Rytmy abo wiersze polskie

Mikołaj Sęp Szarzyński

Problematyka

Problematyka sonetów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego w „Rytmach albo wierszach polskich” 

Sonety Mikołaja Sępa Szarzyńskiego stanowią jedno z najważniejszych osiągnięć literatury polskiej przełomu renesansu i baroku. Skupiają się one na problematyce metafizycznej, egzystencjalnej i religijnej, ukazując życie jako dramatyczną walkę człowieka o zbawienie w świecie pełnym pokus i zagrożeń.  

1. Walka duchowa – człowiek między dobrem a złem 

Sępa Szarzyńskiego zalicza się do najważniejszych poetów baroku nie bez powodu. Najbardziej wyrazistym i charakterystycznym motywem dla poezji Sępa Szarzyńskiego jest psychomachia, czyli duchowa walka między siłami dobra a zła. Poeta ukazuje człowieka jako istotę słabą, rozdartą i podatną na pokusy, która musi zmagać się z własną grzesznością, iluzjami świata i diabelskimi podszeptami. 

  • Sonet IV: „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem” – jedno z kluczowych dzieł poety, w którym życie człowieka zostaje przedstawione jako nieustanna walka przeciwko trojgu wrogom: szatanowi (źródłu pokus), światu (pełnemu złudzeń) i ciału (symbolizującemu grzeszność i żądze). Człowiek, mimo że słaby, może osiągnąć zwycięstwo jedynie dzięki pomocy Boga. 

Ta koncepcja jest typowa dla barokowej wizji świata, w której życie jest dynamicznym starciem duchowym, a nie spokojnym dążeniem do harmonii, jak to widział renesans.  

2. Marność rzeczy doczesnych – motyw vanitas 

Sonety Sępa Szarzyńskiego wpisują się w tradycję vanitas, czyli refleksji nad przemijalnością świata i nietrwałością wszelkich dóbr materialnych. Poeta dostrzega, że wszystko, co człowiek ceni – bogactwo, władza, przyjemności – jest nietrwałe i prowadzi do rozczarowania

  • Sonet V: „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” – poeta krytykuje ludzką skłonność do umiłowania rzeczy materialnych, które nie mogą przynieść prawdziwego spełnienia. Tylko Bóg jest wieczny i jedynie w Nim człowiek może odnaleźć prawdziwą miłość i sens życia. 

Obecne są tutaj antytezy: „świat” kontra „Bóg”, „przemijalność” kontra „wieczność”, które podkreślają niepewność ludzkiego istnienia i konieczność poszukiwania wyższych wartości. 

3. Przemijanie i niepewność ludzkiego losu 

Człowiek w sonetach Sępa Szarzyńskiego jest istotą zagubioną, niepewną swojego losu i świadomą nieuchronnego końca. Życie jest krótkie, a przyszłość niepewna. 

  • Sonet I: „O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego” – poeta podkreśla ulotność ludzkiego życia i nieprzewidywalność losu. Człowiek jest jak liść na wietrze, bezradny wobec sił wyższych. 
  • Sonet II: „Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.” – poeta odwołuje się do Księgi Hioba, by podkreślić cierpienie i niepewność życia ludzkiego. Motyw biblijny służy ukazaniu człowieka jako istoty skazanej na cierpienie, która powinna szukać pociechy w Bogu. 

Tego typu refleksja o ulotności życia jest typowa dla poezji barokowej, w której eksponuje się dramat ludzkiego losu i jego konflikt między ziemskim losem a duchowymi aspiracjami

4. Wiara jako jedyny ratunek dla człowieka 

W świecie pełnym niepewności jedyną trwałą wartością jest Bóg. To jedyna przeciwwaga dla pokus ziemskich. Wszystkie sonety Sępa Szarzyńskiego podkreślają, że człowiek nie może polegać na sobie ani na świecie – tylko wiara i łaska Boża mogą zapewnić mu zbawienie

  • Sonet III: „Do Najświętszej Panny” – poeta zwraca się do Maryi, prosząc o opiekę i wstawiennictwo. Ukazuje ją jako pośredniczkę między człowiekiem a Bogiem. 
  • Sonet IV: „O wojnie naszej…” – Bóg jest jedyną siłą, która może pomóc człowiekowi w duchowej walce. 
  • Sonet V: „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” – poeta konkluduje, że tylko miłość do Boga jest prawdziwa i wieczna. 

W ten sposób Sęp Szarzyński przeciwstawia się renesansowemu humanizmowi, który zakładał, że człowiek jest w stanie samodzielnie odnaleźć szczęście i zbudować harmonijny świat. 

5. Kontrast i antytetyczność jako kluczowe elementy stylistyczne 

Sonety Sępa Szarzyńskiego są pełne antytez, które oddają konflikt między dobrem a złem, duchowością a cielesnością, trwałością a przemijaniem. Poeta nie przedstawia świata w sposób jednolity – jest on pełen sprzeczności i napięć

Przykładowe kontrasty: 

  • „Bóg” vs. „świat” 
  • „miłość duchowa” vs. „miłość zmysłowa” 
  • „życie” vs. „śmierć” 
  • „zwycięstwo” vs. „upadek” 

Dzięki temu sonety Sępa Szarzyńskiego zyskują dramatyzm i oddają barokowy niepokój egzystencjalny. 

Sonety Mikołaja Sępa Szarzyńskiego ukazują człowieka jako istotę słabą, zagubioną i skazaną na duchową walkę. Ich główna problematyka koncentruje się wokół nietrwałości rzeczy doczesnych, słabości ciała, walki dobra ze złem, niepewności życia oraz konieczności poszukiwania oparcia w Bogu

Sęp Szarzyński przeciwstawia się renesansowemu optymizmowi – w jego poezji świat jest pełen złudzeń i pokus, a człowiek może odnaleźć sens jedynie poprzez wiarę. Jest to typowe dla barokowego widzenia świata, w którym dominują kontrasty i duchowe napięcie. 

Dzięki temu sonety Sępa Szarzyńskiego zapowiadają nadejście nowej epoki – baroku, w której życie jest przedstawiane jako dramatyczna wędrówka ku zbawieniu. 

Potrzebujesz pomocy?

Barok (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.