• Rozwój mięśni- W okresie średniego dzieciństwa chłopcy mają znacznie więcej tkanki mięśniowej od dziewczynek, które mają z kolei więcej tłuszczu. Rozwój mięśni ma tendencję do końcowo szybkiego przebiegu; zmienia się nie tylko skład mięśni, stają się one też mocniej powiązane z kościami. Mimo tych pozytywnych zmian , mięśnie pozostają niedojrzałe pod względem pełnionej funkcji, co znajduje odzwierciedlenie w częstej u dzieci niezdarności i nieudolności ruchowej. Rozwijające się mięśnie są też bardziej podatne na uszkodzenia pojawiające się ma wskutek nadmiernego przeciążenia. Fizyczna sprawność i rozwój mięśni zależą nie tylko od dobrej opieki, odpoczynku i aktywności ale także od ich struktury oraz sposobu, w jaki je użytkujemy.
  • Rozwój szkieletu- Szkielet nadal wytwarza swoje ośrodki kostnienia. Wcześniej kości dziecka były miękkie i gąbczaste, składając się głównie z chrząstki, ale teraz minerały, a szczególnie wapń i fosfor, zaczynają nadawać kościom twardości i sztywności. Pros rozwoju kości trwa do ukończenia 20.roku życia. Wzrost szkieletu jest często szybszy niż rozwój mięśni i wiązadeł. W efekcie nierzadkie są w tym okresie zwichnięcia stawów i wady postawy.
  • Układ krążenia- Układ krążenia rozwija się w powolnym tempie, choć do lat szkolnych ciężar serca wzrósł w stosunku do wagi po urodzeniu w przybliżeniu pięciokrotnie. Serce jest mniejsze w stosunku do rozmiarów ciała.
  • Układ nerwowy- Mózg w okresie średniego dzieciństwa zbliża się do swej dojrzałej wielkości i wagi. Wzrostowi rozmiaru i ciężaru towarzyszy wzrost obwodu głowy przeciętnie do 52,07 do 53,34 cm pomiędzy 6. i 12. rokiem życia. Ciężar rdzenia kręgowego wzrasta czterokrotnie w 5.roku życia, a powiększy się ośmiokrotnie najpóźniej do końca okresu dorastania.
  • Układ oddechowy- Ulega zmianom. Wraz z dojrzewaniem, tempo oddechu się obniża, zmieniając się z około 20-25 ruchów oddechowych na minutę podczas wczesnego dzieciństwa do 17-22 ruchów na minutę, charakterystycznych dla średniego dzieciństwa. W miarę jak układ oddechowy pracuje coraz bardziej ekonomicznie i ujawnia większą elastyczność, oddychanie staje się wolniejsze i głębsze.
  • Układ pokarmowy- W omawianym okresie wydzielanie, trawienie, wchłanianie i wydalanie stają się coraz bardziej uregulowane. Dziecko w wieku szkolnym może powstrzymywać się od jedzenia przez dłuższy czas. Bardzo ważną rolę w tym okresie odgrywają właściwe zasady żywienia.

Rozwój zdolności motorycznych

Podczas średniego dzieciństwa liczne są osiągnięcia w zakresie zdolności motorycznych angażujących całe ciało. Koordynacja ruchów rąk, chociaż nie nadąża za rozwojem dużej motoryki, także dojrzewa stopniowo w stałym tempie. W miarę jak dzieci uzyskują kontrolę nad swoimi rękami, ramionami, nadgarstkami i palcami, nabierają biegłości w takich formach aktywności, jak: wymagające dokładności prace zręcznościowe, gra na instrumentach, odręczne pisanie i konstruowanie modeli. Prawidłowe wykonywanie określonej umiejętności motorycznej obejmuje zdolność do: doskonalenia koordynacji i rozwoju precyzji w wykonywaniu określonych zadań.

Skutki używania telefonów komórkowych :

  • Pogorszenie wzroku
  • Problemy z postawą( skrzywienie kręgosłupa)
  • Zmęczenie
  • Zaburzenie pamięci
  • Bóle głowy
  • Opóźnione reakcje
  • Palpitacje serca
  • Zaburzenia układu pokarmowego
  • Nieprawidłowe rozwinięcie kości paliczkowych