Muzyka okresu baroku poprzedzona dość zawiłym okresem renesansu niesie ze sobą kolejne zmiany, którym warto byłoby się przyjrzeć. Ramy epoki określa się na lata: 1600 - 1750. Data początkowa wiąże się z wystawieniem jednej z pierwszych oper, które w owym czasie nosiły nazwę dramma per musica.
Należy mieć jednak świadomość, że rok 1600 nie był pierwszym, w którym powstawały dzieła o nachyleniu monodycznym, bowiem już w latach drugiej połowy XVI w. na dworze ferraryjskim, gdzie mecenatem sztuki zajmowała się rodzina d`Este, powstały pierwsze koncerty na głos solowy z akompaniamentem instrumentalnym (przez muzykologów zjawisko to określane jest jako pseudomonodia).
Koniec epoki przyjął umowną datę posługując się rokiem śmierci najznamienitszego kompozytora tegoż okresu, czyli Jana Sebastiana Bacha.
Epoka baroku nie jest epoka jednolitą, bowiem z jednej strony dojrzewa tam monodia akompaniowana, której popularność rozrastała się dzięki działalności tzw. Cameraty Florendzkiej, która to grupa na czele z Giovannim Bardim (~ sponsor) podjęła za cel odrodzenie starożytnej poezji i muzyki, która przede wszystkim uwydatniała tekst. Camerata głosiła, że " mowa jest panią, a nie sługą harmonii". Na gruncie tychże idei wyrastały takie formy jak: kantata, opera, oratorium, muzyka a cappella natomiast zanikała ustępując miejsca pieśni z towarzyszeniem instrumentalnym.
Po drugiej stronie palisady mamy bogatą twórczość polifoniczną, geniusz fugi Jana Sebastiana Bacha, który swymi dziełami organowymi stawia się w opozycji do owej monodii. Zachowuje jednak ducha epoki w swych pasjach, mszy, oratoriach.
Na skutek wzbogacania się repertuaru muzyki klawiszowej powstawały nowe instrumenty, których możliwości
dawały zarówno kompozytorom, jak i wykonawcom większe pole manewru. Instrumentami tymi były: klawikord, klawesyn i najważniejsze: organy. Bardzo ważnym instrumentem epoki były również skrzypce, które docenił w swej twórczości Antonio Vivaldi.
Kompozytorzy epoki baroku:
Jan Sebastian Bach - geniusz muzyki polifonicznej, a także doskonały kompozytor muzyki kameralnej, jak i wokalno - instrumentalnej. Joseph Friedrich Haendel - muzyka kameralna, plenerowa, wokalno - instrumentalna (opozycja Bacha) Antonio Vivaldi - geniusz muzyki na instrumenty smyczkowe Domenico Scarlatti Arcangello Corelli Claudio Monteverdi
Muzyka polska również ma swoich godnych przedstawicieli w epoce baroku:
Bartłomiej Pękiel Stanisław Sylwester Szarzyński Grzegorz Gerwazy Gorczycki Marcin Mielczewski Adam Jarzębski