Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organisation - IMO) działa na podstawie konwencji przyjętej na międzynarodowej konferencji w Genewie w 1948 roku, która weszła w życie w 1958 roku. Pierwsze spotkanie odbyło się 6 styczeń 1959 roku. Międzynarodowa Organizacja Morska została utworzona jako jedna z wyspecjalizowanych agend związanych z Organizacją Narodów Zjednoczonych. Do 1982 roku IMO funkcjonowała pod nazwą Międzyrządowa Morska Organizacja Doradcza (IMCO - Intergovernmental Consultative Maritime Organisation), dopiero 22 maja 1982 roku przyjęła nazwę, pod którą jest znana do dziś. Przedmiotem jej kompetencji są wyłącznie sprawy związane z morzem, a przede wszystkim polepszanie współpracy państw w zakresie korzystania z międzynarodowych dróg morskich, przygotowanie zasad bezpiecznej żeglugi i efektywnej nawigacji. Odpowiada również za ochronę środowiska morskiego.
Siedziba Międzynarodowej Organizacji morskiej mieści się w Londynie. Organizacja skupia 166 państw członkowskich, 3 członków stowarzyszonych (patrz Tabela nr 1), 36 organizacji międzyrządowych posiadających umowy o współpracy oraz 61 organizacji pozarządowych o statucie doradczym.
Zdjęcie Siedziby Międzynarodowej Organizacji Morskiej w Londynie
STRUKTURA:
- Zgromadzenie (Assembly) - jest najważniejszym organem IMO. W skład wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich. Obraduje w sesjach zwyczajnych raz na 2 lata, może też w razie potrzeby zbierać się na sesje nadzwyczajne. Jest odpowiedzialne za realizację zadań i budżet organizacji. Wybiera również członków Rady.
- Rada (Council) - organ wykonawczy IMO, 40 członków wybieranych jest przez Zgromadzenie na dwa roczne okresy rozpoczynające się po każdej regularnej sesji Zgromadzenia w trzech kategoriach: 10 państw mających największy udział w usługach dla międzynarodowych jednostek pływających, 10 państw mających największy udział w międzynarodowym handlu morskim i 20 państw nie wybranych wcześniej, które są wyspecjalizowane w transporcie morskim i nawigacji, a które wybierane są do Rady tak, by zapewnić reprezentacje ze wszystkich głównych regionów świata.
Rada jest odpowiedzialna przed Zgromadzeniem, a pomiędzy sesjami wypełnia wszystkie zadania Zgromadzenia poza funkcją zaleceń kierowanych do Rządów dotyczących bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania skażeniu zarezerwowanej dla Zgromadzenia na podstawie artykułu 15j Konwencji. Funkcje Rady:
◦ koordynuje pracę organów IMO
◦ rozważa roboczy projekt programu, ocenia budżet i przedstawia go Zgromadzeniu
◦ otrzymuje raporty i propozycje od Komitetów i innych organów, i przedstawia je Zgromadzeniu oraz członkom z odpowiednimi komentarzami i rekomendacjami
◦ za zgodą Zgromadzenia wybiera Sekretarza Generalnego
◦ przystępuje do porozumień i zarządzeń dotyczących relacji IMO z innymi organizacjami za zgodą Zgromadzenia
- Sekretariat - składa się z Sekretarza Generalnego i prawie 300 - osobowego personelu i mieści się w głównej siedzibie IMO w Londynie. Sekretarz Generalny wybierany jest przez Radę. Obecnie od 1 stycznia 2004 roku funkcję tę pełni Efthimios E. Mitropoulos. Dotychczasowi Sekretarze Generalni IMO:
Nazwisko
|
Kraj pochodzenia
| Kadencja |
Efthimios E. Mitropoulos
|
Grecja
|
2004 -
|
William A. O'Nell
|
Kanada
|
1990 - 2003
|
Chandrika Prasad Srivastava
|
Indie
|
1974 - 1989
|
Colin Goad
|
Wielka Brytania
|
1968 - 1973
|
Jean Roullier
|
Francja
|
1964 - 1967
|
William Graham
|
Wielka Brytania
|
1961 - 1963
|
Ove Nielsen
|
Niemcy
|
1959 - 1961
|
- Komitety branżowe:
- Komitet bezpieczeństwa Statków Morskich (Maritime Safety Committee - MSC) - jest najważniejszym technicznym komitetem organizacji. Składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Funkcje MSC: rozważa wszystkie sprawy z zakresu kompetencji Organizacji dotyczących doradztwa w sprawie nawigacji, budowy, wyposażenia statków, sposobów i zasad bezpieczeństwa, zasad zapobiegania kolizjom, zajmuje się niebezpiecznymi ładunkami, procedurami i wymogami bezpieczeństwa na morzu, informacjami hydrograficznymi, dziennikami pokładowymi i rejestrami nawigacyjnymi, badaniem wypadków na morzu, ratownictwem i innymi sprawami związanymi z bezpieczeństwem na morzu. Dostaje także zalecenia dotyczące prawidłowego wykonywania wszelkich zobowiązań wyznaczanych przez konwencje IMO lub wszelkie obowiązki w obrębie swych zadań, które mogą być wyznaczane przez niego lub każdy międzynarodowy instrument zaakceptowany przez IMO. Ponadto "rozszerza IMO" przyjmując poprawki do konwencji takich jak SOLAS (Konwencja o bezpieczeństwie morskim z 1 listopada 1974 roku) włączając wszystkie państwa członkowskie jak również te, które są stroną umów międzynarodowych takich jak SOLAS, a które nie są członkami IMO.
- Komitet Ochrony Środowiska Mórz i Oceanów (Marine Environment Protection Committee - MEPC) - składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Jest upoważniony do rozważania wszelkich spraw IMO związanych z zapobieganiem i kontrolą skażenia środowiska przez statki. W szczególności jego działalność jest skoncentrowana na przyswajaniu i wprowadzaniu poprawek do konwencji i innych regulacji oraz środkach gwarantujących ich wykonanie. MEPC był ustanowiony jako pierwsze pomocnicze ciało Zgromadzenia i w pełni ukonstytuowany status uzyskał w 1985 roku.
PODKOMITETY:
Praca MSC i MEPC jest wspierana przez dziewięć podkomitetów, które są otwarte dla wszystkich państw członkowskich. Zajmują się następującymi tematami:
- Masowe ładunki cieczy i gazów (Bulk Liquids and Gases - BLG)
- Transport niebezpiecznych towarów, ładunków stałych i kontenerów (Carriage of Dangerous Goods, Solid Cargoes and Containers - DSC)
- Ochrona przeciwpożarowa (Fire Protection - FP)
- Radiokomunikacja, poszukiwania i ratownictwo (Radio-communications and Search and Rescue - COMSAR)
- Bezpieczeństwo nawigacji (Safety of Navigation - NAV)
- Konstrukcja i wyposażenie statków (Ship Design and Equipment - DE)
- Stateczność i linie ładunkowe oraz bezpieczeństwo statków rybackich (Stability and Load Lines and Fishing Vessels Safety - SLF)
- Standardy szkoleniowe i wachtowe (Standards of Training and Watchkeeping - STW)
- Wdrażanie konwencji (Flag State Implementation - FSI)
- Komitet Prawny (Legal Committee) - w jego skład wchodzą wszyscy przedstawiciele państw członkowskich i jest on upoważniony do zajmowania się wszelkimi prawnymi sprawami w obrębie kompetencji IMO. Został ustanowiony w 1967 roku jako pomocnicze ciało do zajmowania się kwestiami prawniczymi, które pojawiły się w następstwie katastrofy w Torrey Canyon (zatonięcie tankowca). Komitet Prawny jest także upoważniony do wykonywania wszelkich obowiązków z swojego zakresu, które mogą być zlecone przez każdy inny instrument międzynarodowy zaakceptowany przez IMO.
- Komitet Współpracy Technicznej (Technical Co-operation Committee) - Powołany w 1969 roku składa się ze wszystkich członków IMO. Dostaje pod rozwagę sprawy z zakresu kompetencji IMO skoncentrowane na wdrażaniu projektów współpracy technicznej, i zajmuje się wszystkimi innymi sprawami związane z działalnością Organizacji w tej dziedzinie.
