Grupę stanowią dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej; zajęcia te mogą zostać przeprowadzone w klasie lub też świetlicy i innych ośrodkach. Zajęcia są dość proste do przeprowadzenia i opierają się na wiedzy ogólnej wychowawcy, jak również jego doświadczeniach i dojrzałości. Proponowane zadania są przygotowane w taki sposób, by były dostępne dla wszystkich: nauczycieli, pedagogów, wychowawców z ośrodka lub świetlicy. Do głównych celów przeprowadzanych zajęć należą:

  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności do grupy
  • wprowadzanie uczniów do współodpowiedzialności
  • zaszczepienie w wychowankach świadomości, iż są oni członkami pewnej społeczności, a ich klasa jest miejscem, gdzie wspólnej zabawy i pracy
  • wdrażanie uczniów do bezpośredniego porozumiewania się z innymi
  • budowanie między uczniami więzi i integracja grupy

W trakcie niezbędne są następujące materiały pomocnicze:

    • arkusz szarego papieru
    • kartki (zielone i białe)
    • pisaki i nożyczki
    • taśma klejąca
    • nagranie z muzyką relaksacyjną
    • rozsypanka zdaniowa w kopertach
    • piłeczka
    • następujące hasła, napisane na kolorowych kartonach:

"Odrobina dobra okazana drugiemu człowiekowi może być wielkim prezentem"

"Najkrótszą drogą do drugiego człowieka jest uśmiech"

"Szanuj innych, a inni będą szanowali ciebie"

"Ważni goście naszej klasy: proszę, dziękuje, przepraszam"

"Dobrze, że jesteś ..."

"Nie szata zdobi człowieka".

"Nikt z nas nie ma tego, co mamy razem, każdy ze sobą wnosi to, co ma najlepszego, zatem żeby mieć wszystko, potrzebujemy siebie razem"

Przebieg zajęć:

Zadaniem nauczyciela na wstępie jest wprowadzenie uczniów w temat tak, aby znali problemy poruszane w dalszej części zajęć oraz cel tych zajęć. Każde z zadań może być poprzedzone krótkim wstępem; może to być również krótka dyskusja uczniów, doprowadzająca ich do problemów związanych z akceptacją i wspólnotą grupy.

  • Zadanie 1

Wychowawca przypina na tablicy arkusz szarego papieru oraz rysuje na nim duże, drzewo bez liści, następnie wydaje polecenie uczniom, aby na zielonej kartce odrysowali własną dłoń, po czym dokładnie ją wycięli i wpisali na kciuku swoje imię. Wycięte dłonie uczniowie wieszają przy pomocy taśmy klejącej na drzewie, jako liście. Po ukończeniu tego zadania, nauczyciel podsumowuje je np. w ten sposób: "W taki oto sposób stworzyliśmy wszyscy jedną grupę, wspólnotę; przynależymy wszyscy do tego drzewa i tak jak ono, i my możemy wspólnie się rozwijać i rozkwitać"

Wniosek: klasa stanowi wspólnotę, w której uczniowie tworzą całość, mają wspólne zadania, gry i zabawy

  • Zadanie 2

Nauczyciel prosi uczniów, aby usiedli w kręgu, a sam, w widocznym dla wszystkich miejscu, wiesza 2 kartki z zapisanymi zdaniami.

"Klasa jest miejscem, gdzie ......................."

"Przychodzę tutaj, ponieważ ................... "

Zadaniem uczniów jest dokończenie powyższych zdań.

  • Zadanie 3

Wychowawca na wstępie wyjaśnia cel zadania mówiąc: "każdy z was jest inny, ale pamiętajcie, że nie ma złych dzieci; każdy jest dobry w jakiejś dziedzinie i nie koniecznie w nauce; przekazując sobie tę piłeczkę, podkreślajcie swoje walory, mówiąc, w czym jesteście dobrzy np. dobrze czytam, ładnie piszę...". Następnie podaje piłeczkę pierwszemu z brzegu uczniowi i jeszcze raz wyjaśnia, na czym polega jego zadanie. Każdy z uczniów po wypowiedzeniu o swojej zalecie, rzuca piłeczkę kolejnemu.

  • Zadanie 4

Wychowawca rozdaje wszystkim uczniom kartki z trzema rozpoczętymi zdaniami: Jestem... Mam... Potrafię.... Zadaniem uczniów jest przyklejenie kolegom lub koleżankom kartki papieru na plecach (wszyscy mają je posiadać). Następnie nauczyciel daje polecenie uczniom, aby dopisali oni do rozpoczętych zdań jakieś pozytywne rzeczy o poszczególnych właścicielach kartek, nic nie mówiąc mu o tym. Tak więc zadaniem dzieci jest odnalezienie w każdej osobie choć jednej, pozytywnej rzeczy, w którą się w niej ceni. Po ukończeniu zadania uczniowie siadają w razem w kręgu zdejmując swoje karteczki i po kolei czytają na głos swoje napisane przez innych cechy; każdy mówi o tym, co najbardziej go zaskoczyło.

  • Zadanie 5

Nauczyciel zaczyna zadanie od wstępu, mówiąc: trudno jest nauczyć się wspólnie pracować, często przyczyną tych trudności mogą być zazdrość lub dążenie do wyłączności, tymczasem należy robić coś wspólnie w taki sposób, żeby wszyscy czuli się jednakowo ważni. Każdy z nas uczy się odkrywać i doceniać zarówno zalety innych jak i swoje własne a każdy z nas jest jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny. Dlatego właśnie współpraca tak nas wzbogaca i w efekcie jest dużo bardziej skuteczna niż jakiekolwiek działanie indywidualne. Następnie wychowawca dzieli uczniów na pięć równych grup, z których każda otrzymuje kopertę, w której znajduje się rozsypanka wyrazową. Zadaniem uczniów jest ułożenie jej, naklejenie na białą kartkę i powieszenie na tablicy, następnie przedstawiciele poszczególnych grup czytają swoje zdania. W kopertach znajdują się następujące rozsypane zdania:

"Dobrze, że jesteś z nami"

"Tworzymy jedność w różności"

"Każdy z nas jest jedyny i niepowtarzalny"

"Wspólnie jesteśmy w stanie pokonać wszelkie trudności"

"Gdyby cię zabrakło, klasa nie byłaby już taka sama"

  • Zadanie 6

Jest to zadanie domowe; wychowawca wraca do drzewa z listkami mówiąc: na naszym drzewie są teraz puste liście, ale jutro z nich powstanie "bukiet dobrych chęci". Aby go stworzyć, zastanówcie się, w jaki sposób możecie pomóc innym, co możecie zrobić dla swojej klasy? Zadaniem uczniów jest wpisanie następnego dnia rano, zaraz po przyjściu do klasy, swoich postanowień na listkach ze swoimi imionami.

  • Zakończenie

Wychowawca kończąc zajęcia może krótko podsumować wypełnione zadania, jak również zachęcić dzieci do rozmowy na temat przeprowadzonych zajęć: jak im się podobały i czy było coś, co ich zaskoczyło. Jeśli uczniowie będą wypowiadać pozytywne uwagi, warto przeprowadzić kolejne, podobne w formie zajęcia.