Psychologia umysłowa jest jedną z form rozwoju dziecka. Opowiada ona za doskonalenie
procesów pamięciowych , spostrzegawczych oraz za rozwijanie koncentracji. Wraz z wiekiem
powiększają się umiejętności : pisania , czytania , zapamiętywania oraz zdolność komunikacji z
rodzicami czy rówieśnikami. Mamy także do czynienia z pobudzeniem stref :
intelektualnej, analizy i syntezy słuchowej kinestetyczno – ruchowej. Możemy również wyodrębnić kierunki kształcenia takie jak : urozmaicenie treści nauczanego przedmiotu. Zmienianie i dobór metod nauczania. Postawę osoby przekazującej wiedzę, wyrazistą i ładną mowę, gestykulację i mimikę. Aktywność własna dziecka i jego nastawienie do pracy oraz wiązanie materiału nowego z dawnymi wiadomościami uczniów.
Dzieci i młodzież są uczeni : pisania ze słuchu i z pamięci a także naukę pisania
samodzielnego.
Kolejną ważną kwestą jest myślenie ,które możemy opisać jako rodzaj najwyżej zorganizowanej i
złożonej czynności poznawczej. Głównymi właściwościami myślenia są : ukierunkowanie
myślenia na zdobywanie wiedzy szkolnej. Stopniowe opanowywanie pojęć, powiększanie i
przekształcanie pojęć i wyobrażeń. Systematyzowanie pojęć.
Zebrałyśmy informacje na temat rozwoju umysłowego dzieci ,które stały się podmiotem
naszych badań. Według psychologów osiemnastolatki podchodzą do nowych zadań bardzo
optymistycznie. Niestety nawet mała porażka skłania ich do zakończenia zadania ,aby mogły się
zabrać za następne. Dążą do kontaktu ze światem ponadto są aktywne co pomaga im w
gromadzeniu doświadczeń i nabywaniu nowych umiejętności. W tym okresie potrafią „ tupnąć
nogą „ i przeciwstawić się rodzicom ,którzy z kolei muszą się zmagać z licznymi wypadkami ,które
powstały pod czas zabaw. Dzieci w tym wieku mają znacznie mniej lęków o czym potrafią
powiedzieć dorosłym. Chętniej mówią o sowich problemach.
Natomiast dziewięciolatki są bystrzejsze i spostrzegawcze od osiemnastolatków potrafią
przerwać rozpoczęte zadania. Wyrażają chęć do wykonywania poleceń ,ale jeśli im się nie
spodobają nie będą chciały ich wykonywać. Dzieci w tym wieku spędzają więcej czasu z kolegami
niż z rodzicami ,ale zaczynają odczuwać zmęczenie spowodowane natłokiem zadań. W tym wieku
również liczba lęków jest niewielka. Wbrew myśleniu rodziców jest to dobry czas na przebywanie
z dzieckiem , ponieważ jest ono chętne do wycieczek i wypraw rodzinnych. Niestety rodzice
muszą być przygotowaniu na pojawienie się lęków ,które mogą być efektem autosugestii.
W wieku jedenastu dzieci zaczynają szukać osób ,które mają takie same lub podobne
zainteresowania. Poszukają ludzi ,którym mogli by zaufać i powierzyć własne problemy ,
poszukują akceptacji. Zaczynają pochodzić do siebie krytycznie i postrzegają pierwsze wady w
swoim wyglądzie i zachowaniu. Jest to okres buntu oraz eksperymentów ,młode osoby chcąc się
dostosować do pewnej grupy zaczynają ulegać jej wpływom. Warto czasem przymknąć oko na
nie ,które zachowania jedenastolatka , ponieważ nie jest jeszcze w pełni świadome własnych
zachowań. Rodzice powinni postawić ścisłe reguły ,ale jednoczesne pamiętając o zachowaniu
pewnych granic przy kontroli dziecka. Jest to okres w ,który nastolatek potrafi rozróżnić co jest
dobre ,lub złe. Rodzice powinni mieć świadomość ,że rozmowa z dojrzewającym dzieckiem będzie
trudniejsza , ponieważ nie będzie już mówiło wszystkiego.
