Sukces to całokształt działań, zwłaszcza tych na najwyższym poziomie, zmierzających do spełnienia marzeń i pragnień. Bardzo ważnym elementem sukcesu jest zachowanie zdrowej równowagi pomiędzy wszystkimi innymi płaszczyznami życia.

Jeśli chodzi o biznes i przedsiębiorczość, to sukces jest istotnym i skutecznym narzędziem sprzedaży swojego pomysłu inwestorowi czy bankowi, który miałby nam udzielić kredytu. W takich przypadkach konieczne jest sporządzenie profesjonalnego biznesplanu, prezentującego wszystkie cele zamierzone do osiągnięcia i sposoby ich zrealizowania. Konieczna jest przy tym wnikliwa analiza marketingowa, finansowa. Prowadzi to do przygotowania strategii wdrażania przedsiębiorstwa. Niezwykle ważne jest, aby biznesplan był przygotowany starannie, czytelnie i przede wszystkim, żeby dane w nim były spójne ze sobą wzajemnie i z założonymi celami. Musi to być dokument przekonujący o trafności, opłacalności i wykonalności zamierzonego przedsięwzięcia. Nie ma uniwersalnego biznesplanu. Za każdym razem konieczne jest przygotowanie tego dokumentu pod oczekiwania i wymagania konkretnego inwestora. W zależności od przeznaczenia tego dokumentu można używać innych argumentów. Zawsze jednak dokument ten musi stanowić zwartą, logiczną całość. Jeżeli odbiorcą dokumentu nie ma być specjalista z naszej dziedziny, to często korzystniej jest zrezygnować ze specjalistycznego, fachowego języka, niezrozumiałego dla niewtajemniczonych na rzecz języka prostego, zrozumiałego i przekonywującego.

Choć nie ma sztywnych zasad przygotowywania dobrego biznesplanu, to jednak można nakreślić pewne wytyczne, którymi powinno się kierować przy przygotowywaniu takiego dokumentu. Nade wszystko najważniejsza jest pomysłowość i umiejętność "zarażenia" naszym pomysłem innych ludzi. Konieczne jest skuteczne argumentowanie i umiejętność przekonywania.

Podstawową zasadą jest trzymanie się głównego celu, w którym jest tworzony biznesplan. Ten cel powinien być myślą przewodnią całego dokumentu. Powinien od zawierać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaki jest cel przedsięwzięcia?
  • W jaki sposób cel ma zostać osiągnięty?
  • Przy użyciu jakich środków zostanie osiągnięty cel?
  • W jakim czasie będą widoczne poszczególne rezultaty podjętych działań?
  • Często zawiera się też w biznesplanie krótki kosztorys przedsięwzięcia.

Biznesplan jest prezentacją naszego pomysłu na biznes i ma służyć pomocą w zidentyfikowaniu potencjalnych zagrożeń jak i szans jego realizacji.

Typowy biznesplan powinien zawierać po pierwsze streszczenie (podsumowanie menedżerskie). Jest ono niezbędne dla osób, które chcą poznać nasz pomysł bez zagłębiania się w szczegóły. Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby streszczenie było jak najlepsze i jak najbardziej sugestywne i przekonywujące. Są to fundamenty, na których opiera się cały projekt. Na jednej lub dwóch stronach musimy zmieścić wystarczająco wiele, aby czytający zainteresował się naszym pomysłem i zechciał go bliżej poznać (w konkretnych rozdziałach biznesplanu).

Po drugie, biznesplan powinien w szczegółowy sposób opisywać merytorykę naszego przedsięwzięcia, a więc dokładny opis naszego produktu czy usługi, ze szczególnym uwzględnieniem jego miejsca a rynku i zapotrzebowania ze strony klientów na ten produkt czy usługę.

Po trzecie konieczne jest dokładne opisanie otoczenia, w którym przedsiębiorstwo ma zamiar działać. Uwzględnia się tutaj także segmenty rynku, do których ma być skierowana nasza oferta. Musimy przy tym zwrócić szczególną uwagę na konkurentów i przeanalizować, dlaczego klient miałby wybrać nasz produkt, a nie konkurencji. Trzeba zanalizować szczegółowo rynek od strony obecnych konkurentów, jak i możliwości wejścia nowych. Nie wolno w żadnym przypadku lekceważyć konkurentów czy nawet udawać, że się ich nie dostrzega.

Po czwarte, wskazane jest przeprowadzenie analizy marketingowej. Konieczne jest tutaj zbadanie oczekiwań, potrzeb i preferencji konsumentów. Musimy bowiem w swoim produkcje zaoferować im właśnie takie korzyści, które są przez nich poszukiwane.

