Polska położona jest w Europie Środkowej, a jej korzystny układ krain geograficznych sprawia, że posiada dogodne i o wielkim znaczeniu położenie komunikacyjne na kontynencie europejskim. Na terytorium Polski swe skrzyżowania posiadają szlaki tranzytowe prowadzące z krajów Europy Zachodniej do krajów Europy Wschodniej i państw Azji Wschodniej jak również szlak prowadzący z Europy Północnej na obszary basenu Morza Śródziemnego.

System transportowy odbywa się głównie za pomocą: transportu kolejowego, samochodowego, morskiego, lotniczego, wodnego śródlądowego, przesyłowego oraz rurociągowego.

  1. TRANSPORT KOLEJOWY

Jego najważniejsza cecha charakterystyczna to duże przestrzenne zróżnicowanie gęstości sieci, która stanowi odzwierciedlenie dziedzictwa historycznego z czasów zaborów oraz poróżnienia w stopniu uprzemysłowienia poszczególnych regionów.

Pierwsza linia kolejowa na dzisiejszym terytorium Polski zbudowana została na trasie:

a) Wrocław - Oława ( w 1841 roku); a potem na trasach:

b) Warszawa - Rogów i jej odgałęzienie ze Skierniewic do Łowicza ( w 1846 roku);

c) Szczecin - Krzyż ( w 1846 roku);

d) Mysłowice - Kraków ( w 1847 roku).

Znaczna część linii kolejowych na terytorium Polski zbudowana została w XIX i w początkowych latach wieku XX (83% całej sieci kolejowej została zbudowana jeszcze przed wybuchem I wojny światowej). Całkowita długość linii kolejowych we współczesnej Polsce wzrasta z 1,3 tys. km w 1850 r. do 16,0 tys. km w 1900 r. i 20,9 tys. km w 1914 r. W czasach międzywojennych tempo rozwoju transportu kolejowego nie było już tak dynamiczne jak w przeszłych czasach. W okresie 1920-1940 długość linii kolejowych uległa powiększeniu jedynie z 21,8 tys. km do 24,1 tys. km. Główna inwestycja kolejowa to magistrala węglowa zbudowana w 1933 r., która połączyła Górny Śląsk z nowopowstałym portem w Gdyni na trasie: Herby - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Kościerzyna - Gdynia.

W czasie II wojny światowej sieć linii kolejowych uległa znacznemu zniszczeniu, a w czasie powojennym uległa odbudowie i rozpoczęto budowę linii nowych:

a) Skierniewice - Łuków ( o długości 160 km), zbudowaną dla towarowego ruchu tranzytowego na kierunkach wschód - zachód;

b) Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), na linii Zawiercie - Grodzisk Mazowiecki ( o długości 244 km);

c) Hutniczo - Siarkowa Linia (LHS), o długości około 400 km.

W okresie 1950-1985 długość wykorzystywanych linii kolejowych uległa zwiększeniu z 26 312 km do 27 185 km. Od połowy lat 80. XX wieku następował jednak jej systematyczny proces skracania. Wskaźnik gęstości sieci kolejowej na 100 km2 uległa zmniejszeniu z 8,7 km w 1980 r. do 7,5 km w 1995 roku, co dawało Polsce 7 miejsce w Europie. W latach 90. XX wieku doszło do spadku długości linii kolejowych w kraju na skutek likwidacji nierentownych i mało opłacalnych tras. Ograniczono przewóz transportu kolejowego, który był wynikiem spadku wydobycia surowców mineralnych, zmniejszenia wielkości produkcji w przemyśle, wzrostem stopy bezrobocia i znacznym tempem transportu samochodowego jak również znaczną elastycznością przewozów samochodowych.

Najważniejszymi szlakami kolejowymi, odznaczającymi się znacznym natężeniem ruchu są:

  • linie na połączeniu GOP-u z portami Polski,
  • trasa Zgorzelec - Medyka,
  • trasa Kunowice - Terespol,
  • trasa Świnoujście - Chałupki,

które obsługują zelektryfikowane linie dwutorowe. Główne węzły kolejowe to miasta Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, występują one w: Katowicach, Chorzowie, Gliwicach, Zabrzu oraz Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu.

