Biznesplan

Sklep Ogrodniczy "Działkowicz"

Przemysław Kosiadowski

  1. Powody rozpoczęcia przedsięwzięcia

Z wykształcenia jestem ogrodnikiem. Ogrodnictwo to moja pasja, którą chciałbym się podzielić z innymi ludźmi. W okolicy w której będzie prowadzona działalność jest dużo ogródków działkowych, w okresie wiosennym prowadzone są tam intensywne prace ogrodnicze. Moim celem jest rozpropagowanie ogrodnictwa jako formy spędzania czasu wolnego i sposobu na odstresowanie się. W okresach świątecznym sprzedawane będą także ozdoby świąteczne, takie jak ozdoby choinkowe, serwetki świąteczne, barwniki do jajek, itp.

  1. Badanie marketingowe

Przed podjęciem decyzji przeprowadziłem badanie ankietowe wśród mieszkańców okolicy, użytkowników działek, klientów jedynego sklepu ogrodniczego w sąsiedniej miejscowości.

Ankieta wskazuje, że potencjalni klienci to obecni działkowicze albo osoby nowo budujące się w okolicy. Działkowicze oczekują przede wszystkim dostępu do podstawowych sadzonek, nasion, nawozów, ziemi, narzędzi ogrodniczych oraz prasy ogrodniczej, z dostępem do której jest problem w regionie. Z kolei osoby budujące własne domy, to osoby w wieku 30 - 40 lat, mający dzieci lub spodziewający się ich w najbliższej przyszłości. Szukają oni ciszy i spokoju, ich ogród powinien być dobrze wyposażony i zadbany. Będą oni szukać dorywczych ogrodników, ponieważ sami nie chcę się nim zajmować. Oczekują oni możliwości zakupu podstawowych mebli ogrodowych, takich jak zjeżdżalnie dla dzieci, huśtawki, stoliki i krzesełka, lampy ogrodowe, itp.

Według wyników ankiety, w ogródkach pracują najczęściej kobiety oraz osoby starsze. Bogatsi ludzie wynajmują dorywczego ogrodnika lub raz - dwa razy do roku specjalną ekipę. Większe prace porządkowe wykonywane są zazwyczaj raz w miesiącu.

Jeśli chodzi o hodowlę małych roślin, to najczęściej kupowane są przez klientów cebulki lub nasiona. Z kolei jeśli chodzi o krzewy, to kupowane są już małe i średnie rośliny, które urosną do pełnych rozmiarów już w ogrodzie u klienta.

Klienci najczęściej szukają w ogrodzie ciszy, spokoju i oderwania od problemów dnia codziennego i hałasów miasta. Jest to dla większości ludzi miejsce wypoczynku i spędzenia czasu wolnego z rodziną. Ogród jest też dla części z nich (zwłaszcza dla nowobudujących się rodzin) ozdobą domu, dlatego wszystko musi być w ich ogrodzie rozmieszczone w sposób harmonijny, estetyczny, a rośliny muszą być zadbane i przycięte. Dużą rolę odgrywają dla nich także wygodne meble ogrodowe.

Jeśli chodzi o produkty poszukiwane w sklepach ogrodniczych, to najczęściej są to nasiona, cebulki, krzewy, lampy ogrodowe, meble, akcesoria dla zwierząt, siatki, narzędzia, nawozy, ziemie i inne akcesoria potrzebne w codziennej pielęgnacji ogrodu.

Oczekiwane jest doradztwo i pomoc w wykonaniu prac ogrodniczych.

  1. Analiza konkurentów

W sąsiednim miasteczku działa jeden sklep ogrodniczy, który stanowi bezpośrednią konkurencję. Jeśli chodzi o zamożnych klientów z nowych domów jednorodzinnych, to konkurencja jest też duży hipermarket ogrodniczy Obi w Poznaniu. Klienci ci dysponują zazwyczaj dużymi samochodami i stać ich na dojazd kilkadziesiąt kilometrów do Poznania w celu zakupienia potrzebnych rzeczy.

