William Szekspir

Hamlet - pytania i odpowiedzi

Kto zabił kogo w „Hamlecie”?  

Hamlet” to tragedia pełna intryg, zemsty i śmierci, dlatego lista ofiar i sprawców jest dość rozbudowana. Kluczową zbrodnią, od której wszystko się zaczyna, jest morderstwo króla Hamleta, ojca tytułowego bohatera, którego zabił jego brat Klaudiusz, wlewając mu truciznę do ucha, gdy spał w ogrodzie. To właśnie ta zbrodnia staje się osią całego dramatu – duch zamordowanego ojca ukazuje się Hamletowi i żąda zemsty. 

W toku wydarzeń giną kolejni bohaterowie. Hamlet zabija Poloniusza, myśląc, że to Klaudiusz podsłuchuje jego rozmowę z matką. Później dochodzi do podwójnego morderstwa w finale: Laertes rani Hamleta zatrutym mieczem, ale sam również zostaje śmiertelnie raniony, ponieważ miecze zostają zamienione. Hamlet tuż przed śmiercią przebija Klaudiusza zatrutym ostrzem i zmusza go do wypicia zatrutego wina, które wcześniej było przeznaczone dla Hamleta. W tym samym czasie Gertruda, matka Hamleta, umiera po wypiciu tego samego wina, nieświadoma, że zostało zatrute przez Klaudiusza. 

Wszystkie te śmierci pokazują dramatyczną eskalację przemocy i zdrady. Nikt nie pozostaje niewinny, a zło, które zapoczątkował Klaudiusz, rozprzestrzenia się jak trucizna, dosłownie i symbolicznie. Tragiczny finał to zarazem rozrachunek z winą i wyraz przekonania, że świat skażony moralnym upadkiem nie może przetrwać

Jak zginęła Ofelia z „Hamleta”? 

Ofelia, delikatna i wrażliwa postać kobieca w „Hamlecie”, umiera w sposób równie poetycki, co tragiczny. Po śmierci ojca, Poloniusza, którego przypadkowo zabił Hamlet, dziewczyna popada w obłęd. Śpiewa pieśni, mówi w zagadkach, rozdaje kwiaty o symbolicznym znaczeniu. Jej szaleństwo nie jest udawane. To efekt utraty równowagi psychicznej po bolesnych doświadczeniach: miłości, odrzuceniu, śmierci i samotności

Według relacji Królowej Gertrudy Ofelia zginęła, wchodząc na gałąź nad strumieniem: chciała zawiesić wianki, ale gałąź się złamała i dziewczyna wpadła do wody. Początkowo unosiła się na powierzchni, śpiewając pieśni, lecz w końcu utonęła, nie próbując się ratować. Ta scena ma wymiar symboliczny i budzi pytanie, czy była to śmierć przypadkowa, czy też samobójstwo. Sam Szekspir pozostawia to niejednoznaczne, co czyni śmierć Ofelii jeszcze bardziej przejmującą. 

Śmierć Ofelii bywa interpretowana jako symbol upadku niewinności w świecie zdominowanym przez przemoc, zdradę i męskie intrygi polityczne. Jej los to tragiczny kontrast wobec brutalnej zemsty i świata, w którym wrażliwość nie ma szans przetrwać. 

Dlaczego Ofelia zerwała z Hamletem? 

Ofelia zerwała z Hamletem nie dlatego, że przestała go kochać, ale dlatego, że została zmuszona do tego przez ojca, Poloniusza, i brata, Laertesa, którzy uważali, że Hamlet, jako członek rodziny królewskiej, nie traktuje jej poważnie i nie może się z nią związać. Poloniusz kazał Ofelii oddać Hamletowi jego listy miłosne i zerwać kontakty, by uniknąć kompromitacji. Dziewczyna podporządkowała się ojcu, zgodnie z ówczesnym modelem posłuszeństwa kobiecego. 

Jednak ten zewnętrzny przymus był tylko jednym z powodów. Sam Hamlet zaczął zachowywać się wobec niej dziwnie, oschle, wręcz brutalnie. Kiedy podejrzewał, że jest przez nią szpiegowany, odrzucił ją gwałtownie, mówiąc, że nigdy jej nie kochał. Kazał jej iść do klasztoru. Ofelia znalazła się więc w sytuacji tragicznej: kochając Hamleta, była jednocześnie odrzucana i wykorzystywana jako pionek przez ojca i króla Klaudiusza

Ich zerwanie było więc wynikiem manipulacji, braku zaufania i narastającego szaleństwa w świecie dworu. Miłość Ofelii i Hamleta mogła być szczera, ale została zniszczona przez okoliczności, które silniejsze były niż oni sami. To pokazuje, że w „Hamlecie” uczucia są niszczone przez politykę i intrygi. Świat, w którym dobro i miłość przegrywają z logiką siły i zemsty

Czyją czaszkę trzymał Hamlet? 

