Wymień i krótko opisz przejawy germanizacji pod zaborem pruskim w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku

  • Aresztowanie po powstaniu styczniowym (w drugiej połowie 1864 roku) 148. Polaków, którzy brali udział w powstaniu lub pomagali powstańcom. Doszło do wielkiego procesu, w wyniku którego wydano 11 wyroków śmierci (które jednak nie zostały wykonane) oraz 27 wyroków skazujących na więzienie.
  • Zmiana statusu regionu Poznańskiego oraz postęp procesu jednoczenia Niemiec w latach 1866-1871. Po utworzeniu związku Północnoniemieckiego, w styczniu 1867, włączono do niego mimo protestów posłów polskich również Poznańskie. Zlikwidowana została tym samym jego autonomia i jakakolwiek odrębność. Polacy otrzymali jednak swoich reprezentantów w krajowym sejmie pruskim oraz w parlamencie ogólnoniemieckim (Reichstagu).
  • Polityka "Kulturkampfu" Bismarcka trwająca w latach 1871-1878, tzw. :walka o kulturę". W jej pierwszej fazie, gdy rząd bardziej uderzał w sprawy narodowe aniżeli w interesy Kościoła, wyżsi urzędnicy kościelni, z arcybiskupem Mieczysławem Ledóchowskim na czele, zachowywali się ulegle w stosunku do władz pruskich. Ledóchowski doprowadził m.in. do zamknięcia seminarium w Poznaniu, likwidacji szkolnictwa zakonnego i wstrzymania dotacji kościelnych, jak również zabronił duchowieństwu przynależności do utworzonego w 1872 roku Towarzystwa Oświaty Ludowej. Poza tym Ledóchowski akceptował zarządzenie władz pruskich co do nauczania religii w języku niemieckim w wyższych klasach gimnazjum. W drugiej fazie "Kulturkampfu", gdy rząd pruski skierował atak na prawa samego Kościoła katolickiego Ledóchowski stanął w opozycji, za co został początkowo skazany na wysoką karę pieniężną, a następnie na 2 lata więzienia.
  • W latach 1872-74zgermanizowano szkolnictwo średnie w Poznańskiem, pozostawiając tylko w niektórych szkołach nauczanie języka polskiego jako przedmiotu nadobowiązkowego.
  • W 1886 roku zabroniono używać języka polskiego w szkołach elementarnych, gdzie od tego momentu po polsku można było uczyć jedynie śpiewu kościelnego i religii. Wzbudziło to liczne strajki szkolne, np. w maju 1901 roku, tzw. "dzieci Wrześni".
  • Zamykanie polskich szkół, np. gimnazjum w Trzemesznie.
  • Przenoszenie nauczycieli narodowości polskiej na prowincje rdzennie niemieckie i sprowadzanie na ich miejsce Niemców.
  • W 1876 roku sejm pruski wydaje ustawę usuwającą język polski z sądownictwa oraz administracji państwowej i samorządowej. Język niemiecki staje się językiem urzędowym.
  • Masowe zniemczanie nazw geograficznych oraz nazwisk i imion osób narodowości polskiej.
  • "Ustawa kagańcowe" z 1908 roku, która miała na celu niedopuszczenie do używania języka polskiego przez Polaków głównie na spotkaniach i zebraniach publicznych.
  • W 1885 roku rozpoczynają się tzw. "rugi pruskie", czyli przymusowe i bezwzględnie egzekwowane wydalanie z Prus około 25 tysięcy Polaków przybyłych z zaboru austriackiego oraz rosyjskiego w poszukiwaniu pracy.
  • W 1886 roku powstała Komisja Kolonizacyjna z funduszem 100 milionów marek. Komisja prowadziła wykup majątków polskich, które następnie były rozdzielane pomiędzy sprowadzonych do Poznańskiego i na Pomorze osadników niemieckich.
  • W 1894 roku z inicjatywy utworzonego w 1891 roku Związku Wschodnioniemieckiego powstał Związek Popierania Niemczyzny w Marchiach Wschodnich, który w 1899 roku został przemianowany na Niemiecki Związek Kresów Wschodnich, nazywany "Hakatą" od nazwisk założycieli: F. Hansemanna, H. Kennemana oraz H. Tiedemanna. Członkowie Hakaty domagali się pełnej germanizacji terenów wschodnich.
  • W 1904 roku dla utrudnienia ludności polskiej zakupu ziemi wprowadzono przepis o specjalnym zezwoleniu na budowę domu.
  • W 1908 roku została uchwalona ustawa zezwalająca na wywłaszczenie Polaków.