Konkurencyjny sklep w sąsiednim miasteczku nie świadczy żadnych usług doradczych czy w zakresie aranżacji ogrodów, nie ma także własnych ogrodników mogących świadczyć usługi bezpośrednio u klienta. Nie prowadzi także prasy ogrodniczej. Te elementy będą wykorzystane w naszym sklepie i będą promować nasze produkty i fachowe usługi.

Cechą charakterystyczną naszego sklepu będzie elastyczność i kompleksowość usług i oferowanych produktów. Nasz oferta będzie bardziej kompleksowa i elastyczna, a więc będzie możliwość dostosowania jej do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klientów. Jeszcze jedną wadą tego konkurencyjnego sklepu są godziny otwarcia. Działa on bowiem od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 21, ale w soboty jedynie do godziny 15, a w niedziele jest całkowicie zamknięty. Rozumiejąc potrzeby i przyzwyczajenia klientów, kiedy najwięcej czasu na prace w ogrodzie mają oni właśnie w weekend, nasz sklep będzie otwarty od poniedziałku do piątku od 8 do 20, a w piątki, soboty i niedziele od 7 do 21.

Częściowa konkurencję stanowi także kwiaciarnia w centrum miasteczka, jednak jej asortyment ogrodniczy jest bardzo ograniczony. Można tam dostać jedynie niektóre proste cebulki i sadzonki, jeden rodzaj ziemi i proste narzędzia. Pod względem kompleksowości oferowanego asortymentu nasz sklep będzie zdecydowanie lepszy. Naszym celem jest stworzenie jednego miejsca, gdzie okoliczni ludzie będą mogli zakupić produkty i usługi związane z ogrodnictwem indywidualnym.

Istnieje jeszcze jedna kwiaciarnia, ale ona oferuje jedynie cięte kwiaty, czego z kolei nie będzie oferował nasz sklep, więc nie stanowi ona w tym zakresie konkurencji.

Podsumowując, istnieje dwóch konkurentów - z czego jeden jedynie dla zamożnych ludzi z własnym samochodem. Dla "typowego działkowca" dostępne będą jedynie dwa sklepy - mój i konkurencji. Przewagę konkurencyjną chcemy zbudować na fachowych usługach okołoproduktowych, związanych z ogrodnictwem. Będzie to cecha wyróżniająca nasz sklep i budująca jego pozytywny wizerunek i prestiż wśród klientów.

  1. Sprawy finansowe

Aby możliwe było wejście na rynek, konieczne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Lokal, który zostanie przeznaczony na sklep, jest moją własnością. Mieści się on blisko działek. Budynek jest podłączony po sieci wodno - kanalizacyjnej, jest prąd i gaz. Jedynym wymaganym remontem jest poszerzenie drzwi wejściowych i zbudowanie podjazdu dla wózków. Koszt takiego remontu to koło 6 tysięcy złotych. Przed wejściem jest już spory parking, co umożliwi dojazd klientom zmotoryzowanym. Posiadamy także swój samochód, a więc będziemy oferować transport większych produktów i zakupów do domu lub działki klienta. Do miasteczka jest stosunkowo dobry dojazd autobusem (PKS). Przystanek zlokalizowany jest dwa skrzyżowania od sklepu. Także z centrum miast jest dogodny dojazd komunikacją miejską. Przystanek mieści się w tym samym miejscy co przystanek dla autobusów PKS.

W chwili obecnej dysponuję kapitałem 55 tysięcy złotych. Zamierzam także wziąć kredyt bankowy pod zastaw budynku. Kredyt będzie wysokości około 120 tysięcy złotych. Mam już wstępne porozumienie w tej sprawie z Fortis Bankiem w Poznaniu.

Na początku zatrudnionych będzie dwóch sprzedawców (będą pracować na zmianę) i trzech ogrodników. W razie zapotrzebowania zostaną zatrudnieni dorywczo kolejni pracownicy.