Hamlet trzyma w ręku czaszkę Yoricka, nadwornego błazna jego ojca, którego znał z dzieciństwa. Scena ta rozgrywa się na cmentarzu, gdzie Hamlet, nieświadomy, że właśnie chowana jest Ofelia, podnosi czaszkę z grobu i prowadzi z nią filozoficzną refleksję nad kruchością ludzkiego życia. Yorick był postacią wesołą, zabawną, pełną życia, a teraz pozostała po nim tylko bezimienna czaszka

Ta scena, jedna z najsłynniejszych w całym dramacie, staje się punktem kulminacyjnym medytacji Hamleta nad śmiercią, przemijaniem i bezsensem ziemskich dążeń. Czaszka Yoricka to symbol równości wszystkich ludzi wobec śmierci. Król, błazen, piękność, mędrzec – wszyscy kończą tak samo. Hamlet uświadamia sobie, że ciała tych, których kochał lub podziwiał, nieuchronnie rozkładają się i żadne zaszczyty tego nie zmienią

W tym kontekście scena ta jest też komentarzem do pozorów i pychy ludzkiej; do tego, że dążymy do władzy, miłości, sławy, zapominając, że nasz los ostatecznie sprowadza się do prochu i kości. To właśnie czaszka Yoricka staje się fizycznym dowodem tej prawdy, którą Hamlet przez cały dramat próbuje pojąć. 

Czy Hamlet naprawdę znał Yoricka? 

Tak, Hamlet naprawdę znał Yoricka. Był to błazen, nadworny trefniś jego ojca, który często się nim opiekował w dzieciństwie. Hamlet wspomina, że Yorick nosił go na barana, żartował z nim, rozśmieszał i całował. Jego wspomnienia są ciepłe, żywe i bardzo ludzkie, co sprawia, że zestawienie tej radości z widokiem czaszki nabiera tragicznego wydźwięku

Yorick był częścią świata dzieciństwa Hamleta, beztroski i radości, zanim doszło do tragedii rodziny królewskiej. Dlatego czaszka Yoricka symbolizuje nie tylko przemijanie życia, ale też utratę niewinności i dziecięcej wiary w porządek świata. To kolejny moment, w którym Hamlet uświadamia sobie, że nie ma nic trwałego. Nawet najbardziej kochani ludzie odchodzą, a po ich ciałach zostają tylko szczątki. 

Znajomość z Yorickiem służy też jako kontrast wobec ponurego świata dorosłych, pełnego intryg, zdrady i zemsty. Hamlet nie tyle opłakuje konkretnego człowieka, ile żałuje utraconego czasu, niewinności i sensu. To również moment, w którym filozofia śmierci (obecna przez cały dramat) zyskuje bardzo osobisty wymiar

Dlaczego Hamlet udaje szalonego? 

Hamlet udaje szaleństwo jako element strategii, którą przyjmuje po rozmowie z duchem ojca. Po tym, jak dowiaduje się, że Klaudiusz zamordował jego ojca, książę postanawia działać ostrożnie, by zdobyć dowody i zrealizować zemstę. W szaleństwie widzi tarczę ochronną. Pozwala mu mówić więcej, niż wypada, obserwować otoczenie bez podejrzeń oraz zyskać przewagę nad wrogiem. Jego zachowanie staje się nieprzewidywalne i pełne aluzji, które tylko nieliczni potrafią odczytać. 

Jednak z biegiem czasu granica między udawaną a prawdziwą chorobą psychiczną staje się coraz mniej wyraźna. Hamlet popada w autentyczne rozchwianie emocjonalne: traci Ofelię, zabija przypadkowo Poloniusza, ma wyrzuty sumienia, przeżywa głęboką egzystencjalną rozpacz. Udawanie szaleństwa staje się mechanizmem obronnym przed szaleństwem prawdziwym

Postawa Hamleta porusza ważne pytania: czy człowiek może udawać tak skutecznie, że sam zatraca się w roli? Czy przyjęcie maski nie niszczy jego tożsamości? W tym sensie szaleństwo Hamleta to nie tylko teatralny gest, ale element psychologicznej głębi postaci, która balansuje na krawędzi rozumu i rozpaczy. 

Co oznacza fraza „Między być, a nie być”? 

