety, ryzykuje, że za chwilę i tak ją utraci, bo nie będzie się nią w stanie cieszyć, kiedy cała Litwa będzie pod władaniem Krzyżaków. 

Z drugiej strony, wybór, jakiego ostatecznie dokonuje, także ma bardzo bolesne konsekwencje. Po pierwsze traci szansę na spełnienie miłości. Czeka go najpierw długa rozłąka z Aldoną, potem możliwość rozmawiania z nią przez mury wieży, w której zamieszka ona jako pustelnica. Po drugie, Konrad, decydując się na podstęp, łamie zasady moralne i etyczne. Unika otwartej walki, okłamuje, działa na szkodę tych, którzy mu w danym momencie powierzają władzę. 

Wydaje się więc, że jakiejkolwiek decyzji nie podjąłby Konrad, to i tak będzie ona na jakimś poziomie zła i obfitująca w negatywne konsekwencje. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że w ramach konfliktu tragicznego, który staje się udziałem Konrada Wallenroda, na przeciwstawnych stronach ustawione zostają miłość do kobiety i interes osobisty oraz miłość do ojczyzny i troska o dobro wspólne. Ten wybór między dobrem własnym a przyszłością Litwy jest w przypadku Konrada Wallenroda bardzo charakterystyczny i to właśnie takie ustawienie opozycji jeszcze bardziej sprzyja poczuciu tragiczności bohatera.

Jakie wartości poświęcił Konrad Wallenrod? 

Konrad Wallenrod w imię obrony ojczyzny poświęca bardzo wiele. Nie jest to tylko miłość do kobiety, ale bardzo istotne dla niego wartości etyczne i moralne. Decydując się na podstęp, postępuje bowiem nieuczciwie, z czego doskonale zdaje sobie sprawę. To zaś przyczynia się do utraty szacunku w stosunku do samego siebie. Konrad ma poczucie utraty godności związanej właśnie z przekroczeniem granicy dobrego i złego. Podstęp, choćby nie wiadomo, w jak ważnej sprawie podjęty, zawsze będzie nieuczciwy. Konrad ma pełną tego świadomość i to sprawia, że stale rozmyśla o utraconych wartościach etycznych. 

Dlaczego Konrad Wallenrod został wybrany na wielkiego mistrza?

Konrad Wallenrod zostaje wybrany na Wielkiego Mistrza Zakonu przede wszystkim ze względu na swoją sławę. Kiedy powraca z Palestyny jako doświadczony wojownik, natychmiast zyskuje zainteresowanie innych Krzyżaków. Wydaje się jednak, że kluczowym elementem, który decyduje o jego wyborze, są określone cechy jego charakteru. Jest przez innych postrzegany nie tylko jako odważny, ale reprezentujący skromność, uniżenie i pogardę dla dóbr doczesnych, co w świetle doktryny zakonu było dość istotnym elementem, mimo że wielu zakonników nie przestrzega takiego sposobu życia. Ta wyjątkowa postawa Wallenroda sprawia, że zyskuje on wielu zwolenników, co przekłada się na jego wybór na Wielkiego Mistrza Zakonu.  

Dlaczego Konrad Wallenrod jest tajemniczy? 

Wallenrod jest tajemniczy z kilku powodów, na bardzo różnych poziomach dzieła:

·      Jako bohater, który decyduje się na podstęp w stosunku do Krzyżaków, musi chronić swoje prawdziwe pochodzenie, przekonania, swoją historię. Inaczej zaplanowana zemsta nie mogłaby się udać. 

·      Jako człowiek wplątany w określoną siatkę dylematów i ogromnie trudnych wyborów, jest bardzo niejednoznaczny, cały czas sam ma poczucie misji, a z drugiej pogardy do samego siebie. To zaś sprawia, że odsuwa się od ludzi. Chroni w ten sposób także Pustelnicę. Dopóki jego tożsamość nie zostanie odkryta, Aldona w wieży pozostaje bezpieczna. 

·      Jako bohater wykreowany przez Mickiewicza na postać bajroniczną z założenia jest typem bohatera skrywającego tajemnicę, odsuwającego się od świata. Fabuła bardzo stopniowo odsłania jego prawdziwą twarz. Jest to natomiast świadomy zabieg samego Mickiewicza. 

Dlaczego Konrad Wallenrod cierpi z powodu miłości? 

