Juliusz Słowacki

Problematyka

Balladyna” Juliusza Słowackiego to niewątpliwie utwór podejmujący problematykę winy i kary oraz konieczności poniesienia odpowiedzialności za swoje decyzje. Balladyna jest bohaterką bezkompromisową, od momentu pierwszego zabójstwa Aliny, morduje kolejnych bohaterów lub zleca ich zabójstwa. Wszystko, aby tylko osiągnąć swój cel. Ostatecznie jednak ponosi porażkę, ponieważ jako królowa musi podporządkować się prawu, którego stosowania jest gwarancją. To zmusza ją do wydania wyroku na samą siebie. Słowacki zdaje się w ten sposób pokazywać, że wina zawsze oznacza karę, którą prędzej czy później trzeba będzie ponieść, a jednocześnie wskazuje na złudne przekonanie o autonomiczności, niezależności i całkowitej wolności jednostki. Tutaj nawet Balladyna w pozycji królowej jest zależna od prawa. W tym sensie „Balladyna” realizuje założenia baśni, która służy podkreśleniu roli porządku i określonych zasad, którymi rządzi się społeczeństwo. Tutaj dobro, moralność i poczucie prawa wygrywają na samym końcu.

W tym sensie dramat Juliusza Słowackiego „Balladyna” jest utworem dotyczącym różnych sposobów funkcjonowania w świecie, gdzie dobro miesza się ze złem. Siostry reprezentują przeciwne stanowiska: Alina jest zaprezentowana jako uosobienie dobra, Balladyna od początku wydaje się samolubną, złą kobietą.  Słowacki odwraca tutaj jednak motywy doskonale znane z baśni: ginie w końcu dobra siostra a nie zła, to zła zostaje królową, zło przez większość czasu zwycięża dobro, czary zaś nie pomagają, a przeszkadzają bohaterom.

Wizja historii zaprezentowana jest w „Balladynie” Juliusza Słowackiego z wykorzystaniem ironii romantycznej. O ile losy korony Piastów, walka o władzę ze złym bratem, konieczność starcia między wrogi sobie wojskami mogą być elementem legendy formowania się państwa polskiego, o tyle: zgubienie korony przez Pustelnika, przejęcie jej przez duchy służące Goplanie, przekazanie przez nią korony wiejskiemu głupkowi Grabcowi, co czyni z niego postać króla-błazna, sprawia, że historia przestaje się jawić wyłącznie jako logiczna, sensowna i poważna. Pełna jest wypadków niemożliwych do przewidzenia, pokazujących, że historia nie jest spójna i jednorodna, a w związku z tym również trudna do opanowania. Ostatecznie jednak odwrócenie porządku, ironiczny dystans, jaki Słowacki pokazuje wobec wykreowanego przez siebie świata, zostaje zneutralizowany przez boski wyrok karzący Balladynę za jej przestępstwa. Po raz kolejny to instancja zewnętrzna wobec świata ludzkiego musi interweniować, aby przywrócić porządek.

Słowacki w „Balladynie” bardzo ciekawie gra z formą baśni, którą do pewnego stopnia jest ten dramat. Pokazuje ukryte wewnątrz prostych prawd moralnych dramaty, rozszczepia bohaterów, pokazuje jak niejednoznaczni są, mimo że z pozoru może wydawać się, że podział na dobrych i złych jest oczywisty. Warto jednak zwrócić uwagę, że Alina wcale nie jest do końca potulna, Wdowa pragnie bogactwa nie mniej niż córka, a Kirkor jest tak zaaferowany walką o koronę, że nie zauważa, co się dzieje z jego żoną. Słowacki ujawnia, że postaci w baśni, które traktujemy często jednowymiarowo, wcale takie nie są. Dekonstruuje lub przekształca także formę baśni, łącząc wątki fantastyczne i historyczne, inaczej niż to ma miejsce w klasycznych baśniach. W tradycyjnych utworach tego typu istoty fantastyczne, a przynajmniej jakaś ich grupa, swoimi działaniami wspomagają głównych bohaterów i dążą do osiągnięcia przez nich dobra. W „Balladynie” jest zupełnie inaczej. Tutaj to Goplana jest autorką całego zamieszania, które przynosi tragiczne skutki dla wielu bohaterów. Zauroczona Grabcem decyduje się interweniować w świecie ludzkim, co natychmiast przynosi nieprzewidziane konsekwencje. Symboliczne jest to, że kiedy się orientuje, jak wiele szkód uczyniła, po prostu ucieka, a ten, kto powinien spisywać dzieje, czyli Wawel, jako jedyny zwraca uwagę na to odejście, zamiast opisywać historię, która rozgrywa się przed nim.

Słowacki a Szekspir to jeszcze jeden wątek niezwykle istotny przy omawianiu „Balladyny”. Pierwsze narzucające się siłą rzeczy porównanie to związek „Balladyny” i „Makbeta”. Główna bohaterka dramatu Słowackiego nosi bardzo wiele cech Lady Makbet, natomiast tutaj to przede wszystkim ona jest siłą działającą, a nie jedynie popychającą męża do działania. Kirkor działa na swoim polu, Balladyna na swoim, ostatecznie jednak to ona jego pokonuje. Ponadto Balladyna – mimo że podobnie jak Lady Makbet ma widzenia – jest prześladowana wspomnieniami własnych przestępstw i jest w stanie – w przeciwieństwie  do żony Makbeta – zwalczyć te wizje, wygrać z nimi i podejmować dalsze działania. Lady Makbet od pewnego momentu jest właściwie sparaliżowana i przygnieciona ciężarem własnych win. U Balladyny pełny ciężar spada na bohaterkę dopiero w momencie sądu Bożego, jakim jest uderzający z nią piorun.

Warto jednak podkreślić, że Słowackiego ze Szekspirem w kontekście tego utworu łączy marzenie stworzenia kronik historycznych. O ile jednak u Szekspira była to przede wszystkim droga do opowiedzenia subiektywnie widzianej historii własnego kraju, o tyle dla Słowackiego kroniki (czyli „Balladyna” i „Lilla Weneda”) stały się polem, które eksplorować można z pomocą wyobraźni, przekształcać, ustanawiać genezę narodu widzianego przez pryzmat historii, ale i ironicznego na nią spojrzenia.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.