Ludzie bezdomni

Stefan Żeromski

Geneza utworu i gatunek

Powieść „Ludzie bezdomni” została wydana w roku 1900 i błyskawicznie okazała się sukcesem. Bardzo szybko ukazało się drugie wydanie losów Judyma, co świadczy o niezwykłej popularności utworu wśród współczesnych Żeromskiemu.

Stefan Żeromski pisał „Ludzi bezdomnych” w latach 1898-1899. Jednak już rok przed tą datą w dokumentach pisarza odnaleźć można notatki, które zapowiadają, że pracuje on nad dużą powieścią. Pierwsza szczegółowa wzmianka o „Ludziach bezdomnych” pojawia się korespondencji pisarza pod koniec 1898 roku. Wiadomo, że wtedy był już w zaawansowanym stadium pracy nad książką. Nad drugim tomem pracował w Zakopanem. Co ciekawe, Żeromski był tak pochłonięty pisaniem, że nawet wiadomość o porodzie żony i narodzinach syna nie była w stanie oderwać go od pracy i zmusić do wyjazdu z Zakopanego. Intensywność pracy sprawiła jednak, że już na przełomie listopada i grudnia 1899 roku dzieło było gotowe do druku, a w połowie grudnia Żeromski mógł „przedstawić” powieść krytykom.

Warto zwrócić uwagę, że pisarz nad materiałem do powieści pracował bardzo rzetelnie. Bazował nie tylko na własnych doświadczeniach i przeżyciach, lecz także na bogatym materiale faktograficznym, który najpierw zbierał. Podróżował np. do Dąbrowy Górniczej, aby zrozumieć, jak wyglądała codzienność Zagłębia. Można się też w tej powieści doszukać pewnych wątków czy inspiracji biograficznych. Pierwowzorem zakładu leczniczego w Cisach był z pewnością Nałęczów, do którego sam Żeromski wielokrotnie jeździł (pracował jak guwerner), a na co wskazują również opisy krajobrazu wokół Cisów, idealnie odpowiadające topografii Nałęczowa. Dużą wagę Żeromski przywiązywał do możliwie jak najwierniejszego przedstawienia pracy w zakładzie leczniczym, jak również pracy w kopalni. Opisy w „Ludziach bezdomnych” są bardzo dokładne, zawierają fachowe słownictwo i opis poszczególnych zadań wykonywanych choćby przez pracowników fabryki, którą Judym odwiedza razem ze swoim bratem. Pisarzowi w tworzeniu wiarygodnych opisów bardzo pomogła wizyta w fabryce Brüma przy ulicy Krochmalnej w Warszawie.

„Ludzie bezdomni” to powieść o szczególny charakterze. Bardzo mocno czerpie z tradycji pozytywistycznego sposobu przedstawiania rzeczywistości, wyraźnie realistycznego, mimetycznego, starającego się oddać rzeczywistość opisywaną przez pisarza w możliwie najbardziej wierny sposób. Jednocześnie jednak jest to także powieść „z ducha młodopolskiego”, korzystająca z rozwiązań symbolistycznych, impresjonistycznych. Najciekawsze rozwiązania, które o tym świadczą to:

  • Rezygnacja z jednolitego modelu narracji; w powieści jest oczywiście obecny narrator auktorialny, który z perspektywy trzecioosobowej opowieści spaja opowieść o losach Judyma; bardzo często jednak ustępuje on miejsca bohaterom, dzięki czemu czytelnik otrzymuje wgląd w ich myśli, emocje i uczucia, punkt widzenia świata. Szczególnie dobrze widać to oczywiście w przypadku Judyma, ale na podobne obserwacje pozwala również pamiętnik Joanny Podborskiej; prowadzenie narracji sprawia, że często patrzymy na świat oczami bohatera, a nie zewnętrznego narratora (sygnałem tego zabiegu jest m.in. wykorzystanie mowy pozornie zależnej). Jest to typowo młodopolskie rozwiązanie, za mistrza którego uchodzi właśnie Żeromski.
  • Osłabienie spójności fabularnej (co zresztą wytykała Żeromskiemu ówczesna krytyka literacka) – poszczególne epizody nie zawsze z siebie logicznie wynikają, nie ma tutaj konsekwentnie zachowanego sposobu przyczynowo-skutkowego prezentacji wydarzeń; luźną budowę fabularną i kompozycyjną uznawano jednocześnie za podstawę dla nowego typu powieści i źródło osiągania większego prawdopodobieństwa w przedstawianiu ludzkiego życia, które rzadko przypomina dobrze zbudowaną historię.
  • Umieszczenie w powieści rozdziałów przypominających impresjonistyczne obrazy, które dzięki szczególnie skonstruowanym opisom pozwalają czytelnikowi uzyskać wgląd w stan emocjonalny bohaterów. W „Ludziach bezdomnych” są to przede wszystkim rozdziały: „Smutek”, „Przyjdź”, „Ta łza, co z oczu twoich spływa…” i „Rozdarta sosna”. Te poetyckie momentami, bardzo nastrojowe obrazy zastępują typowe opisy psychologii postaci, jakie stosowane były m.in. w powieści realistycznej.
  • Posiłkowanie się obrazami o typowo symbolicznym charakterze. Dotyczy to zarówno samego tytułu, jak i bardzo wymownego ostatniego rozdziału. Rozdarta sosna jest bardzo wieloznacznym symbolem, który pozwala w wielowymiarowy sposób widzieć samego Judyma i dokonywane przez niego wybory. Warto jednak zwrócić uwagę także na krzyk pawia, o którym mówi się w rozdziale „Asperges me”. Symbolizuje on śmierć, ale i spotkanie z Bogiem, co pozwoliło Żeromskiemu do powieści wprowadzić również element metafizyczny. Bardzo symboliczny charakter mają w ogóle trzy ostatnie rozdziały „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego, w których oprócz krzyku pawia pojawia się fragment z „Obrony Sokratesa” Platona, co można odczytywać jako testament Korzeckiego, przejęty następnie przez Judyma, oraz rozdarta sosna.

Wszystko to sprawiło, że Stefanowi Żeromskiemu udało się stworzyć nowy typ powieści, który określany bywa jako powieść nastrojowa lub też po prostu powieść młodopolska. Połączenie materii fabularnej i nastrojowych obrazów, wieloznacznych symboli, jak i osobistego dziennika sprawia, że prezentowany przez autora świat staje się wieloznaczny i ostateczne rozstrzygnięcia oraz ocena sposobu widzenia postaci pozostawiona zostaje czytelnikowi. Żeromskiemu udało się połączyć poetykę stricte realistyczną, dotyczącą procesów społecznych, dylematów dotykających współczesnych mu czytelników z opisami naturalistycznymi prezentującymi przede wszystkim sytuację niższych warstw społecznych oraz obrazami poetyckimi dającymi wgląd w duszę bohaterów bez ryzyka ich nadmiernej psychologizacji.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.