Najważniejsze zadania IMO:
- wspieranie międzynarodowej współpracy przy zwiększaniu standardów morskiego bezpieczeństwa (na przykład poprzez przeglądanie i proponowania zmian w międzynarodowych traktatach dotyczących zwalczania terroryzmu na wodach międzynarodowych, takich jak Konwencja Narodów Zjednoczonych do Zwalczania Aktów Bezprawia przeciwko Bezpieczeństwu Nawigacji na Morzu oraz Protokołu zwalczania Aktów Bezprawia przeciwko Bezpieczeństwu Platform Stałych Rozmieszczonych na Szlifie Kontynentalnym z 1983 roku)
- opracowywanie projektów prawno - administracyjnych i konwencji dotyczących spraw morskich, udzielanie pomocy rządom we współpracy na rzecz regulacji prawnych związanych z transportem morskim i bezpieczeństwem na morzu, wzajemne przekazywanie wiadomości, doradzanie i szkolenia
- zapobieganie i kontrola morskiego skażenia
- wspomaganie krajów rozwijających się poprzez przeznaczanie funduszy na pomoc techniczną w celu poprawy ich systemów bezpieczeństwa na morzu (od 2001 roku)
Swoje zadania Międzynarodowa Organizacja Morska realizuje poprzez powszechne wymienianie się informacjami, ich analizowanie i tworzenie propozycji rozwiązania zaistniałych problemów, co ma miejsce w Komitetach branżowych. Ich wynikiem są konwencje międzynarodowe (umowy), uchwały i wskazówki dla członków IMO, poprawione wersje wcześniej wydanych pism i umów.
Podstawowym celem postawionym przed Międzynarodową Organizacją Morską w momencie jej powstania było stworzenie a następnie utrwalenie ramowych regulacji dla spaw związanych z morzem. Początkowo dotyczyło to bezpieczeństwa żeglugi morskiej, lecz z czasem zakres jej uprawnień wzrastał. Doszedł problem zanieczyszczenia mórz i oceanów, sprawa regulacji prawnych, wspólnego działania na rzecz rozwoju technicznego oraz poprawy wydajności, skuteczności i sprawności przewozów i transportu morskiego - rozwiązanie problemu pasażerów podróżujących bez biletów, formy przekazania dokumentów stwierdzających oddanie i przyjęcie przesyłki do przewozu w transporcie morskim lądowym instytucjom administracji rządowej, wyeliminowanie zagrożeń dla żeglugi, w tym wszelkiego rodzaju bezprawnych aktów przemocy dokonywanych na przykład przez piratów. Wynikiem działań IMO jest pokaźna liczba umów międzynarodowych w każdej dziedzinie jej kompetencji, wzbogacona o jeszcze większą liczbę opinii i zaleceń.
Regulacja prawne będące wynikiem działalności Międzynarodowej Organizacji Morskiej należałoby uszeregować w następujący sposób:
- akty prawne mające zapobiegać katastrofom, szkodom materialnym i zanieczyszczeniom, których źródłem są jednostki pływające. Tej dziedziny dotyczą umowy zawierające wytyczne co do norm opracowywania projektów okrętów, ich budowy, zaopatrzenia, sposobu wykorzystania a także zasobów ludzkich.
- Regulacje mające na celu zmniejszanie niekorzystnych następstw wydarzeń i katastrof morskich. To przepisy określające normy postępowania i porozumiewania się w sytuacjach zagrożenia, wyposażanie w przyrządy konieczne do poszukiwania i ratowania, a także dotyczące sposobów zachowania się w określonych sytuacjach i oczyszczania obszarów zanieczyszczonych w wyniku wyciekniętych paliw.
- Trzecia kategoria aktów prawnych ma za zadanie zapewnić ofiarom wypadków, w szczególności osobom dotkniętym katastrofami ekologicznymi, wynagrodzenie za poniesione straty i krzywdy.
Podstawowym zadaniem Międzynarodowej Organizacji Morskiej jest stworzenie takich warunków i zaplecza prawnego by międzynarodowa żegluga mogła wypełniać swe zadania bez przeszkód i nie stwarzając zagrożenia dla środowiska naturalnego, co w dużej mierze zostało już osiągnięte dzięki specjalistom oraz wszystkim osobom zaangażowanym w działalność IMO. Jej działalność będzie nadal wykonywana i rozwijana dla realizowana postawionych przed nią zadań.
