1. Wprowadzenie do tematyki sporządzania biznesplanu.

W celu sporządzania poprawnego biznesplanu należy przygotować wiadomości teoretyczne o danym przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić własne badania statystyczne stanowiące praktyczne zastosowanie założeń firmy.

W przypadku spółki "Alf" zakres zagadnień poruszany w jej biznesplanie powinien obejmować tematy:

  • Teoretyczne:
  • Opis struktury biznesplanu,
  • Charakterystyka programu działania,
  • misja przedsiębiorstwa na podstawie jego statutu,
  • prezentacja finansów firmy,
  • zapoznanie się z celem tworzenia programu,
  • opis przewidywanych korzyści wynikających z biznesplanu.

  • Praktyczne, czyli dane statystyczne:
  • Podstawowe dane o spółce,
  • Informacje o udziałowcach i zarządzie spółki, w tym opis:
    • Właścicieli,
    • Zarządu,
    • Rady Nadzorczej,
    • Historii działalności Spółki,
    • Zakresu podejmowanych przedsięwzięć,
    • Sytuacji w Spółce w 2001 roku,
    • Podstawowych założeń Spółki.
  • Prezentacja założeń zawartych w planie strategicznym przedsięwzięcia:
    • Przeprowadzenie analizy strategicznej z wykorzystaniem metody SWOT (założenia, otoczenie, zasoby Spółki, cele i spodziewane rezultaty akcjonariuszy Spółki),
    • Pozycja strategiczna Spółki i wybór odpowiedniej strategii.
  • Plan techniczny Spółki:
    • Opis podstawowych wyrobów Spółki (zakres produkcji),
    • Analiza obecnego stanu majątku trwałego oraz przewidywania na otrzymanie satysfakcjonującego poziomu majątku trwałego.
  • Plan marketingowy:
    • Charakterystyka sytuacji podobnych przedsiębiorstw na rynku oraz popytu na dane produkty,
    • Prezentacja pozycji Spółki na rynku,
    • Opis metod marketingowych w odniesieniu do Spółki.
  • Plan organizacyjny:
    • Cele planu organizacyjnego,
    • Prezentacja zasobów ludzkich, czyli przegląd najważniejszych osób pracujących na potrzeby Spółki oraz pozostałych pracowników.
  • Plan finansowy:
    • Oczekiwania planu finansowego,
    • Warunki przyjęte do sporządzenia prognozy bilansu,
    • Warunki przyjęte w trakcie sporządzania raportu z przepływu środków pieniężnych (Cash flow),
    • Analiza majątku przedsiębiorstwa (charakterystyka aktywów i pasywów),
    • Analiza rentowności (prezentacja obliczeń wskaźników rentowności i analizy płynności).

Każdy biznesplan powinien być zakończony wnioskami opartymi na badaniach i podsumowaniem. Warto dołączyć także wykazy tabel, wykresów i załączników. W celu użyteczności dla zainteresowanych biznesplan jako obszerny dokument powinien posiadać streszczenie, najlepiej w języku polskim i w języku angielskim.

2. Prezentacja struktury biznesplanu na przykładzie sp. z o.o. "Alf".

W strukturze programu działania na lata 2002-2007, do którego realizacji dąży Spółka "Alf" wyróżnia się następujące elementy:

  • Abstrakt projektu przedsięwzięcia,
  • profil i zakres działania Spółki,
  • opis planu strategicznego przedsięwzięcia, planu technicznego, planu marketingowego, planu organizacyjnego, planu finansowego,
  • wnioski i podsumowanie,
  • załączniki w postaci tabel, spisów czy wzorów matematycznych.

3. Opis programu działania na przykładzie działalności sp. z o.o. "Alf".

Biznesplan jest opisem działań, które mają za cel wprowadzenia na rynek agencji handlowej "Alf", a także możliwości jej rozwoju. Jego sporządzania jest kierowane celem pozyskania kapitału w postaci kredytu od inwestorów, by móc rozwinąć działalność.

Agencja handlowa "Alf" w zamierzeniu jest spółką prawa handlowego i posiada status spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej udziałowcami są trzej założyciele posiadający równe udziały 33,33%. Działalność agencji "Alf" skupia się na pośrednictwie w handlu artykułami spożywczymi czerpiącym jednak metody działań z pionierskich zasad uczestnictwa na rynku.

Przedsiębiorstwo podejmujące się handlu żywnością narażone jest na wielkie ryzyko. Jest to ryzykowna działalność, ponieważ związane jest z nią zagrożenie upływu daty przydatności przetrzymywanych towarów i wszystkie wynikające z tego straty finansowe.

Podczas obserwacji rozwoju rynku detalicznej sprzedaży produktów spożywczych jest się w stanie zauważyć pewne zjawiska. W szczególności widoczne jest podniesienie ilości sprzedawanych artykułów tego rodzaju w sieciach dużych hipermarketów, które stale poszerzają zakres terytorialny swojej działalności. Jednak zaletą sytuacji jest, iż wielka skala w obrocie towarem proporcjonalnie podnosi liczbę ubywającego towaru poprzez wielkość artykułów z nieaktualną datą spożycia. Tym samym warto zaznaczyć, że problem przechowywania towarów rozwiązały istniejące na rynku podmioty gospodarcze (np. różnego rodzaju stołówki, bary itp.), które systematycznie zużywają artykuły bez konieczności długiego ich magazynowania. W rezultacie dla takich firm największe znaczenie nie ma okres przydatności, ale cena żywności. Celem działania agencji "Alf" właśnie jest pośrednictwo pomiędzy tymi podmiotami gospodarczymi.

W początkowych fazach działalność agencji jest skoncentrowana na krakowską i górnośląską aglomerację. Za podstawę działania jest przyjęta współpraca między hipermarketami w danym rejonie. Hipermarkety poprzez bieżącą kontrolę stanu zapasów mają za zadania informować Spółkę o towarach, które najprawdopodobniej nie zostaną sprzedane przed upływem terminu przydatności. W tej sytuacji Spółka ma zająć się znalezieniem w jak najszybszym czasie zainteresowanych kupnem, dla których termin przydatności nie odgrywa wielkiego znaczenia, ponieważ otrzymane artykuły od razu zostaną poddane zużyciu a promocyjna, zdecydowanie niższa cena jest wyznacznikiem zakupu.

Do potencjalnych klientów Spółki należą:

  • Stołówki hotelowe,
  • Stołówki uczelniane (szkolne),
  • Stołówki wojskowe,
  • Organizacje charytatywne (np. Caritas),
  • Domy Dziecka,
  • Domy opieki społecznej,
  • Przedszkola,
  • Inne.

Jedną z funkcji działalności agencji "Alf" jest również dostarczanie za opłatą wiadomości o możliwości promocyjnego zakupu żywności (to znaczy "sprzedaż informacji"). W planach jest także zaprojektowanie strony internetowej na bieżąco aktualizowanej z wykazem aktualnych oferty. Uwzględniając, iż potencjalni klienci Spółki mogą mieć kłopoty ze stałym dostępem do Internetu, początkowo działalność oparta jest na tradycyjnej komunikacji, a w szczególności za pomocą telefonów. Jednak w obecnej sytuacji rozwoju infrastruktury producenci i klienci wszystkich branż mają świadomości, że Internet stanowi jedno z podstawowym narzędzi komunikacji oraz jest środkiem służącym do zaistnienia na rynku, lecz w niektórych przypadkach wyłącznie barierą w dostępie do Internetu są finanse a nie niedocenianie potęgi Internetu. Agencja swoją rolę ma też w pośredniczeniu w przepływie informacji i środków finansowych. Klient może zgłosić życzenie, by Spółka uczestniczyła w przepływie towarów. Wynikiem tego jest, iż agencja jest zmuszona do angażowania środków transportu, materiałów biurowych oraz sprzętu zapewniającego szybką komunikację (samochód dostawczy, komputer, stałe łącze, telefony komórkowe).

Prowizja od sfinalizowanych transakcji stanowi źródło przychodu agencji "Alf".

4. Zapis w biznesplanie misji firmy na przykładzie sp. "Alf".

Misją Spółki "Alf" jest dążenie do ułatwienia dostępu do produktów spożywczych charakteryzujących się przystępnie niskimi cenami dla nabywców.

5. Przykład finansów firmy, opierając się na działalności sp. "Alf".

Finanse każdej firmy najlepiej obrazują tabele bądź wykresy porównawcze do ostatnich lat czy miesięcy.

Tabela nr 1 odzwierciedla elementarne informacje o finansach Spółki "Alf". W trakcie badania zawartości tabeli należy być świadomym, iż Spółka ma wystarczające warunki, by generować duże zyski oraz środki pieniężne. Natomiast tabela nr 2 pokazuje analizę struktury kapitałowo-majątkowej (wartości).

Nazwa: Alf.

Forma prawna: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

Tabela nr 1: Podstawowe dane sp. "Alf".

Data pochodzenia danych

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Kapitał własny (tys. zł)

52,81

147,51

161,71

166,01

158,10

Kapitał stały (tys. zł)

52,81

147,51

161,71

166,01

158,10

Kapitał obrotowy (tys. zł)

47,61

23,61

9,11

38,71

8,10

Majątek trwały (tys. zł)

5,20

123,90

152,60

127,30

150,00

Majątek obrotowy (tys. zł)

72,81

54,11

42,61

75,61

52,10

Tabela nr 2: Analiza struktury kapitałowo-majątkowej (wartości).