Powyżej 51% wszystkich linii kolejowych normalnotorowych jest już zelektryfikowana. Elektryfikacja jest korzystna, m.in. dlatego, że powoduje.:

a) zwiększenie przeciętnej prędkości komunikacyjnej pociągów i przepustowość na szlakach kolejowych;

b) zmniejszenie energochłonności transportu kolejowego, wpływ na zmniejszenie kosztów jego funkcjonowania;

c) na oparcie funkcjonowania kolei na krajowych surowcach energetycznych, zmniejszenie zapotrzebowania gospodarki na import paliw płynnych;

d) zmniejszenie presji kolei na środowisko przyrodnicze i wprowadza bezpieczeństwo w jej funkcjonowaniu;

e) pełne zautomatyzowanie poruszających się pociągów na trasach kolejowych.

Transport kolejowy przewozi jest głównie takie ładunki jak: węgla kamiennego (47,9% ładunków w 1995 r.), metali i wyrobów z metali (7,2% ładunków w 1995 r.), kamieni (6,6% ładunków w 1995 r.), rud (6,2% ładunków w 1995 r.), ropy naftowej i przetworów naftowych (5,2% ładunków w 1995 r.) oraz węgla brunatnego i koksu (4,1% ładunków w 1995 r.).

Przejaw modernizacji ogólnopolskich linii kolejowych było jej unowocześnienie poprzez wprowadzanie połączeń Intercity i Euro City. Wciąż prowadzi się prace przygotowawcze do połączenia Polski z systemem superszybkich połączeń z Europy Zachodniej, np. z linią francuską TGV na trasie z Paryża do Moskwy.

  1. TRANSPORT SAMOCHODOWY

Transport samochodowy jest jednym z bardzo dynamicznie rozwijających się rodzajów transportu lądowego w kraju. Pod koniec lat 90. XX wieku nasze drogi wykorzystywane były przez prawie pięciokrotnie większą ilość pojazdów samochodowych aniżeli w 1980 r. przewyższył on tym samym znacznie transport kolejowy w dziedzinie przewozów pasażerskich. W 1995 r. wielkość średniej odległości przewożenia 1 tony ładunku za pomocą kolei wynosiła 307 km, zaś za pomocą samochodów - jedynie 47 km.

W okresie od 1986 do 1995 znacząco wzrosła liczba eksploatowanych samochodów:

a) autobusy - z 83 tys. do 85 tys. jednostek;

b) samochody ciężarowe - z 0,8 mln do około 1,4 mln jednostek;

c) samochody osobowe - z 3,7 mln do 7,5 mln jednostek.

Znaczny wzrost ilości samochodów może prowadzić do poważnych konsekwencji:

a) rosnącej presji na środowisko przyrodnicze;

b) nadmiernego obciążenia systemu dróg kołowych.

Drogi kołowe składają się na najdłuższą i o największej gęstości sieć transportową wykorzystującą samochody. Drogi dzielimy na:

a) drogi publiczne - które są eksploatowane przez wszystkich użytkowników (np. są to drogi krajowe, wojewódzkie, gminne);

b) drogi niepubliczne - maja służyć właścicielom i użytkownikom gruntów ( są to przykładowo dojazdy do gospodarstw rolnych, na pola, do lasów).

Wartość średniej gęstości dróg kołowych w kraju na 100 km2 oscyluje wokół 74 km, jest to wartość dwukrotnie niższa niż na terytorium Francji, Holandii i Niemiec i różni się wewnętrznie w Polsce w poszczególnych rejonach. Ogólnie rzecz biorąc, posiada ona dość wysoką wartość wokół obszarów uprzemysłowionych i gęsto zaludnionych, posiadających jednocześnie najwyższe wskaźniki natężenia samochodów osobowych. Przestrzenne zróżnicowanie rozmieszczenia dróg kołowych charakteryzuje się znaczną rozpiętością. Terytorium Polski północno - wschodniej posiada dużo niższe wskaźniki gęstości dróg w odniesieniu do terenów Polski południowej i centralnej.

W 1995 r. Polska liczyła około 246 km autostrad i 1146 km dróg o dwu jezdniach. Najdłuższym odcinkiem autostrady był ten, zbudowany na Dolnym Śląsku i biegnący na trasie: Krzywa - Legnica - Wrocław ( o długości 93km). Na terenie Polski znajdują się również autostrady o krótszych dystansach, takie jak: Golnice - Krzywa (o długości 17km, A-12), Kołbaskowo - Szczecin ( o długości 28km, A-6), Września - Konin (o długości 43km, A-2), Kraków - Katowice ( o długości 75km, A-4) i w pobliżu Piotrkowa Trybunalskiego (o długości 16km, A-1).