Szczegółowe informacje dotyczące IMO można znaleźć na oficjalnej stronie Organizacji: http://www.imo.org
Tabela nr 1
Członkowie IMO
Członkowie |
Rok przystąpienia
| ||
1
|
Kanada
|
|
1948
|
2
|
Holandia
|
|
1949
|
3
|
Wielka Brytania (Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii I Irlandii Północnej)
|
|
1949
|
4
|
Stany Zjednoczone
|
|
1950
|
5
|
Belgia
|
|
1951
|
6
|
Birma
|
|
1951
|
7
|
Irlandia
|
|
1951
|
8
|
Australia
|
|
1952
|
9
|
Francja
|
|
1952
|
10
|
Izrael
|
|
1952
|
11
|
Argentyna
|
|
1953
|
12
|
Dominikana
|
|
1953
|
13
|
Haiti
|
|
1953
|
14
|
Honduras
|
|
1954
|
15
|
Meksyk
|
|
1954
|
16
|
Szwajcaria
|
|
1955
|
17
|
Ekwador
|
|
1956
|
18
|
Włochy
|
|
1957
|
19
|
Egipt
|
|
1958
|
20
|
Grecja
|
|
1958
|
21
|
Iran
|
|
1958
|
22
|
Japonia
|
|
1958
|
23
|
Norwegia
|
|
1958
|
24
|
Pakistan
|
|
1958
|
25
|
Panama
|
|
1958
|
26
|
Rosja
|
|
1958
|
27
|
Turcja
|
|
1958
|
28
|
Dania
|
|
1959
|
29
|
Finlandia
|
|
1959
|
30
|
Ghana
|
|
1959
|
31
|
Indie
|
|
1959
|
32
|
Liberia
|
|
1959
|
33
|
Niemcy
|
|
1959
|
34
|
Szwecja
|
|
1959
|
35
|
Bułgaria
|
|
1960
|
36
|
Islandia
|
|
1960
|
37
|
Kuwejt
|
|
1960
|
38
|
Nowa Zelandia
|
|
1960
|
39
|
Polska
|
|
1960
|
40
|
Senegal
|
|
1960
|
41
|
Wybrzeże Kości Słoniowej
|
|
1960
|
42
|
Indonezja
|
|
1961
|
43
|
Kambodża
|
|
1961
|
44
|
Kamerun
|
|
1961
|
45
|
Madagaskar
|
|
1961
|
46
|
Mauretania
|
|
1961
|
47
|
Hiszpania
|
|
1962
|
48
|
Korea Południowa (Republika Korei)
|
|
1962
|
49
|
Maroko
|
|
1962
|
50
|
Nigeria
|
|
1962
|
51
|
Algieria
|
|
1963
|
52
|
Brazylia
|
|
1963
|
53
|
Syria
|
|
1963
|
54
|
Tunezja
|
|
1963
|
55
|
Filipiny
|
|
1964
|
56
|
Rumunia
|
|
1965
|
57
|
Trinidad i Tobago
|
|
1965
|
58
|
Kuba
|
|
1966
|
59
|
Liban
|
|
1966
|
60
|
Malta
|
|
1966
|
61
|
Singapur
|
|
1966
|
62
|
Malediwy
|
|
1967
|
63
|
Peru
|
|
1968
|
64
|
Urugwaj
|
|
1968
|
65
|
Arabia Saudyjska
|
|
1969
|
66
|
Barbados
|
|
1970
|
67
|
Libia
|
|
1970
|
68
|
Węgry
|
|
1970
|
69
|
Malezja
|
|
1971
|
70
|
Chile
|
|
1972
|
71
|
Gwinea Równikowa
|
|
1972
|
72
|
Sri Lanka
|
|
1972
|
73
|
Chiny (Chińska Republika Ludowa)
|
|
1973
|
74
|
Cypr
|
|
1973
|
75
|
Demokratyczna Republika Konga (dawniej Zair)
|
|
1973
|
76
|
Irak
|
|
1973
|
77
|
Jordania
|
|
1973
|
78
|
Kenia
|
|
1973
|
79
|
Sierra Leone
|
|
1973
|
80
|
Tajlandia
|
|
1973
|
81
|
Kolumbia
|
|
1974
|
82
|
Oman
|
|
1974
|
83
|
Sudan
|
|
1974
|
84
|
Tanzania
|
|
1974
|
85
|
Austria
|
|
1975
|
86
|