Wskaźnik pokrywania majątku trwałego

kapitałem własnym (%) 

10.16

1.19

1.06

1.30

1.05

Wskaźnik pokrywania majątku trwałego

kapitałem stałym (%) 

10.16

1.19

1.06

1.30

1.05

Wskaźnik pokrywania majątku obrotowego

kapitałem krótkoterminowym (%) 

0.35

0.56

0.79

0.49

0.84

Udział kapitału obrotowego w finansowym

majątku ogółem (%) 

0.61

0.13

0.05

0.19

0.04

Udział kapitału obrotowego

w finansowym majątku obrotowym (%) 

0.65

0.44

0.21

0.51

0.16

6. Cel sporządzenia biznesplanu oraz charakterystyka oczekiwanych korzyści na przykładzie sp. "Alf".

Dla sp. "Alf" sporządzono biznesplan w celu zaprezentowania fragmentów działań, które ma w planach podjąć Spółka "Alf", żeby zostać zauważonym na docelowym rynku.

Wśród podstawowych celów umieszczonych w biznesplanie wymienia się:

  • pokazanie partii działań, które są zaplanowane przez Zarząd Spółki na lata 2002-2007,
  • określenie metod i warunków finansowania Spółki w latach 2002-2007.

Podstawowe wnioski wynikające z omawianego biznesplanu prezentują, iż osiągnięcie realizacji opisywanego przedsięwzięcia da w efekcie końcowym wiele profitów. Do tych pożytków zalicza się korzyści:

    • w obszarze ekonomicznym i finansowym, jednocześnie dla pracowników Spółki oraz udziałowców,
    • w obrębie działalności promocyjnej regionu aglomeracji krakowskiej w postaci dowodu, iż występują tu uwarunkowania sprzyjające efektywnemu funkcjonowaniu przedsiębiorstw,
    • dla ogółu społeczeństwa za pomocą poprawy niekorzystnych tendencji rozwojowych, np. obniżenie poziomu bezrobocia w regionie.

7. Dane o przedsiębiorstwie na przykładzie profilu i zakresu działania sp. "Alf".

Dane Spółki:

Nazwa pełna:

Alf sp. z o.o.

Nazwa skrócona:

ZGT

Forma prawna:

Spółka jawna

Organ rejestrowy:

Pozycja Rejestru:

Data rozpoczęcia działalności:

1 Marzec 2002

NIP:

REGON:

Siedziba Spółki:

Kraków

Adres Spółki:

Kraków

telefony:

Fax:

E-mail:

Strona WWW 

8. Dane na temat właścicieli i Zarządu Spółki.

Kapitał zakładowy Spółki oblicza się na sumę 26 000 zł.

Tabela nr 3 obrazuje udziałowców Spółki.

Tabela nr 3: Lista udziałowców.

Lp.

Nazwisko udziałowca

Liczba

Udziałów

Wartość udziałów

[zł]

Udział

[%]

1.

Styrylski Zbigniew

1

8000

30,77

2.

Sudoł Grzegorz

1

8000

30,77

3.

Woch Tomasz

1

10000

38,46

.

OGÓŁEM

3

26000

100

Źródło: dane Spółki "XYZ".

Wkład pieniężny został użyty do pokrycia udziałów w kapitale zakładowym Spółki. "Alf" nie notuje udziałów w jednostkach zewnętrznych.

Skład Zarządu Spółki tworzą::

Prezes Zarządu - Tomasz Woch,

Wiceprezes Zarządu - Zbigniew Styryjski,

Wiceprezes Zarządu - Grzegorz Sudoł.

Spółka nie ma zarejestrowanej Rady Nadzorczej.

W historii działalności Spółki obecnie zagotowuje się nie prowadzenie działalności gospodarczej.

9. Charakterystyka zakresu działalności Spółki na podstawie biznesplanu.

Do zakresu działania Spółki włącza się:

  • gromadzenie wiadomości o kontrahentach,
  • Kupno artykułów,
  • Sprzedaż towarów,
  • Transport produktów.

Tabela nr 4 prezentuje, jakie usługi są świadczone przez sp. "Alf".

Tabela nr 4: Przegląd usług świadczonych przez Spółkę "Alf".

Nazwa produktu lub usługi

Charakterystyka wstępna

Pośrednictwo handlowe

Kupno produktów za okazyjne ceny. Sprzedawanie takich artykułów po cenach atrakcyjnych dla zainteresowanych odbiorców.

Transport

Przewożenie towarów pomiędzy kontrahentami.

Źródło: dane Spółki "Alf".

10. Jaki jest stan Spółki na rok 2001?

Spółka w 2001 roku nie posiada statutu rozpoczęcia działalności gospodarczej.

11. Jakie są podstawowe założenia Spółki i jej dewiza?

W początkowych fazach działalność agencji jest skoncentrowana na krakowską i górnośląską aglomerację. Za podstawę działania jest przyjęta współpraca między hipermarketami w danym rejonie. Hipermarkety poprzez bieżącą kontrolę stanu zapasów mają za zadania informować Spółkę o towarach, które najprawdopodobniej nie zostaną sprzedane przed upływem terminu przydatności. W tej sytuacji Spółka ma zająć się znalezieniem w jak najszybszym czasie zainteresowanych kupnem, dla których termin przydatności nie odgrywa wielkiego znaczenia, ponieważ otrzymane artykuły od razu zostaną poddane zużyciu a promocyjna, zdecydowanie niższa cena jest wyznacznikiem zakupu.

Do potencjalnych klientów Spółki należą:

  • Stołówki hotelowe,
  • Stołówki uczelniane (szkolne),
  • Stołówki wojskowe,
  • Organizacje charytatywne (np. Caritas),
  • Domy Dziecka,
  • Domy opieki społecznej,
  • Przedszkola,
  • Inne.

Głównym założeniem Spółki jest skoncentrowanie swojej działalności na ułatwieniu dostępu do produktów spożywczych kupowanych za niskie i atrakcyjne ceny dla nabywców.

12. Prezentacja podstawowych celów Spółki.

Nadrzędnym celem Spółki "Alf" jest zaistnienie na właściwie nieopanowanym segmencie rynku omawianych usług, a także utrzymanie miejsca przodującego w tej branży.

Spółka "Alf" planuje osiągnąć taki poziom, by otrzymać ze strony klientów miano solidnego partnera handlowego oraz dostawcy nowoczesnych wyrobów i usług o wysokiej jakości. By zrealizować swoje założenia konieczne jest stałe modernizowanie zaplecza, urządzeń umożliwiających zastosowywanie technik rozwijających świadczenie usług i zapewniających najwyższą jakość.

Drugim niezbędnym celem działania jest podjęcie kroków w kierunku zagwarantowania stabilności przedsięwzięć Spółki "Alf", która ma za zadanie dostarczać klientom satysfakcjonujących produktów oraz usług, lecz również zapewnić sobie długotrwałe zyski w przyszłości.

Do realizacji tego celu pomocne jest stosowanie różnych produktów albo dodatkowych usług mających za zadanie uzupełniać i podnosić jakość podstawowej działalności.

W przekonaniu Zarządu Spółki przez długi okres wszystkie elementy polityki Spółki mają być zbieżne i wewnętrznie zgodne.

13. Omówienie założeń planu strategicznego podjętych działań. Użycie metody SWOT do przeprowadzenia analizy strategicznej.

W celu sporządzenia poprawnie wykonanego biznesplanu wymaga się zaprojektowania wstępnego szkicu strategii działania Spółki. Do jednej z metod analizy strategicznej należy SWOT. Pozwala ona na zaobserwowanie sytuacji strategicznej i jednocześnie wybór najlepszej propozycji strategii długofalowej.

W przypadku omawianej sp. "Alf" analiza strategiczna planowania przedsięwzięcia została przeprowadzona przy wykorzystaniu metody SWOT z przyjęciem pięciostopniowej skali oceny. Analizę wykonano w oparciu o przewidywaną sytuację Spółki z uwzględnieniem możliwości, zagrożeń, silnych oraz słabych stron

Analiza została wzbogacona dla poszczególnej z kategorii o:

  • wartość średnią,
  • wartości maksymalne i minimalne,
  • medianę,
  • odchylenie standardowe,
  • strukturę czynników oraz ich dynamikę (w tym przypadku za bazę przyjęto oceny na bieżący czas).

Wyniki przeprowadzonej analizy zostały zawarte w poniższych tabelach oraz wykresach.

14. Zdefiniowanie otoczenia Spółki.

Opierając się na zdobytych doświadczeniach, firma "Alf" ocenia, że w jej otoczeniu występują w przeważającej liczbie sprzyjające czynniki:
ekonomiczne,
polityczne,
technologiczne,
etyczne,
czynniki społeczne.

Swoje odzwierciedlenie znajduje to w szansach i zagrożeniach, jakie stoją przed przedsięwzięciem.

15. Przegląd możliwości Spółki.

Do możliwości sp. "Alf" zalicza się:

  • Brak konkurencji.

