klasa - II liceum

przedmiot - historia muzyki

temat zajęć - "Wprowadzenie do klasycyzmu - Mozart jako czołowy przedstawiciel epoki klasycznej"

cel ogólny - znajomość zagadnień z zakresu klasycyzmu ze szczególnym uwzględnieniem postaci W.A. Mozarta i jego twórczości

cele szczegółowe (operacyjne) - uczeń potrafi:

- wskazać ramy czasowe epoki klasycyzmu

- wymienić przynajmniej 5 charakterystycznych cech muzyki

klasycznej

- wymienić głównych kompozytorów klasycyzmu

- wymienić i scharakteryzować najważniejsze dzieła Mozarta

- rozpoznać ze słuchu przedstawiony na lekcji utwór Mozarta

- werbalizować własne przeżycia związane ze słuchaniem

utworu muzycznego

- na podstawie podanych informacji i nagrania odkryć

przekaz utworu muzycznego

procedury realizacji celów:

materiał nauczania - tekst z biografią Mozarta, nagranie utworu

strategia nauczania - emocjonalna, informacyjna

środki i materiały - tekst z biografią Mozarta, płyta CD z nagraniem utworu

Mozarta, tablica

ETAP ZAJĘĆ

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI UCZNIA

ŚRODKI I MATERIAŁY

SPODZIEWANE

REZULTATY

UWAGI

1. czynności organizacyjne

- sprawdza obecność

- przygotowuje materiały audiowizualne

- pomagają nauczycielowi w przygotowaniu

klasy do zajęć

- dziennik

- materiały audiowizualne

- przygotowanie sali do zajęć

2. powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć

- zadaje uczniom pytania z zakresu poprzednio przerabianej lekcji

- odpowiadają na pytania

- utrwalenie poznanych wcześniej wiadomości

- panuje bezstresowa atmosfera - nauczyciel nie stawia ocen

3. wprowadzenie do nowych zajęć

- podaje temat nowej lekcji

- zadaje pytania dotyczące posiadanej już wiedzy uczniów na ten temat oraz razem z nimi porządkuje uzyskane wiadomości

- uzupełnia zapisane przez uczniów informacje -ramy czasowe epoki klasycznej, jej cechy charakterystyczne, głowni przedstawiciele

- zapisują temat lekcji w zeszycie

- przekazują posiadane informacje, wspólnie starają się je uporządkować zapisując je na tablicy

- zapisują w zeszycie informacje podane przez nauczyciela

- zeszyt

- tablica

- zweryfikowanie własnych oraz zaznajomienie się z nowymi informacjami dotyczącymi epoki klasycyzmu - ramy czasowe, cechy charakterystyczne, główni przedstawiciele

- nauczyciel zachęca i aktywizuje uczniów do wspólnej pracy

4. praca w grupach nad tekstem

- dzieli uczniów na 4 grupy, rozdaje im teksty dotyczące biografii Mozarta i jego twórczości

- koordynuje

przedstawianie zdobytych informacji przez grupy uczniów, poprawia ewentualne błędy

- każda grupa wydziela sobie dogodne do wspólnej pracy miejsce w klasie

- pracując z tekstem wyszukują informacji na zadany temat

- wzajemnie się uzupełniając przedstawiają wynik swojej pracy

- tekst dotyczący biografii Mozarta

- wyszukanie i zaznajomienie się z wiadomościami na temat życia i twórczości Mozarta

- nauczyciel aktywnie przygląda się pracy poszczególnych grup, w razie potrzeby wskazuje uczniom sposoby osiągnięcia żądanego efektu

5. słuchanie utworu

- włącza nagranie z utworem Mozarta

- zadaje uczniom wypisanie podczas słuchania charakterystycznych cech utworu oraz na podstawie wcześniej zdobytych informacji umieszczenie go w odpowiednim okresie twórczości kompozytora

- zadaniem dodatkowym jest odgadnięcie tytułu utworu

- aktywnie słuchają utworu jednocześnie realizując podane przez nauczyciela zadania

- płyta CD z nagraniem utworu Mozarta

- odtwarzacz CD

- dokonanie charakteryzacji utworu na podstawie wcześniej zdobytych informacji

- w klasie panuje cisza - uczniowie w skupieniu słuchają utworu

6. dyskusja nad wysłuchanym utworem

- wysłuchuje zapisanych przez uczniów informacji

- rozpoczyna dyskusję dotyczącą subiektywnych odczuć uczniów związku z wysłuchanym utworem

- dyskusja na temat "co kompozytor chciał wyrazić swoim dziełem?"

- indywidualnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi utworu

- wyrażają swoje odczucia i emocje

-na podstawie wcześniejszych informacji i własnych odczuć dyskutują nad przekazem utworu

- zwerbalizowanie własnych odczuć, emocji dotyczących wysłuchanego utworu

- samodzielne odkrycie przekazu utworu

- nauczyciel prowadząc dyskusję stara się włączyć w nią wszystkich uczniów, nie tylko samodzielnie się zgłaszających

7. podsumowanie i zakończenie lekcji

- wraz z uczniami powtarza najważniejsze fakty omówione na lekcji

- starają się bez pomocy notatek powtórzyć najważniejsze wiadomości z lekcji

- zrozumienie i utrwalenie przerabianych na lekcji wiadomości