Etiopia
|
|
1975
|
87
|
Gwinea
|
|
1975
|
88
|
Kongo
|
|
1975
|
89
|
Wenezuela
|
|
1975
|
90
|
Bahamy
|
|
1976
|
91
|
Bahrajn
|
|
1976
|
92
|
Bangladesz
|
|
1976
|
93
|
Cape Verde
|
1976
| |
94
|
Gabon
|
|
1976
|
95
|
Jamajka
|
|
1976
|
96
|
Papua-Nowa Gwinea
|
|
1976
|
97
|
Portugalia
|
|
1976
|
98
|
Surinam
|
|
1976
|
99
|
Angola
|
|
1977
|
100
|
Gwinea Bissau
|
|
1977
|
101
|
Katar
|
|
1977
|
102
|
Mauritius
|
|
1978
|
103
|
Seszele
|
|
1978
|
104
|
Somalia
|
|
1978
|
105
|
Dominika
|
|
1979
|
106
|
Dżibuti
|
|
1979
|
107
|
Gambia
|
|
1979
|
108
|
Jemen
|
|
1979
|
109
|
Mozambik
|
|
1979
|
110
|
Nepal
|
|
1979
|
111
|
Benin
|
|
1980
|
112
|
Gujana
|
|
1980
|
113
|
Saint Lucia
|
|
1980
|
114
|
Zjednoczone Emiraty Arabskie
|
|
1980
|
115
|
Kostaryka
|
|
1981
|
116
|
Saint Vincent i Grenadyny
|
|
1981
|
117
|
Salwador
|
|
1981
|
118
|
Nikaragua
|
|
1982
|
119
|
Fidżi
|
|
1983
|
120
|
Gwatemala
|
|
1983
|
121
|
Togo
|
|
1983
|
122
|
Brunei
|
|
1984
|
123
|
Wietnam
|
|
1984
|
124
|
Antigua i Barbuda
|
|
1986
|
125
|
Korea Północna (Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna)
|
|
1986
|
126
|
Vanuatu
|
|
1986
|
127
|
Boliwia
|
|
1987
|
128
|
Wyspy Solomona
|
|
1988
|
129
|
Malawi
|
|
1989
|
130
|
Monako
|
|
1989
|
131
|
Belize
|
|
1990
|
132
|
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
|
|
1990
|
133
|
Luksemburg
|
|
1991
|
134
|
Chorwacja
|
|
1992
|
135
|
Estonia
|
|
1992
|
136
|
Albania
|
|
1993
|
137
|
Bośnia i Hercegowina
|
|
1993
|
138
|
Czechy
|
|
1993
|
139
|
Erytrea
|
|
1993
|
140
|
Gruzja
|
|
1993
|
141
|
Łotwa
|
|
1993
|
142
|
Macedonia
|
|
1993
|
143
|
Paragwaj
|
|
1993
|
144
|
Słowacja
|
|
1993
|
145
|
Słowenia
|
|
1993
|
146
|
Turkmenistan
|
|
1993
|
147
|
Kazahstan
|
|
1994
|
148
|
Namibia
|
|
1994
|
149
|
Ukraina
|
|
1994
|
150
|
Azerbejdżan
|
|
1995
|
151
|
Litwa
|
|
1995
|
152
|
Republika Południowej Afryki
|
|
1995
|
153
|
Mongolia
|
|
1996
|
154
|
Samoa
|
|
1996
|
155
|
Grenada
|
|
1998
|
156
|
Wyspy Marshalla
|
|
1998
|
157
|
Serbia (Była Serbia I Czarnogóra)
|
|
2000
|
158
|
Tonga
|
|
2000
|
159
|
Komory
|
|
2001
|
160
|
Mołdawia
|
|
2001
|
161
|
Saint Kitts i Nevis
|
|
2001
|
162
|
San Marino
|
|
2002
|
163
|
Kiribati
|
|
2003
|
164
|
Tuvalu (Wyspy Ellice)
|
|
2004
|
165
|
Timor Wschodni
|
|
2005
|
166
|
Zimbabwe
|
|
2005
|
Członkowie stowarzyszeni:
| |||
1
|
Hongkong, Chiny
|
|
1967
|
2
|
Makau, Chiny
|
|
1990
|
3
|
Wyspy Owcze, Dania
|
|
2002
|