Niniejsze opracowanie jest przykładem czynności pielęgnacyjno - wychowawczych przeznaczonych dla dziecka w wieku około 5 - 6 miesięcy, przejawiającego takie problemy jak pielęgnacyjne jak odparzenia i ciemieniucha oraz problemy wychowawcze w postaci częstego i głośnego płaczu oraz początków choroby sierocej.
Czynności pielęgnacyjne:
Do tego rodzaju czynności zalicza się zaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka takich jak:
- oddychanie
- sen
- czystość
- termoregulacja
- zaspokajanie potrzeby oddychania dziecka polega na wykonywaniu następujących czynności pielęgnacyjnych:
- wywietrzenie pomieszczenia, w którym ma spać dziecko
- oczyszczenie noska dziecka za pomocą gruszki, co ułatwi mu oddychanie
- bieżąca toaleta, czyli przewijanie
- hartowanie dziecka poprzez częste spacery
- zapewnienie dziecku dopływu świeżego powietrza
- prowadzenie inhalacji i ćwiczeń oddechowych
- zaspokojenie potrzeby snu dziecka wymaga następujących czynności:
- odpowiednie przygotowanie do snu przez dobranie właściwej bielizny pościelowej oraz bielizny osobistej dziecka, która powinna mu zapewniać nieskrępowane ruchy oraz wygodne ułożenie w czasie snu
- odpowiednie przygotowanie pomieszczenia, które powinno być ciche i zaciemnione
- zapewnienie dopływu świeżego powietrza poprzez otwarte okno czy też sen na świeżym powietrzu (np. na balkonie)
- wywietrzenie pomieszczenia przed snem (przynajmniej 30 minut)
- potrzeby termoregulacyjne dziecka zapewniane są poprzez:
- dobór ubrania dziecka adekwatny do temperatury jego otoczenia
- wybór odpowiedniego koloru ubrania, które nie powinno być zbyt ciemne, ponieważ przyciąga to promienie słoneczne
- latem powinno się wybierać ubranka białe
- wybór odpowiedniego do pory roku obuwia
- potrzeby czystości dziecka zapewnia się poprzez takie czynności jak:
- codzienna toaleta jego pośladków
- mycie i czesanie główki dziecka
- stosowanie codziennej kąpieli
Wychowanie zdrowotne:
- układanie dziecka na brzuszku (około 2,5 minuty), czego celem jest wzmacnianie jego mięśni grzbietowych
- unoszenie dziecka około 5 - 6 razy dziennie do pozycji siedzącej, czego celem jest kształtowanie jego rozwoju ruchowego
- ustawianie dziecka do pozycji siedzącej trzymając je pod pachami przy wykonywaniu przy nim czynności pielęgnacyjnych, co powoduje rozwój dużych grup mięśni
- układanie dziecka na brzuszku oraz umieszczanie zabawki przed nim, co wzmacnia jego mięśnie
- pobudzanie dziecka do przewracania się na bok poprzez podawanie mu zabawki to z jednej, to z drugiej strony, co powoduje wzmacnianie się jego grup mięśniowych oraz stanowi ćwiczenie przewrotów
- ustawienie przez chwilę dziecka do pozycji stojącej przytrzymując je pod pachami, czego celem jest kształtowanie i rozwój mięśni nóżek
- przyciąganie lekko dziecka za rączki aby osiągało pozycję siedzącą, co kształtuje jego mięśnie grzbietu
- dawanie dziecku różnych przedmiotów w taki sposób, by znajdowały się one najpierw nad główką, potem z boku i przed jego twarzą, co stanowi ćwiczenie dla ruchu chwytnego oraz reagowanie na ruchy przez spostrzeganie
Wychowanie umysłowe (różnego rodzaju zabawy manipulacyjne):
- podawanie dziecku zabawek z różnych odległości i stron, co stanowi stymulację dla sięgania przez dziecko po zabawkę oraz wodzenia za nią wzrokiem
- potrząsanie grzechotką po różnych stronach główki dziecka kształtuje jego słuch
- przekładanie grzechotki dziecka z ręki do ręki, czego celem jest rozwijanie jego koordynacji wzrokowo - ruchowej
- stosowanie zabawy "Podróż po świecie", której celem jest stymulacja rozwoju mowy
- stymulacja gaworzenia oraz wymawiania głosek (zabawa w echo)
- układanie zabawek w zasięgu wzroku dziecka z różnych jego stron co poprawia jego koordynację wzrokowo - ruchową
Wychowanie społeczno - moralne (zawiązywanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem):
- prezentowanie dziecku wierszyka rysowanego jak na przykład "Kurczątko" wprowadza je w dobry nastrój
- stosowanie zabawy kontaktowo - paluszkowej "Sroczka" eliminuje objawy choroby sierocej
- śpiewanie dziecku kołysanki "Kotki dwa" wycisza dziecko
- śpiewanie dziecku piosenki "Z popielnika na Wojtusia" eliminuje objawy choroby sierocej
- śpiewanie dziecku piosenki "Kurki trzy" powoduje nawiązanie z nim kontaktu emocjonalnego
- zabawa z dzieckiem "idzie rak" wprowadza je w dobry nastrój
- zabawy typu "A ku ku", "Jest - nie ma" czy "Podróż po świecie" wprowadzają dziecko w dobry nastrój
Wychowanie estetyczne:
- rytmiczna zabawa grzechotką powoduje umuzykalnianie dziecka
- słuchanie przez dziecka pozytywki uspokaja je
- słuchanie przez dziecko karuzeli kształtuje u niego koncentrację słuchową
- śpiewanie dziecku kołysanki "Kotki dwa" powoduje jego wyciszenie i uspokojenie oraz eliminuje u niego objawy choroby sierocej
- taniec z dzieckiem na rękach powoduje jego umuzykalnianie
- zabawa dydaktyczna polegająca na nakręcaniu historyjki obrazkowej i melodyjki kształtuje u dziecka koncentrację wzrokowo - słuchową