Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime OrganisationIMO) działa na podstawie konwencji przyjętej na międzynarodowej konferencji w Genewie w 1948 roku, która weszła w życie w 1958 roku. Pierwsze spotkanie odbyło się 6 styczeń 1959 roku. Międzynarodowa Organizacja Morska została utworzona jako jedna z wyspecjalizowanych agend związanych z Organizacją Narodów Zjednoczonych. Do 1982 roku IMO funkcjonowała pod nazwą Międzyrządowa Morska Organizacja Doradcza (IMCO - Intergovernmental Consultative Maritime Organisation), dopiero 22 maja 1982 roku przyjęła nazwę, pod którą jest znana do dziś. Przedmiotem jej kompetencji są wyłącznie sprawy związane z morzem, a przede wszystkim polepszanie współpracy państw w zakresie korzystania z międzynarodowych dróg morskich, przygotowanie zasad bezpiecznej żeglugi i efektywnej nawigacji. Odpowiada również za ochronę środowiska morskiego.

Siedziba Międzynarodowej Organizacji morskiej mieści się w Londynie. Organizacja skupia 166 państw członkowskich, 3 członków stowarzyszonych (patrz Tabela nr 1), 36 organizacji międzyrządowych posiadających umowy o współpracy oraz 61 organizacji pozarządowych o statucie doradczym.

Zdjęcie Siedziby Międzynarodowej Organizacji Morskiej w Londynie

STRUKTURA:

  • Zgromadzenie (Assembly) - jest najważniejszym organem IMO. W skład wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich. Obraduje w sesjach zwyczajnych raz na 2 lata, może też w razie potrzeby zbierać się na sesje nadzwyczajne. Jest odpowiedzialne za realizację zadań i budżet organizacji. Wybiera również członków Rady.
  • Rada (Council) - organ wykonawczy IMO, 40 członków wybieranych jest przez Zgromadzenie na dwa roczne okresy rozpoczynające się po każdej regularnej sesji Zgromadzenia w trzech kategoriach: 10 państw mających największy udział w usługach dla międzynarodowych jednostek pływających, 10 państw mających największy udział w międzynarodowym handlu morskim i 20 państw nie wybranych wcześniej, które są wyspecjalizowane w transporcie morskim i nawigacji, a które wybierane są do Rady tak, by zapewnić reprezentacje ze wszystkich głównych regionów świata.

Rada jest odpowiedzialna przed Zgromadzeniem, a pomiędzy sesjami wypełnia wszystkie zadania Zgromadzenia poza funkcją zaleceń kierowanych do Rządów dotyczących bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania skażeniu zarezerwowanej dla Zgromadzenia na podstawie artykułu 15j Konwencji. Funkcje Rady:

◦ koordynuje pracę organów IMO

◦ rozważa roboczy projekt programu, ocenia budżet i przedstawia go Zgromadzeniu

◦ otrzymuje raporty i propozycje od Komitetów i innych organów, i przedstawia je Zgromadzeniu oraz członkom z odpowiednimi komentarzami i rekomendacjami

◦ za zgodą Zgromadzenia wybiera Sekretarza Generalnego

◦ przystępuje do porozumień i zarządzeń dotyczących relacji IMO z innymi organizacjami za zgodą Zgromadzenia

  • Sekretariat - składa się z Sekretarza Generalnego i prawie 300 - osobowego personelu i mieści się w głównej siedzibie IMO w Londynie. Sekretarz Generalny wybierany jest przez Radę. Obecnie od 1 stycznia 2004 roku funkcję tę pełni Efthimios E. Mitropoulos. Dotychczasowi Sekretarze Generalni IMO:

Nazwisko

Kraj pochodzenia

Kadencja

Efthimios E. Mitropoulos

Grecja

2004 -

William A. O'Nell

Kanada

1990 - 2003

Chandrika Prasad Srivastava

Indie

1974 - 1989

Colin Goad

Wielka Brytania

1968 - 1973

Jean Roullier

Francja

1964 - 1967

William Graham

Wielka Brytania

1961 - 1963

Ove Nielsen

Niemcy

1959 - 1961

  • Komitety branżowe:
  • Komitet bezpieczeństwa Statków Morskich (Maritime Safety Committee - MSC) - jest najważniejszym technicznym komitetem organizacji. Składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Funkcje MSC: rozważa wszystkie sprawy z zakresu kompetencji Organizacji dotyczących doradztwa w sprawie nawigacji, budowy, wyposażenia statków, sposobów i zasad bezpieczeństwa, zasad zapobiegania kolizjom, zajmuje się niebezpiecznymi ładunkami, procedurami i wymogami bezpieczeństwa na morzu, informacjami hydrograficznymi, dziennikami pokładowymi i rejestrami nawigacyjnymi, badaniem wypadków na morzu, ratownictwem i innymi sprawami związanymi z bezpieczeństwem na morzu. Dostaje także zalecenia dotyczące prawidłowego wykonywania wszelkich zobowiązań wyznaczanych przez konwencje IMO lub wszelkie obowiązki w obrębie swych zadań, które mogą być wyznaczane przez niego lub każdy międzynarodowy instrument zaakceptowany przez IMO. Ponadto "rozszerza IMO" przyjmując poprawki do konwencji takich jak SOLAS (Konwencja o bezpieczeństwie morskim z 1 listopada 1974 roku) włączając wszystkie państwa członkowskie jak również te, które są stroną umów międzynarodowych takich jak SOLAS, a które nie są członkami IMO.
  • Komitet Ochrony Środowiska Mórz i Oceanów (Marine Environment Protection Committee - MEPC) - składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Jest upoważniony do rozważania wszelkich spraw IMO związanych z zapobieganiem i kontrolą skażenia środowiska przez statki. W szczególności jego działalność jest skoncentrowana na przyswajaniu i wprowadzaniu poprawek do konwencji i innych regulacji oraz środkach gwarantujących ich wykonanie. MEPC był ustanowiony jako pierwsze pomocnicze ciało Zgromadzenia i w pełni ukonstytuowany status uzyskał w 1985 roku.

PODKOMITETY:

Praca MSC i MEPC jest wspierana przez dziewięć podkomitetów, które są otwarte dla wszystkich państw członkowskich. Zajmują się następującymi tematami:

  • Masowe ładunki cieczy i gazów (Bulk Liquids and Gases - BLG)
  • Transport niebezpiecznych towarów, ładunków stałych i kontenerów (Carriage of Dangerous Goods, Solid Cargoes and Containers - DSC)
  • Ochrona przeciwpożarowa (Fire Protection - FP)
  • Radiokomunikacja, poszukiwania i ratownictwo (Radio-communications and Search and Rescue - COMSAR)
  • Bezpieczeństwo nawigacji (Safety of Navigation - NAV)
  • Konstrukcja i wyposażenie statków (Ship Design and Equipment - DE)
  • Stateczność i linie ładunkowe oraz bezpieczeństwo statków rybackich (Stability and Load Lines and Fishing Vessels Safety - SLF)
  • Standardy szkoleniowe i wachtowe (Standards of Training and Watchkeeping - STW)
  • Wdrażanie konwencji (Flag State Implementation - FSI)
  • Komitet Prawny (Legal Committee) - w jego skład wchodzą wszyscy przedstawiciele państw członkowskich i jest on upoważniony do zajmowania się wszelkimi prawnymi sprawami w obrębie kompetencji IMO. Został ustanowiony w 1967 roku jako pomocnicze ciało do zajmowania się kwestiami prawniczymi, które pojawiły się w następstwie katastrofy w Torrey Canyon (zatonięcie tankowca). Komitet Prawny jest także upoważniony do wykonywania wszelkich obowiązków z swojego zakresu, które mogą być zlecone przez każdy inny instrument międzynarodowy zaakceptowany przez IMO.
  • Komitet Współpracy Technicznej (Technical Co-operation Committee) - Powołany w 1969 roku składa się ze wszystkich członków IMO. Dostaje pod rozwagę sprawy z zakresu kompetencji IMO skoncentrowane na wdrażaniu projektów współpracy technicznej, i zajmuje się wszystkimi innymi sprawami związane z działalnością Organizacji w tej dziedzinie.

Najważniejsze zadania IMO:

  • wspieranie międzynarodowej współpracy przy zwiększaniu standardów morskiego bezpieczeństwa (na przykład poprzez przeglądanie i proponowania zmian w międzynarodowych traktatach dotyczących zwalczania terroryzmu na wodach międzynarodowych, takich jak Konwencja Narodów Zjednoczonych do Zwalczania Aktów Bezprawia przeciwko Bezpieczeństwu Nawigacji na Morzu oraz Protokołu zwalczania Aktów Bezprawia przeciwko Bezpieczeństwu Platform Stałych Rozmieszczonych na Szlifie Kontynentalnym z 1983 roku)
  • opracowywanie projektów prawno - administracyjnych i konwencji dotyczących spraw morskich, udzielanie pomocy rządom we współpracy na rzecz regulacji prawnych związanych z transportem morskim i bezpieczeństwem na morzu, wzajemne przekazywanie wiadomości, doradzanie i szkolenia
  • zapobieganie i kontrola morskiego skażenia
  • wspomaganie krajów rozwijających się poprzez przeznaczanie funduszy na pomoc techniczną w celu poprawy ich systemów bezpieczeństwa na morzu (od 2001 roku)