5. Źródła zaopatrzenia

Cebulki, sadzonki i krzewy będą kupowane ze szkółki leśnej pod Poznaniem, jest już wstępne porozumienie o dostawach. Nasiona będą sprowadzane w hurtowni nasion "Torseed" w Toruniu. Meble będą przywożone z Włoch, ponieważ mają tam one znacznie niższą cenę niż w Polsce, a są lepszej jakości. Są one bardzo wytrzymałe i odporne na warunki klimatyczne do tego stopnia, że mogą stać w ogrodzie także zimą. Jeśli chodzi o meble i urządzenia dla dzieci, podpisane jest wstępne porozumienie z firmą "Dla Twojego Dziecka". Jeśli chodzi o sezonowe ozdoby, to będą one sprowadzane z poznańskich hurtowni.

Cechą charakterystyczną będą sezonowe zmiany oferowanych produktów, a więc w każdym sezonie będą proponowane nowe gatunki i odmiany. Z bada wynika, że klienci także lubią zmiany w swoich ogrodach, dlatego nasza firma im to umożliwi.

Będziemy udzielać gwarancji na rośliny pod warunkiem, że sami będziemy odpowiedzialni za ich sadzenie. Jest to o tyle istotne, że utrudnia celowe manipulacje przy wrażliwych roślinach w czasie przesadzania.

W sklepie będzie można płacić zarówno gotówką, czekami, jak i kartami płatniczymi. Oczywiście możliwe będzie wystawienie faktury VAT.

  1. Towar i ceny

Marża zostanie naliczana w następujący sposób:

  • Meble ogrodowe - marża 40% na początku sezonu letniego (maj i czerwiec), ceny będą obniżane o 10% z każdym kolejnym miesiącem letnim.
  • Dziecięce meble ogrodowe i wyposażenie placów zabaw - marża 40% na początku sezonu letniego (maj i czerwiec), ceny będą obniżane o 10% z każdym kolejnym miesiącem letnim.
  • Ceny promocyjne po sezonie (marża 10% od ceny zakupu).
  • Sadzonki i cebulki roślin jednorocznych - marża 20%. Dla klientów kupujących w większych ilościach (10 sztuk i więcej) rabaty. Ceny bez naliczonej marży lub z niewielką stratą, jeżeli wystąpi zagrożenie utraty sadzonek np. z powodu uschnięcia czy natychmiastowej konieczności wsadzenia do gleby.
  • Nawozy i inne środki ochrony roślin - 20% marża. Przy ilościach hurtowych 10% marży.
  • Sadzonki drzew - 35% marży. Uzależniona od wieku drzewka (młodsze - 35 marży, im starsze tym mniejsza marża).
  • Nasiona - 30% marża
  • Karta stałego klienta - uprawnia do zakupów wszystkich towarów, bez względu na promocje i inne rabaty, z 10% zniżką.
  1. Pracownicy

Za początku zatrudnię jedynie dwóch sprzedawców, którzy będą pracowali na zmiany. Jak tylko sklep zyska akceptację wśród klientów zostanie zatrudnionych kolejnych dwóch sprzedawców. Każdy z nich musi być co najmniej średnie - techniczne wykształcenie ogrodnicze. Do prac w ogrodach zostaną zatrudnione także osoby głuche lub głuchonieme, po specjalnej szkole ogrodniczej. Muszą one posiadać szczególny zmysł plastyczny i estetyczny oraz zdolności manualne.

  1. Harmonogram prac

Marzec 2006 roku - remont budynku - poszerzenie drzwi wejściowych i zbudowanie podjazdu dla wózków, zamówienie asortymentu, dostawy od początku kwietnia 2006 roku.

Kwiecień 2006 roku - zamieszczenie ogłoszeń o naborze do pracy i reklam w prasie i okolicy o otwarciu sklepu od maja 2006 roku.

1 maj 2006 roku - otwarcie sklepu.