Za najważniejszą z możliwości określa się brak konkurencji.

Uwzględniając, iż Spółka obrała pionierski charakteru przedsięwzięcia, to obecnie właściwie nie ma ani jednej zarejestrowanej firmy świadczącej podobne usługi. W rezultacie nie przewiduje się, by na rynku szybko pojawiła się konkurencji. Biorąc pod uwagę punkt widzenia firmy, sytuacja ta umożliwia wyrobienie sobie dobrej pozycji na mało rozwiniętym rynku. Kluczem do sukcesu przedsięwzięcia Spółki stanowi opracowanie strategii umocnienia pozycji firmy i zaciśnięcie trwałej współpracy z interesującymi ją podmiotami gospodarczymi bądź jednostkami.

  • Przestrzenny rozwój działalności.

W początkowych planach Spółki znajduje się tylko działalność na terenie aglomeracji krakowskiej, lecz podjęte są już działania, by w przyszłości wraz z rozwojem działalności była możliwość objęcia działalnością inne obszary kraju. Obiektem zainteresowania są wyłącznie duże aglomeracje, np. górnośląska, warszawska czy poznańska. Kiedy nastąpi stan ustabilizowania działalności na rynku krakowskim zdobyte doświadczeń zostaną wykorzystane w innych aglomeracjach.

  • Zwiększony dostęp do Internetu potencjalnych klientów.

Obecnie prężnie rozwijającą się informacyjną świadomością społeczeństwa reprezentuje fakt dynamicznego podniesienia się liczby osób wykorzystujących Internet do codziennego użytku. Jednocześnie osoby te mogą stać się potencjalnymi klientami. Spółki daje nowe perspektywy. Internet daje szansę na zwiększenie efektywności świadczonych usług i poważne zredukowanie kosztów funkcjonowania firmy. A także Internet wpływa na ułatwienie przestrzennej ekspansji działalności.

Tabela nr 5 i wykres nr 1 prezentują możliwości.

Tabela nr 5: Możliwości.

Możliwości - czynniki

Dziś

Jutro

Pojutrze

brak konkurencji

5,00

5,00

4,00

przestrzenny rozwój działalności

1,00

2,00

4,00

swobodniejszy dostęp do Internetu potencjalnych klientów

1,00

3,00

5,00

RAZEM

7,00

10,00

13,00

Średnia arytmetyczna

2,33

3,33

4,33

Maksimum

5,00

5,00

5,00

Minimum

1,00

2,00

4,00

Mediana

1,00

3,00

4,00

Odchylenie standardowe

2,31

1,53

0,58

Z programu SWOT.

Źródło: opracowanie własne.

Wykres nr 1: Możliwości.

Z programu SWOT.

Źródło: opracowanie własne.

Natomiast kolejna tabela nr 6 prezentuje strukturę oraz dynamikę możliwości.

Tabela nr 6: Struktura oraz dynamika możliwości.

Możliwości-struktura

Dziś

Jutro

Pojutrze

brak konkurencji

71,43%

50,00%

30,77%

przestrzenny rozwój działalności

14,29%

20,00%

30,77%

swobodniejszy dostęp do Internetu potencjalnych klientów

14,29%

30,00%

38,46%

RAZEM

100,00%

100,00%

100,00%

Możliwości-dynamika

Dziś

Jutro

Pojutrze

brak konkurencji

100,00%

0,00%

-20,00%

przestrzenny rozwój działalności

100,00%

100,00%

100,00%

swobodniejszy dostęp do Internetu potencjalnych klientów

100,00%

200,00%

66,67%

0

100,00%

BD

BD

0

100,00%

BD

BD

Źródło: opracowanie własne.

Analizując dane zawarte w tabeli nr 6, należy zwrócić uwagę na korzystną strukturę i dynamikę możliwości rysujących się przed Spółką "Alf".

16. Przegląd zagrożeń Spółki.

Do zagrożeń sp. "Alf" zalicza się:

  • Brak świadomości potencjalnych klientów.

Podstawowym zagrożeniem obrazującym się przed Spółką "Alf" jest niewiedza wśród potencjalnych klientów o działaniu na rynku danej firmy. Jest to powszechnie spotykane zagrożenie, z którym muszą zmierzyć się wszystkie firmy zaczynające na rynku swoje działalności.

Brak podmiotów gospodarczych świadczących podobne usługi jak sp. "Alf" wpływa na sytuacje, iż potencjalni klienci Spółki nie tylko nie wiedzą o pojawieniu się na rynku takiej firmy, ale nawet nie uzmysławiają sobie, jak wiele nowych możliwości ona im jest w stanie zaoferować. W rezultacie zadaniem Spółki jest wyprzedzenie potrzeb potencjalnych klientów za pomocą przedstawianej na bieżąco oferty i płynących z niej korzyści dla nich, a także skuteczne przekonanie, iż te oferty odmienią działalność ich firm.

  • Uwarunkowania prawne.

Duże zagrożenie stanowią uwarunkowania prawne, które obecnie pozwalają na odpisywanie darowizny od podatku. Zatem dostawcy mogą notować bardziej zadawalające profity finansowe, ofiarując artykuły spożywcze z upływającym terminem ważności (w praktyce spotykane są żywności najczęściej z przekroczonym terminem, co mimo, iż jest niezgodne z prawem, jest stosowane) instytucjom charytatywnym. Tego typu zdarzenia praktykowane przez sieci hipermarketów wynikają z braku usług, jakie zamierza świadczyć Spółka. Działalność firmy pozwoli sieciom sklepów metodą całkiem legalną i często bardziej efektywną redukować straty spowodowane posiadaniem zapasów artykułów z upływającym terminem przydatności do spożycia.

  • Możliwość pojawienia się konkurencji.

Pewnym zagrożeniem określa się także prawdopodobieństwo zaistnienia potencjalnej konkurencji ze strony innych firm. Spółka "Alf" jednak do tego momentu zamierza ustabilizować wysoko swoją pozycję (poprzez zawieranie różnego rodzaju umów z kontrahentami), że pojawienie się konkurencji nie będzie ani przeszkadzało firmie, ani negatywnie odbijało się na jej prosperowaniu

Tabela nr 7 i wykres nr 2 obrazują zagrożenia.

Tabela nr 7: Zagrożenia.

Zagrożenia - czynniki

Dziś

Jutro

Pojutrze

brak świadomości potencjalnych nabywców

5,00

4,00

3,00

możliwość pojawienia się konkurencji

1,00

2,00

4,00

uwarunkowania prawne

3,00

2,00

1,00

RAZEM

9,00

8,00

8,00

Średnia

3,00

2,67

2,67

Maksimum

5,00

4,00

4,00

Minimum

1,00

2,00

1,00

Mediana

3,00

2,00

3,00

Odchylenie standardowe

2,00

1,15

1,53

Źródło: opracowanie własne.

Wykres nr 2: Zagrożenia.

Natomiast kolejna tabela nr 8 pokazuje strukturę oraz dynamikę zagrożeń.

Tabela nr 8: Struktura i dynamika zagrożeń.

Zagrożenia - struktura

Dziś

Jutro

Pojutrze

brak świadomości potencjalnych nabywców

55,56%

50,00%

37,50%

możliwość pojawienia się konkurencji

11,11%

25,00%

50,00%

uwarunkowania prawne

33,33%

25,00%

12,50%

RAZEM

100,00%

100,00%

100,00%

Zagrożenia - dynamika

Dziś

Jutro

Pojutrze

brak świadomości potencjalnych nabywców

100,00%

-20,00%

-25,00%

możliwość pojawienia się konkurencji

100,00%

100,00%

100,00%

uwarunkowania prawne

100,00%

-33,33%

-50,00%

0

100,00%

BD

BD

0

100,00%

BD

BD

Źródło: opracowanie własne.

Struktura i dynamika zagrożeń Spółki jest bardzo korzystna.

17. Omówienie silnych i słabych stron Spółki.

Silnymi stronami są:

  • Wyjątkowo atrakcyjne ceny sprzedawanych produktów.

W grupie silnych stron Spółki na wyróżnienie zasługują przede wszystkim bardzo atrakcyjne, niskie ceny sprzedawanych produktów, które znajdują się dużo niżej niż nawet ceny rynkowe. Chociaż ustalanie tak niskich cen produktów spowodowane jest charakterystyką oferowanych artykułów, to główną rolę dla potencjalnych klientów nie odgrywa krótki termin ważności żywności (ważne, żeby nie upłynął) a cena. Zatem od korzystnych warunków cenowych stanowiących nadrzędny czynnik wpływający na decyzję zakupu nabywcy zależy przebieg transakcji.

  • Młoda, kreatywna oraz nowocześnie myśląca kadra.

Na rozwój Spółki wpływa w znaczącym stopniu młoda, innowacyjna, kreatywna, elastyczna, otwarta i prężna kadra. Dla niektórych przedsiębiorców zatrudnienie młodej kadry może wydawać się dość ryzykowne, ponieważ wielu jednak stawia w pierwszej kolejności na doświadczeniu. Takie myślenie bywa czasem błędne, gdyż brak doświadczenia nie jest ograniczeniem, lecz powoduje, że ci ludzie są skłonni podejmować odważne i zdecydowane posunięcia tak istotne dla dopiero rozwijającej się firmy.