Swoje zadania Międzynarodowa Organizacja Morska realizuje poprzez powszechne wymienianie się informacjami, ich analizowanie i tworzenie propozycji rozwiązania zaistniałych problemów, co ma miejsce w Komitetach branżowych. Ich wynikiem są konwencje międzynarodowe (umowy), uchwały i wskazówki dla członków IMO, poprawione wersje wcześniej wydanych pism i umów.

Podstawowym celem postawionym przed Międzynarodową Organizacją Morską w momencie jej powstania było stworzenie a następnie utrwalenie ramowych regulacji dla spaw związanych z morzem. Początkowo dotyczyło to bezpieczeństwa żeglugi morskiej, lecz z czasem zakres jej uprawnień wzrastał. Doszedł problem zanieczyszczenia mórz i oceanów, sprawa regulacji prawnych, wspólnego działania na rzecz rozwoju technicznego oraz poprawy wydajności, skuteczności i sprawności przewozów i transportu morskiego - rozwiązanie problemu pasażerów podróżujących bez biletów, formy przekazania dokumentów stwierdzających oddanie i przyjęcie przesyłki do przewozu w transporcie morskim lądowym instytucjom administracji rządowej, wyeliminowanie zagrożeń dla żeglugi, w tym wszelkiego rodzaju bezprawnych aktów przemocy dokonywanych na przykład przez piratów. Wynikiem działań IMO jest pokaźna liczba umów międzynarodowych w każdej dziedzinie jej kompetencji, wzbogacona o jeszcze większą liczbę opinii i zaleceń.

Regulacja prawne będące wynikiem działalności Międzynarodowej Organizacji Morskiej należałoby uszeregować w następujący sposób:

  • akty prawne mające zapobiegać katastrofom, szkodom materialnym i zanieczyszczeniom, których źródłem są jednostki pływające. Tej dziedziny dotyczą umowy zawierające wytyczne co do norm opracowywania projektów okrętów, ich budowy, zaopatrzenia, sposobu wykorzystania a także zasobów ludzkich.
  • Regulacje mające na celu zmniejszanie niekorzystnych następstw wydarzeń i katastrof morskich. To przepisy określające normy postępowania i porozumiewania się w sytuacjach zagrożenia, wyposażanie w przyrządy konieczne do poszukiwania i ratowania, a także dotyczące sposobów zachowania się w określonych sytuacjach i oczyszczania obszarów zanieczyszczonych w wyniku wyciekniętych paliw.
  • Trzecia kategoria aktów prawnych ma za zadanie zapewnić ofiarom wypadków, w szczególności osobom dotkniętym katastrofami ekologicznymi, wynagrodzenie za poniesione straty i krzywdy.

Podstawowym zadaniem Międzynarodowej Organizacji Morskiej jest stworzenie takich warunków i zaplecza prawnego by międzynarodowa żegluga mogła wypełniać swe zadania bez przeszkód i nie stwarzając zagrożenia dla środowiska naturalnego, co w dużej mierze zostało już osiągnięte dzięki specjalistom oraz wszystkim osobom zaangażowanym w działalność IMO. Jej działalność będzie nadal wykonywana i rozwijana dla realizowana postawionych przed nią zadań.

Szczegółowe informacje dotyczące IMO można znaleźć na oficjalnej stronie Organizacji: http://www.imo.org

Tabela nr 1

Członkowie IMO

Członkowie

Rok przystąpienia

1

Kanada

1948

2

Holandia

1949

3

Wielka Brytania (Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii I Irlandii Północnej)

