1. INFORMACJE OGÓLNE:

  • Rodzaj działalności gospodarczej - Restauracja "Kuchnia Domowa";
  • Forma przedsięwzięcia - przedsiębiorstwo prowadzone będzie w formie

dwuosobowej firmy prywatnej;

  • Termin rozpoczęcia działalności - 1 stycznia 2006 roku;
  • Obszar prowadzenia działalności - Częstochowa: osiedle Słoneczne;
  • Lokalizacja siedziby firmy - Częstochowa 32-015,

os. Słoneczne 18/1,

tel. (034) 726-81-61,

tel./fax (034) 726-62-81;

  • Główne założenia - podstawowym celem firmy jest prowadzenie działalności handlowo-usługowej. Poprzez swoją działalność przedsiębiorstwo dążyć będzie do zaspokajania wszelkich potrzeb
  • i oczekiwań kulinarnych ze strony klientów. Założone cele firma zamierza realizować za pomocą m.in. bogatej i różnorodnej oferty konsumpcyjnej, utrzymywaniu stosunkowo niskich cen oraz dbaniu
  • o najwyższą jakość oferowanych potraw i innych elementów oferty.
  • Struktura organizacyjna firmy - kadra pracownicza przedsiębiorstwa składać się będzie z 10 osób. Zatrudniony personel będzie obejmował:

- dwóch właścicieli;

- dwóch kucharzy;

- jednego barmana;

- cztery kelnerki;

- jedną sprzątaczkę.

  • Planowane godziny otwarcia - poniedziałek - piątek 12:00 - 22:00,

sobota - niedziela 11:00 - 23:00.

2. STRUKTURA SPRZEDAŻY:

- produkty dostępne w ofercie restauracji

- podstawowe dania kuchni włoskiej: różne rodzaje pizzy, spaghetti, lasagna,

- potrawy z kuchni chińskiej: głównie na bazie drobiu - kurczak w cieście, potrawka z kurczaka na słodko itp.,

- charakterystyczne potrawy kuchni rodzimej (polskiej) - bigos, schabowy, flaczki, fasolka po bretońsku itp.,

- dania grillowe,

- sosy,

- dodatki.

  • DANIA ZIMNE:

- surówki,

- sałatki,

- przekąski,

- dodatki.

  • DESERY:

- lody,

- ciasta,

- ciastka,

- torty,

- galaretka z bitą śmietaną,

- gofry,

- owoce,

- bita śmietana.

  • NAPOJE GORĄCE:

- kawa,

- herbata,

- gorąca czekolada,

- kakao.

  • NAPOJE ZIMNE BEZALKOHOLOWE:

- soki,

- napoje gazowane,

- woda mineralna,

- kompot,

- koktajle.

  • NAPOJE ZIMNE ALKOHOLOWE:

- wódka,

- wino,

- piwo,

- koniak,

- whisky,

- rum,

- szampan,

- brandy,

- gin,

- drinki.

3. CHARAKTERYSTYKA RYNKU:

- Niniejsze przedsiębiorstwo stanowi pierwsze tego typu przedsięwzięcie

w najbliższej okolicy. Wszystkie działające na osiedlu lokale handlowo-usługowe należą do grupy firm oferujących żywność typu fast food. Są to przede wszystkim filie dużych koncernów, jak: McDonalds, Pizza Hut czy …. Również w szerszym otoczeniu restauracji, tj. na rynku lokalnym, obecnych jest niewielu przedsiębiorców prowadzących działalność konsumpcyjną na rzecz klientów. Jest to bardzo dogodna sytuacja z punktu widzenia naszego przedsięwzięcia, gdyż otwiera przed nami znaczne perspektywy i stwarza duże możliwości szybkiego i efektywnego zaistnienia firmy na rynku oraz jej dalszego rozwoju. Niewielka i mało znacząca konkurencja na rynku pozwoli nam na pozyskanie szerokiego kręgu klientów, i to przy wykorzystaniu stosunkowo niskich nakładów finansowych. Naszą docelową grupę klientów stanowić będą przede wszystkim osoby o określonych wymaganiach kulinarnych, dla których największe znaczenie ma głównie jakość samych potraw oraz sposób ich podania, walory smakowe, klimat lokalu, warunki panujące w miejscu konsumpcji.

Przedstawienie konkurencji:

- Jak już wcześniej wspomniano, niniejsze przedsiębiorstwo nie posiada

w pobliżu żadnego poważniejszego konkurenta. Najbliższy lokal świadczący usługi konsumpcyjne znajduje się w odległości około 5 kilometrów od siedziby naszej firmy. Jest to jednak restauracja, która wychodzi do klientów z nieco odmienną ofertą obejmującą dania i potrawy innych kuchni regionalnych oraz zagranicznych.

