Hanna Krall

Zdążyć przed Panem Bogiem - problematyka

Zdążyć przed Panem Bogiem” podejmuje przede wszystkim kwestię pamięci o wydarzeniu bardzo istotnym dla historii narodu żydowskiego, mieszkańców Warszawy, jak i wszystkich Polaków.

Reportaż opowiada o historii powstania w getcie warszawskim. Z jednej strony jest to relacja o faktach, wydarzeniach, osobach uczestniczących w tej historii. Nie brakuje tutaj pytań o motywacje, przyczyny, przebieg, konsekwencje. Ścierają się różne punkty widzenia na rozegraną już część historii. Widać to najlepiej w dyskusji Krall – Edelman o sposobach umierania.

Z drugiej strony „Zdążyć przed Panem Bogiem jest tekstem, który pyta o sam sposób opowiadania o tak wielkiej tragedii. Nawiązanie do pierwszego wywiadu Edelmana i reakcji, z jakimi on się spotkał, a także wspomnienia przywódcy składającego raport tuż po wojnie, pokazują bardzo wyraźnie, jak trudno jest mówić o takim fragmencie historii, by nikt nie poczuł się urażony. Edelman nie uważa, by odzierał bohaterów powstania z godności, natomiast stara się coraz bardziej dbać o język tak, by nie dotknąć nikogo przez sam sposób opowiadania. To bardzo istotna kwestia, że tutaj nawet nie tak ważne są fakty jako takie, co sposób ich zaprezentowania.

Nie da się jednak uciec w kontekście „Zdążyć przed Panem Bogiem” przed podjęciem problematyki etyczno-moralnej. Po pierwsze jest to historia ogromnego cierpienia. Ale i cierpienia, które stawia przed bardzo trudnymi wyborami. Chodzi tutaj zarówno o historię Poli Lifszyc, jak i pielęgniarek, które podają dzieciom cyjanek oraz wielu innych bardzo dramatycznych obrazów, które przywołuje Edelman.

W końcu pada pytanie, do którego prowokuje „Zdążyć przed Panem Bogiem”, a więc kwestia zasadności wybuchu powstania, zarówno przyczyn, jak i skutków tego roku. Odpowiedź na to pytanie jest jednak wyjątkowo trudna i wydaje się, że Krall w żadnym momencie rozmów z Edelmanem nawet nie próbuje wprost rozstrzygać tej kwestii.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Oblicza epok. Klasa 3. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Klasa 3. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Ponad słowami. Klasa 3. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.