Po piąte, konieczne należy opisać sposób dochodzenia do zamierzonego celu i osiągnięcia sukcesu w przedsięwzięciu.

Po szóste, trzeba podkreślić w naszym projekcie skuteczność i profesjonalizm zarządzania nim. Konieczne jest więc wykreowanie wizerunku profesjonalizmu, wiedzy i doświadczenia w kadrze zarządzającej naszego przedsiębiorstwa. Nie trudno przewidzieć, że konieczne jest zaakceptowanie przez kadrę zarządzającą celów naszego przedsięwzięcia i pełne zaangażowanie tych pracowników w jego realizację. Warto do biznesplanu dołączyć schemat organizacyjny przedsiębiorstwa i życiorysy najwyższego kierownictwa, aby udowodnić odbiorcy biznesplanu, że pracują dla nas najlepsi fachowcy, którzy znają się na rzeczy.

Na koniec, ale nie mniej ważnym elementem jest harmonogram przewidywanego przedsięwzięcia. Najczęściej ta część zawiera też szczegółowy kosztorys projektu. Aby całe przedsięwzięcie się nie rozleciało, konieczne jest przestrzeganie terminów określonych w harmonogramie.

Jak już podkreślano w tym opracowaniu, wszystkie dane i wytyczne muszą być ze sobą spójne i nastawione na realizację głównego celu.

Sam dobry biznesplan to jeszcze za mało, aby zapewnić powodzenie naszemu przedsięwzięciu. Niezwykle istotną rolę gra tutaj motywacja. Jest to także instrument pracy każdego menadżera w celu modulowania zachowań podwładnych mu ludzi, aby osiągnąć zamierzone cele.

O tym jaką moc daje sukces, wie chyba każdy. Nawet najmniejszy sukces motywuje ze zwielokrotniona siłą do jeszcze większych wysiłków zmierzających do osiągnięcia kolejnych sukcesów. Jest to tzw. tendencja do powtarzania - samonapędzające się koło. Działania, w których nie widzimy sensu, są wykonywane bez zaangażowania, a tym samym nie mają szans na powodzenie i są skazane na porażkę. Dlatego tak niezwykle istotne jest, żeby wszyscy ludzie związani z wykonaniem naszego projektu wiedzieli dokładnie, jakie są jego cele i co sami będą mieli z tego, jeśli te cele zostaną zrealizowane. I tu ponownie należy podkreślić rolę menadżerów, którzy muszą informować podwładnych o roli, jaką odgrywają oni w całym projekcie.

Pozytywna motywacja bardzo często kreuje motywację osiągnięć, rozumianą jako ambicję osiągania wysokich wyników, stawiania sobie wysoko sobie i innym poprzeczki czy dążenie do realizowania ambitnych celów. Często motywacja osiągnięć wiąże się z akceptowaniem dużej odpowiedzialności. Sukces jest naturalną drogą do uzyskania społecznej aprobaty i podziwu. Jest to także potwierdzenie swojej własnej wartości, dowartościowanie samego siebie. Nie wolno jednak przesadzić z pochwałami, bowiem mogą one spowszednieć, a wówczas przestaną pełnić swoją rolę.

Poza motywowaniem pozytywnym istnieje też motywacja negatywna. Bazuje ona na budzeniu poczucia zagrożenia. Jej celem jest wywołanie reakcji obronnych, przeciwdziałających powstałemu zagrożeniu. Negatywne motywatory to np. groźba utraty części wynagrodzenia, nagana, upomnienie, przesunięcia poziome, degradacja czy nawet zwolnienie z pracy.

Nastawienie pracownika w przypadku tych dwóch rodzajów motywacji jest zgoła odmienne. Przy motywacji negatywnej człowiek robi wszystko, żeby jak najmniej stracić. Należy jednak pamiętać, że długotrwałe działanie w stresie oddziałuje negatywnie na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne człowieka i powoduje spadek motywacji. Z kolei przy motywacji pozytywnej, człowiek stara się jak najwięcej zyskać. Skutkuje to wytworzeniem zamiłowania i entuzjazmu w pracowniku. Wyzwala to jeszcze większe pokłady sił i motywacji, i w ten sposób przyczynia się od jeszcze cięższej i bardziej skutecznej pracy. Jednak nawet stosując motywację pozytywną nie uniknie się karania za przewinienia czy niedociągnięcia. Sprzyja to zachowaniu równowagi w środowisku pracy i zapobiega zagrożeniu popadania w skrajności.