Ze względu na organizację transport samochodowy możemy podzielić na:

a) transport o charakterze publicznym - obejmującym Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej (PPKS), prywatne i spółdzielcze przedsiębiorstwa przewozowe oraz taksówki;

b) transport o znaczeniu specjalistycznym - obejmujący przedsiębiorstwa transportowe, które zajmują się obsługą określonych branż gospodarki;

c) transport gospodarczy - w którego skład wchodzą pojazdy samochodowe należące do przedsiębiorstw nie transportowych, które są wykorzystywane dla potrzeb własnych poszczególnych przedsiębiorstw.

Ostatnie lata doprowadziły do powstania wielu prywatnych przedsiębiorstw o charakterze transportowym, które obsługiwały połączenia na liniach w kraju i za granicą.

  1. ŻEGLUGA MORSKA

Zajmuje się ona wykonywaniem największej pracy przewozowej ( rzędu 55% ogólnej ilości tonokilometrów dokonanych w 1995 roku).W tym samym roku przetransportowała ona jedynie 1,8% całkowitego tonażu ładunków, za to na dystans nie bagatela - 6,6 tys. km.

Polskimi portami specjalizującymi się w obsługiwaniu określonych towarów są porty w:

a) Szczecinie - Świnoujściu - położony w południowo - wschodniej części miasta nad Odrą i licznymi sztucznymi kanałami. Zajmuje się on obsługą węgla kamiennego, fosforytów, rud żelaza;

b) Gdańsku - jest nim stary port handlowy, który łącz funkcje portu morskiego i rzecznego. Położony jest nad wodami Zatoki Gdańskiej i zachodnia odnogą Wisły, zw. Wisłą Martwą. Zajmuje się obsługą węgla, siarki, ropy naftowej.

c) Gdyni - jest to nowoczesny port sztuczny, który zbudowano w czasach międzywojennych. Zajmuje się on obsługą głównie drobnicy, handlem zbożem.

  1. TRANSPORT LOTNICZY

Pasażerski transport lotniczy w naszym kraju miał swój początek w 1919 r. gdy w powietrze wzbił się pierwszy samolot z ładunkiem pasażerskim na trasie Poznań - Warszawa. W 1923 r. uruchomione zostały regularne połączenia linii lotniczych z Warszawy do Gdańska i Lwowa, a w 1929 r. stworzono krajowe przedsiębiorstwo Polskich Linii Lotniczych "LOT".

Dziś transport ten jest poddawany ciągłej modernizacji, wymianie ulega zapas starszych typów samolotów. W 1992 r. otwarto na warszawskim Okęciu znacznych rozmiarów i nowoczesny port lotniczy. PLL "LOT" obsługuje około 50 linii z zagranicą i 6 w kraju. Możliwość połączeń z zagranicą prowadzone są z Warszawy do największych i najważniejszych stolic Europy jak również do miast: Nowego Jorku, Chicago, Montrealu, Pekinu, Delhi, Bangkoku, Istambułu, Dubaju i Kairu.

Największymi portami lotniczymi w Polsce są:

a) Warszawa - Okęcie;

b) Kraków - Balice;

c) Gdańsk - Rębiechowo;

d) Wrocław - Strachowice;

e) Rzeszów - Jasionka;

f) Szczecin - Goleniów.

g) Poznań - Ławica

h) Zielona Góra - Babimost

i) Bydgoszcz

  1. TRANSPORT WODNY ŚRÓDLĄDOWY

Jest to rodzaj transportu, odgrywający nieznaczną rolę w krajowym systemie transportowym. Wielkość udział owego transportu w całkowitej ilości transportowanych towarów oscyluje poniżej wartości 1%. Przewóz śródlądowy wodny wykazuje tendencję spadkową. Struktura przewożonych surowców zdominowana jest poprzez surowce skalne ( tony piasku, żwiru), węgiel, nawozy i rudy metali.

Żeglugę śródlądową dzielimy na:

a) żeglugę zalewową;

b) żeglugę rzeczną;

c) żeglugę jeziorną.

