Tematem pieśni są uroki życia na wsi. Podmiot liryczny w pierwszych trzech zwrotkach mówi o przygotowaniach do święta słowiańskiego obchodzonego w noc z 22 na 23 czerwca. Podczas tego wieczoru wystąpi 12 panien jednakowo ubranych i będą śpiewać pieśni o urokach wsi. Panna XII mówi o wsi, że jest spokojna i wesoła. Nikt nie da rady wspomnieć wszystkie wygody, przyjemności w jeden wieczór. Porównuje wieś do miasta i opisuje, że ludzie w mieście utrzymują się na magnackim dworze lub są marynarzami. Niektórzy zarabiają mową, inni doradzają za pieniądze. Takie zarabianie jest niepewne i niebezpieczne. Od 8 zwrotki Panna XII ukazuje dobrego gospodarza żyjącego w zgodzie z naturą, która zapewnia mu dostatek i szczęście. On sam kosi zborze i zanosi je do stodoły. Gdy zasieją nowe zborze zasiądą przy ognisku. Przy nim będą tańczyć, śpiewać i odgadywać zagadki. Gospodarz każdą chwilę spędza na pracy. Stawia sidła w lesie, łowi ryby. Pilnując owiec gra na piszczałce, a bóstwa pól i lasów opiekują się nim. Później skrzętna gospodyni przygotowuje wieczerzę. Nie musi iść do sklepu, ponieważ ma wszystko co potrzebne w domu. Pomaga również mężowi liczyć bydło i doić krowy. Dzieci od najmłodszych lat przyzwyczajają się do skromności. Panna XII mówi by nie wstydziły się tego. Na końcu dodaje, że dzień się kończy, a ona nie powiedziała jeszcze o wszystkich urokach i wygodach wsi.
Wiersz Jana Kochanowskiego "Pieśń świętojańska o Sobótce" jest wierszem sylabicznym, stroficznym. Składa się z 18 zwrotek cztero wersowych. Średniówka występuje po 4 sylabie. Występują rymy parzyste, zewnętrzne, żeńskie, dokładne, gramatyczne.
Środki stylistyczne:
- archaizmy "dawa", "bielicą"
- zdrobnienia "Sobótka"
- apostrofa "Wsi spokojna, wsi wesoła,
Który głos twej chwale zdoła?"
- pytanie retoryczne ""Wsi spokojna, wsi wesoła,
Który głos twej chwale zdoła?"
- przerzutnia "tam i domowi
Sypali się ku ogniowi,"
- powtórzenie "Wsi (…) wsi"
- anafora "Tam (…)
Tam (…)
Tam (…)
Tam (…)"
- epitety "Czarnym Lesie", "Bezpieczne nabywanie"
- porównanie "Sobótkę jako czas niesie
Zapalono w Czarnym Lesie"
- metafora "Gdy słońce Raka zagrzewa"
- animizacja "Gdzie człowieka wicher pędzi"
- personifikacja "A sady się sprzeciwiały"