Możliwości współpracy :

- Rynek dostawców dóbr i usług, których pozyskanie jest konieczne dla prowadzenia niniejszej działalności gospodarczej, jest obecnie bardzo szeroki. Wybór odpowiedniego dostawcy zapewnia przedsiębiorstwu systematyczne

i pewne zaopatrywanie firmy w najwyższej jakości, sprawdzone produkty. Obecność na rynku wielu dostawców umożliwia przedsiębiorcy dokonanie trafnego wyboru. Dostawcy starają się bowiem, aby ich oferta była możliwie najbardziej atrakcyjna i wyróżniająca ich spośród innych konkurentów. Dzięki temu przedsiębiorca może pozyskać do współpracy firmę bądź firmy, które zaoferują najbardziej opłacalne i korzystne warunki dostawy. W efekcie właściciele restauracji poniosą mniejsze koszty niż wstępnie zakładali, co pozwoli im poczynić pewne oszczędności na rzecz przyszłych inwestycji oraz zdobędą pewność, że dostarczane im produkty będą rzeczywiście najwyższej jakości.

- firma, której dotyczy niniejszy biznes plan, postanowiła zorganizować przetarg i wybrać dostawców w drodze konkursu ofert. Ostatecznie zdecydowano się na współpracę z dostawcami oferującymi sprawdzone produkty bardzo dobrej jakości w dość rozsądnej cenie. Umowy podpisano na z góry określony czas, co sugeruje, że firma nie wyklucza możliwości współpracy w przyszłości również

z innymi dostawcami, których oferta okaże się interesująca i warta uwagi.

4. ANALIZA S.W.O.T.:

  • MOCNE STRONY (Strenghts):

- doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej;

- wysoki poziom świadczonych usług;

- najwyższa jakość oferowanych potraw i innych składników oferty;

- kompetentna i w pełni wykwalifikowana kadra pracownicza;

- bardzo dobre relacje i podejście do klienta;

- wyjątkowo bogata i zróżnicowana oferta;

- współpraca wyłącznie ze sprawdzonymi dostawcami;

- możliwość dostosowania oferty do aktualnych potrzeb konsumpcyjnych klientów;

- stosunkowo niski poziom cen;

- dobra lokalizacja przedsięwzięcia;

- elastyczność i otwartość na oczekiwania klientów.

  • SŁABE STRONY (Weaknesses):

- krótki okres istnienia przedsiębiorstwa na rynku;

- konieczność ponoszenia znacznych nakładów na działalność promocyjno-reklamową;

- brak własnych środków finansowych na całkowite pokrycie kosztów związanych z założeniem i działalnością restauracji.

  • SZANSE (Opportunities):

- brak poważnie zagrażającej konkurencji w najbliższym otoczeniu;

- posiadanie grupy pewnych i stałych klientów;

- wysoki poziom zadowolenia klientów z oferowanych usług;

- polepszanie się sytuacji materialnej znacznej części społeczeństwa;

- wzrost znaczenia "normalnego" jedzenia w stosunku do fast foodów;

- przyjemna i korzystna atmosfera lokalu;

- utrzymywanie cen na stałym poziomie.

  • ZAGROŻENIA (Threats):

- pogorszenie się sytuacji materialnej potencjalnych klientów;

- pojawienie się nowej lub znaczący rozwój istniejącej konkurencji.

5. DZIAŁALNOŚĆ MARKETINGOWA:

- Plan strategiczny dotyczący działalności restauracji oraz jej dalszego rozwoju wyznacza zasadnicze cele firmy, a także określa sposoby ich skutecznej realizacji. Głównym założeniem przedsięwzięcia jest wyjście do klientów z szeroką

i zróżnicowaną ofertą usług konsumpcyjnych. Nabywcami tych usług będą głównie mieszkańcy osiedla, na którym znajduje się siedziba firmy, ale też osoby zamieszkujący pobliskie osiedla czy też osoby znajdujące się w okolicy zupełnie przypadkowo. Plan strategiczny przedsięwzięcia zakłada, że klientelę lokalu tworzyć będą głównie osoby w średnim i starszym wieku, ale nie wyklucza się także kierowania oferty do młodszych grup wiekowych. Podstawowa działalność polegać będzie na obsłudze indywidualnych klientów, ale dzięki znacznym rozmiarom lokalu i dostatecznej ilości miejsc dopuszcza się możliwość organizowania usług konsumpcyjnych dla wieloosobowych grup zorganizowanych. W ramach działalności pobocznej, lokal restauracyjny może być wykorzystywany do organizacji imprez okolicznościowych, jak: studniówki, chrzty, komunie, wesela, imprezy firmowe, rocznice oraz innych tego typu imprez.