Dwunastolatkiem znacznie będą kierować hormony , przez ,które nie jednokrotnie będzie
buntował się przeciwko rodzicom ,dla których może to być szczególnie trudny czas. Nie
wykluczone ,że dziecko straci zaufanie do rodziców i przestanie się im zwierzać z własnych
problemów. Dwunastolatek nie chce już być traktowany jak dziecko co będzie często
manifestował. Oczekuje od rodzica ,aby ten brał pod uwagę jego potrzeby i uwagi. Zaczynają być
co raz bardziej świadomi tego kim są. Będą decydować o tym z kim chcą się przyjaźnić a od kogo
będą się trzymać z daleka. Chcąc się przypodobać kolegom zaczną się do nich upodabniać i
czerpać wzorce.
Z kolei trzynastolatkowie wprowadzają własne młodzieńcze ideały i poglądy ,którymi się
kierują .Skupiają się na szukaniu stałych przyjaźni ponadto są zaspokajają własne potrzeby
aspiracyjne i intelektualne. W porównaniu z wcześniejszymi latami są bardziej dynamiczni i
różnorodni. Obciążenie związane z dorastaniem może przełożyć się na konflikt. Zastawiają się na
tym jak ma wyglądać ich kariera zawodowa. Jeśli chodzi o ich charakter stają się bardziej wrażliwi
, próbuje się bronić przed wpływami otoczenia. Nie mają w pełni ukształtowanej osowiałości
dlatego nie wiedzą do końca jaka otacza ich rzeczywistość. Są często pogrążeni we własnych
myślach przez co ciężko jest nawiązać z nim kontakt.
Ostatnią grupą są czternastolatkowie ,należy podkreślić ,że jest to wiek najbardziej
niebezpieczny , ponieważ nastolatek jest jeszcze bardziej skłony do różnego rodzaju
eksperymentów. Zdają sobie sprawę z koncentracji jakie niesie za sobą ich zachowanie ,ale nie
potrafią w pełni oszacować ryzyka , a także w wyjątkowej aktywności.
Po dokładniejszym podsumowaniu można dość do wniosku ,że okres od osmu do dziesięciu
lat jest to właściwy czas na wykształtowaniu u dziecka pewnych zachowań ,które pomogą mu w
okresie dojrzewania. Odpowiednie działanie umysłu dziecka w tych latach pozwoli mu na
odróżnienie dobra od zła czy radzeniem sobie z przełamaniem bajer komunikacyjnych. Należy o
tym pamiętać , bo za buntem w czasie dorastania mogą pojawić się pierwsze uzależnienia ,
wagarowanie czy ucieczki z domu. Nastolatki w przeciwnie do dzieci potrafią dokładniej opisać ,
analizować i przedstawić problem z kilku perspektyw ,ale nie zrobią tego jeśli nie znajdą
akceptacji ze strony społeczeństwa. Bez zaangażowania rodziców nastolatkowie nie będą w stanie
sami doskonalić tych umiejętności.
Natomiast dzieci ,które znajdują się w przedziale wiekowym 8 – 10 lat , zaczynają
postrzegać świat w szerszym zakresie. Są jego ciekawe dlatego zadają rodzicom dziesiątki pytań
licząc na to ,że uzyskają wyczerpującą odwiedź. Dostrzegają moment w ,którym pojawiają się
konflikty i kiedy sygnalizują rodzicom ,że o tym wiedzą nie chcą się czuć odrzucone. Jest to czas
w ,którym muszą czuć ,że są kochane przez rodziców i potrzebują spędzać z nimi jak najwięcej
czasu. Nawiązują pierwsze trwalsze przyjaźnie i są aktywne pod względem ruchowym. Wyznaczają
sobie cele do ,których starają się dożyć. Wciąż potrzebują swobody i czasu wolnego dlatego nie
lubią być przeciążane obowiązkami.
oxytocyna
Profesor Bryk
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
oxytocyna
Profesor Bryk