Ania z Zielonego Wzgórza

Lucy Maud Montgomery

Problematyka

„Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery to opowieść, która przez historię dorastającej, osieroconej dziewczynki trafiającej do rodzeństwa Cuthbertów zwraca uwagę na bardzo poważne i istotne kwestie. Sama opowieść podana jest lekkim językiem, ale podejmuje niekoniecznie proste problemy i zagadnienia:

  • roli fantazji i wrażliwości w życiu człowieka – Ania Shirley to przykład bohaterki o trudnej historii, która mimo ciężkich doświadczeń nie traci hartu ducha; bardzo dużą pomocą jest dla niej niepowtarzalna osobowość, wyobraźnia i zdolność dostrzegania w świecie zupełnie innego obrazu rzeczywistości. Ania dzięki wybujałej fantazji była w stanie tworzyć świat, w którym rośliny, miejsca miały nadane przez dziewczynę nazwy (wiśnia - Królowa Śniegu, pelargonia – Jutrzenka, ponadto Aleja Zakochanych, Jezioro Lśniących Wód, Zacisze Słowika, Zwierciadło Elfów), a przez to stawały się bliższe; wyobraźnia była także lekiem na samotność, wykreowany świat dawał poczucie bezpieczeństwa. Choć wyobraźnia czasami płatała dziewczynie figle, na co dzień pozwalała sobie na wyjątkowe uniesienia i zdolność intensywnego przeżywania własnego istnienia;
  • obraz dojrzewaniaczytelnik ma możliwość obserwowania ewolucji 11-letniej Ani, która jest skromną, rezolutną, dobrą, ale i gadatliwą, bardzo emocjonalną, roztargnioną i skupioną na własnych emocjach dziewczynką, w dojrzałą 16-latkę, która jest bardzo pilną uczennicą, konsekwentnie realizującą swoje plany, rozwijającą talenty przy zachowaniu wyjątkowej wrażliwości na świat. Na koniec Ania prezentuje się jako bardzo odpowiedzialna, kiedy porzucając własne pragnienia, decyduje się zostać z Marylą;
  • starzenie się – Montgomery pokazuje nie tylko dorastanie Ani, ale i proces starzenia się jej opiekunów, wskazuje na choroby ich dotykające, w końcu pokazuje śmierć Mateusza; pisarka opisując zachowanie Ani wobec opiekunów, podkreśla, jak bardzo ważna dla osób starszych jest opieka i pomoc ze strony młodszych członków rodziny lub szerszej społeczeństwa.
  • miłość i przyjaźń w życiu człowieka – ten problem Montgomery ujawnia na bardzo wielu poziomach: nie tylko Ania i Diana się przyjaźnią, a Gilbert zabiega o uwagę Ani, ale widać też jak Maryla i Mateusz zmieniają się pod wpływem ogromnych uczuć wobec dziewczynki; ze strony Ani także widać bardzo głębokie przywiązanie i szczerą miłość wobec obojga opiekunów, dziewczynka i rodzeństwo Cuthbertów zyskują niewiarygodnie wiele i wzajemnie obdarowują się uczuciami.
  • edukacja i ambicje – na przykładzie Ani i Gilberta widać bardzo dobrze, jak wiele zyskują oni dzięki chęci i gotowości do sumiennej nauki, na tym tle edukacja Ani jest bardzo istotna, ponieważ można ten obraz traktować jako głos Montgomery w dyskusji o prawach kobiet i szansach, jakie powinny mieć one na poważną edukację (w Kanadzie kobiety nie miały jeszcze wtedy praw wyborczych).
  • społeczeństwo końca XIX wieku – Montgomery pokazuje, jak bardzo zróżnicowane jest Avonlea – od bardzo zachowawczej pani Linde (która twierdzi, że miejsce kobiety jest w domu) po Cuthbertów, którzy mimo ograniczonych środków inwestują w edukację Ani. Na bardzo wielu poziomach widać, że oprócz nowoczesnego myślenia u niektórych mieszkańców, u wielu w Avonlea dominowały jeszcze dość przestarzałe poglądy.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.