Konrad Wallenrod, czyli inaczej Walter Alf cierpi z powodu miłości, która jest odwzajemniona, ale nie może się zrealizować. Konrad bierze ślub z Aldoną. Małżeństwo to wynika ze szczerej i prawdziwej miłości między obojgiem bohaterów. Konrad jednak w pewnym momencie dokonuje dramatycznego wyboru – poświęca swoją miłość, by móc stanąć w obronie ojczyzny. Podstępem dostaje się do Zakonu Krzyżackiego, a w końcu zostaje jego Wielkim Mistrzem. Okazuje się, że w wieży na terenie zakonu Wielki Mistrz rozmawia z zamkniętą tam pustelnicą, którą jest Aldona. Ta jednak jest związana teraz ślubami złożonymi Bogu, nawet więc gdy Konrad prosi ją, aby opuściła wieżę i razem z nim uciekła na Litwę, kobieta odmawia. Konrad przekonany o tym, że zaraz zginie z ręki Krzyżaków, wypija truciznę. Sygnałem śmierci ukochanego dla Aldony jest spadająca z wieży lampa. Kobieta umiera właściwie zaraz po mężu.

Cierpienie z miłości wynika tutaj z dwóch powodów. Pierwszym jest poczucie i pewność odwzajemnienia, związania wyjątkowym węzłem miłości z drugą osobą. Drugim – równie silna pewność, że uczucie to trzeba poświęcić dla dobra ojczyzny. Dobro osobiste zostaje przełożone na ideał walki w obronie ojczyzny, nie niweluje to jednak ogromnej (wzajemnej) tęsknoty oraz cierpienia z nią związanego. Namiastką szczęścia są nocne spotkania, kiedy to Konrad przychodzi pod wieżę pustelnicy. Paradoksalnie potęgują one jednak u kochanków poczucie oddalenia i podkreślają niemożliwość spełnienia tej miłości. 

Jakiego podstępu dokonał Konrad Wallenrod? 

Postęp zastosowany przez Konrada Wallenroda jest wieloetapowy. Chłopiec porwany z rodzinnej Litwy przez Krzyżaków dzięki wajdelocie Halbanowi dowiaduje się, kim tak naprawdę jest. W chłopcu kształtuje się marzenie o zemście. Podczas jednej z bitew Krzyżaków z Litwinami chłopak pozwala się wziąć do niewoli. Na dworze księcia litewskiego Kiejstuta ujawnia swoje prawdziwe pochodzenie. Zakochuje się także z wzajemnością w córce księcia – Aldonie. Bierze z nią ślub. Wkrótce jednak po nim wraca do swojego planu zemsty na Krzyżakach, do którego przeprowadzenia pcha go poczucie zagrożenia, jakim cały czas dla Litwy są zakonnicy. Opuszcza więc żonę i wraca do Krzyżaków.

Walter Alf razem ze słynnym Konradem Wallenrodem, jako jego giermek, udaje się na wojnę do Palestyny. Tam Wallenrod ginie, a Alf przejmuje jego tożsamość. Wraca do Zakonu Krzyżackiego jako wielki wojownik, okryty ogromną sławą, co natychmiast wręcz czyni go faworytem do funkcji Wielkiego Mistrza. W końcu zostaje nim wybrany. Dzięki temu może realizować swój plan – odsuwać (mimo sprzyjających Krzyżakom okoliczności politycznych) atak na Litwę, nakazywać pokutę zakonnikom i tym samym osłabiać militarną siłę Zakonu. 

Kiedy Konrad Wallenrod popada w skrajne emocje? 

Konrad Wallenrod jako postać bajroniczna w skrajne emocje popada stosunkowo często na przestrzeni fabuły utworu. Wynika to przede wszystkim z tego, że jego życiem rządzą dwie największe namiętności – miłość do kobiety i nienawiść do wrogów ojczyzny. O ile Konrad Wallenrod na początku jako Wielki Mistrz Krzyżacki jawi się jako bardzo opanowana postać, o tyle im więcej o nim wiemy i im więcej sytuacji z jego życia się opowiada, coraz bardziej widoczna jest ogromna jego emocjonalność.

W skrajną nienawiść, żal i zaprzysięgłe przekonanie o konieczności walki Konrad (a właściwie Walter Alf) popada w momencie, gdy Halban odkrywa przez nim prawdę o jego pochodzeniu i tym, co jego narodowi wyrządzili Krzyżacy. Ogromna tęsknota za ojczyzną uruchomiona zostaje w momencie, gdy Halban rysuje przed młodym chłopakiem krajobraz Litwy. Skrajne emocje związane z miłością budzi oczywiście Aldona – widać to zarówno w opowieści o przeszłości Konrada, jak i w scenach rozmów Wielkiego Mistrza z pustelnicą.  

Konrad Wallenrod – zwycięzca czy przegrany? 

