- temat serii zajęć: przesyłanie wiadomości
- temat zajęć: gołąb pocztowy
- zapis w dzienniku:
- słuchanie wzorowego czytania opowiadania "Goniec z północy"
- wyszukiwanie określonych fragmentów tekstu
- wyrazy z "ó" wymiennym i niewymiennym
- przeszłe i współczesne sposoby przesyłania wiadomości
- budowania i tryb życia gołębi
- pisanie listu od Pani Zimy
- dodawanie i odejmowanie liczb
- cel ogólny: nauka uczniów pojęć związanych z pocztą oraz kształtowanie w nich umiejętności wygłaszania własnego zdania
- cele operacyjne: uczeń:
- przestrzega reguł zabaw zespołowych
- potrafi układać wypowiedzi w formie listu
- potrafi przedstawić regułę z "ó" wymiennym i niewymiennym
- zna budowę gołębia i jego tryb życia
- potrafi odejmować oraz dodawać liczby do 100
- czas trwania zajęć: 3 godziny
- stosowane metody:
- metoda podająca
- rozmowa
- metoda problemowa
- analiza
- synteza
- wykorzystanie kart pracy
- formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w grupach
- środki dydaktyczne
- kartki z szyfrem
- fotografia i rysunek gołębia
- pokaz gołębi w komputerze
- karty pracy
- karta matematyczna
- podręcznik
- punkty dla uczniów za aktywność
- karty ewaluacyjne
- przebieg zajęć:
- część wstępna
- powitanie - uczniowie po kolei i w ciszy przekazują sobie wiadomość poprzez uścisk słoni
- dzieci wymyślają różne hasła związane z pocztą
- odszyfrowanie wiadomości: przesyłanie wiadomości - gołąb pocztowy
2. część właściwa
- nauczyciel czyta opowiadanie z podręcznika
- uczniowie wraz z nauczycielem analizują przeczytany tekst poprzez odpowiadanie na określone pytania wraz z wyszukaniem fragmentów potwierdzających te odpowiedzi
- jak można rozszyfrować tytuł opowiadania?
- skąd przyleciał gołąb pocztowy?
- jak chłopiec zaopiekował się chorym gołębiem?
- dlaczego chłopiec myślał, że list jest od Pani Zimy?
- co mógł zawierać list od Pani Zimy?
- gdzie dalej poleciał gołąb?
- indywidualne głośne czytanie opowiadania przez uczniów
- drama - przedstawienie przez uczniów drogi gołębia pocztowego
- dokładne określenie trasy wędrówki gołębia pocztowego
- układanie przez uczniów i zapisanie w karcie pracy listu od Pani Zimy
- poznanie zasad pisania wyrazów z "ó" wymiennym i niewymiennym i zapisanie ich w zeszycie w postaci tabelki
- przedstawienie dawnych oraz współczesnych sposobów korespondencji
- budowa oraz tryb życia gołębi (pokaz slajdów)
- tworzenie rodziny słowa "gołąb" oraz układanie przez uczniów zdań z wymyślonymi wyrazami
- ćwiczenia z matematyki - dodawanie i odejmowanie do 100
- część końcowa
- podsumowanie przez nauczyciela zajęć
- zadanie pracy domowej - uczniowie mają się nauczyć czytać oraz ułożyć i zapisać zdanie z wyrazami zawierającymi literkę "ó"
- wypełnienie karty ewaluacyjnej