  • Rozległa sieć potencjalnych dostawców.

Ważny element stanowi rozległa sieć dostawców. W szczególności działania Spółki powinny być skoncentrowane na podjęcie współpracy z sieciami hipermarketów. Są to jednostki gospodarcze ciągle oraz dynamicznie rozwijające się, które obracają towarem na szeroką skalę.

W tabeli nr 9 i wykresie nr 3 zaprezentowane są silne strony Spółki.

Tabela nr 9: Silne strony.

Silne strony-czynniki

Dziś

Jutro

Pojutrze

młoda kształcąca się kadra

3,00

4,00

5,00

cena poniżej wartości rynkowej

5,00

5,00

5,00

bogata sieć dostawców

5,00

5,00

5,00

RAZEM

13,00

14,00

15,00

Średnia

4,33

4,67

5,00

Maksimum

5,00

5,00

5,00

Minimum

3,00

4,00

5,00

Mediana

5,00

5,00

5,00

Odchylenie standardowe

1,15

0,58

0,00

Źródło: opracowanie własne.

Wykres nr 3: Silne strony.

Źródło: opracowanie własne.

W poniższej tabeli nr 10 zostały przedstawione struktura oraz dynamika silnych stron Spółki.

Tabela nr 10: Struktura i dynamika silnych stron.

Silne strony - struktura

Dziś

Jutro

Pojutrze

młoda kształcąca się kadra

23,08%

28,57%

33,33%

cena poniżej wartości rynkowej

38,46%

35,71%

33,33%

bogata sieć dostawców

38,46%

35,71%

33,33%

RAZEM

100,00%

100,00%

100,00%

Silne strony - dynamika

Dziś

Jutro

Pojutrze

młoda kształcąca się kadra

100,00%

33,33%

25,00%

cena poniżej wartości rynkowej

100,00%

0,00%

0,00%

bogata sieć dostawców

100,00%

0,00%

0,00%

0

100,00%

BD

BD

0

100,00%

BD

BD

Źródło: opracowanie własne.

Słabymi stronami są:

  • Promocja działalności.

Specyfikacja i ściśle określone grono potencjalnych klientów jest poważnym ograniczeniem zastosowania efektownych środków promocji. W praktyce okazuje się, że do jedynej naprawdę skutecznej metody dotarcia do klienta należy kontakt bezpośredni (niestety wiążący się z większymi kosztami). Przeszkodą dla Spółki może być umiejętne sporządzenie "listy" potencjalnych klientów, którym najpierw powinno się przedstawiać ofertę firmy, a w rezultacie, których powinno się na bieżąco informować o zmianach bądź ulepszeniach w ofercie.

  • Wysokie koszty transportu wiążące się z ograniczeniem możliwości transportu.

W celu podwyższenia współpracy z klientami agencja "Alf" podjęła kroki w kierunku świadczenia również usług transportowych (polegających głównie na dostarczeniu klientowi zamówionych towarów od konkretnego dostawcy). Spółka przewiduje w początkowej fazie rozwoju zanotowanie dość wysokich kosztów transportu, lecz w następnych okresach powinny się koszty zredukować. Z rozwojem przestrzennym powiązany jest dodatkowy problem spowodowany ograniczonymi możliwościami transportu, ponieważ obecnie Spółka jest w posiadaniu zaledwie jednego samochodu transportowego. Jednak Spółka zamierza uwzględnić zakup dodatkowych środków transportu.

W tabeli nr 11 i wykresie nr 4 zobrazowane są słabe strony.

Tabela nr 11: Słabe strony.

Słabe stron-czynniki

Dziś

Jutro

Pojutrze

promocja działalności

5,00

4,00

2,00

wysokie koszty transportu

4,00

4,00

3,00

ograniczone możliwości transportowe

3,00

4,00

4,00

RAZEM

12,00

12,00

9,00

Średnia

4,00

4,00

3,00

Maksimum

5,00

4,00

4,00

Minimum

3,00

4,00

2,00

Mediana

4,00

4,00

3,00

Odchylenie standardowe

1,00

0,00

1,00

Źródło: opracowanie własne.

Wykres nr 4: Słabe strony.

Źródło: opracowanie własne.

W tabeli nr 12 zaprezentowano strukturę oraz dynamikę słabych stron spółki.

Tabela nr 12: Struktura i dynamika słabych stron.

Słabe strony-struktura

Dziś

Jutro

Pojutrze

promocja działalności

41,67%

33,33%

22,22%

wysokie koszty transportu

33,33%

33,33%

33,33%

ograniczone możliwości transportowe

25,00%

33,33%

44,44%

RAZEM

100,00%

100,00%

100,00%

Słabe strony-dynamika

Dziś

Jutro

Pojutrze

promocja działalności

100,00%

-20,00%

-50,00%

wysokie koszty transportu

100,00%

0,00%

-25,00%

ograniczone możliwości transportowe

100,00%

33,33%

0,00%

0

100,00%

BD

BD

0

100,00%

BD

BD

Źródło: opracowanie własne.

18. Jaki są cele i oczekiwania udziałowców Spółki?

Działania podjęte przez udziałowców Spółki mają na celu dbanie przede wszystkim o wizerunek firmy na rynku oraz w otoczeni podmiotu gospodarczego oraz jednocześnie dążenie do umacniania i powiększania udziału w rynku.

Wśród oczekiwań ze strony nadrzędnymi są:

  • zapewnienie zyskowności przedsięwzięciu,
  • utrzymanie wysokiej pozycji na rynku przez długi okres,
  • powiększenie grona klientów,
  • zachowanie dobrej współpracy ze stałymi klientami,
  • wyprzedzanie konkurencji w stosowaniu innowacji i modernizacji w ofercie bądź w powiększeniu zakresu usług.
19. Co jest pozycją strategiczną Spółki?

Przeprowadzona powyżej analiza strategiczna z wykorzystaniem metody SWOT wskazuje na korzystną pozycję strategiczną Spółki. Jest to widoczne w znacznej przewadze możliwości nad zagrożeniami, a także silnych stron nad słabymi. Sytuację obrazuje wykres nr 5.

Wykres nr 5: Suma wag.

20. Omówienie wyboru strategii.

Osobą dysponującą skonkretyzowaną wizję rozwoju Spółki w ciągu najbliższych kilku lat jest menedżer. Obserwując dotychczasowe działania Spółki, wybór strategii można wyrazić w powiedzeniu: "produkt oraz usługa o stwierdzonej wysokiej jakości są dostosowane do zapotrzebowania rynku a sprzedawane po cenie odpowiadającej ich jakości i atrakcyjności". W czasie trwania analizy działalności Spółki słuszne są wnioski, że strategia ta ma swe odzwierciedlenie w celach strategicznych krótko i długoterminowych. Warto przypomnieć, iż podstawowym celem strategicznym Spółki na najbliższe lata opiera się na zrealizowaniu przedsięwzięcia inwestycyjnego, które pozwoli rozwinąć nowe typy usług.

21. Plan techniczny, czyli opis wyrobów Spółki oraz omówienie podstawowych produktów Spółki.

Do podstawowego profilu produkcji spółki Alf zalicza się usługi wymienione w tabeli nr 13.2chniebliższe lata, to: waniu innowacji i modernizacji w ofercie,

ądź w waż wielu jednak stawia w pierszej kolejności na

Tabela nr 13: Podstawowe produkty i usługi Spółki.

Nazwa produktu lub usługi

Charakterystyka wstępna

Pośrednictwo handlowe

Zakup artykułów po niskich cenach, odsprzedawanych po cenach atrakcyjnych dla odbiorców.

Transport

Przewóz towarów między kontrahentami.

Źródło: dane spółki Alf.

Pośrednictwo handlowe firma Alf zajmuje się gromadzeniem informacji o towarach, którym zbliża się upływ terminu przydatności do spożycia. W momencie posiadania zdobytych wiadomości przedsiębiorstwo rozpoczyna poszukiwania odbiorców na dane okazyjne produkty. W przypadku zawarcia transakcji istnieje możliwość skorzystania z usługi transportowej Spółki. W ramach usług transportowych wchodzi jedynie przewóz towaru od hurtownika do odbiorcy.

22. Co stanowi majątek trwały Spółki?

Do tej pory sp. "Alf" dokonała zakupu majątku trwałego w postaci komputera wraz z oprogramowaniem o wartości 6500 zł. W czwartym roku działalności przedsiębiorstwa przewiduje się zakup dwóch samochodów przeznaczonych do transportu.

W tabeli nr 14 przedstawiony jest prognozowany poziom majątku trwałego.

Tabela nr 14: Prognozowany poziom majątku trwałego.

Majątek trwały (tys.)

na koniec okresu

start

2001

2002

2003

2004

2005

I Wartości niematerialne i prawne

1. Oprogramowanie

2,5

2

1,5

1

0,5

0

II Maszyny i urządzenia

1. Komputery

4

3,2

2,4

1,6

0,8

0

2. Samochód

120

96

W tabeli nr 15 przedstawione są usługi obce.

Tabela nr 15: Usługi obce.