Wielkość całkowitej długości tras śródlądowych żeglownych i spławnych oscyluje wokół wartości około 6 900 km. Największym znaczeniem dla śródlądowego transportu wodnego charakteryzuje się rzeka Odra połączona z Kanałem Gliwickim, ponieważ łączy Górnośląski Okręg Przemysłowy ze Szczecinem i tą drogą zwłaszcza transportuje się głównie węgiel kamienny tam wydobywany.

Czynnikami ograniczającymi rozwijanie się sieci transportu śródlądowego są:

a) znaczne zmiany poziomu wód polskich rzek w roku;

b) niedostateczna regulacja koryt największych rzek polskich oraz koryt ich dopływów; Wisła uznawana jest dziś jako największa nieuregulowana rzek europejska;

c) długookresowe zlodzenie polskich rzek, zwłaszcza we wschodniej Polsce;

d) niedorozwinięcie zaplecza portowego.

Czynnikami sprzyjającymi rozwój sieci transportu śródlądowego są przede wszystkim:

a) dogodna sieć dróg wodnych pokrywająca się ze szczególnie uczęszczanymi kierunkami przewozowymi mas towarów w Polsce;

b) zwartość sieci rzecznej rzek Polski;

c) nadbrzeżna lokalizacja znacznej ilości okręgów przemysłowych Polski.

  1. TRANSPORT PRZESYŁOWY

Podstawowym znaczeniem odznacza się system linii przesyłowych, która zajmuje się przesyłaniem energii elektrycznej oraz wszelkiego rodzaju rurociągów. System sieciowy elektroenergetyczny kraju tworzą linie przesyłowe o wysokim napięciu, przeważnie 400 i 220 kV, które łączą elektrownie z wielkimi transformatorami, zlokalizowanymi w obszarach maksymalnego poboru prądu jak również jest on połączony z liniami doprowadzającymi prąd do urządzeń w lokalnych stacjach transformatorowych oraz do potencjalnych biorców.

  1. TRANSPORT RUROCIĄGOWY

Transport rurociągowy jest wykorzystywany szczególnie w przesyłaniu ropy naftowej oraz produktów naftowych, gazu ziemnego i węglowego oraz zasobów wodnych. W 1995 r. eksploatowano 2,3 tys. km sieci przesyłowej rurociągów, którymi przesłano około 33 mln ton ropy naftowej i pochodnych produktów naftowych. Najważniejszymi rurociągami przesyłowymi są rurociągi:

    • przesyłający ropę - "Przyjaźń", poprowadzony z terytorium Rosji przez Płock do Niemiec
    • ropociąg, który łączy Gdańsk z Płockiem.

Kiedy dokonano odkrycia w latach 50. XX wieku bardzo bogatych złóż gazu ziemnego na terenach wokół miast: Przemyśla, Lubaczowa, Mielca i Bochni zapoczątkowano szybką budowę nowoczesnych gazociągów: poprowadzonych przez miasta województwa małopolskiego: Tarnów i Kraków do miast Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego oraz przez obszar Puław i Lublina do Warszawy. Gazociąg ten następnie wraz z upływem czasu rozbudowano w kierunku północnym do Olsztyna, jak również na północny - zachód - do Płocka, Torunia, Grudziądza i Gdańska. Sieć gazowa na terenach wschodnich naszego kraju odprowadza gaz z terenów Podkarpacia oraz gaz, który pochodzi z importu z terytorium Ukrainy. Głównym węzłem rozdzielającym gaz ziemny na Podkarpaciu to ten, mieszczący się na terenie Jarosławia.

W zachodnich obszarach Polski domostwa zaopatrywane są w gaz ziemny eksploatowany od lat 60. z terenów południowej Wielkopolski. Ulega on powszechnemu rozprowadzeniu m.in. na tereny Górnego Śląska, do miast: Poznania, Szczecina, Słupska i Koszalina. Zachodnią cześć Polski zaopatrują nadto w gaz ziemny wysokometanowy: Podkarpacie, RosjaUkraina. Doprowadza się go m.in. do Włocławka i Polic, oraz na południe Polski do miejscowości: Tarnowa, Puław i Kędzierzyna - Koźla.

Znajdująca się na terytorium kraju sieć gazociągów, pod względem rodzaju przetransportowanego paliwa, zaliczana jest do trzech systemów:

a) systemu rozprowadzającego gaz wysokometanowy;

b) systemu rozprowadzającego gaz zaazotowany;

c) systemu rozprowadzającego gaz przemysłowy.