Tango - charakterystyka bohaterów
Artur – główny bohater „Tanga” Sławomira Mrożka, syn Stomila i Eleonory, 25-letni student; uczy się na trzech wydziałach, w tym filozofii i medycyny; elegancko i schludnie ubrany, grzeczny, ułożony; marzy o przywróceniu dawnego porządku; inteligentny młody człowiekiem, który ma potrzebę buntu, nie ma jednak zasad, wobec których mógłby się buntować, ponieważ żyje w świecie ich pozbawionym; stara się przywrócić porządek w domu, tak na poziomie organizacji przestrzeni, jak i w odniesieniu do relacji międzyludzkich, relacji rodzinnych, konwencji zachowania.
Stomil – ojciec Artura i mąż Eleonory, postawny mężczyzna z siwymi włosami, zaniedbanych, chodzi z potarganą czupryną, pojawia się ubrany z piżamę; przedstawiciel awangardy obyczajowej, która wywalczyła prawo do braku zasad, żyje zainteresowany wyłącznie swoimi eksperymentami; dumnie wspomina młodość, kiedy był częścią rewolucji, teraz towarzyszy mu marazm i nuda, nie chce się jednak poddać terrorowi Artura wprowadzającego na nowo konwencje, zasady i reguły; jest przekonany, że to brak norm zapewnia człowiekowi prawdziwą wolność.
Eleonora – matka Artura, żona Stomila, córka Eugenii; podobnie jak Stomil dumna z osiągnięć swojego pokolenia, które doprowadziło do obalenia konwenansów; ostatecznie jednak nie do końca sobie z ich brakiem radzi; romansuje z Edkiem, ale skrycie marzy, by Stomil był o nią jednak zazdrosny; czuje się młoda, chce czuć się atrakcyjna dla innych; nie wyznaje wizji tradycyjnego macierzyństwa – nie pamięta nawet, kiedy urodziła Artura, jego śmierć nie wywołuje u niej rozpaczy, jedyne, na co zwraca uwagę, to że zamiast zostać artystą, syn marzy o medycynie.
Edek – przedstawiciel klasy niewykształconych obywateli o kiepskiej reputacji; uznawany jednak przez Stomila za zabawnego, prawdziwego; ma charakterystyczny mały, kwadratowy wąsik, nosi tłuste włosy, które często przeczesuje, nie zwraca uwagi na swój wygląd, jest niechlujny i zaniedbany, na ręce ma jednak ogromny zegarek; to symbol prostaka, który nie jest po prostu niewykształcony, ale jednocześnie pozbawiony jakichkolwiek zasad; nie ma moralności, bez zastanowienia zabija Artura; wierzy w swoją siłę fizyczną, która daje mu władzę; ostatecznie jako silniejszy prowadzi Eugeniusza w tangu, co symbolicznie podkreśla upokorzenie tego pierwszego.
Eugenia – babcia Artura, matka Eleonory; sprawna, choć wiekowa, zupełnie jednak nie przypomina tradycyjnego wyobrażenia staruszki, przede wszystkim ze względu na ekscentryczny ubiór, na który składa się suknia z trenem, dżokejka, trampki; jej największą rozrywką jest gra w karty; śmieje się nawet przed śmiercią, do końca nie poddaje się terrorowi Artura, zachowując w tym pewną autentyczność.
Eugeniusz – brat Eugenii, wuj Artura; ekscentryczny starszy pan w okularach z cienkimi oprawkami; ubrany w stare, zakurzone ubrania; mimo że początkowo wydaje się zadowolony z wyników rewolucji, ostatecznie ujawnia się jako tęskniący za dawnym porządkiem; chętnie wspiera więc Artura, nie ma jednak tej samej siły, jest zdziecinniały, infantylny; jako reprezentant inteligencji, reprezentuje jej ogromną słabość.
Ala – kuzynka i późniejsza narzeczona Artura, dziewczyna 18-letnia, bardzo ładna, o długich włosach; pozbawiona zasad, bezpruderyjna, szczera, uwodzicielska i zmysłowa; w tym wszystkim jest jednak jednocześnie naiwna, niezdecydowana, łatwo ulega wpływom; w dużej mierze wydaje się naśladować Eleonorę; jej zachowanie pokazuje wewnętrzną sprzeczność tej postaci, zagubienie w świecie pozbawionym zasad.