„Być albo nie być, oto jest pytanie” to najbardziej znana fraza w całym dorobku Szekspira i jedna z najbardziej rozpoznawalnych w światowej literaturze. Pochodzi z trzeciego aktu „Hamleta”, w którym książę wygłasza słynny monolog. To nie tylko pytanie o sens życia, ale rozpaczliwe rozważanie o tym, czy lepiej żyć, mimo cierpienia i bezsensu, czy odejść, czyli umrzeć i zakończyć ból

Hamlet nie pyta retorycznie: on naprawdę rozważa samobójstwo, analizując, czy śmierć jest wybawieniem, czy jedynie przejściem w coś jeszcze gorszego, nieznanego. Jego dylemat dotyczy istoty ludzkiego cierpienia i lęku przed nieznanym. W tym sensie fraza „być albo nie być” to pytanie o istnienie, tożsamość, wolność, ale też o sens walki i przetrwania

Szekspir pokazuje, że nawet najodważniejszy umysł może być sparaliżowany refleksją i lękiem egzystencjalnym. Monolog Hamleta staje się ponadczasową medytacją o kondycji człowieka, który musi zmierzyć się z cierpieniem, niesprawiedliwością, zdradą i pytaniem, czy warto żyć, jeśli życie nie daje żadnej gwarancji dobra. 

Jaki zamek jest znany z tragedii „Hamleta”? 

Akcja „Hamleta” rozgrywa się w zamku Elsynor, czyli w rzeczywistości duńskim zamku Kronborg, położonym w Helsingør. To miejsce nieprzypadkowe: warownia zlokalizowana na styku mórz, przez wieki kontrolująca ważne szlaki handlowe, jest symbolem potęgi, polityki, ale też izolacji i niepokoju

W dramacie zamek staje się przestrzenią duszną, pełną intryg, podsłuchów i zdrad, swoistą metaforą umysłu Hamleta i stanu Danii, kraju skażonego zbrodnią i kłamstwem. Często przyrównuje się Elsynor do więzienia, w którym Hamlet czuje się uwięziony psychicznie i moralnie. Z pozoru potężny i bezpieczny, zamek kryje tajemnice, morderstwa, zdrady małżeńskie i spiski

Zamek Elsynor jest też symbolem klasycznego dramatu elżbietańskiego, gdzie przestrzeń zamknięta odzwierciedla stan ducha postaci: rozpad moralny i konflikt wewnętrzny. W XX i XXI wieku Kronborg stał się miejscem, gdzie regularnie wystawiano „Hamleta”, czyniąc z tego zamku nie tylko literacką, ale i teatralną ikonę Szekspira

Czego symbolem jest Hamlet? 

Hamlet to jedna z najbardziej złożonych postaci literackich w historii. Uosabia nie tylko tragicznego bohatera, ale też symbol człowieka myślącego, rozdartego między powinnością a moralnym niepokojem. Symbolicznie Hamlet reprezentuje człowieka wrażliwego, który nie godzi się na niesprawiedliwość, ale nie potrafi działać bez wahania. Jest rozdarty między wolą ojca a własnym sumieniem, między miłością a odrzuceniem, między rozumem a emocjami. 

Hamlet to także symbol intelektualisty, który cierpi na „chorobę nadmiaru myślenia”. Rozważa każdą decyzję, analizuje każdy krok, przez co jego działania są opóźnione, a efekty tragiczne. W tym sensie Szekspir stworzył figurę, która do dziś jest symbolem człowieka moralnie czystego, ale nieskutecznego, zagubionego w świecie fałszu, pozorów i brutalnej siły. 

Hamlet bywa także symbolem artysty; kogoś, kto widzi więcej niż inni, kto cierpi, bo nie pasuje do świata kompromisów i dworskich układów. Jego los staje się uniwersalnym wyrazem samotności jednostki w świecie zdominowanym przez politykę, kłamstwo i moralną pustkę. 

Na czym polega fenomen „Hamleta”? 

Fenomen „Hamleta” polega na uniwersalności i głębi psychologicznej postaci, a także na mistrzowskim połączeniu intrygi z refleksją filozoficzną. Szekspir stworzył dzieło, które łączy dramat zemsty z pytaniami o sens życia, tożsamość, odpowiedzialność i wolność wyboru. „Hamlet” nie jest tylko tragedią dworską, to arcydzieło ludzkiego ducha, poruszające tematy, które są aktualne od czterystu lat. 

Dramat fascynuje niejednoznacznością: czy Hamlet naprawdę szaleje? Czy jego zemsta jest słuszna? Czy można działać moralnie w niemoralnym świecie? Te pytania sprawiają, że każda inscenizacja i interpretacja „Hamleta” może być inna i właśnie dlatego ta sztuka wciąż inspiruje filozofów, reżyserów, literatów. 

Fenomen „Hamleta” polega też na jego języku: pełnym aforyzmów, symboli i ironii. To właśnie z tej sztuki pochodzą cytaty, które przeniknęły do kultury: „Być albo nie być”, „Reszta jest milczeniem”, „Coś jest nie tak w państwie duńskim”. Hamlet stał się ikoną człowieka świadomego, pogubionego, ale uczciwego, który nawet w obliczu klęski pozostaje wierny sobie. 

Potrzebujesz pomocy?

Renesans (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.