6. DZIAŁALNOŚĆ PROMOCYJNO-REKLAMOWA:

- Plan działań podejmowanych przez firmę, opracowany w ramach strategii rozwoju przedsięwzięcia, przewiduje prowadzenie zakrojonej na szeroką skalę kampanii promocyjno-reklamowej. Podejmowana działalność marketingowa ma na celu pozyskanie możliwie dużej liczby klientów, a co za tym idzie, także zwiększenie sprzedaży usług konsumpcyjnych i w konsekwencji zapewnienie przedsiębiorstwu ugruntowanej pozycji na rynku. Prowadzoną przez firmę działalność promocyjno-reklamową właściciele restauracji postanowili oprzeć na najbardziej skutecznej

w powszechnym przekonaniu formie reklamy, a mianowicie - reklamie bezpośredniej. Daje ona bowiem najbardziej wymierne korzyści dzięki stosowaniu środków umożliwiających bezpośrednie docieranie do potencjalnych klientów.

W związku z powyższym, planuje się zastosowanie m.in. następujących metod promocji i reklamy:

  • ulotki reklamowe;
  • plakaty reklamowe;
  • wizytówki firmowe.

Ponadto, działalność promocyjno-reklamowa firmy będzie polegała również na wykorzystaniu takich dostępnych środków i metod, jak:

  • media (telewizja, radio, prasa);
  • Internet (stworzenie własnej internetowej strony domowej);
  • tablice informacyjne;
  • szyld w postaci neonu umieszczonego nad siedzibą restauracji;
  • opracowanie charakterystycznego znaku firmowego (logo);
  • akcje promocyjne (obniżki cen, kupony rabatowe, gadżety firmowe dla potencjalnych klientów itp.).

Mając na względzie wysokość dostępnych środków finansowych, którymi przedsiębiorstwo dysponuje w celu pokrycia kosztów związanych z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, na działalność promocyjno-reklamową postanowiono przeznaczyć nakłady o łącznej wartości 5 000,00 (słownie: pięć tysięcy) złotych.

7. POLITYKA CENOWA:

- Jednym z podstawowych założeń wyznaczających kierunek działalności

i dalszemu rozwojowi naszej firmy jest stworzenie oferty, z której swobodnie będą mogły skorzystać osoby o różnym statusie majątkowym i różnej sytuacji materialnej. Staramy się, aby nasza oferta obejmowała zarówno propozycje dla osób zamożnych i wymagających, jak i dla osób mających niskie dochody. Ponadto, stosujemy politykę cenową polegającą na utrzymywaniu cen na stałym poziomie, aby tym sposobem zachęcić klientów do ponownego skorzystania

z naszych usług, a także pozyskać nowych konsumentów naszych potraw.

8. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA:

- Właściciele przedsiębiorstwa posiadają własny wkład finansowy przeznaczony na założenie firmy i pokrycie kosztów związanych z rozpoczęciem działalności. Wysokość kwoty zdeponowanej na rachunku bankowym inwestorów wynosi 100 000,00 (słownie: sto tysięcy) złotych. Lokal, który jest siedzibą firmy stanowi własność prywatną przedsiębiorców. Stosunek procentowy własności lokalu każdego z przedsiębiorców wynosi po 50%.

9. PONIESIONE NAKŁADY:

- Na rozpoczęcie działalności właściciele dysponują środkami pieniężnymi

w wysokości 100 000,00 zł. Poza wkładem własnym, firma posiada także kapitał obcy w wysokości 75 000,00. Jest to długoterminowy kredyt rozwojowy zaciągnięty w banku BGŻ - Bank Gospodarki Żywnościowej, oddział II

w Częstochowie. Na spłatę kredytu przedsiębiorstwo ma 10 lat. Firma poniesie następujące koszty w związku z zaciągniętym kredytem:

- prowizja bankowa za rozważenie wniosku i przyznanie kredytu - 3,5% kwoty kredytu;

- odsetki od kredytu - 17% w skali roku;

- ewentualne przewalutowanie kredytu - 1% kwoty kredytu.

