SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Mariola Olszewska
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o procentach.
Standardy umiejętności matematycznych ucznia w zakresie
- Opisywania sytuacji matematycznej
Uczeń potrafi:
- zapisywać ułamki zwykłe i dziesiętne w postaci procentu;
- zapisywać dany procent w postaci ułamka zwykłego i dziesiętnego;
- podać przepis (wzór) na obliczenie procentu danej liczby i liczby z danego jej procentu;
- podać zapis wyrażający stosunek dwóch liczb za pomocą procentu /obliczyć ile procent
jednej liczby stanowi druga liczba/.
- Rozumowania
Uczeń rozumie:
- pojęcie procentu jako ułamka o mianowniku 100;
- sposób obliczania odsetek od kwoty złożonej dzbanku lub od pożyczonej z banku;
- potrzebę prezentowania wielkości za pomocą diagramów (wykresów).
- Korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce
Uczeń umie:
- wykonywać proste obliczenia bankowe;
- prezentować wielkości za pomocą różnych rodzajów wykresów /kołowego,
kwadratowego, prostokątnego, kolumnowego i słupkowego/, w tym wykresów
procentowych.
Cel wychowawczy:
Uczeń potrafi zgodnie współdziałać w grupie, aby osiągnąć postawiony cel – doprowadzić
do właściwego rozwiązania postawionego problemu matematycznego.
SCENARIUSZ LEKCJI
I CZĘŚC – WSTĘPNA
- Powitanie, sprawdzenie obecności.
- Przypomnienie zadania domowego – analiza sposobu wykonania diagramu kołowego.
- Wprowadzenie do tematu lekcji – zainteresowanie ucznia zadaniem polegającym na zamianie liczb na procenty, uporządkowaniem w kolejności rosnącej wyników i odczytaniem rozwiązania będącego tematem głównym lekcji.
POWTÓRZENIE |
I |
UTRWALENIE |
WIADOMOŚCI |
O |
PROCENTACH |
0,3 |
|
|
0,87 |
1,5 |
2 |
4. Zapisanie tematu do zeszytów.
II CZĘŚĆ – GŁÓWNA
Wykonywanie różnorodnych ćwiczeń związanych z procentami
Zad. 1. Przyjrzyj się narysowanemu kwadratowi. Podaj jakim procentem powierzchni całego
kwadratu jest część zamalowana kolorem:
- zielonym
- pomarańczowym
- niebieskim
Zad. 3. Połącz strzałką procenty i odpowiadające im ułamki /liczby mieszane/.
15% |
|
|
125% |
0,025 |
|
2,5% |
|
|
|
|
Zad. 4. Masz przed sobą prostokątny diagram procentowy danego obszaru lasu. Zapisz na podstawie diagramu, jaki procent całej powierzchni zajmują:
- sosny - świerki - jodły - buki - dęby - brzozy |
|
Zad. 5. Praca w grupach - podział uczniów na 5 zespołów.
Odczytanie zadania do wykonania:
Na zgrupowanie do Spały pojechało 25 sportowców, z czego 9 to biegacze, 5 skoczków, 4 ciężarowców, 6 tyczkarzy i miotacze. Ilu było miotaczy? Sporządź diagram procentowy składu sportowców poszczególnych dyscyplin.
Grupa I – diagram kwadratowy
Grupa II – diagram prostokątny
Grupa III– diagram słupkowy
Grupa IV – diagram kolumnowy
Grupa V – diagram punktowy
- uczniowie w grupach wykonują zadanie, nauczyciel podchodzi do stolików, wspiera, doradza, dopinguje do jak najlepszego wykonania zadania;
- prezentacja wykonanych diagramów – zawieszenie plansz na tablicy i omówienie wyników;
- dokonanie oceny zaangażowania uczniów podczas wykonywania zadania.
III CZĘŚĆ - KOŃCOWA
1. Zadanie pracy domowej – rozwiąż zadanie:
Pan Nowak wziął na zakup nowych maszyn kredyt z banku 20 000 zł na 21% w stosunku rocznym na 6 miesięcy. Oblicz jaką kwotę musi spłacić do banku pan Nowak.
2. Pożegnanie, zakończenie zajęć.
Komentarze (0)