Czym jest WDN, czyli Wewnatrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli?:
WDN:
- Integruje nauczycieli i innych pracowników placówki wokół spraw ważnych dla wspólnoty pracowniczej i pozwala realizować wspólnie wyznaczone cele..
- Pozwala przenosić odpowiedzialność za życie szkoły z podmiotów zewnętrznych na wewnętrzne, czyli na kadrę kierowniczą, radę pedagogiczną, uczniów, rodziców, czyli na całą społeczność szkolną
- Społeczność szkolną ukierunkowuje na rozwiązywanie własnych problemów.
- Stawia na pierwszym planie osoby tworzące szkołę wiedząc, że realizacja postawionych celów i zadań zależy głównie od nich.
- Jest nastawiona na współdziałanie, dialog, wymianę myśli, wzajemne zrozumienie, tolerancję i szacunek.
- Stawia na mocne strony pojedynczych osób i całych zespołów, wyzwalając istniejący w szkole potencjał ludzki.
- Pozwala indywidualne uczenie się zamienić na uczenie się zespołowe, które jest w takich sytuacjach bardziej pożądane.
- Przedstawia atrakcyjną ofertę finansowa, ponieważ jest zdecydowanie tańszy niż doskonalenie w przeznaczonych do tego firmach.
SPOSOBY ZDOBYWANIA WIEDZY
I UMIEJĘTNOŚCI
OBSERWACJA- polega na przeprowadzeniu planowego wglądu do wykonywanych na bieżąco profesjonalnych zadań. Obserwacja dokonywana jest przez określoną osobę lub grupę osób do tego wyznaczonych.
PROCEDURA OBSERWACJI
- ustalamy cel obserwacji
- planujemy jej przebiegu
- przygotowujemy narzędzia do zapisu spostrzeżeń
- przeprowadzamy obserwacji
- sporządzamy raport z przebiegu obserwacji
- przygotowujemy wnioski
- przekazujemy obserwowanemu informacje zwrotne
ZALETY OBSERWACJI
- można w praktyce "na żywo" zobaczyć dane zagadnienie.
- inspiruje do refleksji obserwowanego i obserwującego. W przypadku zaistnienia etapu "przekazania informacji zwrotnej" daje możliwość przeprowadzenia profesjonalnego dialogu i wzajemnego uczenia się.
- jesteśmy w stanie obserwować różnego rodzaju zachowania, działania i procesy .
- obserwator ma możliwość zdobycia informacji z "pierwszej ręki".
WADY OBSERWACJI
- jest wiele trudności związanych z wiernym zapisem przebiegu obserwacji.
- brak jest wystandaryzowanych narzędzi.
- Jeżeli odbywa się przez dłuższy okres może być bardzo uciążliwa.
- obserwowany ma możliwość modyfikacji swojego zachowania po to, aby wypaść jak najlepiej w toku obserwacji.
MENTORING- to udzielenie pomocy (merytorycznej, organizacyjnej, społecznej, psychicznej itp.) przez doświadczonych pracowników osobie mniej doświadczonej, kiedy wchodzi w nową sytuację zawodową.
NIEZBĘDNE CECHY MENTORA
- osiągnął sukces osobisty w zawodzie
- posiada autorytet w środowisku pracy
- umiejętnie słucha innych
- twórczo podchodzi do rozwiązywania problemów
- posiada zmysł organizacyjny
- tworzy atmosferę bezpieczeństwa
- szczerze i uczciwie ocenia
- posiada nieodpartą chęć dzielenia się doświadczeniem i wiedzą z innymi
- umiejętnie motywuje i ukazuje ludziom ich możliwości
ZADANIA MENTORA
- ustala zasady współdziałania z podopiecznym
- określa formuły regularnych i wzajemnych spotkań
- przeprowadza diagnozy potrzeb podopiecznego
- obserwuje podopiecznego w trakcie wykonywania zadań
- udziela mu pomocy w wykonywaniu zadań
- przekazuje informacje zwrotne na temat wykonywanych zadań
ZALETY MENTORINGU
- zdobywanie wiedzy jest podporządkowane indywidualnym potrzebom podopiecznego
- podopieczny może zasięgnąć porady, otrzymać informację zwrotną na temat działań już podjętych
- mentor może być pozytywnym wzorem dla podopiecznego
- zdobywanie wiedzy odbywa się od razu przy warsztacie pracy
- nauka natychmiast wiązana jest z praktyką
- mentor niezwłocznie koryguje błędy popełniane przez podopiecznego
WADY MENTORINGU
- relacja uczeń-mistrz może z czasem powodować pewnego rodzaju uzależnienie od innej osoby.