Medaliony - geneza i gatunek utworu
„Medaliony” Zofii Nałkowskiej to cykl opowiadań, które powstały w wyniku udziału pisarki w pracach Głównej Komisji do Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce. Opowiadania te stanowią swego rodzaju przeciwwagę dla suchego języka raportu, statystyki, liczby ofiar. Nałkowska zdaje się mówić, że o grozie tych czasów, dramacie ludzi nie da się opowiedzieć żadnym językiem, nie da się stworzyć jakiegoś spójnego obrazu. Zostaje tylko tworzenie mikrohistorii, jakimi są te opowiadania.
„Medaliony” uznać trzeba za utwory na granicy reportażu i opowiadania. Koncentrują się one na konkretnym obrazie, postaci, są pisane z wykorzystaniem odpowiedniej narracji dystansującej. Jednocześnie jednak Nałkowska wykorzystuje filtr narratora-reportera, który oddaje głos świadkom wydarzeń, stosuje tzw. narrację uobecniającą, która stawia odbiorcę w środku relacjonowanych wydarzeń i bardziej koncentruje się na samej prezentacji scenicznej konkretnych wydarzeń, aniżeli powiązaniu ich w logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy.