Juliusz Słowacki

Biografia autora

Juliusz Słowacki był poetą, dramatopisarzem, jednym z najważniejszych polskich romantyków. Razem z Mickiewiczem i Krasińskim zaliczany jest do grona tzw. „trzech wieszczów romantycznych”. Pozostawił po sobie także bardzo obfitą korespondencję (przede wszystkim z matką) oraz koncepcję filozoficzną – myśl genezyjską.

Urodził się w Krzemieńcu na Wołyniu na terenie dzisiejszej Ukrainy. Jego ojcem był Euzebiusz Słowacki – literat, profesor wymowy w Gimnazjum Krzemienieckim, profesor literatury Uniwersytetu Wileńskiego, jedna z ważnych postaci polskiej literatury początków XIX wieku. Wcześnie jednak zmarł i Słowacki wychowywał się przede wszystkim pod wpływem matki, Salomei, która po jakimś czasie ponownie wyszła za mąż za Augusta Becu, który miał być pierwowzorem Doktora z III części „Dziadów”, który – tak jak ojczym Słowackiego – ginie od uderzenia piorunem. Bardzo bliski związek Słowackiego z matką przełożył się na jego ogromną wrażliwość. Salomea prowadziła także swój salon, gdzie Słowacki mógł rozwijać się w środowisku elity intelektualnej. Uczył się przede wszystkim w Wilnie. Następnie wyjechał do Warszawy, gdzie pracował jako aplikant w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu. Był więc w Warszawie w momencie wybuchu powstania listopadowego. Napisał nawet kilka wierszy zagrzewających do walki. Utwory te zapewniły mu krótkotrwałą popularność. Zlecono mu jednak misję dyplomatyczną w Londynie, po której wypełnieniu osiedlił się w Paryżu i już nigdy nie wrócił na stałe na tereny dzisiejszej Polski. W Paryżu w 1832 roku wydaje zbiór swoich młodzieńczych utworów pt. „Poezje”. Znajdują się w nim m.in. inspirowane twórczością Byrona powieści poetyckie (np. „Mnich”, „Arab”), a także pierwsze dramaty („Mindowe”, „Maria Stuart”). W swoich utworach koncentrował się przede wszystkim na wybitnych jednostkach, cierpiących ból istnienia i niezrozumiałych przez otoczenie. Propozycja Słowackiego przegrała jednak w środowisku polskiej emigracji z „Dziadów” cz. III, którą Mickiewicz wydał w 1832 roku. Słowacki od początku musiał liczyć się z tym, że jest tym „drugim”, co nie wpływało na niego dobrze. Krytykowany, także przez Mickiewicza, za swój pierwszy tom wyjeżdża z Francji do Genewy. To początek długiego okresu podróży z lat 1836-1837: do Rzymu, Neapolu, Grecji, Egiptu, Palestyny, po którym w 1838 roku wraca już właściwe na stałe do Paryża.

W czasie pobytu w Szwajcarii pisze swoje wielkie dramaty: „Kordiana” (1834), „Horsztyńskiego” (1835) i  „Balladynę” (1834, wyd. 1839). Tylko pierwszy utwór zostaje wydany właściwie od razu, natomiast Słowacki się pod nim nie podpisuje i część odbiorców przypisuje utwór Mickiewiczowi. „Balladynę” Słowacki wyda 5 lat później, „Horsztyński” zostanie opublikowany dopiero po jego śmierci. Wszystkie te trzy utwory nawiązują do twórczości Szekspira, stanowią wyraz ironicznego oblicza polskiego romantyzmu i mają potencjał demaskatorski. 

Słowacki podczas pobytu w Genewie odkrywa piękno Alp. Udaje się na wycieczkę w Alpy Berneńskie, spędza czas nad jeziorem Leman. Tutaj także zakochuje się w Marii Wodzińskiej. Jest to jednak miłość niespełniona. Słowacki rusza w podróż na Wschód. Śladem tej podróży są kolejne utwory Słowackiego, zaświadczające także o jego dialogu z przeszłością: walczących o Grecję w „Grobie Agamemnona”, dawnymi władcami Egiptu w „Rozmowie z piramidami”, Chrystusem w „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu”. Słowackiemu coraz częściej bliżej okazuje się do pesymistycznego spojrzenia na świat. Wyrazem tego są powieść poetycka „Anhelli” czy drugi dramat nawiązujący do prasłowiańskiej historii Polski – „Lilla Weneda”. Utworem, który symbolicznie dzieli twórczość Słowackiego, jest „Beniowski” – poemat dygresyjny z 1841 roku, w którym to Słowacki rozprawia się m.in. z krytyką ze strony polskiego środowiska emigracyjnego, ustawia także swoją pozycję wobec Mickiewicza. To zamyka pewien etap w jego życiu. Patronować nowej fazie twórczości będzie Calderon, którego „Księcia Niezłomnego” Słowacki tłumaczy w 1844 roku. Wpływ na twórczość Słowackiego w tym okresie ma także znajomość z Andrzejem Towiańskim, dołączenie do Koła Sprawy Bożej, z którego jednak równie szybko Słowacki wychodzi. To otwiera jednak jego twórczość na kategorie mistycznego widzenia świata. Wyrazem tej strony twórczości są wybitne dramaty „Ksiądz Marek” (1843), „Sen srebrny Salomei” (1844), a także wiele utworów fragmentarycznych („Samuel Zborowski”, „Złota Czaszka”). Słowacki w połowie lat 40. XIX wieku krystalizuje swoją własną filozofię genezyjską, która zostaje przez niego wyłożona w „Genezis z Ducha”, a następnie zaprezentowana w formie literackiego opowieści „Król-Duch”. Słowacki umiera w 1849 roku po długiej walce z gruźlicą, na którą chorował od wielu lat. Zostaje pochowany na cmentarzu Montmartre, a następnie w 1927 roku jego prochy zostają przeniesione do Polski i złożone w krypcie na Wawelu obok prochów Adama Mickiewicza.

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.