Niniejsze opracowanie jest przykładem czynności pielęgnacyjno - wychowawczych przeznaczonych dla dziecka w wieku około 5 - 6 miesięcy, przejawiającego takie problemy jak pielęgnacyjne jak odparzenia i ciemieniucha oraz problemy wychowawcze w postaci częstego i głośnego płaczu oraz początków choroby sierocej.

Czynności pielęgnacyjne:

Do tego rodzaju czynności zalicza się zaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka takich jak:

  • zaspokajanie potrzeby oddychania dziecka polega na wykonywaniu następujących czynności pielęgnacyjnych:
    • wywietrzenie pomieszczenia, w którym ma spać dziecko
    • oczyszczenie noska dziecka za pomocą gruszki, co ułatwi mu oddychanie
    • bieżąca toaleta, czyli przewijanie
    • hartowanie dziecka poprzez częste spacery
    • zapewnienie dziecku dopływu świeżego powietrza
    • prowadzenie inhalacji i ćwiczeń oddechowych
  • zaspokojenie potrzeby snu dziecka wymaga następujących czynności:
    • odpowiednie przygotowanie do snu przez dobranie właściwej bielizny pościelowej oraz bielizny osobistej dziecka, która powinna mu zapewniać nieskrępowane ruchy oraz wygodne ułożenie w czasie snu
    • odpowiednie przygotowanie pomieszczenia, które powinno być ciche i zaciemnione
    • zapewnienie dopływu świeżego powietrza poprzez otwarte okno czy też sen na świeżym powietrzu (np. na balkonie)
    • wywietrzenie pomieszczenia przed snem (przynajmniej 30 minut)
  • potrzeby termoregulacyjne dziecka zapewniane są poprzez:
    • dobór ubrania dziecka adekwatny do temperatury jego otoczenia
    • wybór odpowiedniego koloru ubrania, które nie powinno być zbyt ciemne, ponieważ przyciąga to promienie słoneczne
    • latem powinno się wybierać ubranka białe
    • wybór odpowiedniego do pory roku obuwia
  • potrzeby czystości dziecka zapewnia się poprzez takie czynności jak:
    • codzienna toaleta jego pośladków
    • mycie i czesanie główki dziecka
    • stosowanie codziennej kąpieli

Wychowanie zdrowotne:

  • układanie dziecka na brzuszku (około 2,5 minuty), czego celem jest wzmacnianie jego mięśni grzbietowych
  • unoszenie dziecka około 5 - 6 razy dziennie do pozycji siedzącej, czego celem jest kształtowanie jego rozwoju ruchowego
  • ustawianie dziecka do pozycji siedzącej trzymając je pod pachami przy wykonywaniu przy nim czynności pielęgnacyjnych, co powoduje rozwój dużych grup mięśni
  • układanie dziecka na brzuszku oraz umieszczanie zabawki przed nim, co wzmacnia jego mięśnie
  • pobudzanie dziecka do przewracania się na bok poprzez podawanie mu zabawki to z jednej, to z drugiej strony, co powoduje wzmacnianie się jego grup mięśniowych oraz stanowi ćwiczenie przewrotów
  • ustawienie przez chwilę dziecka do pozycji stojącej przytrzymując je pod pachami, czego celem jest kształtowanie i rozwój mięśni nóżek
  • przyciąganie lekko dziecka za rączki aby osiągało pozycję siedzącą, co kształtuje jego mięśnie grzbietu
  • dawanie dziecku różnych przedmiotów w taki sposób, by znajdowały się one najpierw nad główką, potem z boku i przed jego twarzą, co stanowi ćwiczenie dla ruchu chwytnego oraz reagowanie na ruchy przez spostrzeganie

Wychowanie umysłowe (różnego rodzaju zabawy manipulacyjne):

  • podawanie dziecku zabawek z różnych odległości i stron, co stanowi stymulację dla sięgania przez dziecko po zabawkę oraz wodzenia za nią wzrokiem
  • potrząsanie grzechotką po różnych stronach główki dziecka kształtuje jego słuch
  • przekładanie grzechotki dziecka z ręki do ręki, czego celem jest rozwijanie jego koordynacji wzrokowo - ruchowej
  • stosowanie zabawy "Podróż po świecie", której celem jest stymulacja rozwoju mowy
  • stymulacja gaworzenia oraz wymawiania głosek (zabawa w echo)
  • układanie zabawek w zasięgu wzroku dziecka z różnych jego stron co poprawia jego koordynację wzrokowo - ruchową

Wychowanie społeczno - moralne (zawiązywanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem):

  • prezentowanie dziecku wierszyka rysowanego jak na przykład "Kurczątko" wprowadza je w dobry nastrój
  • stosowanie zabawy kontaktowo - paluszkowej "Sroczka" eliminuje objawy choroby sierocej
  • śpiewanie dziecku kołysanki "Kotki dwa" wycisza dziecko
  • śpiewanie dziecku piosenki "Z popielnika na Wojtusia" eliminuje objawy choroby sierocej
  • śpiewanie dziecku piosenki "Kurki trzy" powoduje nawiązanie z nim kontaktu emocjonalnego
  • zabawa z dzieckiem "idzie rak" wprowadza je w dobry nastrój
  • zabawy typu "A ku ku", "Jest - nie ma" czy "Podróż po świecie" wprowadzają dziecko w dobry nastrój

Wychowanie estetyczne:

  • rytmiczna zabawa grzechotką powoduje umuzykalnianie dziecka
  • słuchanie przez dziecka pozytywki uspokaja je
  • słuchanie przez dziecko karuzeli kształtuje u niego koncentrację słuchową
  • śpiewanie dziecku kołysanki "Kotki dwa" powoduje jego wyciszenie i uspokojenie oraz eliminuje u niego objawy choroby sierocej
  • taniec z dzieckiem na rękach powoduje jego umuzykalnianie
  • zabawa dydaktyczna polegająca na nakręcaniu historyjki obrazkowej i melodyjki kształtuje u dziecka koncentrację wzrokowo - słuchową