Fryderyk Franciszek Chopin urodził się w 1810 roku, a zmarł w 1849. Jest najwybitniejszym pianistą
i kompozytorem polskim. Urodził się we wsi Żelazowa Wola nieopodal Sochaczewa. Matką Chopina była Justyna z Krzyżanowskich, a ojcem Mikołaj Chopin - nauczyciel pochodzący z Lotaryngii. Gry na fortepianie mały Fryderyk uczył się u Wojciecha Żywnego od roku 1816. Później w latach 1826-1829 był uczniem Szkoły Głównej Muzyki w Warszawie w klasie fortepianu Józefa Elsnera.
Chopin w 1829 roku wyjeżdża do Wiednia, gdzie poznaje m.in. Carla Czernego i dwukrotnie koncertuje
w Kartnertortheater.
W 1830 roku Chopin daje koncerty w Teatrze Narodowym w Warszawie wykonując m.in. Koncert fortepianowy f-moll. W tym samym roku wyjeżdża do Wiednia, a stamtąd w 1831 do Paryża, gdzie przebywa już do końca życia. W stolicy Francji poznaje m.in.: Franciszka Liszta, Roberta Schumanna, Feliksa Mendelssohna, Hectora Berlioza. Licznie koncertuje i daje prywatne recitale w salonach paryskiej arystokracji. Udziela również prywatnym lekcji m.in. Marii Czartoryskiej.
W latach 1835-1847 jest szczególnie blisko związany z pisarką George Sand. Letnie miesiące oboje spędzają
w posiadłości George w Nohant. Ostatni paryski koncert Chopina odbywa się w 1848 roku w Sali Pleyela. Ostatnie tournee zaś - w Anglii i Szkocji. Chopin chorował na gruźlicę, której objawy nasiliły się szczególnie mocno w 1849 roku. Kompozytor umiera w Paryżu 17 października 1849. Pogrzeb odbywa się na paryskim cmentarzu Pere-Lachaise. Serce kompozytora spoczywa w warszawskim kościele św. Krzyża.
Twórczość kompozytorska
Chopin jest autorem utworów z przeznaczeniem na fortepian solo lub z towarzyszeniem orkiestry. Ten właśnie instrument jest charakterystyczny dla epoki romantyzmu. Chopin w swej genialnej muzyce łączył wirtuozowski styl brillant oraz cechy polskich tańców narodowych. W zakresie techniki gry na instrumencie wyznaczył nowe drogi nieznane wcześniej u żadnego polskiego kompozytora.
Wśród utworów Chopina na szczególne miejsce zasługują dwa Koncerty fortepianowe e-moll i f-moll. Kompozytor zastosował w nich klasyczną formę, modny wówczas styl brillant (styl występujący również
w walcach, charakteryzuje się wirtuozerią i lekkością) oraz swój niepowtarzalny romantyczny styl.
Ważne miejsce w twórczości zajmują miniatury taneczne. Należą do nich: walce, mazurki, polonezy.
Pierwsze polonezy Chopina nawiązują do tańców tworzonych przez Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego. Polonezy późniejsze charakteryzują się większą dramaturgią i tragizmem. Zaś wielkie polonezy z opusu 44,53,61 cechuje przynależność do innego gatunku, jakim jest poemat symfoniczny, a co za tym idzie wielość środków wyrazowych zastosowanych właśnie w tych kompozycjach.
Do miniatur nietanecznych należą m.in. etiudy wydanych w dwóch zbiorach w liczbie 24. W nich to właśnie Chopin zastosował liczne problemy natury technicznej, bogatą harmonikę, jak i śpiewną, melodyjną kantylenę.
Fryderyk Chopin napisał 24 preludia we wszystkich 24 tonacjach. Pisał je głównie podczas pobytu na Majorce. Charakteryzuje je kantylenowy liryzm (np. Preludium Des-dur) oraz dramatyzm wypowiedzi (np. Preludium d-moll).
Nokturn to forma stworzona przez J. Fielda. Chopin napisał 19 nokturnów, które cechuje: ozdobna melodyka, technika wariacyjna oraz trzyczęściowa forma. Zbliżone pod względem wyrazowym do nokturnów są: Berceuse Des-dur oraz Barkarola Fis-dur.
