Transport kolejowy:
Średnia gęstość sieci kolejowej w Polsce wynosi około 7,8 km/ 100km2. W 1996 r. pod względem przewozów towarowych Polska znajdowała się na 7 miejscu, a pod względem przewozów pasażerskich na miejscu 9. Obecnie przewozy kolejowe i ich znaczenie znacznie się zmniejszyły na rzecz transportu drogowego. Najbardziej obciążoną linią kolejową jest magistrala węglowa łącząca Górny Śląsk z portami Gdyni i Gdańska.
Transport drogowy:
W Polsce w 1998 r. dróg publicznych w Polsce było 364 tys. km z czego dróg o twardej nawierzchni około 249 tys. km. Oznacza to, że 80 km na każde 100 km 2. dla porównania w Rosji dróg o utwardzonej nawierzchni jest 6 km/ 100km2, na Węgrzech 32 km/100 km2, a w Belgii aż 470 km/ 100 km2. Do dróg o największym obciążeniu ruchem samochodowym należy zaliczyć trasy z Warszawy do Katowic oraz z Krakowa do Katowic. Największym problemem polskiego transportu samochodowego jest zbyt mała liczba autostrad. Jest ich około 400 km, a planuje się do 215 r. wybudować 2000 km autostrad. W budowie są autostrady A1, A2, A3, A4 oraz A8.
Transport wodny śródlądowy:
Układ sieci rzecznej w Polsce jest korzystny dla rozwoju żeglugi śródlądowej. Pomimo sprzyjających warunków naturalnych transport śródlądowy odgrywa niewielką rolę w transporcie Polski. W przewozie ładunków - 0,6 %, w przewozie pasażerów tylko 0,04 %. Przyczyną małego wykorzystania tego typu transportu jest bardzo słaba regulacja dróg wodnych. Co prawda odcinki rzek po których odbywają się żeglugi wynoszą 4 tys. km., lecz odbywa się ona tylko w niektórych porach roku. Najważniejszą drogą śródlądową jest w Polsce Odra, dzięki połączeniu z kanałem Gliwickim z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. Zaletą tego transportu jest to, że jest on czysty ekologicznie.
Transport morski:
Polska żegluga morska dociera do wszystkich kontynentów. Nasza flota morska składa się przede wszystkim ze statków towarowych i promów. Duże znaczenie ma transport promowy między naszymi portami a Szwecją. Jeden szlak Łączy Szczecin ze Skanią oraz południową Norwegią , drugi prowadzi z Gdańska do południowej Szwecji. Jeśli chodzi o przewóz ładunków porty specjalizują się w przewozach określonych towarów:
Gdańsk - węgiel, siarka, drewno
Gdynia - zboże
Szczecin - Świnoujście - węgiel, rudy żelaza, surowce chemiczne
Podobnie jak na całym świecie w przewozach pasażerskich żegluga przegrała konkurencje z transportem lotniczym. Największym portem pasażerskim jest Szczecin - Świnoujście, porty w Gdańsku i w Gdyni mają mniejsze znaczenie. Największe porty to Gdańsk, Gdynia i zespół portowy Szczecin - Świnoujście.
Transport lotniczy:
Transport lotniczy obejmuje połączenia międzynarodowe i krajowe. Większe znaczenie ma obsługa ruchu zagranicznego niż wewnętrznego. Samoloty linii lotniczej, PLL ''LOT'', obsługiwały w 1998 r. 51 linii zagranicznych i 8 linii krajowych. Warszawa i Kraków mają połączenia lotnicze ze wszystkimi większymi stolicami europejskimi oraz wieloma miastami na innych kontynentach. Spośród 12 portów lotniczych największą rolę odgrywa Warszawa -Okęcie. Rocznie korzysta z niego 3,5 mln. Ruch międzynarodowy i krajowy obsługują ponadto: Gdańsk -Rębiechowo, Kraków- Bielice, Katowice - Pyrzowice, Poznań - Ławica, Szczecin - Goleniów. Tylko ruch krajowy obsługiwany jest w Rzeszowie, Bydgoszczy i Koszalinie.
Transport przesyłowy:
Coraz większe znaczenie nabiera transport rurociągowy, w Polsce jest stosowany do przesyłu ropy naftowej i jej pochodnych, gazu ziemnego oraz wody. Najważniejszy ropociąg to: "Przyjaźń", biegnący z Rosji przez Płocka do Niemiec, oraz rurociąg z Gdańska do Płocka. Bardziej rozbudowana jest sieć gazociągów liczy około 15 tys. Km. Wszystkie ważniejsze ośrodki przemysłowe mają połączenia gazociągowe. Na Dolnym Śląsku jest rozbudowana sieć gazociągów gazu koksowniczego. Przesyłanie energii elektrycznej w Polsce jest dobrze rozwinięte. Przesyła się ją na obszar całego kraju. Polska sieć energetyczna jest połączona z europejskim systemem energetycznym.