Na dzień sporządzenia biznes planu firma dysponuje łączną kwotą w wysokości 175 000,00 (słownie: sto siedemdziesiąt pięć tysięcy) złotych, które to środki przeznaczone zostaną na pokrycie podstawowych wydatków związanych

z założeniem oraz zarejestrowaniem, a także początkową działalnością restauracji. W szczególności fundusze te posłużą pokryciu następujących kosztów:

Czynności formalno-prawne związane z założeniem firmy:

Założenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością wykonania szeregu czynności wstępnych, wśród których najważniejsze to: zarejestrowanie firmy w odpowiednim urzędzie, dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, uzyskanie regonu, numeru NIP, spisanie aktu założycielskiego

u notariusza, sporządzenie umowy spółki oraz złożenie licznych wniosków. Wszystkie te czynności wymagają określonych nakładów finansowych (opłaty notarialne, znaczki skarbowe itp.), w związku z czym inwestorzy przeznaczyli na ten cel środki pieniężne w wysokości 3 500,00 zł.

Zakup działki budowlanej wraz z usytuowanym na niej lokalem:

Nieruchomość będąca siedzibą przedsiębiorstwa stanowi własność prywatną przedsiębiorców. Została ona zakupiona od osoby prywatnej, która była jej pierwszym właścicielem. Poprzedni właściciel przekazał przedsiębiorcom akt notarialny stanowiący o prawie własności nieruchomości i budynku. Nieruchomość posiada założoną księgę wieczystą. Inwestorzy zdecydowali się na zakup działki o powierzchni 230 m2, na której znajdowała się nieruchomość w postaci budynku parterowego o łącznej powierzchni użytkowej 120 m2. Wartość całej nieruchomości (działka wraz z budynkiem) została oszacowana przez rzeczoznawcę na 37 000,00 zł i za tyle też została ona zakupiona.

Budynek wymagał generalnego remontu, który też został od razu przeprowadzony. W wyniku remontu otrzymano nowoczesny lokal, w którym wyraźnie wyodrębniono następujące strefy:

- część kuchenna - 31 m2;

- część restauracyjna - 57 m2;

- część barowa - 13 m2;

- część sanitarna - 9 m2;

- część socjalna - 10 m2.

Remont i modernizacja zakupionego lokalu:

Zakupiony lokal poddano generalnemu remontowi i niezbędnym modernizacjom. Inwestycja ta pochłonęła znaczną sumę - całkowity

koszt wszystkich przeprowadzonych robót remontowo-budowlanych

i modernizacyjnych wyniósł 23 000,00 zł. Wśród najważniejszych prac remontowych, które zostały przeprowadzone wymienić można:

- położenie terakoty na podłogach (3 200,00 zł);

- wyflizowanie kuchni i pomieszczeń sanitarnych (1 900,00 zł);

- kładzenie gładzi szpachlowej i malowanie ścian wewnętrznych (2 300,00 zł);

- wymiana okien i drzwi (4 400,00 zł);

- malowanie i modernizacja elewacji (2 500,00 zł);

- położenie kostki brukowej od frontowej strony lokalu (1 800,00 zł)

- ogrodzenie całego terenu (2 700,00 zł);

- pozostałe prace remontowe i modernizacyjne (4 200,00 zł).

Zakup niezbędnego wyposażenia restauracji:

Łączna suma wydatków poniesionych na zakup niezbędnego wyposażenia wyniosła 48 700,00 zł.

CZĘŚĆ KUCHENNA:

- meble kuchenne (2 400,00 zł);

- duży sprzęt AGD, w tym: lodówka - 1 200,00 zł, chłodziarko-zamrażarka - 1 700,00 zł, kuchenka gazowa - 800,00 zł, kuchenka gazowo-elektryczna - 950,00 zł, lada chłodnicza - 2 000,00 zł, pralka - 1 300,00 zł (RAZEM: 7 950,00 zł);

- drobny sprzęt AGD, w tym: czajnik bezprzewodowy - 150,00 zł, kuchenka mikrofalowa - 750,00 zł, robot kuchenny - 350,00 zł, ekspres do kawy - 200,00 zł, krajalnica - 150,00 zł, frytownica - 250,00 zł (RAZEM: 1 850,00 zł);

- przybory kuchenne, w tym: zastawa - 800,00 zł, sztućce - 500,00 zł, garnki i patelnie - 1 200,00 zł, pozostałe - 400,00 zł (RAZEM: 2 900,00 zł).

CZĘŚĆ RESTAURACYJNA:

- stoliki - 18 szt. (7 200,00 zł);

- krzesła - 72 szt. (10 800,00 zł);

- ozdoby (3 500,00 zł).

CZĘŚĆ BAROWA:

- kasa fiskalna (1 600,00 zł);

- sprzęt grający - wieża hi-fi (1 500,00 zł);

- stołki barowe (800,00 zł);

- lada barowa (900,00 zł).

