7-go marca 2002 roku studenci I-go roku Pedagogiki Opiekuńczo-Resocjalizacyjnej w WSH odbyli wizytę w przedszkolu noszącym nazwę "Calineczka", mieszczącym się w Szczecinie przy ulicy Monte Casino 31. Placówka ta nosi status niepubliczny. Zjazd przygotowany został specjalnie z myślą o studentach i umożliwił obserwację funkcjonowania takiej instytucji. Przybyszami zajęła się sama pani dyrektor, co było dodatkową zaletą, gdyż osoba taka z pewnością kompetentnie zwróci uwagę zainteresowanych na to, co jest ważne w pracy placówki. Studenci mogli poznać zarówno zalety, jaki i wady istnienia prywatnego przedszkola.
Funkcjonowanie wyżej wspomnianej placówki opiera się na tym samym programie kształcenia, którego realizację przewiduje się w przedszkolach państwowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest przymus korzystania z programu odgórnie uznanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Różnica między funkcjonowaniem przedszkoli państwowych, a prywatnych polega na tym, iż te drugie otrzymują tylko połowę kwoty pieniędzy na działanie, w porównaniu z przedszkolami publicznymi.
Resztę pieniędzy na utrzymanie przedszkola wpłacają rodzice, którzy wysyłają swoje dzieci do takiej placówki. Koszt miesięcznego "czesnego" waha się od 480 do 550 złotych. Okazuje się jednak, że pieniądze te umiejętnie się wykorzystuje. W opłaty wliczone są zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, rytmiki dla dzieci, konsultacje z logopedą, możliwość korzystania z pływalni (dla dzieci powyżej 5 roku życia), jak również zajęcia z języka angielskiego.
Dodatkowo placówka ma do zaoferowania spotkania z aktorem z teatru, który pomaga dzieciom w zgłębianiu tajników gry aktorskiej, jak i w aranżacji występów dziecięcych z okazji różnych świąt i nie tylko.
Ponadto instytucja ta może się poszczycić fachową opieką zapewnioną przez lekarza, prowadzącego badania kontrolne, jak i poradnictwo z zakresie chorób dziecięcych.
Organizacja zajęć właściwie nie różni się niczym od ich rozkładu w placówkach publicznych. Pociechy mogą być przyprowadzane wraz z wybiciem godziny 6:30.
Do godziny 9:00 dzieci same organizują sobie zajęcia, po czym otrzymują śniadanie, po którym z kolei odbywają się zajęcia dydaktyczne prowadzone przez nauczyciela-wychowawcę. Ćwiczenia takie układane są z myślą o wieku podopiecznych i trwają do godziny 11:00.
Od 11:00 do 11:30 dzieci mają czas na posprzątanie po zajęciach i przygotowanie się do obiadu. O 11:30 maluchy otrzymują pierwsze danie, którym jest zupa. Po obiedzie najmłodsze dzieci odpoczywają (leżakują), aż do godziny 13:30, podczas gdy "starszakom" organizowane są różnego rodzaju zabawy z udziałem wychowawczyń. O godzinie 13:30 zabawa jest przerywana, a dzieci proszone są na drugą część obiadu. Również i młodsza grupa kończąc leżakowanie, zasiada do stołu.
Każdym zespołem wiekowym zajmują się dwie wychowawczynie. Spędzają one z dziećmi 5 godzin każdego dnia, co daje łącznie w tygodniu 25 godzin. Warunkiem możliwości pracy na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego jest ukończenie studiów i otrzymanie tytułu pedagogicznego.
Placówka ta współdziała z niepaństwowymi szkołami podstawowymi. W takiej interakcji chodzi o "wychwycenie" dzieci wybitnie zdolnych i wykształcenie ich na wysokim poziomie, w szybszym tempie.
Po uzyskaniu tak ciekawych informacji mogliśmy obejrzeć budynek przedszkola i przekonać się o ich prawdziwości.
Odwiedziny w placówce umożliwiły poznanie schematu funkcjonowania instytucji takiego rodzaju.