Bolesław Prus

Problematyka

„Placówka”, mimo że określana często jako powieść tendencyjna, nie bez powodu otwiera okres szczytowy w twórczości Bolesława Prusa. Przede wszystkim należy podkreślić, że w ogromnym stopniu realizuje ona ideał twórczości realistycznej zaangażowanej poznawczo.

Oznacza to, że materiał powieści jest w dużej mierze wynikiem szeroko zakrojonych obserwacji i badań społecznych, jakie Bolesław Prus prowadził na początku lat 80. XIX wieku w okolicach Nałęczowa. Wieś, jej otoczenie i mieszkańcy są przedstawieni w sposób bardzo szczegółowy, realistyczny oraz zakorzeniony w rzeczywistości, co daje wrażenie przybliżenia czytelnikowi określonego fragmentu otaczającego świata. Mimo że Prus dość długo wzorował się na Dickensie, nie zabrakło w „Placówce” fragmentów inspirowanych poetyką naturalizmu. Chodziło o bardzo dosadne, odarte z metaforyki i uwznioślenia pokazanie ludzkiego życia, nagiej prawdy o tym, jak ono wygląda, szczególnie w odniesieniu do niższych warstw społecznych. Prekursorem tego sposobu obrazowania w powieści był Emil Zola.

Ważne jest przede wszystkim, czemu poetyka realistyczna i naturalistyczna miała służyć. Chodziło przede wszystkim o wartości poznawcze i potencjał edukacyjny. Powieść pozytywistyczna, powieść realistyczna, jaką niewątpliwie jest „Placówka”, miała pokazywać, uczyć, uświadamiać. Stąd tak ważne było określone portretowanie charakterów i typów społecznych; traktowanie bohatera nie tyle jako w pełni indywidualnej jednostki, ile reprezentanta określonej społeczności. Bardzo dobrze widać to w przypadku Józefa Ślimaka, którego Bolesław Prus czyni reprezentantem społeczności wiejskiej, a relację z tą społecznością (wobec innych, jakimi są niemieccy kolonizatorzy) jednym z głównych wątków swojej opowieści.

Powieść realistyczna w dużej mierze nie opowiada tylko o określonych społecznościach, lecz także o procesach społecznych, które ich dotyczą. W przypadku „Placówki” chodzi przede wszystkim o ekspansję niemieckich kolonizatorów na ziemiach polskich, „wojnę” o polską ziemię, konieczność zjednoczenia się wobec wspólnego wroga. Niestety zbyt mocna koncentracja na tych „poznawczych” celach powieści prowadzi do efektu tendencyjności, który w „Placówce” widać pod koniec fabuły, gdy wydarzenia przyspieszają, a część decyzji bohaterów traci silną motywację – wszystko po to, by historia zamknęła się zgodnie z określonym planem.

Głównym tematem „Placówki” jest w dużej mierze opowieść o społeczności wsi, w której żyje i o swoje miejsce walczy Józef Ślimak wraz z rodziną. Na jego przykładzie narrator „Placówki” pokazuje, jak skomplikowane było życie chłopa w II połowie XIX wieku, jak ciężka była nie tylko codzienna praca, ale i walka o możliwości zarobkowania, posiadanie jak największej ilości ziemi. Walka o ziemię, o każdą jedną morgę toczy się tam nieustannie. Ślimak jest namawiany do sprzedaży gruntu zarówno przez Niemca Hamera, jak i polskich chłopów. Grzyb od początku powieści jawi się jako ten zainteresowany zdobyciem ziemi Ślimaka za wszelką cenę, jednak ostatecznym rozwiązaniem problemu okazuje się zakończenie konfliktu między bohaterami poprzez zawarcie związku małżeńskiego wdowca Józefa i siostry Grzyba.

Narrator „Placówki” dużo uwagi przywiązuje do walki polskiej wsi z niemieckimi osadnikami:

  • Przejęcie gruntów od dziedzica przez Żyda Hirszgolda jest zaprezentowane jako dość podstępne.
  • Niemcy i ich zwyczaje jawią się jako odmienne od panujących na wsi, a sami osadnicy od początku zdają się obcy w otaczającej ich rzeczywistości.
  • Nie chcą także się integrować, a kiedy Ślimak mówi, że nie sprzeda im ziemi, uniemożliwiają mu zdobycie pracy przy kolei.
  • Przejmują możliwości zarobkowania, z których mogliby korzystać polscy chłopi.

Oczywiście nie jest tak, że z założenia niemiecki kolonizator jest zły, tego narrator Prusa wprost nie mówi. W trakcie akcji okazuje się jednak, że Niemcy są sprytniejsi, bardziej przewidujący, obrotni, dobrze zorganizowani, co sprawia, że polscy chłopi tracą wiele okazji i możliwości zarobku. Sam tytuł powieści „Placówka” wskazuje również na konieczność obrony własnego terenu, miejsca. Bolesław Prus podkreśla tym samym rodzaj „wojny kulturowej”, której przestrzenią staje się wieś Białka. W wojnie tej biorą udział praktycznie wszyscy, ofiary ponosi jednak przede wszystkim Ślimak.

W końcu warto także podkreślić, że narrator „Placówki” nie jest także bezkrytyczny wobec samego środowiska wsi. W kolejnych obrazach ujawnia się to, jak silna zawiść panuje między poszczególnymi gospodarzami, jak ostrą walkę oni toczą i jak szybko można kogoś z tej wioskowej wspólnoty wykluczyć. Karczma jest miejscem spotkań i ważnych dyskusji, ale i miejscem, w którym bohaterowie tacy jak naiwny Maciek, są w stanie stracić cenny zarobek. Nie brakuje przykładów alkoholizmu (w osobie wiejskiej przekupki Sobieskiej). Zdarzają się także przykłady chorób psychicznych (jak u Zośki). Prus nie wzbrania się również przed tak mocnymi obrazami, jak prezentacja matki porzucającej własne dziecko. To wszystko sprawia, że nikt ostatecznie nie pozostaje bez winy. Ślimak może i jest ugodowy, ale nie ma w nim determinacji do walki, ociąga się z pracą, co w przypadku niezabezpieczenia rzeki kosztuje go utratę ukochanego syna. Nie jest też konsekwentny, dlatego to właśnie on w trakcie walki między kolonizatorami a wsią ponosi największe ofiary.

Krytyka dotyka także środowiska dziedzica. Dwór w Białce zdaje się zupełnie oderwany od codziennych problemów mieszkających wokół i pracujących na folwarku chłopów. Zabawa to pierwsze skojarzenie, jakie można mieć z dziedzicem i jego rodziną. Brak zainteresowania wyższych warstw losem chłopów to mocne oskarżenie ze strony Prusa, które jest związane z ideałami pozytywistycznymi. Bardzo wyraźnie pobrzmiewa tutaj zarzut braku poczucia odpowiedzialności, zaangażowania, troski o lepszy byt chłopów.

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.