Państwa można pogrupować na podstawie następujących kryteriów
- kryterium odnoszące się do niepodległości - stopnia zewnętrznej suwerenności:
- całkowicie suwerenne
- formalnie niepodległe, w praktyce częściowo zależne
- zależne
- poziom rozwoju cywilizacyjnego
- agrarne
- agrarno - industrialne
- słabo zindustrializowane
- wysoko zindustrializowane
- industrialne
- kryterium jednorodności etnicznej,
a)państwa wieloetniczne; w których nie występuje silna wieź narodowa
b) państwa wieloetniczne, w których poszczególne grupy etniczne cechuje silna i odrębna tożsamość
c) państwa, gdzie jest wiele mniejszości, ale wyraźnie dominuje jeden naród
d) państwa jednorodne etnicznie
- kryterium zasobów strategicznych, którymi dysponuje państwo
- supermocarstwa na skalę światową
- mocarstwa na skale regionalna
- kraje średnie
- kraje małe
5) Ustrój społeczno - gospodarczy
- niewolniczy
- feudalizm
- kapitalizm
- socjalizm
6) ustrój polityczny
- monarchiczny
- republikański
- demokratyczny
- dyktatura - róże odmiany
Pojecie formy państwa - forma państwa stanowi specyficzne rozwinięcie ustroju państwa. Składają się na nią zarówno styl sprawowania rządów i ich forma struktura terytorialna. Inaczej mówiąc forma państwa to styl sprawowania władzy, określony przez konstytucje wzór życia politycznego i społecznego.
Kryteria służące porównaniu form państwa to
- forma rządu - forma organizacji organów władzy państwowej i ich wzajemnych powiązań
- styl rządzenia odwołujący się do sposobu sprawowania władzy
- ustrój terytorialno - prawny: organizacja terytorium państwa i dystrybucja władzy w państwie
Forma rządu:
- Monarchia - odnosi się do ustroju politycznego, w którym głową państwa jest monarcha (gr. monarchos - jednowładztwo). Cecha charakterystyczna tego ustroju jest fakt, że władza jest sprawowana bezpośrednio przez monarchę lub w jego imieniu. Monarcha może rządzić
- dożywotnio
- nominalnie lub faktycznie
- samodzielnie lub z innymi organami władzy
głową państwa w monarchii może być: król, car, wielki książę, cesarz, sułtan, faraon, szach, emir, szejk, maharadża.
Typy monarchii
- Monarchie despotyczne - (despotes gr.; pan, władca) władza głowy państwa nie jest w żaden sposób ograniczona, władca jest traktowany jak bóstwo
- Monarchie patrymonialne - państwo jest prywatna własnością monarchy
- Monarchie stanowe - ludność kraju jest podzielona na stany (zamknięte grupy zróżnicowane pod względem przywilejów), uprawnienia stanów ograniczają częściowo władzę monarchy
- Monarchie absolutne - monarcha skupia całą władzę, ma bardzo wysoka pozycję. Zakres jego uprawnień jest nieograniczony, na prawo składają się tzw. Prawa naturalne
- Monarchie konstytucyjne - zakres uprawnień monarchy wyznacza konstytucja, na podstawie konstytucji władza jest podzielona pomiędzy głowę państwa a parlament
- Monarchie parlamentarne - monarcha sprawuje władzę tylko nominalnie, faktycznie jego rola jest ograniczona do pełnienia funkcji reprezentacyjnych, a najwięcej uprawnień ma parlament
- Republiki (łac. res publica - rzecz publiczna) - rządy sprawują wybieralne organy, czas ich kadencji jest określony przez prawo. Kryteria podziału republik
1. Wg rodzaju suwerena, tj. przekonania o tym, od kogo powinna należeć władza w państwie i w czyim interesie należy sprawować rządy
- republiki arystokratyczne- rządzący są przedstawicielami arystokracji reprezentują interesy ograniczonego kręgu osób wyodrębnionego poprzez cenzus pochodzenia, majątkowy itd.
- Demokratyczne - władza jest sprawowana w imieniu ogółu obywateli
2. wg reżimu politycznego
- autokratyczny
- demokratyczny
3. wg uprawnień organów władzy:
- system prezydencki - szeroki zakres uprawnień prezydenta
- parlamentarne - szeroki zakres uprawnień parlamentu
- półprezydencki - forma pośrednia między prezydenckim i parlamentarnym
Styl rządzenia - metody, techniki i reguły odnoszące się do sposobu sprawowania rządów
- styl demokratyczny
- władza w państwie należy do narodu, naród pełni funkcje suwerena
- obywatele mają możliwość kontrolowania działań aparatu państwowego
- udział w życiu politycznym ma charakter dobrowolny
- organy władzy są wybieralne
- wszyscy obywatele są równi wobec prawa
- styl liberalny
- najważniejszą wartością jest wolność jednostki
- idea "państwa nocnego stróża" - ograniczona ingerencja państwa w działania obywateli
- mniejszości są pod szczególna opieką
- styl populistyczny
- zasada rządów większości jest nadużywana
- aby rozwiązać problemy stosuje się radykalne metody
- propagowanie haseł antyelitarnych
- styl autorytarny
- organy władzy nie są wybierane w wyborach powszechnych
- Władza jest skupiona w rękach jednostki lub wąskiej grupy osób
- Zakres swobód obywatelskich jest niewielki aczkolwiek występuje ograniczony pluralizm
- Władza ma charakter monocentryczny, tj. dominuje jeden ośrodek władzy
- styl totalitarny
Ustrój terytorialno - prawny
1. struktura centralistyczna - największy zakres kompetencji maja organy państwowe na szczeblu centralnym
2. państwo zdecentralizowane - poszczególne regiony maja dość duża autonomię
3. Państwo unitarne -podzielone na jednostki terytorialne, ale nie ma regionów o charakterze autonomicznym
4. Państwo złożone - poszczególne regiony (części składowe) lub region cechuje daleko posunięta niezależność. Wyróżnia się następujące typy państw złożonych:
- unie personalne - luźne związki państw, (2 lub więcej) które maja wspólnego władcę
- unie realne - związki 2 lub więcej państw posiadających wspólne organy władzy
- konfederacja - związek państw, w którym każde zachowuje odrębność zawiązywany w celu osiągnięcia konkretnego celu
- federacje - poszczególne części składowe zachowują daleko posuniętą autonomię (własny podział administracyjny, odrębny język urzędowy)