Ballada - to nowy gatunek muzyki fortepianowej stworzonej przez Chopina. Napisał 4 ballady prawdopodobnie inspirując się balladami Adama Mickiewicza (związki te nie są jednak potwierdzone). Ballady Chopina cechuje narracyjność wyrażone poprzez ciągłe prowadzenie linii melodycznej, silne kontrasty faktury i dynamiki.
Scherzo to poemat fortepianowy o dość pokaźnych rozmiarach. Nawiązanie do klasycznego scherza odbywa się u Chopina poprzez stosowanie formy repryzowej i trójdzielnego metrum. Scherza Chopina zyskały jednak pewną dramaturgię i burzliwość wyrazową (np. Scherzo h-moll lub Scherzo b-moll).
Sonaty Chopina oparte są na klasycznych założeniach tej formy. Innowacja polega na wprowadzeniu marsza żałobnego jako trzeciej części Sonaty b-moll, która stanowi samodzielną część o etiudowym charakterze.
Wzorem polskiej pieśni romantycznej stały się właśnie pieśni Chopina do tekstów m.in. Adama Mickiewicza.
Muzyka Chopina cieszy się po dziś dzień niesłabnącą popularnością. W czasach zaborów symbolizowała uczucia patriotyczne i wskrzeszała do walki. W 1927 roku w Warszawie odbył się pierwszy Międzynarodowy konkurs Pianistyczny im. F.Chopina, który do dnia dzisiejszego odbywa się co pięć lat.
Festiwale chopinowskie odbywają się również od 1946 roku w Dusznikach oraz od 1959 roku w Mariańskich Łaźniach.
Wyjątkowa twórczość Chopina wywarła ogromny wpływ na muzykę romantyzmu poprzez zastosowanie w niej licznych kategorii wyrazowych, emocjonalnych i problemów technicznych.
Ważniejsze utwory Fryderyka Chopina
Ballady
|
Ballada g-moll op. 23, 1833
Ballada F-dur op. 38, 1839
Ballada As-dur op. 47, 1841
Ballada f-moll op. 52, 1842-1843
|
Etiudy
|
Etiudy op. 10, 1829-1833:
1. C-dur 2. a-moll 3. E-dur 4. cis-moll 5. Ges-dur 6. es-moll 7. C-dur 8. F-dur 9. f-moll 10. As-dur 11. Es-dur 12. c-moll
Etiudy op. 25, 1835-1837:
1. As-dur 2. f-moll 3. F-dur 4. a-moll 5. e-moll 6. gis-moll 7. cis-moll 8. Des-dur 9. Ges-dur 10. h-moll 11. a-moll 12. c-moll
Etudes de la Méthode des méthodes, 1839-1840:
1. f-moll 2. As-dur 3. Des-dur
|
Koncert
|
Koncert e-moll op. 11 na fortepian i orkiestrę, 1830
Koncert f-moll op. 21 na fortepian i orkiestrę, 1829
|
Mazurki
|
Mazurki op. 6, 1830 (nr 3), 1832 (nr 1 i całość):
1. fis-moll 2. cis-moll 3. E-dur 4. es-moll 5. C-dur
Mazurki op. 7, 1824 (nr 4), 1830 (nr 2), 1831 (nr 3), 1832 (całość):
1. B-dur 2. a-moll 3. f-moll 4. As-dur
Mazurki op. 17, 1833:
1. B-dur 2. e-moll 3. As-dur 4. a-moll
Mazurki op 24, 1833:
1. g-moll 2. C-dur 3. As-dur 4. b-moll
Mazurki op. 30, 1837 :
1. c-moll 2. h-moll 3. Des-dur 4. cis-moll
Mazurki op. 33, 1838:
1. gis-moll 2. C-dur 3. D-dur 4. h-moll
Mazurki op. 41, 1838 (nr 1), 1839:
1. e-moll 2. H-dur 3. As-dur 4. cis-moll
Mazurki op. 50, 1842:
1. G-dur 2. As-dur 3. cis-moll
Mazurki op. 56, 1843-1844:
1. H-dur 2. C-dur 3. c-moll
Mazurki op. 59, 1845:
1. a-moll 2. As-dur 3. fis-moll
Mazurki op. 63, 1846:
1. H-dur 2. f-moll 3. cis-moll
Mazurki [op. 67], 1835 (nr 1, 3), 1846 (nr 4), 1848 lub 1849 (nr 2):
1. G-dur 2. g-moll 3. C-dur 4. a-moll
Mazurki [op. 68], 1827 (nr 2), 1830 (nr 1, 3), 1848 lub 1849 (nr 4):
1. C-dur 2. a-moll 3. F-dur 4. f-moll
Mazurek G-dur, 1826
Mazurek B-dur, 1826
Mazurek B-dur, 1832
Mazurek As-dur, 1834
Mazurek a-moll, 1840
Mazurek a-moll (Notre Temps), 1841
|
Nokturny
|
Nokturny op. 9, 1832:
1. b-moll 2. Es-dur 3. H-dur
Nokturny op. 15, 1833:
1. F-dur 2. Fis-dur 3. g-moll
Nokturny op. 27, 1835:
1. cis-moll 2. Des-dur
Nokturny op. 32, 1837:
1. H-dur 2. As-dur
Nokturny op. 37, 1838 (nr 1), 1839 (nr 2):
1. g-moll 2. G-dur
Nokturny op. 48, 1841:
1. c-moll 2. fis-moll
Nokturny op. 55, 1842-1844:
1. f-moll 2. Es-dur
Nokturny op. 62, 1846:
1. H-dur 2. E-dur
Nokturn e-moll [op. 72 nr 1], 1827
Nokturn cis-moll (Lento con gran espressione), 1830
Nokturn c-moll, 1847
|
Pieśni
|
1. Życzenie, G-dur (S. Witwicki)
2. Wiosna, g-moll (S. Witwicki)
3. Smutna rzeka, fis-moll (S. Witwicki)
4. Hulanka, C-dur (S. Witwicki)
5. Gdzie lubi, A-dur (S. Witwicki)
6. Precz z moich oczu, f-moll (A. Mickiewicz)
7. Poseł, D-dur (S. Witwicki)
8. Śliczny chłopiec, D-dur (B. Zaleski)
9. Melodia, G-dur (Z. Krasiński)
10. Wojak, As-dur (S. Witwicki)
11. Dwojaki koniec, d-moll (B. Zaleski)
12. Moja pieszczotka, Ges-dur (A. Mickiewicz)
13. Nie ma czego trzeba, a-moll (B. Zaleski)
14. Pierścień, Es-dur (S. Witwicki)
15. Narzeczony, c-moll (S. Witwicki)
16. Piosnka litewska, F-dur (L. Osiński)
17. Leci liście z drzewa, es-moll (W. Pol)
Czary, d-moll (S. Witwicki)
Dumka a-moll (B. Zaleski)
|
Polonezy
|
Polonez C-dur op. 3 na fortepian i wiolonczelę, 1829, 1830 (Introdukcja)
Polonez Es-dur op. 22 na fortepian i orkiestrę, 1835
Polonezy op. 26, 1835:
1. cis-moll 2. es-moll
Polonezy op. 40, 1838 (nr 1), 1839 (nr 2):
1. A-dur 2. c-moll
Polonez fis-moll op. 44, 1841
Polonez As-dur op. 53, 1843
Polonez-Fantazja As-dur op. 61, 1846
Polonezy [op. 71], 1827, 1828, 1829:
1. d-moll 2. B-dur 3. f-moll
Polonez B-dur, 1817
Polonez g-moll, 1817
Polonez As-dur, 1821
Polonez gis-moll, 1822 lub 1824
Polonez b-moll, 1826
Polonez Ges-dur, 1829
|
Preludia
|
Preludia op. 28, 1838-1839:
1. C-dur 2. a-moll 3. G-dur 4. e-moll 5. D-dur 6. h-moll 7. A-dur 8. fis-moll 9. E-dur 10. cis-moll 11. H-dur 12. gis-moll 13. Fis-dur 14. es-moll 15. Des-dur 16. b-moll 17. As-dur 18. f-moll 19. Es-dur 20. c-moll 21. B-dur 22. g-moll 23. F-dur 24. d-moll
Preludium As-dur (Presto con leggerezza), 1834
Preludium cis-moll op. 45, 1841
|