Cała kultura w starożytnym Egipcie silnie podporządkowana była panującej religii. Około 5000 lat przed naszą erą bardzo ważnym rytualnym elementem były tańce magiczne. Od XXX do XVI w. p.n.e. w Starym i Średnim Państwie muzyka była ważnym akompaniamentem podczas recytowania przez kapłanów religijnych tekstów oraz towarzyszyła tańcom wykonywanym w świątyniach. Dlatego bardzo dbano o muzyczne wykształcenie kapłanów. Nie mamy żadnych źródeł dotyczących muzyki świeckiej z tego okresu. Możemy jednak wnioskować, że muzycy grający na dworze Faraona byli postawieni wysoko w hierarchii społecznej. Wiemy jednak o tym, że muzyka w starożytnym Egipcie wchodziła w skład edukacji powszechnej, co świadczy o bardzo dużym jej znaczeniu. Najstarsze znane nam instrumenty muzyczne z terenów Egiptu pochodzą z V tysiąclecia p.n.e. i należą do grupy idiofonów - są instrumentami perkusyjnymi samobrzmiącymi. Najbardziej charakterystycznym instrumentem obrzędowym ze znanych nam jest sistrum. Był to rodzaj grzechotki, a gra na nim najprawdopodobniej towarzyszyła obrzędom ku czci Ozyrysa. Najstarsze przykłady talerzy i kastanietów pochodzą z czasów początków Nowego Państwa. Pojawiły się więc stosunkowo późno, podobnie jak dzwonki, najczęściej wykonane z brązu, które ozdabiane były wizerunkami głowy boga Bes oraz innymi, nawiązującymi do mitologicznych przekazów.
Nie mamy niestety wystarczających dokumentów i informacji, na podstawie których można by powiedzieć coś o egipskiej teorii muzyki. Wszystko wskazuje jednak na to, że istniały pewne normy, być może nawet mody, według których tworzono i wykonywano muzykę. Podobnie jak we wszystkich starożytnych krajach, w Egipcie również wierzono, że muzyka ma pewną magiczną moc, poszczególne dźwięki lub ich zestawienia mogą powodować w ludziach różne emocje i uczucia. Łączono także muzykę z różnymi zjawiskami kosmicznymi.
W X w. naszej ery, już w czasach nowożytnych, na terenie Egiptu działał znany muzyk Al-Mia-Il, a także jego syn, Tami. Niedługo potem, w XII i w XIII wieku, zaczęła się też rozwijać teoria muzyki. Później nastąpił okres zacofania, który był spowodowany tureckim najazdem. Po nim odrodzenie tradycji narodowych w muzyce nastąpiło dopiero w wieku XX. Duży wpływ miało na to powstanie Królewskiej Akademii Muzyki Arabskiej w 1932 roku.