• temat: funkcje rodziny
  • cel główny: zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami rodziny
  • cele szczegółowe:
  1. uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie funkcji rodziny
  2. uczeń potrafi wymienić przynajmniej pięć funkcji rodziny
  3. uczeń potrafi omówić wybrane funkcje rodziny
  • przebieg zajęć:
  1. nauczyciel sprawdza obecność
  2. nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i wprowadza ich do nowego zagadnienia
  3. nauczyciel poprzez zadawanie pytań naprowadza uczniów na temat rodziny:

→ pytanie dotyczące powstania rodziny (wykorzystanie burzy mózgów)

celem pytania jest sprowokowanie dyskusji, z której nauczyciel mógłby wyłonić następujące pojęcia:

    • wielopokoleniowość, czyli ciągłość rodziny
    • rodzina pochodzenia, czyli dom rodzinny
    • rodzina którą zakładamy, czyli małżeństwo

→ pytanie dotyczące skojarzeń z terminem "rodzina" (pojęcie to pochodzi od słowa "rodzić")

  1. nauczyciel przechodzi do pierwszej funkcji rodziny - prokreacji; na tablicy rysuje słońce z promieniem, na którym wpisuje słowo prokreacja (tak samo będzie zapisywał kolejne funkcje rodziny)
  1. nauczyciel dzieli klasę na 3 - 4 grupy
  1. poszczególne grupy wypisują swoje propozycje funkcji rodziny
  1. każda grupa dzieli się swoimi przemyśleniami z reszta klasy
  1. nauczyciel podsumowując pracę grup, wypisuje na tablicy kolejne funkcje rodziny:
    • prokreacyjna - rodzina stanowi wspólnotę osób spełniającą najbardziej korzystne warunki dla przyjścia na świat nowego człowieka oraz przygotowania go do samodzielnego życia
    • miłości - rolą rodziny jest zaspokajanie podstawowych potrzeb ludzkich, czyli potrzeby miłości, bezpieczeństwa oraz przynależności
    • wychowawcza - to świadoma działalność rodziców lub innych członków rodziny ukierunkowana na dobro dziecka
    • socjalizacyjna - rolą rodziny jest kształtowanie w jej członkach odpowiednich zachowań, norm oraz wartości, które są uznawane w społeczeństwie
    • ekonomiczna - rodzina powinna zaspokajać potrzeby materialne swoich członków, takie jak jedzenie, mieszkanie czy ubranie, przy czym wszyscy jej członkowie mają swój wkład w domowy budżet - rodzice pracują a dzieci ucząc się inwestują w swoją przyszłość
    • opiekuńcza - rodzina ma chronić swoich członków przed negatywnymi zachowaniami, takimi jak alkoholizm czy narkomania; odpowiednie wzorce wyniesione z domu rodzinnego zapobiegają popełnianiu przez dzieci błędów życiowych a zarazem dają punkt odniesienia dla dobra i zła
    • kulturotwórcza - zadaniem rodziny jest wprowadzenie swoich członków w świat sztuki oraz umożliwienie im rozwijania własnych zainteresowań czy talentów; rodzina stanowi również szkołę obyczajów, postaw, języka oraz wzorów zachowań
    • religijna - rodzina powinna wspierać moralno - religijny rozwój swoich członków; funkcja ta realizuje również przekaz kultury religijnej, wierzeń oraz wartości
    • wspomaganie rozwoju osobowości - osobowość to kształtowane przez całe życie indywidualne właściwości psychiczne oraz duchowe; osobowość kształtowana jest przez wiedzę o sobie oraz o świecie oraz przez wszystkim spotykanych ludzi
  1. nauczyciel podsumowuje zajęcia wypisując na tablicy efekt pracy poszczególnych grup - elementy powtarzające się wpisywane są na kolejne promienie słońca, a braki uzupełnia nauczyciel
  1. uczniowie wraz z nauczycielem wyciągają na podstawie całych zajęć wnioski końcowe