Lalka - problematyka
Problematyka „Lalki” jest złożona, autor ukazuje w niej przekrój społeczny, a także realizację idealistycznych idei takich jak:
- praca u podstaw – ideę tę realizuje tylko wdowa Zasławska, arystokracja natomiast traktuje filantropię jedynie jako okazję do pokazania się w trakcie kwesty
- postęp, nowoczesność – wynalazcy i naukowcy jak Ochocki, Geist i doktor Szuman traktowani są jako nieszkodliwi dziwacy, tylko Wokulski interesuje się ich działalnością
- asymilacja Żydów – w powieści często pojawia się kwestia antysemityzmu, kiedy np. subiekci prześladują Szlangbauma tylko przez to, że jest Żydem. Rzecki narzeka na obecne czasy, mówiąc, że kiedyś ludzie potrafili zjednoczyć się w imię wspólnego celu. Takim przykładem jest według niego Wiosna Ludów.
„Lalka” przedstawia również idealistów na tle społecznego rozkładu. Pierwszy idealista to Ignacy Rzecki. Już po jego śmierci doktor Szuman nazywa subiekta ostatnim romantykiem. Jego biografia to potwierdza. Rzecki walczył bowiem w Wiośnie Ludów, jest zwolennikiem Napoleona, wierzy w walkę „za naszą i waszą wolność” i to, że dobrzy ludzie zwyciężą (stwierdza to po tym, jak Stawska wygrała proces). Drugi idealista to Stanisław Wokulski, który łączy w sobie ideały romantyzmu (idealizacja ukochanej i samej miłości; Wokulski wychował się na poezji Mickiewicza) i pozytywizmu (praca u podstaw, nauka, postęp). Ostatni z Idealistów to Julian Ochocki (pozytywista), który wierzy w naukę i postęp, ale uważany jest za nieszkodliwego dziwaka. Prus zwraca uwagę również na zepsucie szlachty. Stan ten został ukazany jako utracjusze, którzy spędzają czas na zabawie, filantropię traktują jak rozrywkę i nie przejmują się losem ojczyzny (Łęccy, Wąsowska, Starski).
Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl
