Wynalazki zawsze były tą częścią ludzkiego życia, która prowadziła ku postępowi i lepszemu rozumieniu świata oraz praw nim rządzących. Niekiedy były to rzeczy przełomowe dla techniku czy kultury, co pokazywała dopiero historia. Z pewnością budziły liczne kontrowersje wśród społeczeństwa, ale pozwalały na rozwój, dawały choć niewielką nadzieję na lepsze życie przyszłych pokoleń i usprawniały codzienne funkcjonowanie.
Prus i Żeromski poruszają zagadnienie wynalazków, ale już w samym sposobie wprowadzenia ich do powieści widać, że mają różne podejście do sprawy. Gaist zaprezentowany w "Lalce" to postać marzyciela, który pragnie odmienić świat, w którym żyje. Prus opisał rodzący się w Polsce kapitalizm, a w owym czasie hasła pracy u podstaw były jedynie pustymi słowami. Wytworzyła się klasa bogatych, którzy lepiej potrafili odnaleźć się w nowym świecie. Natomiast w historii o szklanych domach zawartej w "Przedwiośniu" można dostrzec tylko utopię, która nie ma żadnych szans na realizację.
Naukowiec z "Lalki" jest idealistycznie nastawionym do świata, skrytym człowiekiem. Ojciec Baryki natomiast wierzy, że dzięki jego pomysłowi wybudowania szklanych domów stworzy się nowe społeczeństwo, opierające się na zasadach równości, a nie bezlitosnego wyzysku słabszych przez mających pieniądze. Marzy mu się stworzenie systemu demokratycznego, co w bolszewickiej Rosji było pomysłem, niestety, niewykonalnym.
Różniły się te pomysły również sposobem, w jaki reagowali na nie ludzie. Nierealną propozycję ojca Baryki ludzie przyjmowali pozytywnie, jako coś, co może stworzyć szczęśliwe jutro. Symboliczne znaczenie marzeń o mieszkaniu w czystych, szklanych domach, wyraża pragnienia o lepszym funkcjonowaniu. Tytuł powieści również sugeruje podobne odczytanie utworu - przedwiośnie to czas oczekiwania na najbardziej radosną porę roku. Nierealność tego pomysłu podkreślają jeszcze majaczenia chorego Seweryna Baryki.
Poprawa życia na świecie to główne marzenie Gaista i ojciec Cezarego. Jednakże Gaist nie jest do końca przekonany o słuszności tego, co czyni. Ma wątpliwości, czy jego wynalazek nie posłuży szaleńcom jako narzędzie zbrodni. Gdy pokazuje Wokulskiemu metal lżejszy od powietrza, podkreśla, że powierzy go tylko osobom godnym zaufania. Naukowiec ni ufał ludziom, widział w nich wyłącznie konkurencję. Był zazdrosny o swój wynalazek. Wokulski raz wątpił w sensowność wynalazku, a raz go pochwalał. Szukał racjonalnego uzasadnienia tego, co wymyślił jego przyjaciel. Chce jednak wierzyć, że wynalazek pomoże stworzyć lepsze jutro. Jednak czasy oraz ludzie, wśród których żył Gaist, nie byli przygotowani na rewolucję przemysłową, jaką miał w planie naukowiec. Dla nich ważniejsze były ustalone wcześniej zasady fizyki oraz prawa natury.
Wizja szklanych domów ma ogromne znaczenie dla Polaków i ich związku z ojczyzną. Zostaje przeciwstawiona bowiem powstającemu wówczas systemowi komunistycznemu. Jest to wizja całkowicie utopijna, ale dająca nadzieję. Natomiast propozycje Gaista skierowane są do całej ludzkości, aby budować dobrą przyszłość, opartą na zgodnej, harmonijnej pracy i miłości.
Podsumowując, obraz szklanych domów ma ogromne znaczenie patriotyczne, przeciwstawione zostaje bowiem tworzącemu się systemowi komunizmu, kierowanego przez bolszewików. Natomiast rozważania Gaista apelują do ludzkości, by mieć nadzieję, wierzyć w dobroć i starać się ingerować we własne życie nie odrzucając nauki.
Zarówno Geist, jak i Seweryn Baryka chcieli dzięki swoim wizjom i wynalazkom pomagać światu. Jednak każdy z nich dążył do tego celu innymi drogami, które wynikały z czasów, w jakich żyli, a które opisują w swych powieściach Prus i Żeromski.