1. CECHY ROMANTYZMU:
- natura odzwierciedla uczucia bohatera
- najczęściej ukazywano miłość nieszczęśliwą lub zawiedzioną, gdyż tylko taka miała dla romantyków znaczenie
- ogromne zainteresowanie kultura ludową, literaci czerpią ze źródeł ludowych, biorą pomysły na dzieła z ludowych opowieści (patrz: A. Mickiewicz "Ballady")
- dużą rolę odgrywają wątki narodowe, literatura zaangażowana politycznie
- pisarz, to człowiek wolny, jednostka wybitna, stojąca ponad społeczeństwem
2. TWÓRCY POLSKIEGO ROMANTYZMU:
- Adam Mickiewicz
- Juliusz Słowacki
- Zygmunt Krasiński
- Cyprian Kamil Norwid
- Aleksander Fredro i in.
3. NAJWAŻNIEJSZE DZIEŁA LITERACKIE ROMANTYZMU:
LITERATURA EUROPEJSKA:
- Goethe: "Król Olszyn" - ballada, oparta na rozmowie między majaczącym synem (świat fantastyczny) i jego ojcem(świat realny). Najważniejszym reprezentantem świata fantastycznego jest tytułowy Król Olch, który ukazuje się synkowi. Groźna, niedostępna przyroda, wydarzenia rozgrywają się nocą.
- Goethe: "Cierpienia Młodego Wertera" - powieść epistolarna (w listach). Przedstawia historię znajomość Wertera i Lotty, którzy od momentu poznania pałają do siebie uczuciem. To miłość niespełniona, gdyż Lotta jest już zaręczona z Albertem. Werter ostatecznie popełnia samobójstwo. Powieść oparta częściowo na osobistych doświadczeniach pisarza, pociągnęła za sobą falę samobójstw. WERTERYZM - postawa wyrosła na bazie bohatera Goethego - człowiek przesadnie uczuciowy, nieszczęśliwie zakochany, nie godzący się na konwenanse, który patrzy na świat przez pryzmat marzeń i poezję.
- Byron: "Giaur" - powieść poetycka. Tragiczna historia miłości Giaura i Leili, żony Hassana. Zdradzany mąż zabija wreszcie żonę, a kochanek wstępuje do klasztoru, po tym jak mści się za śmierć ukochanej. Spowiada się, po czym odchodzi bezimienny, prosząc, by na jego grobie nie wyryto żadnego nazwiska.
B. LITERATURA POLSKA
- Adam Mickiewicz
- "Oda do młodości" - liryka zwrotu do adresata. Ukazuje dwie sprzeczne postawy: klasyków i romantyków. Porusza wzniosłą ideę, jaką jest przebudowa świata, głosi tryumf wolności, młodości i przyjaźni.
- "Romantyczność" - autor jako prawdziwy romantyk zaleca kierowanie się w życiu sercem, gdyż tylko ono potrafi dotrzeć tam, gdzie nie dotrze rozum. Najważniejsze słowa: Miej serce i patrzaj w serce.
- "Dziady cz. II" - starcie świata ziemskiego i fantastycznego. Romantyczny dramat w antycznej formie. W kaplicy, w której odprawiany jest obrzęd Dziadów, pojawiają się duchy ludzi i pozostawiają żyjącym wskazówki moralne.
- "Dziady cz. IV" - ukazuje miłość jako najgorszą chorobę. W tej części odnajdujemy wątki z osobistych przeżyć Mickiewicza (nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny).
- "Dziady cz. III" - najbardziej polityczna, dedykowana przyjaciołom autora. Przypomina średniowieczne misterium, gdzie o duszę bohatera walczą Dobro i Zło. Akcja toczy się na dwu płaszczyznach - realistycznej i symbolicznej. Bardzo ważna Wielka Improwizacja, w czasie której główny bohater wyrasta na jednostkę nieprzeciętną, wadzi się z Bogiem o panowania nad światem. Za wyrządzone zło spotyka człowieka kara.
- "Konrad Wallenrod" - historia Litwina, Waltera Alfa, który przyjmując nazwisko Konrada Wallenroda dążył do zniszczenia Zakonu Krzyżackiego. Został Mistrzem, ale jego podstęp został odkryty. Popełnił samobójstwo.
- "Sonety Krymskie" - zachwyt nad orientalną przyroda połączony z tęsknotą za krajem. Przemyślenia natury filozoficznej.
- "Księgi Pielgrzymstwa Polskiego" i "Księgi Narodu Polskiego" - pisane prozą poetycką, stylizacja na język biblijny. Nawiązanie do mesjanistycznej roli Polski, jako wybawiciela uciśnionych narodów. Cierpienie Polski nie będzie nadaremne, gdyż zapoczątkuje odrodzenie moralne wielu narodów.
