"Bogurodzica" jest to najstarszy znany nam zabytek język polskiego, w czasach Jagiellonów pełniła ważną rolę, ponieważ śpiewano ją przed ważnymi uroczystościami, takimi jak koronacja, czy też przed bitwami. Z tego powodu uznawana jest za pierwszy narodowy hymn Polski.

  1. Czas i miejsce powstania oraz autorstwo "Bogurodzicy" (hipotezy)
  1. Miejsce - pomimo analiz językowych nadal nie można ustalić miejsca powstania pieśni. Obecnie funkcjonuje kilka sprzecznych ze sobą koncepcji.
  • Za terenami Wielkopolski przemawia przegłos
  • Za Małopolską - mazurzenie
  • Może to być także pieśń czeska, która pojawiła się na naszych ziemiach w związku z misją Cyryla i Metodego.
  1. Czas powstania również jest nieokreślony. Wahania dotyczą nawet V wieków!
  • X wiek - koncepcja bazująca na czasie Misji Cyryla i Metodego
  • XIII wiek - czas powstania określony po analizie zjawisk fonetycznych występujących w utworze
  • XV wiek - za tak późnym czasem powstania przemawia fakt, iż śpiewana była przed bitwą o Grunwald.
  1. Autor - ponieważ średniowieczne utwory były niejako z przymusu anonimowe, najtrudniej jest ustalić prawdziwego twórcę zarówno słów, jak i muzyki pieśni. Nie wykluczone, że była to ta sama osoba.
  • Św. Wojciech - badacze nie potwierdzają tej tezy, są wobec niej bardzo sceptyczni, choć tradycja tak chciała, abyśmy właśnie św. Wojciecha uznali za twórcę pierwszej pieśni.
  • Uczeń św. Wojciecha - nawet jeśli tak było w istocie, to i tak nie znamy nazwiska
  • Autorem był Czech - ta koncepcja jest naturalnie oparta o misję czeskich zakonników, którzy przybyli na nasze ziemie, aby nawracać na wiarę Chrześcijańską.
  1. Analiza i interpretacja

Pierwotne dwie strofy "Bogurodzicy" są błaganiem o łaski do Chrystusa. Najpierw jednak proszona o wstawiennictwo jest Matka Boska, jako orędowniczka i pośredniczka, która u swojego syna może wyprosić zbawienie. Wbrew obiegowej opinii nie jest to pieśń maryjna, tylko skierowana jest ona do Syna Bożego.

Ze środków artystycznych w "Bogurodzicy", poza apostrofą, pojawia się refren, który ma podkreślić muzyczny charakter utworu. Temu samemu służą również rymy, zwłaszcza parzyste i wewnątrz zdaniowe.

3. Zjawiska fonetyczne

  • palatalizacja "Krzciciel"
  • przegłos "zwolena"
  • archaizmy "jąż", "jegoż", "przebyt"