Jan Chryzostom Pasek

Pamiętniki - problematyka

„Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska to przede wszystkim utwór wpisujący się w żywą w okresie XVII wieku tradycję pisania pamiętników. Jest to niewątpliwie najbardziej znany diariusz z tamtego okresu. Warto jednak wiedzieć, że niejeden Pasek w tamtym czasie pisał pamiętniki, dokumentując swoje życie prywatne, jak i sytuację Rzeczpospolitej związaną z:

  • Potopem szwedzkim,
  • Dymitriadą w Rosji,
  • Odsieczą wiedeńską. 

Pamiętnikarstwo staropolskie bardzo dynamicznie rozwijało się w XVII wieku. Wiązało się z tym, że kultura renesansowa przeniknęła do szerokich kół szlachty i mieszczaństwa. Ponadto burzliwe dzieje Polski skłaniały niejednego do spisania swoich wspomnień. W ten sposób powstawały kolejne pamiętniki szlacheckie. Ludzie chcieli przekazać potomnym, choć cząstkę tamtych wydarzeń; pamiętniki baroku były traktowane jako wskazówka pozostawiona potomstwu. Nie istniały także w Polsce rejestry ludzi szlachetnie urodzonych, ich genealogii i zasług; niejeden pamiętnikarz pisał o krewnych i przodkach. Pamiętniki polskie z tamtego okresu służyły więc także budowaniu genologii własnego rodu. 

Wyróżniamy różne rodzaje dzienników (podróży, wypraw wojennych, sejmów lub elekcji, podróży poselskich), a także pamiętniki w postaci wspomnień z perspektywy czasu (bardziej osobiste jak Paska lub skupione na sprawach publicznych), a także raptularze i dzienniki listowe. Ze względu na sposób pisania można  wyróżnić suchą relację oraz autorów demonstrujących swoje poglądu. „Pamiętniki” Paska  sytuują się pośrodku spraw osobistych i publicznych, są pisane bardzo żywym, indywidualnym językiem, a sam narrator nie stroni od wyrażania opinii na różne tematy. 

Właśnie dzięki temu sposobowi ukształtowania „Pamiętników” można je rozpatrywać jako:

  • dokument, cenny, choć niepozbawiony wad (subiektywnego spojrzenia) wydarzeń publicznych – politycznych, militarnych, na poziomie lokalnym i krajowym i reakcji społeczeństwa polskiego na bardzo burzliwe wydarzenia w życiu państwa, momentami grożącą mu anarchię przy jednoczesnym zagrożeniu zewnętrznym,
  • archiwum postaw szlacheckich charakterystycznych dla XVII-wiecznej polskiej szlachty, z jej kodeksem moralnym, przywiązaniem do przywilejów, przekonaniem o wyższości nad innymi stanami, ale i ksenofobią, niechęcią do nowości, Pasek jako pamiętnikarz barowy bardzo dobrze oddaje mentalność szlachty tamtego okresu,
  • źródło wiedzy o Polsce lokalnej, gdzie obowiązki gospodarza, troska o majątek i  byt rodziny przeplatała się z pijaństwem, bijatykami, procesami sądowymi. „Pamiętniki” Paska są dokumentem codziennego życia polskiego ziemiaństwa, na podstawie których w polskiej kulturze utrwalił się wizerunek Sarmaty, obyczaje szlachty i sposób postrzegania jej mentalności,
  • dokument języka szlacheckiego – żywego, pełnego kolorytu, gwarowego, ale i usłanego różnego rodzaju wtrętami obcojęzycznymi, przede wszystkim makaronizmami i latynizmami. Uwagę zwraca składnia, jaką się posługuje Pasek, ale i poszczególne zwroty, po jakie sięga. Styl jego wypowiedzi jest bardzo osobisty, emocjonalny, czego Pasek nie stara się absolutnie ukrywać. Gawędziarz Pasek stawia swoich odbiorców wobec bardzo szczególnego języka.

Potrzebujesz pomocy?

Barok (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.