Hanna Krall

Zdążyć przed Panem Bogiem - problematyka

Zdążyć przed Panem Bogiem” podejmuje przede wszystkim kwestię pamięci o wydarzeniu bardzo istotnym dla historii narodu żydowskiego, mieszkańców Warszawy, jak i wszystkich Polaków.

Reportaż opowiada o historii powstania w getcie warszawskim. Z jednej strony jest to relacja o faktach, wydarzeniach, osobach uczestniczących w tej historii. Nie brakuje tutaj pytań o motywacje, przyczyny, przebieg, konsekwencje. Ścierają się różne punkty widzenia na rozegraną już część historii. Widać to najlepiej w dyskusji Krall – Edelman o sposobach umierania.

Z drugiej strony „Zdążyć przed Panem Bogiem jest tekstem, który pyta o sam sposób opowiadania o tak wielkiej tragedii. Nawiązanie do pierwszego wywiadu Edelmana i reakcji, z jakimi on się spotkał, a także wspomnienia przywódcy składającego raport tuż po wojnie, pokazują bardzo wyraźnie, jak trudno jest mówić o takim fragmencie historii, by nikt nie poczuł się urażony. Edelman nie uważa, by odzierał bohaterów powstania z godności, natomiast stara się coraz bardziej dbać o język tak, by nie dotknąć nikogo przez sam sposób opowiadania. To bardzo istotna kwestia, że tutaj nawet nie tak ważne są fakty jako takie, co sposób ich zaprezentowania.

W kontekście „Zdążyć przed Panem Bogiem” nie da się jednak uciec przed podjęciem problematyki etyczno-moralnej. Po pierwsze jest to historia ogromnego cierpienia. Ale i cierpienia, które stawia przed bardzo trudnymi wyborami. Chodzi tutaj zarówno o historię Poli Lifszyc, jak i pielęgniarek, które podają dzieciom cyjanek oraz wielu innych bardzo dramatycznych obrazów, które przywołuje Edelman.

W końcu pada pytanie, do którego prowokuje „Zdążyć przed Panem Bogiem”, a więc kwestia zasadności wybuchu powstania, zarówno przyczyn, jak i skutków tego roku. Odpowiedź na to pytanie jest jednak wyjątkowo trudna i wydaje się, że Krall w żadnym momencie rozmów z Edelmanem nawet nie próbuje wprost rozstrzygać tej kwestii.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Język polski. Oblicza epok. Klasa 3. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Klasa 3. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Ponad słowami. Klasa 3. Zakres podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - rozwiązania i odpowiedzi

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.