Telefon

Sdi

Ubezpieczenie samochodu

Czynsz

2002

4,8

1,9

7,2

12,0

2003

5,0

2,0

5,4

12,6

2004

5,3

2,1

4,5

13,2

2005

5,6

2,2

12,4

13,9

2006

5,8

2,3

10,5

14,6

Źródło: Dane z programu działania.

Tabela nr 16 prezentuje dane związane z amortyzacją.

W Spółce amortyzacji podlegają:

  • Oprogramowanie,
  • Komputer,
  • Samochody (zakupione w czwartym roku działalności).

Roczna stopa amortyzacji wynosi 20%.

Tabela nr 16: Plan amortyzacji.

2001

2002

2003

2004

2005

I Wartości niematerialne i prawne

1. Oprogramowanie

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

II Maszyny i urządzenia

1. Komputery

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

2. Samochód

24

Suma amortyzacji

1,3

1,3

1,3

1,3

25,3

Źródło: Dane z programu działania.

23. Plan marketingowy Spółki.

Wprowadzenie do tematyki planu marketingowego.

W oparciu o dotychczasowe rozważania, a w szczególnie o wyniki analizy SWOT, Spółka "Alf" odpowiednio zdecydowała sformułować swą strategię marketingową jako: "wykorzystanie wszystkich szans, które mogą zapewnić systematyczny wzrost udziału swych usług na rynku krakowskim".

Popyt i udział w rynku.

W kolejnych tabelach nr 17 i 18 zaprezentowane są założenia służące do skonstruowania prognozy popytu.

Prognozę popytu przygotowano uwzględniając:

  • liczbę stanowisk pracy,
  • maksymalną liczbę klientów, która można obsłużyć w jednostce czasu,
  • przeciętną opłatę za usługę,
  • stopień wykorzystania zdolności świadczenia usług.

Tabela nr 17: Parametry prognozy.

Liczba potencjalnych klientów

100

Średnie zapotrzebowanie (tygodniowo) (tys.)

0,8

Średnie zapotrzebowanie (rocznie) (tys.)

43,2

Początkowy udział w rynku

0,15

Stopa wzrostu rynku

1,1

Stopa wzrostu naszego udziału

1,1

Nasza marża

0,5

Tabela nr 18: Prognoza sprzedaży (łącznie).

Okres (rocznie)

Potencjalne Zapotrzebowanie (tys.)

Nasza sprzedaż (tys.)

Wartość wg cen zakupu (tys.)

2002

4320

648

432

2003

4752

784

523

2004

5227

862

575

2005

5750

949

632

2006

6325

1044

696

Źródło: dane z biznesplanu.

24. Plan organizacyjny

Wprowadzenie do tematyki planu organizacyjnego.

Poziom kwalifikacji i doświadczeń kadry menedżerskiej Spółki, który ma decydujące znaczenie dla sukcesu zaplanowanego przedsięwzięcia przez sp. "Alf" jest oceniany bardzo wysoko. Spółka rozpoczęła działania mające na celu przygotowanie starannego wykazu problemów związanych z efektywnością zarządzania Spółki. Czerpiąc z doświadczeń innych firm, daje się zauważyć, iż proces ten przynosi znaczne korzyści przedsiębiorstwu, gdyż analiza organizacji zarządzania zwykle powoduje zmiany organizacyjne podnoszące sprawność działania przedsiębiorstwa.

Omówienie zasobów ludzkich z wyszczególnieniem kluczowych osób działających na rzecz Spółki.

Prezesem Zarządu jest Tomasz Woch.

Wiceprezesami są Zbigniew Styryjski i Grzegorz Sudoł.

Poza wymienionymi osobami Firma zatrudnia 2 pracowników.

25. Plan finansowy.

Przy gromadzeniu danych wejściowych pomocnymi źródłami informacji były prognozy oraz księgi Spółki "Alf".

Prezentacja założeń planu finansowego.

Do założeń planu finansowego należą:

  • przygotowanie planu finansowy w wariancie prawdopodobnym, ale bardzo ostrożnym,
  • przygotowanie wszystkich obliczeń w oparciu o specjalnie sporządzony arkusz kalkulacyjny, który umożliwia aktualizację planu,
  • przygotowanie wszystkich analiz na okres 2002-2007,
  • analizy zawierają także rachunek zysków i strat, bilans, przepływy środków pieniężnych, ocenę majątku przedsiębiorstwa,
  • podstawowe wskaźniki analityczne,
  • wstępną wycenę wartości Spółki,
  • metodę obliczeń przyjętą przy obliczaniu wskaźników finansowych zawarto w załączniku A,
  • przyjęcie generalnych założeń wyrażania wszelkich wielkości przy uwzględnieniu cen stałych z czerwca 2001 roku oraz ze stosowaniem w określaniu wszystkich danych liczbowych w tysiącach złotych.

W tabeli nr 19 pokazane są założenia ujęte w trakcie konstrukcji prognozy bilansu.

Tabela nr 19: Założenia przyjęte do konstrukcji prognozy bilansu.

Parametry

Stawka mc wynagrodzenia (tys.)

1,8

Stopa ZUS

0,45

Liczba pracowników

2

Miesięczna stawka czynszu

1

Miesięczna stawka sdi

0,16

Roczna stopa amortyzacji

0,2

Okres ściągania należności (d)

10

Okres regulowania zobowiązań (d)

21

Stawka procentowa ubezpieczenia samochodu

0,09

Zużycie paliwa/km

0,1

Cena za 1l paliwa (zł)

2,5

Średnia liczba km/kurs

15

Liczba kursów /m-c

200

Stopy wzrostu

Stopa wzrostu wynagrodzeń

1,1

Stopa wzrostu czynszu

1,05

Stopa wzrostu opłat (el, sdi, itp.)

1,05

W poniższych tabelach zaprezentowana jest prognoza aktywów.

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

W tabeli nr 20 pokazana jest analiza struktury aktywów (wartości).

Tabela nr 20: Struktura aktywów.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział majątku trwałego (%) 

6.67

69.60

78.17

62.74

74.22

Udział majątku obrotowego (%) 

93.33

30.40

21.83

37.26

25.78

Udział rozliczeń międzyokresowych (%) 

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział rzeczowych składników (%) 

4.10

1.35

62.29

47.71

0.00

Udział wartości niematerialnych (%) 

2.56

0.84

0.51

0.25

0.00

Udział finansowego majątku trwałego (%) 

0.00

67.41

15.37

14.78

74.22

Udział należności długoterminowych (%) 

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zapasów (%)

0.00

0.56

1.02

0.99

0.99

Udział należności (%)

23.07

12.25

12.29

19.71

22.27

Udział środków pieniężnych (%)

70.26

17.59

8.51

16.56

2.52

Udział krótkoterminowych

papierów wartościowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

Natomiast tabela nr 21 prezentuje strukturę majątku trwałego.

Tabela nr 21: Struktura majątku trwałego.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział rzeczowych składników (%)

61.54

1.94

79.69

76.04

0.00

Udział wartości niematerialnych (%)

38.46

1.21

0.66

0.39

0.00

Udział finansowego majątku trwałego (%)

0.00

96.85

19.66

23.57

100.00

Udział należności długoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W tabeli nr 22 można zaobserwować, jak kształtuje się struktura rzeczowych składników.

Tabela nr 22: Struktura rzeczowych składników.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział gruntów własnych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział budynków i budowli (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział urządzeń technicznych i maszyn (%)

100.00

100.00

1.32

0.83

0.00

Udział środków transportu (%)

0.00

0.00

98.68

99.17

0.00

Udział pozostałych środków trwałych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział inwestycji rozpoczętych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W tabeli nr 23 zobrazowana jest struktura majątku obrotowego.

Tabela nr 23: Struktura majątku obrotowego.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział zapasów (%)

0.00

1.85

4.69

2.65

3.84

Udział należności i roszczeń (%)

24.72

40.29

56.32

52.90

86.37

Udział papierów wartościowych

do obrotu (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział środków pieniężnych (%)

75.28

57.86

38.98

44.45

9.79

Źródło: obliczenia własne.

W tabeli nr 24 widać, jak układa się struktura zapasów.

Tabela nr 24: Struktura zapasów.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział materiałów (%)

0.00

100.00

100.00

100.00

100.00

Udział produktów w toku (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział produktów gotowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział towarów (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zaliczek na poczet dostaw (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W tabeli nr 25 zamieszczona jest struktura należności.

Tabela nr 25: Struktura należności.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Należności z tytułu dostaw i usług (%)

100.00

100.00

100.00

100.00

100.00

Należności z tytułu podatków i ZUS (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Należności wewnątrzzakładowe (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Pozostałe należności (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Należności dochodzone sądownie (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W trakcie konstruowania prognozy pasywów bilansu przyjęte zostały następujące założenia:

  • wypracowany wynik finansowy umożliwia wypłatę dywidendy w wysokości 24 tys. zł. w 2002 roku oraz po 120 tys. zł. w następnych latach i 150 tys. w ostatnim roku (2006),
  • założono także, że pozostałe środki finansowe wygenerowane przez Spółkę zostaną przedstawione jako niepodzielony wynik finansowy z lat ubiegłych, ponieważ trudno podejmować decyzje inwestycyjne w imieniu właściciela, kiedy jego przyszłe preferencje nie są znane,
  • poziom zobowiązań krótkoterminowych został obliczony przy założeniu, że średni okres regulowania zobowiązań wynosi 21 dni.

