Obszar rolnictwa.

Unia Europejska określiła na rok 2004 maksymalną wysokość bezpośrednich dopłat dla rolników na poziomie 55 %. Przy tym ze strony unijnej dopłaty te kształtują się na poziomie 36 punktów procentowych, resztę natomiast fakultatywnie dokłada państwo polskie. Maksymalna wysokość dla producentów mleka została określona na poziomie 8,964 milionów ton, z czego 8,5 miliona dotyczy sprzedaży hurtowej.

W roku 2005 najwyższą wartość dopłat bezpośrednich określono w wartości 60 %, z czego Unia Europejska ze swej strony zobowiązała się do pokrycia 39 punktów procentowych. Maksymalną ilość produkcji mleka określono na poziomie z roku poprzedniego, a więc 8,964 milionów ton.

W rok 2006 Unia Europejska określiła maksymalną wysokość dopłat bezpośrednich w wartości 65 %, przy czym strona unijna pokrywa maksymalnie 42 %. Limit dla producentów mleka kształtuje się na poziomie z lat ubiegłych, z tym, że określono wartość rezerwową na poziomie 416 tysięcy ton.

Obszar finansów.

finansów roku 2004 do Polsce wypłacono rekompensatę budżetową w kwocie 443 milionów euro, a także około 860 milionów euro z tytułu dziesięcioprocentowe zaliczki ze środków strukturalnych.

W latach 2005-2006 do polskiego budżetu wpływa około 1 miliard 63 miliony euro w stawkach obliczonych na poziomie z roku 1999, wypłacanych jednak na poziomie cen obecnych, tak więc Polska otrzymuje o ok. 12 % kwoty więcej. więcej ubiegły roku nasz kraj otrzymał także zaliczkę na poczet funduszy strukturalnych w wysokości 5 punktów procentowych, a więc około 516 milionów euro. W okresie 2004-2006 do Polski trafia także 280 milionów euro związane z dostosowaniem naszego kraju do postanowień umowy z Schengen dotyczących swobodnego przepływu granicznego.

Obszar podatków.

W okresie jednego roku po przystąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej obwiązywała nas zerowa stawka akcyzowa dotycząca paliw ekologicznych (wzbogaconych o biokomponenty).

Stawka podatku VAT dotycząca mieszkań oraz usług wynosić będzie 7%, dotycząca produktów rolniczych - 3%, dotycząca książek i czasopism specjalistycznych - 0%, dotycząca usług gastronomicznych - 7%. Są to stawki obowiązujące do końca roku 2007.

Do końca roku 2008 nasz kraj dostosować ma wysokość podatku akcyzowego na papierosy do poziomu unijnego, unijnego więc 64 euro za 1000 sztuk papierosów.

Obszar zatrudnienia.

Wynegocjowany czas trwania okresów przejściowych dotyczący możliwości podejmowania pracy przez obywateli polskich w innych krajach członkowskich wynosi od dwóch do siedmiu lat po przystąpieniu Polski do struktur UE. Zastrzeżono, że okres dwuletni może zostać zwiększony o trzy, a nawet 5 kolejnych lat. Polacy mogą natomiast pracować od maja 2004 roku w m.in. Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji czy Hiszpanii, ponieważ kraje te nie zastosowały wobec Polski instytucji okresu przejściowego.

Obszar nieruchomości.

Okres przejściowy został z kolei wynegocjowany przez Polskę w odniesieniu do możliwości nabywania gruntów przez obywateli państw członkowskich Unii. Grunty rolne i leśne będą mogły zostać wykupione przez rolników indywidualnych spoza Polski po trzech lub siedmiu latach obecności naszego kraju w Unii Europejskiej. Okres trzech lat odnosi się do gruntów na terenie Polski wschodniej, okres siedmiu lat do gruntów na terenie Polski północnej i zachodniej. Odpowiednio przez okres trzech lub siedmiu lat rolnicy indywidualni są zobligowani do dzierżawy gruntów, które zamierzają nabyć. W odniesieniu do spółek kapitałowych okres przejściowy wynosi lat 12.

Obszar dotyczący granic.

Kończy się obecnie okres przygotowawczy dla Polski odnoście dostosowania naszego kraju do postanowień umowy z Schengen. Nasz kraj dołączy do tzw. Systemu Schengen umożliwiającego obywatelom państw członkowskich na swobodne przemieszczanie się między poszczególnymi państwami bez kontroli paszportowej. Jednymi z warunków przystąpienia do systemu jest było wprowadzenie wiz dla obywateli rosyjskich, ukraińskich białoruskich, białoruskich także "uszczelnienie" naszej wschodniej granicy. Proces dostosowawczy jest realizowany z funduszy unijnych (ok. 280 milionów euro, w tym środki z funduszu PHARE).

Obszar ochrony środowiska.

Polska wynegocjowała okresy przejściowe, w których to okresach zobowiązała się wdrożyć dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące jednego z ważniejszych obszarów polityki unijnej. Okresy przejściowe dotyczą m.in.:

- budowy oczyszczalni ścieków (zależnie od wielkości miejscowości okres przejściowy kończy się z upływem roku 2008 lub 2015)

- modernizacji i budowy składowisk odpadów (okres przejściowy kończy się z upływem roku 2012)

- przeciwdziałaniu i kontroli zanieczyszczeń powodowanych przez duże przedsiębiorstwa (dotyczy emisji 65 substancji, okres przejściowy kończy się z upływem roku 2010)

- emisji substancji niebezpiecznych do wód (okres przejściowy kończy się z upływem roku 2007)

- minimalizacji obecności siarki w paliwach (okres przejściowy kończy się z upływem bieżącego roku)

- minimalizacji emisji lotnych zanieczyszczeń w związku z magazynowaniem benzyny (okres przejściowy zakończył się z upływem roku 2005)

- wielkości przetwarzanych opakowań (okres przejściowy kończy się z upływem roku 2007)

Polska uzgodniła także z instytucjami unijnymi warunki udzielania polskim przedsiębiorstwom pomocy publicznej.

Maksymalna wysokość pomocy publicznej dla restrukturyzowanych polskich hut może zostać ukształtowana na poziomie 3,38 miliarda złotych z zastrzeżeniem, iż zmniejszą one zatrudnienie oraz produkcję o 901 tysięcy ton. Uzgodniono także, iż małe i średnie przedsiębiorstwa działające w granicach specjalnych stref ekonomicznych będą mogły korzystać z ulg podatkowych gwarantowanych ustawą o SSE do końca roku 2011 (małe przedsiębiorstwa), do końca roku 2010 (średnie przedsiębiorstwa). Przedsiębiorcy duzi, którzy zaczęli działalność gospodarczą w specjalnej strefie ekonomicznej przed rokiem 2000 mogą korzystać z ulg podatkowych, z zastrzeżeniem, że maksymalny pułap środków publicznych nie może przekroczyć 75 % kosztów inwestycji. Odpowiednio dla dużych przedsiębiorstw, które zaczęły działalność w strefie w okresie późniejszym (a więc najwcześniej w roku 2000) pułap taki wynosi 50%. Firmy motoryzacyjne zaś, niezależnie od okresu, w którym zaczęły działalność mogą otrzymać pomoc publiczną o maksymalnej wysokości 30% wartości inwestycji. Maksymalne poziomy pomocy publicznej są naliczane z początkiem roku 2001.