Polityka edukacyjna UE na przykładzie programu "Leonardo da Vinci".
"Leonardo da Vinci" został stworzony jako jeden z programów, mających usprawnić kształcenie zawodowe obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej. W naszym kraju instytucją odpowiedzialną za wdrażanie, prowadzenie i kontrolę programu jest Krajowa Agencja Programu "Leonardo da Vinci". Za pośrednictwem Agencji odpowiednie podmioty mogą zgłaszać własne projekty licząc na ich dofinansowanie. Projekty, na które przeznaczone zostaną fundusze, wyłaniane są drogą konkursu. Mają one, w swoim założeniu, doprowadzić do efektywnego wykorzystania zasobów siły roboczej, poprzez ciągłe zwiększanie kwalifikacji (w razie potrzeby także przekwalifikowanie) i dokształcanie. Celem ostatecznym jest dostosowanie zasobów siły roboczej do zmieniających się potrzeb rynkowych z położeniem nacisku na elastyczność i innowacyjność.
Przykładem projektów realizowanych w ramach programu "Leonardo da Vinci" jest między innymi projekt Akademii Rolniczej w Poznaniu pod nazwą "Caprine field analysis, mobilisation of new networks, improvement of exchanges owing to human mobility and European and world exchanges". Pozwolił on na odbycie stażu na Wydziale Biologii i Hodowli Zwierząt (a ściślej w Katedrze Hodowli Owiec i Kóz) dwóm osobom z francuskiego Centre de Formation Professionnelle et de Promotion Agricole z Melle koło Bordeaux.
Projekt pod nazwą "Szkolenie Zawodowe studentów AR Poznań w zakresie rolnictwa i przetwórstwa płodów rolnych w Badenii-Wirtembergii (Niemcy)" dał z kolei możliwość odbycia stażu poznańskim studentom Ogrodnictwa, Technologii Żywności, Rolnictwa, Hodowli i Biologii Zwierząt w gospodarstwach niemieckich. Złożony w roku 2003, został przyjęty do realizacji rok później. Czternastu polskich studentów przez trzy miesiące przebywało w Badenii-Wirtembergii ucząc się od niemieckich przedsiębiorców-rolników. Studentom opłacono podróż, utrzymanie na miejscu, a także szkolenia językowe. Polacy odbyli także zajęcia dotyczące niemieckiej kultury. Fundusze pochodziły w większości ze środków programu "Leonardo da Vinci", częściowo koszty stażu pokryły: Akademia Rolnicza w Poznaniu, Uniwersytet w Hohenheim oraz organizacja Agrar Kontakte International ze Stuttgartu.
Wymiana studentów polskich i niemieckich oraz programy staży i praktyk były kontynuowane, zostały bowiem dofinansowane w ramach kolejnych projektów zgłoszonych w roku 2004. Projekt "Europejska jakość w genetyce molekularnej" realizowany od roku 2004, a mający się zakończyć w roku obecnym pozwolił jedenastu absolwentom kierunku Biotechnologia na odbycie ośmiomiesięcznego stażu w niemieckich instytutach badawczych w Tybindze, Berlinie i Lipsku. Polscy studenci zdobywają doświadczenie w między innymi: laboratoriach Instytutu Antropologii i Genetyki Człowieka oraz Instytutu Genetyki Człowieka.
W okresie letnim 2005 roku zrealizowany został projekt "Doskonalenie zawodowe studentów AR Poznań w Badenii-Wirtembergii", w ramach którego staż w niemieckich placówkach odbywało dwudziestu studentów kierunków: Ogrodnictwo, Technologia Żywności, Rolnictwo oraz Hodowla i Biologia Zwierząt.
Rok 2003 przyniósł także projekt opracowany przez pracowników i studentów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Twórcy projektu, realizowanego pod nazwą "INSPIRE" za swój cel obrali zwiększenie możliwości podjęcia pracy przez studentów wydziałów rolniczych trzech polskich uczelni. Oprócz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie projektem zostały objęte: Akademia Rolnicza w Poznaniu a także Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Studenci wymienionych uczelni, w ramach projektu "INSPIRE" mogli odbyć trzymiesięczne staże w europejskich przedsiębiorstwach, gospodarstwach i placówkach badawczych. Studenci Akademii Rolniczej w Poznaniu mogli zdobywać doświadczenie we Włoszech i Francji.
Programy wymiany studentów polskich, możliwość odbycia przez nich praktyk zawodowych znajdują zapis w rokrocznie ponawianych projektach, które znajdują dofinansowanie z funduszy programu "Leonardo da Vinci". Projekty realizowane przez uczelnie rolnicze to tylko jeden z wielu przykładów możliwości efektywnego wykorzystania środków, mających usprawnić politykę kształcenia zawodowego w krajach członkowskich Unii Europejskiej