Kierując się tymi założeniami, otrzymano prognozę pasywów, którą demonstrują poniższe tabele. W tabelach zamieszczono struktury pasywów (tabela nr 26: analiza struktury wartości pasywów), kapitału własnego (tabela nr 27), zobowiązań długoterminowych (tabela nr 28) i krótkoterminowych (tabela nr 29).

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

Tabela nr 26: Struktura pasywów.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział kapitału własnego (%)

67.70

82.87

82.84

81.81

78.23

Udział rezerw (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań długoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kapitału stałego (%)

67.70

82.87

82.84

81.81

78.23

Udział kredytu krótkoterminowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań bieżących (%)

32.30

17.13

17.16

18.19

21.77

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 27: Struktura kapitału własnego.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział kapitału podstawowego (%)

49.23

17.63

16.08

15.66

16.45

Udział należnych wpłat na poczet kapitału (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kapitału zapasowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kapitałów rezerwowych z aktualnej wyceny (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział pozostałych kapitałów rezerwowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział niepodzielnego wyniku finansowego (%)

50.77

82.37

83.92

84.34

0.00

Udział wyniku netto bieżącego roku (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 28: Struktura zobowiązań długoterminowych.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział długoterminowych pożyczek (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział długoterminowych kredytów w banku (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu leasingu finansowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział pozostałych zobowiązań długoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 29: Struktura zobowiązań krótkoterminowych.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział pożyczek obligacji i papierów wartościowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kredytów bankowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zaliczek na poczet dostaw (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu dostaw i usług (%)

100.00

100.00

100.00

100.00

100.00

Udział zobowiązań wekslowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu podatków i ZUS (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu wynagrodzeń (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań wewnątrzzakładowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział pozostałych zobowiązań krótkoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W poniższej tabeli zaprezentowana jest prognoza rachunku zysków i strat. Jest to rachunek wyników dla kolejnych okresów (wartości).

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

Tabela nr 30: Rachunek zysków i strat.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Przychody ze sprzedaży i zrównane

648.00

784.00

862.00

949.00

1044.00

Koszty działalności operacyjnej

621.19

665.30

739.80

827.70

914.90

Amortyzacja

1.30

1.30

1.30

25.30

1.30

Pozostałe koszty rodzajowe

619.89

664.00

738.50

802.40

913.60

Zysk/Strata ze sprzedaży

26.81

118.70

122.20

121.30

129.10

Sprzedaż składników majątku trwałego

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Dotacje

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Pozostałe przychody operacyjne

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Pozostałe koszty operacyjne

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Wartość sprzedanych składników majątku trwałego

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zysk/Strata na działalności operacyjnej

26.81

118.70

122.20

121.30

129.10

Przychody finansowe

0.00

0.00

12.00

3.00

3.00

Dywidendy z tytułu udziałów

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Odsetki uzyskane

0.00

0.00

12.00

0.00

0.00

Pozostałe

0.00

0.00

0.00

3.00

3.00

Koszty finansowe

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Odpisy aktualizowanych wartości finansowego majątku trwałego oraz krótkoterminowych papierów wartościowych

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Odsetki do zapłacenia

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zysk/Strata na działalności gospodarczej operacyjnej

26.81

118.70

134.20

124.30

132.10

Zyski nadzwyczajne

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Straty nadzwyczajne

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zyski/Straty brutto

26.81

118.70

134.20

124.30

132.10

Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Podatek dochodowy

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Inne obowiązkowe obciążenia

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zyski/Straty netto

26.81

118.70

134.20

124.30

132.10

Źródło: obliczenia własne.

W trakcie konstrukcji prognozy przychodów w rachunku zysków i strat zostały przyjęte następujące założenia:

    • planowany poziom sprzedaży oszacowano na podstawie analiz rynku, rozmów i wstępnych analiz oraz obliczeń przedstawionych w planie marketingowym,
    • poziom cen oszacowano na podstawie analiz rynku i analiz kosztów.
Również zostały obrane założenia przy konstrukcji sprawozdania z przepływu środków pieniężnych.

Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych jest dokumentem wynikowym, który został sporządzony na podstawie prognozy bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowych. Jego konstrukcje jest odpowiednio dostosowana do wymogów Ustawy o rachunkowości.

W rezultacie w kolejnych tabelach przedstawiono prognozę sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych będącą zestawieniem przepływów pieniężnych (wartości).

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

Tabela nr 31: Przepływ środków z działalności operacyjnej.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Wynik finansowy netto

26.81

118.70

134.20

124.30

132.10

Korekty o pozycje

9.00

1.80

-10.90

9.70

0.40

Amortyzacja

1.30

1.30

1.30

25.30

1.30

Zysk/strata z tytułu różnic kursowych

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Odsetki i dywidendy otrzymane i zapłacone

0.00

0.00

-12.00

0.00

0.00

Rezerwy na należności

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Inne rezerwy

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Podatek dochodowy od zysku brutto

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Podatek dochodowy zapłacony

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Wynik na sprzedaży i likwidacji składników działalności inwestycyjnej

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zmiana stanu zapasów

0.50

-1.00

-1.00

0.00

0.00

Zmiana stanu należności i roszczeń

-18.00

-3.80

-2.20

-16.00

-5.00

Zmian stanu zobowiązań krótkoterminowych (bez kredytów pożyczek) oraz funduszy specjalnych

25.20

5.30

3.00

3.40

7.10

Zmiana stanu rozliczeń m-okres.

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zmiana stanu przychodów przyszłych okresów

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Inne pozycje

0.00

0.00

0.00

-3.00

-3.00

Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej

35.81

120.50

123.30

134.00

132.50

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 32: Przepływ środków z działalności inwestycyjnej.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Nab./sprzedaż wartości niematerialnych i prawnych

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Nab./sprzedaż składników rzeczowego majątku trwałego

0.00

0.00

-120.00

0.00

96.00

Nab./sprzedaż akcji i udziałów w jednostkach zal.

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Nab./ sprzedaż akcji i udziałów w jednostkach stow.

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Nab./sprzedaż innych akcji i papierów wartościowych

0.00

-120.00

90.00

0.00

-120.00

Udzielenie/zwrócenie pożyczki

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Otrzymanie/zwrócenie dywidendy

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Otrzymanie/zwrócenie odsetki

0.00

0.00

12.00,

0.00

0.00

Inne pozycje

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej

0.00

-120.00

-18.00

0.00

-24.00

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 33: Przepływ środków z działalności finansowej.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Zaciągnięcie/spłata długoterminowych kredytów w banku

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zaciągnięcie/spłata długoterminowych pożyczek i emisja/wykup obligacji i innych papierów wartościowych

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zaciągnięcie/spłata krótkoterminowych kredytów w banku

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Zaciągnięcie/spłata krótkoterminowych pożyczek i emisja/wykup obligacji i innych papierów wartościowych

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Płatności dywidend na rzecz właśc.

0.00

-24.00

-120.00

-120.00

-140.01

Płatności zobowiązań z tytułu leasingu finansowego

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Wpływy z emisji akcji i udziałów własnych

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Inne pozycje

0.00

0.00

0.00

3.00

3.00

Zapłacone/zwrócone odsetki

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Środki pieniężne netto z działalności finansowej

0.00

-24.00

-120.00

-117.00

-137.01

Zmiana stanu środków pieniężnych netto

35.81

-23.50

-14.70

17.00

-28.51

Środki pieniężne na poczet okresu obrotowego

19.00

54.81

31.31

16.61

33.61

Środki pieniężne na koniec okresu obrotowego

54.81

31.31

16.61

33.61

5.10

Źródło: dane spółki.

Analizując powyższe tabele, pozytywnym faktem dla rozwoju Spółki jest generowanie dodatnich środków pieniężnych z działalności operacyjnej.

26. Przeprowadzenie analizy majątku przedsiębiorstwa.

Proces oceny majątku Spółki powinien być rozpoczynany od ogólnej struktury aktywów, która jest zaprezentowana w kolejnej tabeli nr 34.

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02

Tabela nr 34: Struktura aktywów.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział majątku trwałego (%) 

6.67

69.60

78.17

62.74

74.22

Udział majątku obrotowego (%) 

93.33

30.40

21.83

37.26

25.78

Udział rozliczeń międzyokresowych (%) 

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział rzeczowych składników (%) 

4.10

1.35

62.29

47.71

0.00

Udział wartości niematerialnych (%) 

2.56

0.84

0.51

0.25

0.00

Udział finansowego majątku trwałego (%) 

0.00

67.41

15.37

14.78

74.22

Udział należności długoterminowych (%) 

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zapasów (%)

0.00

0.56

1.02

0.99

0.99

Udział należności (%)

23.07

12.25

12.29

19.71

22.27

Udział środków pieniężnych (%)

70.26

17.59

8.51

16.56

2.52

Udział krótkoterminowych papierów wartościowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: dane spółki.