- "Pan Tadeusz" - epopeja narodowa, skoncentrowana na trzech wątkach: historycznym (działania Napoleona), miłosnym (perypetie miłosne bohaterów) i sporze o zamek. Pisany trzynastozgłoskowcem. Mickiewicz opisuje to ostatnią ostoję kultury sarmackiej w Polsce.
- Juliusz Słowacki
- "Kordian" - dramat. Autor przedstawia proces dojrzewania tytułowego bohatera, który przypomina typ romantycznego kochanka. To typ rozdarty wewnętrznie, poszukujący sensu w życiu. Nie znajduje go jednak w żadnym z krajów europejskich, które odwiedza w czasie swojej wędrówki. Do przemiany bohatera dochodzi na górze Mont Blanc - wybiera walkę o wolność kraju. Jest jednak w swoich przekonaniach osamotniony, nie ma sprzymierzeńca. Kompozycja otwarta - autor nie zamyka dziejów bohatera.
- "Grób Agamemnona" - 21 strof. Utwór koncentruje się na tematyce historyczno - politycznej. Porównuje losy Polski z losami starożytnej Grecji, nie potrafi pogodzić się z niewolą i bezmyślnością Polaków. Chce widzieć ojczyznę wolną, odrodzoną, nieśmiertelną, a przede wszystkim zjednoczona w dążeniu do celu. Nazywa Polskę "pawiem i papugą narodów". Czuje się odpowiedzialny za kraj.
- "Beniowski" - poemat dygresyjny. Popis zdolności pisarskich Słowackiego. Najbardziej znane słowa tego utworu: Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa. Spór z Mickiewiczem i jego poezją.
- Zygmunt Krasiński
- "Nie - Boska komedia" - dramat, złożony z 4 części. Pierwsze dwie przypominają średniowieczny moralitet, toczy się bój o duszę hrabiego Henryka. Pojawia się też motyw zbawczej, a zarazem niszczącej siły poezji. Poeta wyrasta ponad społeczeństwo. Orcio płaci za talent utratą wzroku. Części 3 i 4 to obraz rewolucji skierowanej przeciw arystokracji. Rewolucja ukazana jest jako piekło na ziemi. Utwór kończy się samobójczym skokiem Hrabiego.
- Cyprian Kamil Norwid
- "Bema pamięci żałobny rapsod" - powstał w rocznicę śmierci generała, przedstawia jego pogrzeb. Generał był dla większości romantyków ideałem walki o wolność, tu ukazany jest jako przewodnik ludzkości, który poprowadzi ją ku lepszym czasom.
- "Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie" - podzielony na 3 części. W pierwszej ukazane są osoby docenione dopiero po śmierci, w drugiej - nawiązuje do pogrzebu Mickiewicza, w trzeciej - ukazuje argumenty przemawiające za tym, aby raz jeszcze otworzyć grób wieszcza. Podkreśla tragizm jednostki wybitnej, która musi wiele wycierpieć, zanim zostanie doceniona.
- Aleksander Fredro
- "Śluby panieńskie, czyli magnetyzm serca" - komedia. Fredro przeciwstawia tu obraz miłości szczęśliwej, przynoszącej radość życia, obowiązującej w romantyzmie miłości nieszczęśliwej, kończącej się tragicznie. Rzecz ironiczna, pokazująca, że czasem trzeba patrzeć na wiele spraw z przymrużeniem oka.
4. BOHATEROWIE:
a) Konrad Wallenrod - postać kontrowersyjna - walczy o wolność ojczyzny, ale nie czyni tego w zgodzie z kodeksem rycerskim. Cały czas żyje w masce, nie może pokazać swojego prawdziwego oblicza. Rozdarty wewnętrznie, ale ostatecznie wybiera nie żonę, ale kraj.
( słynny cytat: Szczęścia w domu nie znalazł, bo go nie było w ojczyźnie. Uwaga: w ojczyźnie nie było właśnie szczęścia, a nie głównego bohatera, jak myślą niektórzy).
b) Gustaw - Konrad - jednostka wybitna, wyalienowana, wyrastająca ponad przeciętność. Mickiewicz zaznacza nieprzeciętność bohatera. Jednocześnie to człowiek pyszny, dymny, stawiający się na równi z Bogiem.
c) Kordian - kolejny romantyczny "szaleniec". Poszukuje celu w życiu, chce popełnić samobójstwo po odrzuceniu przez starszą od siebie Laurę. W końcu postanawia walczyć o kraj, podejmuje próbę zamordowania cara, która jednak kończy się fiaskiem. Bohater okazuje się być słaby psychicznie.
d) Hrabia Henryk - postać odbierana negatywnie, miota się między dobrem i złem. Egoista, wszystko co czyni, skierowane jest ku jego dobru.
e) Orcio - syn Hrabiego Henryka, poeta. Talent poetycki sprawia, że chłopak powoli ślepnie. Dostrzega znacznie więcej niż ojciec.