CZĘŚĆ SANITARNA:

- muszle klozetowe - 2 szt. (400,00 zł);

- umywalki - 2 szt. (350,00 zł);

- armatura - 2 szt. (250,00 zł);

- kabina prysznicowa z brodzikiem (1 300,00 zł).

CZĘŚĆ SOCJALNA:

- szafki stojące na ubrania - 5 szt. (750,00 zł);

- kanapa (1 400,00 zł);

- fotele - 4 szt. (1 200,00 zł);

- stół (750,00 zł);

- drobny sprzęt AGD - czajnik bezprzewodowy, kuchenka mikrofalowa

(900,00 zł).

Zakup towarów i produktów umożliwiających rozpoczęcie działalności gastronomicznej:

ŻYWNOŚĆ:

- gotowe produkty, w tym m.in. nabiał, pieczywo, mrożonki itp. (950,00 zł);

- półprodukty do przygotowywania potraw, w tym: nabiał, warzywa, mięso, wędliny, tłuszcze itp. (1 200,00 zł);

NAPOJE ZIMNE ALKOHOLOWE:

- alkohole czyste (2 500,00 zł);

- alkohole kolorowe (5 000,00 zł);

NAPOJE ZIMNE BEZALKOHOLOWE:

- soki owocowe (600,00 zł);

- napoje gazowane, w tym m.in.: tonic, oranżada, Sprite, Fanta, Coca Cola, Pepsi (1 300,00 zł);

- woda mineralna gazowana (150,00 zł);

- woda mineralna niegazowana (150,00 zł);

- półprodukty do przygotowywania napojów, w tym: owoce, kefir, maślanka (300,00 zł);

NAPOJE GORĄCE:

- kawa, w tym: mielona, rozpuszczalna, cappuccino (450,00 zł);

- herbata, w tym: granulowana, ekspresowa, zielona, owocowa (400,00 zł);

- kakao (50,00 zł);

- gorąca czekolada (100,00 zł);

DESERY:

- produkty gotowe, w tym: ciastka, ciasta, lody, bita śmietana, owoce (800,00 zł);

- półprodukty do przygotowywania deserów, w tym: owoce, galaretka, produkty mączne, bakalie, polewy, posypki itp. (750,00 zł);

PRZEKĄSKI:

- gotowe, w tym m.in.: chipsy, paluszki, słone orzeszki, bakalie, owoce

(300,00 zł);

- półprodukty do przygotowania sałatek, surówek (400,00 zł).

Koszty opłat i rachunków za pierwszy miesiąc działalności:

- energia elektryczna (450,00 zł);

- gaz (600,00 zł);

- woda (300,00 zł);

- telefon (250,00 zł);

- wywóz śmieci (100,00 zł);

- pozostałe (350,00 zł).

10. PLAN STRATEGICZNY ROZWOJU FIRMY:

- Podstawowym celem strategicznym niniejszego przedsięwzięcia jest zdobycie dominującej pozycji na lokalnym rynku wśród firm świadczących podobny rodzaj usług konsumpcyjnych. Dla skutecznej realizacji tego zamierzenia niezbędne jest opracowanie odpowiedniej strategii dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Planuje się, że przy sprzyjających okolicznościach obejmujących m.in. sytuację finansową firmy w danej chwili, aktualną pozycję na rynku, ilość posiadanych klientów itp., optymalny czas intensywnego rozwoju przedsiębiorstwa powinien wynieść do 3 lat. W tym czasie firma zamierza przeprowadzić szereg działań mających na celu pozyskanie nowych grup klientów, zwiększenie skuteczności sprzedaży usług, a w efekcie także zwiększenie obrotów. Do najważniejszych z nich należą:

  • przeprowadzenie remontu i modernizacji całego lokalu restauracyjnego;
  • dokonanie inwestycji w postaci zakupu nowych urządzeń i drobnego sprzętu AGD;
  • zamieszczanie ogłoszeń reklamowych w prasie oraz radiu lokalnym;
  • wykup spotu reklamowego w telewizji regionalnej;
  • wynajęcie na umowę o dzieło informatyka w celu stworzenia własnej strony internetowej;
  • otwarcie kolejnego lokalu będącego filią niniejszej restauracji;
  • wejście z ofertą na rynek krajowy;
  • wprowadzenie nowych usług do oferty, jak np. działalność cateringowa (kompleksowa obsługa imprez okolicznościowych poza siedzibą firmy);
  • podjęcie współpracy z przedsiębiorstwami handlowymi i innymi instytucjami (sklepy, markety, szkoły, banki, firmy itp.), które pełniłyby funkcje pośrednich dystrybutorów naszych potraw (nasze produkty byłyby dostarczane do ich siedzib, a następnie bezpośrednio tam sprzedawane).