Natomiast tabela nr 35 prezentuje strukturę majątku trwałego.

Tabela nr 35: Struktura majątku trwałego.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział rzeczowych składników (%)

61.54

1.94

79.69

76.04

0.00

Udział wartości niematerialnych (%)

38.46

1.21

0.66

0.39

0.00

Udział finansowego majątku trwałego (%)

0.00

96.85

19.66

23.57

100.00

Udział należności długoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: dane spółki.

W tabeli nr 36 można zaobserwować, jak kształtuje się struktura rzeczowych składników.

Tabela nr 36: Struktura rzeczowych składników.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział gruntów własnych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział budynków i budowli (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział urządzeń technicznych i maszyn (%)

100.00

100.00

1.32

0.83

0.00

Udział środków transportu (%)

0.00

0.00

98.68

99.17

0.00

Udział pozostałych środków trwałych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział inwestycji rozpoczętych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: dane spółki.

W tabeli nr 37 zobrazowana jest struktura majątku obrotowego.

Tabela nr 37: Struktura majątku obrotowego.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział zapasów (%)

0.00

1.85

4.69

2.65

3.84

Udział należności i roszczeń (%)

24.72

40.29

56.32

52.90

86.37

Udział papierów wartościowych

do obrotu (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział środków pieniężnych (%)

75.28

57.86

38.98

44.45

9.79

Źródło: dane spółki.

W tabeli nr 38 widać, jak układa się struktura zapasów.

Tabela nr 38: Struktura zapasów.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział materiałów (%)

0.00

100.00

100.00

100.00

100.00

Udział produktów w toku (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział produktów gotowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział towarów (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zaliczek na poczet dostaw (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W tabeli nr 39 zamieszczona jest struktura należności.

Tabela nr 39: Struktura należności.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Należności z tytułu dostaw i usług (%)

100.00

100.00

100.00

100.00

100.00

Należności z tytułu podatków i ZUS (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Należności wewnątrzzakładowe (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Pozostałe należności (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Należności dochodzone sądownie (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

W drugiej kolejności, po omówieniu struktury aktywów, należy sporządzić strukturę pasywów, która jest przedstawiona poniżej.

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

Tabela nr 40: Struktura pasywów.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział kapitału własnego (%)

67.70

82.87

82.84

81.81

78.23

Udział rezerw (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań długoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kapitału stałego (%)

67.70

82.87

82.84

81.81

78.23

Udział kredytu krótkoterminowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań bieżących (%)

32.30

17.13

17.16

18.19

21.77

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 41: Struktura kapitału własnego.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział kapitału podstawowego (%)

49.23

17.63

16.08

15.66

16.45

Udział należnych wpłat na poczet kapitału (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kapitału zapasowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kapitałów rezerwowych z aktualnej wyceny (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział pozostałych kapitałów rezerwowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział niepodzielnego wyniku finansowego (%)

50.77

82.37

83.92

84.34

0.00

Udział wyniku netto bieżącego roku (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 42: Struktura zobowiązań długoterminowych.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział długoterminowych pożyczek (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział długoterminowych kredytów w banku (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu leasingu finansowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział pozostałych zobowiązań długoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 43: Struktura zobowiązań krótkoterminowych.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Udział pożyczek obligacji i papierów wartościowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział kredytów bankowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zaliczek na poczet dostaw (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu dostaw i usług (%)

100.00

100.00

100.00

100.00

100.00

Udział zobowiązań wekslowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu podatków i ZUS (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań z tytułu wynagrodzeń (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział zobowiązań wewnątrzzakładowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Udział pozostałych zobowiązań krótkoterminowych (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

27. Przeprowadzenie analizy rentowności Spółki.

W celu przeprowadzenia analizy rentowności należy posłużyć się odpowiednimi wskaźnikami rentowności. W poniższych tabelach zaprezentowane są podstawowe wskaźniki rentowności. Tabele stanowią zestawienie analizy wskaźnikowej (wartości).

Nazwa: Alf .

Forma prawna: Spółka jawna.

Adres: Kraków.

Data wydruku: 23.01.02.

Tabela nr 44: Wskaźniki płynności.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Wskaźnik płynności bieżącej (krotność)

2.89

1.77

1.27

2.05

1.18

Wskaźnik szybki (krotność)

2.89

1.74

1.21

1.99

1.14

Wskaźnik natychmiastowej wymagalności (krotność

2.18

1.03

0.50

0.91

0.12

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 45: Wskaźniki zadłużenia.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Wskaźniki zadłużenia aktywów (%)

32.30

17.13

17.16

18.19

21.77

Wskaźniki zadłużenia kapitału własnego (%)

47.72

20.68

20.72

22.23

27.83

Wskaźniki zadłużenia długoterminowego (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Wskaźniki pokrycia odsetek zyskiem (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 46: Wskaźniki operacyjności.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Wskaźnik rotacji należności (krotność)

72.00

39.40

37.64

29.66

24.56

Wskaźnik cyklu należności (dni)

5.00

9.14

9.56

12.14

14.66

Wskaźnik rotacji zobowiązań (krotność)

49.30

23.89

23.12

23.51

22.62

Wskaźnik cyklu zobowiązań (dni)

7.30

15.07

15.57

15.31

15.92

Wskaźnik rotacji zapasów (krotność)

2484.76

1330.60

493.20

413.85

457.45

Wskaźnik cyklu zapasów (dni)

0.14

0.27

0.73

0.87

0.79

Wskaźnik operacyjności (krotność)

95.86

84.86

85.82

87.22

87.63

Wskaźnik rotacji kapitału własnego (krotność)

12.27

5.31

5.33

5.72

6.60

Wskaźnik rotacji trwałych aktywów (krotność)

124.62

6.33

5.65

7.45

6.96

Wskaźnik rotacji globalnej aktywów (krotność)

8.31

4.40

4.42

4.68

5.17

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 47: Wskaźniki rentowności.

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Wskaźnik rentowności brutto (%)

4.14

15.14

15.57

13.10

12.65

Wskaźnik rentowności netto (%)

4.14

15.14

15.57

13.10

12.65

Wskaźnik rentowności majątku trwałego (%)

515.58

95.80

87.94

97.64

88.07

Wskaźnik rentowności kapitału własnego (%)

50.77

80.47

82.99

74.88

83.55

Wskaźnik rentowności aktywów (%)

34.37

66.68

68.75

61.26

65.36

Źródło: obliczenia własne.

Tabela nr 48: Wskaźniki według Du Ponta

XII 2001

XII 2002

XII 2003

XII 2004

XII 2005

Wskaźnik rentowności sprzedaży netto (%)

4.14

15.14

15.57

13.10

12.65

Wskaźnik rotacji kapitału stałego (krotność)

12.27

5.31

5.33

5.72

6.60

Wskaźnik rentowności kapitału stałego (%)

50.80

80.39

82.99

74.93

83.49

Wskaźnik struktury kapitału (%)

0.00

0.00

0.00

0.00

0.00

Wskaźnik rentowności kapitału własnego (%)

50.77

80.47

82.99

74.88

83.55

Źródło: obliczenia własne.

28. Analiza płynności.

Sprawne funkcjonowanie firmy uzależnione jest w dużym stopniu od zasobów środków pieniężnych, jakimi może ona dysponować. Zatem zestawienie przepływów środków pieniężnych odgrywa kluczowa rolę jako jedno z najważniejszych sprawozdań finansowych w firmie.

Przepływy pieniężne umożliwiają ocenę:

  • zapotrzebowania na środki finansowe z zewnątrz,
  • możliwości promowania finansów przez firmę,
  • zdolności w stosunku do regulowania zobowiązań,
  • efektywności działalności finansowej i inwestycyjnej,
  • zdolności kredytowej będącej możliwością obsługi zadłużenia zewnętrznego.

Prognoza przepływu środków pieniężnych została już powyżej omówiona, więc jedynie pozostaje jeszcze uzupełnienie komentarza na temat poziomu środków pieniężnych.

Analizując dane Spółki i opierając się na własnych obliczeniach, zauważa się fakt, iż firma jest w stanie generować i utrzymywać stan środków pieniężnych na bezpiecznym poziomie.

Na poziom tych środków wpływają przyjęte założenia:

  • kształtowanie polityki zarządzania środkami pieniężnymi jest zależne w dużym stopniu od preferencji właściciela, które w trakcie sporządzania programu naprawczego nie są dokładnie znane,
  • Zarząd Spółki podjął decyzję, by w pierwszej kolejności przeznaczyć generowane zyski na wypłatę dywidendy,
  • Zarząd Spółki wybrał do realizacji konserwatywny styl zarządzania środkami pieniężnymi, który wymaga utrzymywania wysokiego stanu środków pieniężnych, lecz w konsekwencji zapewnia bezpieczne funkcjonowanie Spółki. W tym przypadku Zarząd ma przygotowany plan lokowania wolnych środków pieniężnych, którego jednak wprowadzenie w życie przewiduje się, gdy Spółce uda się wypracować stabilną pozycję i ją utrzymać.

Dane zaprezentowane w powyższych tabelach pokazują, że Spółka zamierza generować dodatnie środki pieniężne z działalności operacyjnej, co w efekcie zapewni firmie duże szanse na stabilizację finansową Spółki.