Bardzo trudno jest rozstrzygnąć, czy Konrad Wallenrod jest zwycięzcą, czy przegranym. Jednoznaczne zdefiniowanie tego bohatera wydaje się niemożliwe. Można oczywiście uznać, że w pojedynczych aspektach Konrad Wallenrod zwycięża, pod innymi względami jest absolutnym przegranym. Istotą jednak bohatera tragicznego, a szczególnie bajronicznego jest także to, że trudno go ostatecznie zdefiniować. To niedopowiedzenie i trudność ostatecznego rozstrzygnięcia, kim jest Konrad Wallenrod, to wynik celowego kształtowania utworu przez Mickiewicza. 

Z jednej strony można oczywiście powiedzieć, że Wallenrod jest zwycięzcą. Osiągnął bowiem założony cel – zemścił się na Krzyżakach, ratując jednocześnie swoją ukochaną ojczyznę. Zapłacił za to najwyższą cenę, natomiast wydaje się, że konieczności poniesienia ofiary był on świadomy. Zwycięstwo nad Krzyżakami, osłabienie ich polityczne i militarne, przy jednoczesnym odsuwaniu decyzji o konflikcie zbrojnym z Litwą było bardzo przemyślanym działaniem ze strony Konrada. Być może czytelnik mógłby oczekiwać, że Konrad Wallenrod będzie w pełni triumfował nad Krzyżakami, a nie popełni samobójstwo, natomiast w wymiarze polityczno-zbrojnym, a także osobistej zemsty Konrad z pewnością odnosi pewne zwycięstwo. 

Z drugiej jednak strony, trzeba bardzo wyraźnie podkreślić element przegranej w jego życiu. Przede wszystkim przegrana ta łączy się z utratą ukochanej kobiety. Najpierw on sam opuszcza Aldonę, potem ona – już jako pustelnica – odmawia ucieczki razem z nim ze względu na śluby, jakie złożyła Bogu, aby być bliżej ukochanego. To historia bardzo tragicznej miłości. Mimo że obie strony darzą się uczuciem, nie dane im jest zaznać spokoju i szczęścia w swoich ramionach. 

Kolejny element przegranej Konrada dotyczy poniesienia porażki na polu etyczno-moralnym. Dokonywane przez niego wybory są bardzo niejednoznaczne, trudne, wymagają odwagi, ostatecznie jednak osłabiają go jako człowieka. Okazuje się zdrajcą, osobą niegodną zaufania, kim, kto ludzi oddających mu władzę ciągnie na dno, także w imię swojej osobistej zemsty.

W końcu o przegranej Konrada najdobitniej świadczy jego samobójstwo. Trzeba bowiem przyznać, że mimo bardzo radykalnych wyborów ze strony Konrada nie wszystko poszło tak, jak sobie zaplanował. Porażką jest to, że nie udaje mu się do końca ukryć twarzy zdrajcy, porażką jest także to, że nie może uciec z ukochaną kobietą. Wyrazem tej porażki zdaje się popełnione przez bohatera samobójstwo.

Konrad Wallenrod – bohater czy zdrajca? 

Konrad Wallenrod jako bohater bardzo tajemniczy, niejednoznaczny, bajroniczny jest trudno opisywalny. Niełatwo poddać go jednoznacznej ocenie. Tak jak trudno powiedzieć, czy był zwycięzcą, czy przegranym, tak problem stanowi odpowiedź na pytanie, czy jest to bohater, czy zdrajca. 

Na korzyść jego bohaterstwa przemawia przede wszystkim jego pochodzenie, historia porwania przez Krzyżaków, późniejsze opowieści Halbana i budowanie przez wajdelotę w młodym chłopaku przekonania, jak wiele zostało mu odebrane. W końcu spotkanie z Kiejstutem i rozwijające się uczucie do Aldony sprawiają, że Konrad Wallenrod tylko utwierdza się w przekonaniu, że zemsta na Krzyżakach jest niezbędna. Jest to oczywiście jego osobisty rewanż, natomiast podstęp, który zaplanuje, chroni jednocześnie ojczyznę przed atakiem Krzyżaków. Litwa w tamtym momencie nie wytrzymałaby kolejnego najazdu i ostatecznie uległa Zakonowi. Podstęp Wallenroda daje litewskim dowódcom czas i szanse podjęcia walki z zakonem. W tym sensie Konrad jest z pewnością bohaterem. 

Trzeba jednak spojrzeć na tę postać także od strony Krzyżaków. W tym kontekście jest to absolutny zdrajca. Ten, który podstępem wkracza do Zakonu, przejmuje czyjąś tożsamość, udaje, kogoś, kim nie jest, by zyskać władzę, a następnie wykorzystać ją przeciw tym, którzy mu ją ofiarowali. Trudno więc nie uznać, że Konrad jest także zdrajcą, tym, który walczy nieczysto, nie fair. Pojawia się oczywiście pytanie, czy była inna możliwość wygrania walki z Krzyżakami, natomiast faktem pozostaje, że Krzyżaków Konrad zdradził.

 

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.