• temat serii zajęć: przesyłanie wiadomości
  • temat zajęć: gołąb pocztowy
  • zapis w dzienniku:
    • słuchanie wzorowego czytania opowiadania "Goniec z północy"
    • wyszukiwanie określonych fragmentów tekstu
    • wyrazy z "ó" wymiennym i niewymiennym
    • przeszłe i współczesne sposoby przesyłania wiadomości
    • budowania i tryb życia gołębi
    • pisanie listu od Pani Zimy
    • dodawanie i odejmowanie liczb
  • cel ogólny: nauka uczniów pojęć związanych z pocztą oraz kształtowanie w nich umiejętności wygłaszania własnego zdania
  • cele operacyjne: uczeń:
    • przestrzega reguł zabaw zespołowych
    • potrafi układać wypowiedzi w formie listu
    • potrafi przedstawić regułę z "ó" wymiennym i niewymiennym
    • zna budowę gołębia i jego tryb życia
    • potrafi odejmować oraz dodawać liczby do 100
  • czas trwania zajęć: 3 godziny
  • stosowane metody:
    • metoda podająca
    • rozmowa
    • metoda problemowa
    • analiza
    • synteza
    • wykorzystanie kart pracy
  • formy pracy:
    • praca indywidualna
    • praca w grupach
  • środki dydaktyczne
    • kartki z szyfrem
    • fotografia i rysunek gołębia
    • pokaz gołębi w komputerze
    • karty pracy
    • karta matematyczna
    • podręcznik
    • punkty dla uczniów za aktywność
    • karty ewaluacyjne
  • przebieg zajęć:
  1. część wstępna
    • powitanie - uczniowie po kolei i w ciszy przekazują sobie wiadomość poprzez uścisk słoni
    • dzieci wymyślają różne hasła związane z pocztą
    • odszyfrowanie wiadomości: przesyłanie wiadomości - gołąb pocztowy

2. część właściwa

    • nauczyciel czyta opowiadanie z podręcznika
    • uczniowie wraz z nauczycielem analizują przeczytany tekst poprzez odpowiadanie na określone pytania wraz z wyszukaniem fragmentów potwierdzających te odpowiedzi
    • jak można rozszyfrować tytuł opowiadania?
    • skąd przyleciał gołąb pocztowy?
    • jak chłopiec zaopiekował się chorym gołębiem?
    • dlaczego chłopiec myślał, że list jest od Pani Zimy?
    • co mógł zawierać list od Pani Zimy?
    • gdzie dalej poleciał gołąb?
    • indywidualne głośne czytanie opowiadania przez uczniów
    • drama - przedstawienie przez uczniów drogi gołębia pocztowego
    • dokładne określenie trasy wędrówki gołębia pocztowego
    • układanie przez uczniów i zapisanie w karcie pracy listu od Pani Zimy
    • poznanie zasad pisania wyrazów z "ó" wymiennym i niewymiennym i zapisanie ich w zeszycie w postaci tabelki
    • przedstawienie dawnych oraz współczesnych sposobów korespondencji
    • budowa oraz tryb życia gołębi (pokaz slajdów)
    • tworzenie rodziny słowa "gołąb" oraz układanie przez uczniów zdań z wymyślonymi wyrazami
    • ćwiczenia z matematyki - dodawanie i odejmowanie do 100
  1. część końcowa
    • podsumowanie przez nauczyciela zajęć
    • zadanie pracy domowej - uczniowie mają się nauczyć czytać oraz ułożyć i zapisać zdanie z wyrazami zawierającymi literkę "ó"
    • wypełnienie karty ewaluacyjnej