Czym jest WDN, czyli Wewnatrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli?:

WDN:

  • Integruje nauczycieli i innych pracowników placówki wokół spraw ważnych dla wspólnoty pracowniczej i pozwala realizować wspólnie wyznaczone cele..
  • Pozwala przenosić odpowiedzialność za życie szkoły z podmiotów zewnętrznych na wewnętrzne, czyli na kadrę kierowniczą, radę pedagogiczną, uczniów, rodziców, czyli na całą społeczność szkolną
  • Społeczność szkolną ukierunkowuje na rozwiązywanie własnych problemów.
  • Stawia na pierwszym planie osoby tworzące szkołę wiedząc, że realizacja postawionych celów i zadań zależy głównie od nich.
  • Jest nastawiona na współdziałanie, dialog, wymianę myśli, wzajemne zrozumienie, tolerancję i szacunek.
  • Stawia na mocne strony pojedynczych osób i całych zespołów, wyzwalając istniejący w szkole potencjał ludzki.
  • Pozwala indywidualne uczenie się zamienić na uczenie się zespołowe, które jest w takich sytuacjach bardziej pożądane.
  • Przedstawia atrakcyjną ofertę finansowa, ponieważ jest zdecydowanie tańszy niż doskonalenie w przeznaczonych do tego firmach.

SPOSOBY ZDOBYWANIA WIEDZY

I UMIEJĘTNOŚCI

OBSERWACJA- polega na przeprowadzeniu planowego wglądu do wykonywanych na bieżąco profesjonalnych zadań. Obserwacja dokonywana jest przez określoną osobę lub grupę osób do tego wyznaczonych.

PROCEDURA OBSERWACJI

  • ustalamy cel obserwacji
  • planujemy jej przebiegu
  • przygotowujemy narzędzia do zapisu spostrzeżeń
  • przeprowadzamy obserwacji
  • sporządzamy raport z przebiegu obserwacji
  • przygotowujemy wnioski
  • przekazujemy obserwowanemu informacje zwrotne

ZALETY OBSERWACJI

  • można w praktyce "na żywo" zobaczyć dane zagadnienie.
  • inspiruje do refleksji obserwowanego i obserwującego. W przypadku zaistnienia etapu "przekazania informacji zwrotnej" daje możliwość przeprowadzenia profesjonalnego dialogu i wzajemnego uczenia się.
  • jesteśmy w stanie obserwować różnego rodzaju zachowania, działania i procesy .
  • obserwator ma możliwość zdobycia informacji z "pierwszej ręki".

WADY OBSERWACJI

  • jest wiele trudności związanych z wiernym zapisem przebiegu obserwacji.
  • brak jest wystandaryzowanych narzędzi.
  • Jeżeli odbywa się przez dłuższy okres może być bardzo uciążliwa.
  • obserwowany ma możliwość modyfikacji swojego zachowania po to, aby wypaść jak najlepiej w toku obserwacji.

MENTORING- to udzielenie pomocy (merytorycznej, organizacyjnej, społecznej, psychicznej itp.) przez doświadczonych pracowników osobie mniej doświadczonej, kiedy wchodzi w nową sytuację zawodową.

NIEZBĘDNE CECHY MENTORA

  • osiągnął sukces osobisty w zawodzie
  • posiada autorytet w środowisku pracy
  • umiejętnie słucha innych
  • twórczo podchodzi do rozwiązywania problemów
  • posiada zmysł organizacyjny
  • tworzy atmosferę bezpieczeństwa
  • szczerze i uczciwie ocenia
  • posiada nieodpartą chęć dzielenia się doświadczeniem i wiedzą z innymi
  • umiejętnie motywuje i ukazuje ludziom ich możliwości

ZADANIA MENTORA

  • ustala zasady współdziałania z podopiecznym
  • określa formuły regularnych i wzajemnych spotkań
  • przeprowadza diagnozy potrzeb podopiecznego
  • obserwuje podopiecznego w trakcie wykonywania zadań
  • udziela mu pomocy w wykonywaniu zadań
  • przekazuje informacje zwrotne na temat wykonywanych zadań

ZALETY MENTORINGU

  • zdobywanie wiedzy jest podporządkowane indywidualnym potrzebom podopiecznego
  • podopieczny może zasięgnąć porady, otrzymać informację zwrotną na temat działań już podjętych
  • mentor może być pozytywnym wzorem dla podopiecznego
  • zdobywanie wiedzy odbywa się od razu przy warsztacie pracy
  • nauka natychmiast wiązana jest z praktyką
  • mentor niezwłocznie koryguje błędy popełniane przez podopiecznego

WADY MENTORINGU

  • relacja uczeń-mistrz może z czasem powodować pewnego rodzaju uzależnienie od innej osoby.