klasa - II liceum
przedmiot - historia muzyki
temat zajęć - "Wprowadzenie do klasycyzmu - Mozart jako czołowy przedstawiciel epoki klasycznej"
cel ogólny - znajomość zagadnień z zakresu klasycyzmu ze szczególnym uwzględnieniem postaci W.A. Mozarta i jego twórczości
cele szczegółowe (operacyjne) - uczeń potrafi:
- wskazać ramy czasowe epoki klasycyzmu
- wymienić przynajmniej 5 charakterystycznych cech muzyki
klasycznej
- wymienić głównych kompozytorów klasycyzmu
- wymienić i scharakteryzować najważniejsze dzieła Mozarta
- rozpoznać ze słuchu przedstawiony na lekcji utwór Mozarta
- werbalizować własne przeżycia związane ze słuchaniem
utworu muzycznego
- na podstawie podanych informacji i nagrania odkryć
przekaz utworu muzycznego
procedury realizacji celów:
materiał nauczania - tekst z biografią Mozarta, nagranie utworu
strategia nauczania - emocjonalna, informacyjna
środki i materiały - tekst z biografią Mozarta, płyta CD z nagraniem utworu
Mozarta, tablica
ETAP ZAJĘĆ
|
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
|
CZYNNOŚCI UCZNIA
|
ŚRODKI I MATERIAŁY
|
SPODZIEWANE
REZULTATY
|
UWAGI
|
1. czynności organizacyjne
|
- sprawdza obecność
- przygotowuje materiały audiowizualne
|
- pomagają nauczycielowi w przygotowaniu
klasy do zajęć
|
- dziennik
- materiały audiowizualne
|
- przygotowanie sali do zajęć
| |
2. powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć
|
- zadaje uczniom pytania z zakresu poprzednio przerabianej lekcji
|
- odpowiadają na pytania
|
- utrwalenie poznanych wcześniej wiadomości
|
- panuje bezstresowa atmosfera - nauczyciel nie stawia ocen
| |
3. wprowadzenie do nowych zajęć
|
- podaje temat nowej lekcji
- zadaje pytania dotyczące posiadanej już wiedzy uczniów na ten temat oraz razem z nimi porządkuje uzyskane wiadomości
- uzupełnia zapisane przez uczniów informacje -ramy czasowe epoki klasycznej, jej cechy charakterystyczne, głowni przedstawiciele
|
- zapisują temat lekcji w zeszycie
- przekazują posiadane informacje, wspólnie starają się je uporządkować zapisując je na tablicy
- zapisują w zeszycie informacje podane przez nauczyciela
|
- zeszyt
- tablica
|
- zweryfikowanie własnych oraz zaznajomienie się z nowymi informacjami dotyczącymi epoki klasycyzmu - ramy czasowe, cechy charakterystyczne, główni przedstawiciele
|
- nauczyciel zachęca i aktywizuje uczniów do wspólnej pracy
|
4. praca w grupach nad tekstem
|
- dzieli uczniów na 4 grupy, rozdaje im teksty dotyczące biografii Mozarta i jego twórczości
- koordynuje
przedstawianie zdobytych informacji przez grupy uczniów, poprawia ewentualne błędy
|
- każda grupa wydziela sobie dogodne do wspólnej pracy miejsce w klasie
- pracując z tekstem wyszukują informacji na zadany temat
- wzajemnie się uzupełniając przedstawiają wynik swojej pracy
|
- tekst dotyczący biografii Mozarta
|
- wyszukanie i zaznajomienie się z wiadomościami na temat życia i twórczości Mozarta
|
- nauczyciel aktywnie przygląda się pracy poszczególnych grup, w razie potrzeby wskazuje uczniom sposoby osiągnięcia żądanego efektu
|
5. słuchanie utworu
|
- włącza nagranie z utworem Mozarta
- zadaje uczniom wypisanie podczas słuchania charakterystycznych cech utworu oraz na podstawie wcześniej zdobytych informacji umieszczenie go w odpowiednim okresie twórczości kompozytora
- zadaniem dodatkowym jest odgadnięcie tytułu utworu
|
- aktywnie słuchają utworu jednocześnie realizując podane przez nauczyciela zadania
|
- płyta CD z nagraniem utworu Mozarta
- odtwarzacz CD
|
- dokonanie charakteryzacji utworu na podstawie wcześniej zdobytych informacji
|
- w klasie panuje cisza - uczniowie w skupieniu słuchają utworu
|
6. dyskusja nad wysłuchanym utworem
|
- wysłuchuje zapisanych przez uczniów informacji
- rozpoczyna dyskusję dotyczącą subiektywnych odczuć uczniów związku z wysłuchanym utworem
- dyskusja na temat "co kompozytor chciał wyrazić swoim dziełem?"
|
- indywidualnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi utworu
- wyrażają swoje odczucia i emocje
-na podstawie wcześniejszych informacji i własnych odczuć dyskutują nad przekazem utworu
|
- zwerbalizowanie własnych odczuć, emocji dotyczących wysłuchanego utworu
- samodzielne odkrycie przekazu utworu
|
- nauczyciel prowadząc dyskusję stara się włączyć w nią wszystkich uczniów, nie tylko samodzielnie się zgłaszających
| |
7. podsumowanie i zakończenie lekcji
|
- wraz z uczniami powtarza najważniejsze fakty omówione na lekcji
|
- starają się bez pomocy notatek powtórzyć najważniejsze wiadomości z lekcji
|
- zrozumienie i utrwalenie przerabianych na lekcji wiadomości
| ||