Nie-Boska Komedia

Zygmunt Krasiński

Geneza utworu i gatunek

„Nie-Boską komedię” Zygmunt Krasiński napisał w roku 1833. Miał wtedy dopiero 21 lat. Był więc bardzo młodym poetą, który zamierzał zabrać jednak stanowczy głos w sprawie wszelkich rewolucji. Dla pokolenia Krasińskiego bardzo żywe było nie tylko wspomnienie powstania listopadowego, które wybuchło 3 lata wcześniej. Istotnym punktem odniesienia dla każdego romantyka była rewolucja francuska, a także rodzime rewolucje (takie jak choćby ukazywana przez Słowackiego w „Śnie srebrnym Salomei” hajdamaczyzna, bunt Chmielnickiego itd.). „Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego była więc pomyślana jako głos wobec rewolucji i powstania jako takich. Nie bez znaczenia w kształtowaniu poglądów młodego poety był fakt, że jego ojciec był związany z dworem carskim i był negatywnie nastawiony wobec powstania i zbrojnych wystąpień przeciwko carowi, którego uznawał za prawowitego władcę polskich ziem. Generał Krasiński uznawał każdą próbę powstania za wywrotową i przynoszącą znacznie więcej szkód niż korzyści. Nawet u osób popierających powstanie listopadowe jego brutalne skutki wywoływały refleksję dotyczącą zasadności tego typu walki przeciwko caratowi.

Młody Krasiński w „Nie-Boskiej komedii” pokazuje rewolucję jako brutalną, niebezpieczną siłę, która nie prowadzi jednak do prawdziwej zmiany, a jedynie odwrócenia (i to wyłącznie czasowego) ustanowionego (i uświęconego) porządku. Pisarz zdaje się mówić, że jedyne, do czego rewolucja totalna może doprowadzić, to upadek świata, ale z pewnością nie jego realna przebudowa i odnowa. „Nie-Boska komedia” pokazuje starcie dwóch sił – rewolucjonistów i arystokratów – które prezentują się jako równie złe. Grzechy każdej z grup są inne, natomiast wygrana żadnej ze stron nie gwarantuje przywrócenia porządku. Rewolucjoniści pragną jedynie zemsty, mordu i rozpusty, z kolei arystokraci nie mają w sobie żadnego potencjału, aby przyjąć obowiązki, które wynikają z ich pozycji.

„Nie-Boska Komedia” to jedna z najważniejszych polskich realizacji dramatu romantycznego:

  • gatunku synkretycznego łączącego epikę, lirykę i dramat: widać to doskonale w połączeniu narracyjnych didaskaliów, lirycznych apostrof poety poprzedzających kolejne części właściwego dramatu, a także w pieśniach rewolucjonistów. Warto podkreślić, że każdy z czterech aktów dramatu poprzedzony jest bardzo specyficznymi, narracyjnymi didaskaliami. Pisane są one zrytmizowaną prozą, wprowadzają jednak nie tylko w przestrzeń wydarzeń, ale i ich główną problematykę. Jednocześnie w wypowiedziach bohaterów (np. Orcia) pojawiają się fragmenty typowo liryczne. „Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego to dramat, w którym synkretyzm tak rodzajowy, jak i gatunkowy jest bardzo mocno widoczny.
  • gatunku wyrastającego ze sprzeciwu wobec poetyki klasycystycznej opartej na Arystotelesowskiej zasadzie trzech jedności: Krasiński nie trzyma się zasady jedności czasu (zamiast jednego dnia wydarzenia rozgrywają się na przestrzeni kilkudziesięciu lat), miejsca (nie ma jednej przestrzeni, jest ich wiele, często od siebie oddalonych, dynamicznie się zmieniających), akcji (akcja nie biegnie z punktu A do punktu B, mamy wiele scen epizodycznych, wątek rewolucji pojawia się dopiero pod koniec części II i w pełni w III i IV; I część w dużym stopniu wydaje się mocno oderwana od historii starcia arystokratów i rewolucjonistów; zakończenie dramatu pozostaje w dużym stopniu otwarte),
  • zorientowanego wokół postaci bohatera romantycznego: Henryk, jak na taką postać przystało, jest indywidualistą, niepogodzonym ze światem, tęskniącym za wyższą ideą, postacią o nie do końca jasnej biografii; jest zarówno romantycznym kochankiem, przeklętym poetą, jak i walczącym dowódcą skazanym na porażkę,
  • dopuszczającego udział świata nadprzyrodzonego w przebiegu akcji: w „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego pojawia się Anioł Stróż, Chór Duchów Złych, Dziewica, głos ducha Marii, Chrystus Zwycięzca.

Warto także zwrócić uwagę na charakterystyczny dla romantyzmu frenetyzm, a więc operowanie bardzo mocno przemawiającymi do wyobraźni odbiorcy obrazami śmierci, grozy, cierpienia. Krasiński w tym typie obrazowania jest podobny do Juliusza Słowackiego (choćby ze „Snu srebrnego Salomei”). Obóz rewolucjonistów jest przedstawiony w sposób bardzo sugestywny. Poeta operuje tutaj środkami stylistycznymi tak, aby wzbudzić w swoim odbiorcy jak najmocniejszą reakcję na bardzo sugestywne obrazy. 

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.