1949

4

Stany Zjednoczone

1950

5

Belgia

1951

6

Birma

1951

7

Irlandia

1951

8

Australia

1952

9

Francja

1952

10

Izrael

1952

11

Argentyna

1953

12

Dominikana

1953

13

Haiti

1953

14

Honduras

1954

15

Meksyk

1954

16

Szwajcaria

1955

17

Ekwador

1956

18

Włochy

1957

19

Egipt

1958

20

Grecja

1958

21

Iran

1958

22

Japonia

1958

23

Norwegia

1958

24

Pakistan

1958

25

Panama

1958

26

Rosja

1958

27

Turcja

1958

28

Dania

1959

29

Finlandia

1959

30

Ghana

1959

31

Indie

1959

32

Liberia

1959

33

Niemcy

1959

34

Szwecja

1959

35

Bułgaria

1960

36

Islandia

1960

37

Kuwejt

1960

38

Nowa Zelandia

1960

39

Polska

1960

40

Senegal

1960

41

Wybrzeże Kości Słoniowej

1960

42

Indonezja

1961

43

Kambodża

1961

44

Kamerun

1961

45

Madagaskar

1961

46

Mauretania

1961

47

Hiszpania

1962

48

Korea Południowa (Republika Korei)

1962

49

Maroko

1962

50

Nigeria

1962

51

Algieria

1963

52

Brazylia

1963

53

Syria

1963

54

Tunezja

1963

55

Filipiny

1964

56

Rumunia

1965

57

Trinidad i Tobago

1965

58

Kuba

1966

59

Liban

1966

60

Malta

1966

61

Singapur

1966

62

Malediwy

1967

63

Peru

1968

64

Urugwaj

1968

65

Arabia Saudyjska

1969

66

Barbados

1970

67

Libia

1970

68

Węgry

1970

69

Malezja

1971

70

Chile

1972

71

Gwinea Równikowa

1972

72

Sri Lanka

1972

73

Chiny (Chińska Republika Ludowa)

1973

74

Cypr

1973

75

Demokratyczna Republika Konga (dawniej Zair)

1973

76

Irak

1973

77

Jordania

1973

78

Kenia

1973

79

Sierra Leone

1973

80

Tajlandia

1973

81

Kolumbia

1974

82

Oman

1974

83

Sudan

1974

84

Tanzania

1974

85

Austria

1975

86

Etiopia

1975

87

Gwinea

1975

88

Kongo

1975

89

Wenezuela

1975

90

Bahamy

1976

91

Bahrajn

1976

92

Bangladesz

1976

93

Cape Verde

1976

94

Gabon

1976

95

Jamajka

1976

96

Papua-Nowa Gwinea

1976

97

Portugalia

1976

98

Surinam

1976

99

Angola

1977

100

Gwinea­ Bissau

1977

101

Katar

1977

102

Mauritius

1978

103

Seszele

1978

104

Somalia

1978

105

Dominika

1979

106

Dżibuti

1979

107

Gambia

1979

108

Jemen

1979

109

Mozambik

1979

110

Nepal

1979

111

Benin

1980

112

Gujana

1980

113

Saint Lucia

1980

114

Zjednoczone Emiraty Arabskie

1980

115

Kostaryka

1981

116

Saint Vincent i Grenadyny

1981

117

Salwador

1981

118

Nikaragua

1982

119

Fidżi

1983

120

Gwatemala

1983

121

Togo

1983

122

Brunei

1984

123

Wietnam

1984

124

Antigua i Barbuda

1986

125

Korea Północna (Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna)

1986

126

Vanuatu

1986

127

Boliwia

1987

128

Wyspy Solomona

1988

129

Malawi

1989

130

Monako

1989

131

Belize

1990

132

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca

1990

133

Luksemburg

1991

134

Chorwacja

1992

135

Estonia

1992

136

Albania

1993

137

Bośnia i Hercegowina

1993

138

Czechy

1993

139

Erytrea

1993

140

Gruzja

1993

141

Łotwa

1993

142

Macedonia

1993

143

Paragwaj

1993

144

Słowacja

1993

145

Słowenia

1993

146

Turkmenistan

1993

147

Kazahstan

1994

148

Namibia

1994

149

Ukraina

1994

150

Azerbejdżan

1995

151

Litwa

1995

152

Republika Południowej Afryki

1995

153

Mongolia

1996

154

Samoa

1996

155

Grenada

1998

156

Wyspy Marshalla

1998

157

Serbia (Była Serbia I Czarnogóra)

2000

158

Tonga

2000

159

Komory

2001

160

Mołdawia

2001

161

Saint Kitts i Nevis

2001

162

San Marino

2002

163

Kiribati

2003

164

Tuvalu (Wyspy Ellice)

2004

165

Timor Wschodni

2005

166

Zimbabwe

2005

Członkowie stowarzyszeni:

1

Hongkong, Chiny

1967

2

Makau, Chiny

1990

3

Wyspy Owcze, Dania

2002