29. Wskaźniki płynności.

Omówione powyżej wskaźniki (tabela nr 43) wykazują w prawdzie korzystny poziom. Jednak widoczny wysoki poziom wskaźnika płynności bieżącej i wskaźnika szybkiego wynika z fakt przyjętego sposobu zarządzania środkami pieniężnymi.

30. Wskaźniki sprawności działania.

Zademonstrowany poziom wskaźników sprawności działania wynika bezpośrednio z przyjętych przez Spółkę założeń.

31. Przedstawienie końcowych wniosków i podsumowanie.

W trakcie przeprowadzonej analizy dostępnych danych, prognoz oraz obliczeniach zawartych w przedstawianym biznesplanie daje się wywnioskować, iż opisywane przedsięwzięcie jest wykonalne w całym omawianym zakresie. Jednak należy pamiętać, że jest to wariant prawdopodobny, ale przedstawiony w wersji bardzo ostrożnej.

Realizacja założeń programu działania pozwoli zapewnić Spółce stabilizację finansowo-ekonomiczną, stwarzając szanse rozwoju w przyszłości oraz warunki na utrzymanie wysokiego poziomu na rynku.

Zarząd Spółki wykazuje w pełni podjęcie wszelkich działań w kierunku spełnienia wizji przyjętych założeń. Jednocześnie Zarząd ma świadomość, że na powodzenie działań oddziałują również czynniki zewnętrzne, których nie należy pomijać.

32. Spis tabel:

Tabela nr 1: Podstawowe dane sp. "Alf".

Tabela nr 2: Analiza struktury kapitałowo-majątkowej (wartości).

Tabela nr 3: Lista udziałowców.

Tabela nr 4: Świadczone usługi Spółki "Alf".

Tabela nr 5: Możliwości.

Tabela nr 6: Struktura oraz dynamika możliwości.

Tabela nr 7: Zagrożenia.

Tabela nr 8: Struktura i dynamika zagrożeń.

Tabela nr 9: Silne strony.

Tabela nr 10: Struktura i dynamika silnych stron.

Tabela nr 11: Słabe strony.

Tabela nr 12: Struktura i dynamika słabych stron.

Tabela nr 13: Podstawowe produkty i usługi Spółki.

Tabela nr 14: Prognozowany poziom majątku trwałego.

Tabela nr 15: Usługi obce.

Tabela nr 16: Plan amortyzacji.

Tabela nr 17: Parametry prognozy.

Tabela nr 18: Prognoza sprzedaży (łącznie).

Tabela nr 19: Założenia przyjęte do konstrukcji prognozy bilansu.

Tabela nr 20: Struktura aktywów.

Tabela nr 21: Struktura majątku trwałego Tabela nr 22: Struktura rzeczowych składników.

Tabela nr 23: Struktura majątku obrotowego.

Tabela nr 24: Struktura zapasów.

Tabela nr 25: Struktura należności.

Tabela nr 26: Struktura pasywów.

Tabela nr 27: Struktura kapitału własnego Tabela nr 28: Struktura zobowiązań długoterminowych.

Tabela nr 29: Struktura zobowiązań krótkoterminowych.

Tabela nr 30: Rachunek zysków i strat.

Tabela nr 31: Przepływ środków z działalności operacyjnej.

Tabela nr 32: Przepływ środków z działalności inwestycyjnej.

Tabela nr 33: Przepływ środków z działalności finansowej.

Tabela nr 34: Struktura aktywów.

Tabela nr 35: Struktura majątku trwałego.

Tabela nr 36: Struktura rzeczowych składników.

Tabela nr 37: Struktura majątku obrotowego.

Tabela nr 38: Struktura zapasów.

Tabela nr 39: Struktura należności.

Tabela nr 40: Struktura pasywów.

Tabela nr 41: Struktura kapitału własnego.

Tabela nr 42: Struktura zobowiązań długoterminowych.

Tabela nr 43: Struktura zobowiązań krótkoterminowych.

Tabela nr 44: Wskaźniki płynności.

Tabela nr 45: Wskaźniki zadłużenia.

Tabela nr 46: Wskaźniki operacyjności.

Tabela nr 47: Wskaźniki rentowności.

Tabela nr 48: Wskaźniki według Du Ponta.

Tabela nr 49: Wskaźniki wybrane do analizy.

33. Spis wykresów:

Wykres nr 6: Możliwości.

Wykres nr 7: Zagrożenia.

Wykres nr 8: Silne strony

Wykres nr 9: Słabe strony.

Wykres nr 10: Suma wag.

34. Załączniki.

Załącznik A: wskaźniki.

W celu sporządzenia programu działania Spółki wykorzystano arkusz kalkulacyjny EXCEL, który dostarczał materiały liczbowe do dalszych analiz. Arkusz ten został przygotowany w formie dokumentów dostosowanych do potrzeb Ustawy o Rachunkowości. Natomiast podstawowe wskaźniki obliczono, opierając się podstawowymi, klasycznymi wzorami. Wskaźniki dynamiki policzono w stosunku do roku bazowego oraz do roku poprzedniego.

Wskaźniki dynamiki w stosunku do roku bazowego obliczono według wzoru:

gdzie:

WSKdyn_baz oznacza wskaźnik dynamiki w stosunku do roku bazowego,

dane_t oznacza dane liczbowe z okresu t,

dane_rok_bazowy oznacza dane liczbowe z roku bazowego.

Wskaźniki dynamiki w stosunku do roku poprzedniego obliczono według wzoru:

gdzie:

WSKdyn_pop oznacza wskaźnik dynamiki w stosunku do roku poprzedniego,

dane_t oznacza dane liczbowe z okresu t,

dane_t-1 oznacza dane liczbowe z roku t-1.

We wszystkich przypadkach, w których nie było możliwości na obliczenie wskaźników dynamiki (dzielenie przez zero) albo nie można było uwzględnić obliczeń z powodu charakteru danych został wprowadzony symbol "BD" oznaczające "niedostępne".

Do osobnej grupy narzędzi analizy finansowej zalicza się wskaźniki finansowe, które znaczącą rolę odgrywają dla przedsiębiorstwa i obsługujących je banków, bowiem natychmiastowe informują o sygnałach dotyczących odchyleń od planów. Należy jednak pamiętać, iż w trakcie badań wartości przyjmowanych przez większość wskaźników finansowych powinno się zachować ostrożność.

W celu sporządzenia biznesplanu dla sp. "Alf" wykorzystano do obliczeń i interpretacji poniższe wskaźniki zawarte w tabeli nr 49.

Tabela nr 49: Wskaźniki wybrane do analizy.

A.WSKAŹNIKI PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ

Miara

1.WSKAŹNIK PŁYNNOŚCI BIEŻĄCEJ

KROTNOŚĆ

2.WSKAŹNIK SZYBKI

KROTNOŚĆ

3.WSKAŹNIK NATYCHMIASTOWEJ WYMAGALNOŚCI (z cash flow)

KROTNOŚĆ

B.WSKAŹNIKI ZADŁUŻENIA

Miara

1.WSKAŹNIK POZIOMU ZADŁUŻENIA AKTYWÓW

%

2.WSKAŹNIK ZADŁUŻENIA KAPITAŁU WŁASNEGO

%

C.WSKAŹNIKI RENTOWNOŚCI (ZYSKOWNOŚCI)

Miara

1.WSKAŹNIK RENTOWNOŚCI BRUTTO

%

2.WSKAŹNIK RENTOWNOŚCI NETTO

%

3.WSKAŹNIK RENTOWNOŚCI MAJĄTKU TRWAŁEGO

%

4.WSKAŹNIK RENTOWNOŚCI KAPITAŁÓW WŁASNYCH

%

5.WSKAŹNIK RENTOWNOŚCI AKTYWÓW

%

D.WSKAŹNIKI OPERACYJNOŚCI (SPRAWNOŚCI DZIAŁANIA)

Miara

1.WSKAŹNIK ROTACJI NALEŻNOŚCI

KROTNOŚĆ

2.WSKAŹNIK CYKLU NALEŻNOŚCI

DNI

3.WSKAŹNIK ROTACJI ZOBOWIĄZAŃ

KROTNOŚĆ

4.WSKAŹNIK CYKLU ZOBOWIĄZAŃ

DNI

5.WSKAŹNIK ROTACJI ZAPASÓW

KROTNOŚĆ

6.WSKAŹNIK CYKLU ZAPASÓW

DNI

7.WSKAŹNIK OPERACYJNOŚCI

%

8.WSKAŹNIK ROTACJI KAPITAŁÓW WŁASNYCH

KROTNOŚĆ

9.WSKAŹNIK ROTACJI TRWAŁYCH AKTYWÓW

KROTNOŚĆ

10.WSKAŹNIK GLOBALNEJ ROTACJI AKTYWÓW

KROTNOŚĆ

E.INNE WSKAŹNIKI

Miara

1.ALTMANA

Pnkt.

2.WARTOŚCI FIRMY WEDŁUG FORMUŁY WILCOXA

zł.

3.WARTOŚCI FIRMY WEDŁUG METODY KSIĘGOWEJ

Zł.

źródło: opracowanie własne