- temat: grody oraz podgrodzia w dawnej Polsce
- czas trwania lekcji: 45 minut
- cel ogólny: zapoznanie uczniów z zagadnieniem tworzenia się grodów oraz podgrodzi
- cele operacyjne:
- uczeń potrafi opowiedzieć, jak wyglądały oraz gdzie tworzyły się grody i podgrodzia
- uczeń potrafi wymienić podstawowe funkcje grodów i podgrodzi
- uczeń potrafi opowiedzieć, czym zajmowali się mieszkańcy grodów i podgrodzi
- uczeń potrafi wytłumaczyć znaczenie takich pojęć, jak:
- gród
- podgrodzie
- fosa
- wał
- targ
- uczeń potrafi wskazać na mapie polskie grody
- uczeń potrafi swobodnie się posługiwać nowopoznanymi pojęciami
- uczeń na podstawie poznanych faktów potrafi wyciągnąć odpowiednio wnioski
- uczeń potrafi współpracować w grupie z innym uczniami
- metody nauczania:
- gry dydaktyczne (drama)
- opis
- pogadanka
- praca z mapą
- praca z podręcznikiem
- pomoce dydaktyczne:
- mapa Polski
- mapka grodów i osad
- podręcznik
- tablica poglądowa
- przebieg zajęć:
- nauczyciel sprawdza obecność
- nauczyciel sprawdza pracę domową uczniów
- uczniowie powtarzają znany materiał
- nauczyciel podaje nowy tematu lekcji
- realizacja tematu lekcji
- podsumowanie zajęć przez nauczyciela
- nauczyciel zadaje pracę do domu uczniom
CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO - PORZĄDKOWE, OGNIWA I ZASADY
|
CZAS
|
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
|
CZYNNOŚCI UCZNIA
|
POMOCE DYDAKTYCZNE
| UWAGI |
sprawdzenie obecności
|
minuta
|
czyta listę obecności
|
odpowiadają
|
dziennik
| |
sprawdzenie pracy domowej
|
2 minuty
|
chodzi po klasie i sprawdza zadanie domowe w zeszycie
|
pokazują nauczycielowi zadanie
| ||
powtórzenie materiału z poprzednich zajęć
|
5 minut
|
odpytuje uczniów
|
odpowiadają
|
uczniowie zgłaszają się do ustnej odpowiedzi
| |
podanie nowego tematu lekcji i realizacja
|
4 minuty
|
podsumowuje odpowiedzi uczniów i rozpoczyna nowy temat
|
zapisują temat lekcji do zeszytu
|
podsumowanie może zostać zakończone oceną wypowiadających się uczniów
| |
analiza nowego tematu zajęć
|
5 minut
|
przedstawia uczniom cel zajęć
|
słuchają nauczyciela
| ||
realizacja tematu
|
20 minut
|
wprowadza następujące treści:
1. pokazuje mapę Polski polecając uczniom odszukanie na niej grodów oraz zwraca im uwagę na ich położenie
2. prowadzi pogadankę dla wyciągnięcia odpowiednich wniosków
3. przedstawia tablice ukazujące rekonstrukcję grodu, polecając uczniom wnikliwą obserwację oraz opis
4. zaczyna pogadankę na temat funkcji grodu w aspekcie jego wyglądu
5. tworzy model grodu
6. wprowadza nowe pojęcia: gród, podgrodzie, wały, fosa
|
1. ochotnicy podchodzą do mapy wskazując na grody wraz z ich najbliższymi okolicami
2. wyprowadzają wnioski, iż grody położone są w trudnodostępnych miejscach
3. po chwili obserwacji opisują wygląd grodu
4. wyciągają wnioski w drodze obserwacji i analizy położenia grodów
5. budują model grodu
6. odpowiadają na zadawane im pytania
|
mapy
tablice poglądowe
elementy źródłowe (ilustracje)
tablice historyczne
mapa grodów i osad
materiały do makiety
|
aktywacja słabszych uczniów
zainteresowanie uczniów czynnościami praktycznymi
|
podsumowanie
|
3 minuty
|
ocenia aktywność poszczególnych uczniów
| |||
zadanie pracy domowej
|
5 minut
|
zadaje uczniom pracę do domu oraz przedstawia temat kolejnej lekcji
|
zapisują temat pracy domowej
|