Bolesław Prus

Pytania i odpowiedzi

Dlaczego Lalka ma taki tytuł?

Krytycy literaccy uznali, że tytuł powieści nawiązuje do Izabeli Łęckiej — pustej i zepsutej arystokratki, która nie potrafi kochać, w czym przypomina lalkę. W utworze pojawia się także motyw ludzi-marionetek. Sam Prus przyznał jednak, że na pomysł nadania powieści takiego tytułu, wpadł pod wpływem informacji z gazety. Notka dotyczyła procesu o kradzież lalki. Motyw ten pojawia się również w powieści. Autor stwierdza, że tytułowa lalka to nie Łęcka, ale właśnie zabawka Heluni Stawskiej. Prus wspomina o tym w liście z 1897 roku, który został opublikowany w Kurierze Warszawskim: „A ponieważ fakt ten [proces o kradzież lalki] wywołał w moim umyśle skrystalizowanie się, sklejenie całej powieści, więc przez wdzięczność użyłem wyrazu »lalka za tytuł«". E. Zarych, Posłowie [w] B. Prus, Lalka, Kraków, Zielona sowa 2006, s. 574.

Podobną deklarację Prusa znajdujemy w Słówku o krytyce pozytywistycznej: „Panna Izabela nie jest »lalką« (lalką jest lalka Heluni Stawskiej)”. E. Zarych, tamże. 

Dlaczego Lalka jest arcydziełem?

Lalka jest arcydziełem z wielu powodów i wyróżnia się na tle innych utworów epoki, choć współcześni Prusowi badacze i krytycy uznali ją za chaotyczną, a Antoni Lange wspominał w swojej recenzji nawet o „przypadkowości tej roboty”. Lalka jest przede wszystkim powieścią-panoramą, w której Prus przedstawia XIX-wieczne społeczeństwo. Bohaterowie posługują się językiem charakterystycznym dla swojej klasy społecznej, np. arystokracja używa zapożyczeń, a subiekci — terminów związanych z handlem.

Na uwagę zasługuje również dziennikarska precyzja, z jaką autor opisuje miejsca (np. niezwykle sugestywny opis Paryża), wydarzenia i postacie. Lalka jest powieścią realistyczną, w przeciwieństwie do powieści tendencyjnej, w której działania bohatera zawsze prowadzą do zwycięstwa. Innowacyjna jest także dwugłosowa narracja. Choć w powieści przeważa narrator trzecioosobowy, wszechwiedzący, nowością jest wprowadzenie narracji pierwszoosobowej, subiektywnej, która pojawia się w pamiętniku starego subiekta, czyli Rzeckiego. Dzięki temu Lalka ma cechy powieści polifonicznej (wielogłosowej), w której wydarzenia są ukazane z punktu widzenia różnych bohaterów. Ciekawym zabiegiem jest również retrospekcja, dzięki czemu czytelnik może zrozumieć motywacje, poglądy i działania bohaterów. Ciekawym, zabiegiem, raczej niespotykanym w tamtych czasach, jest także otwarte zakończenie utworu. 

Dlaczego Lalka jest powieścią realizmu krytycznego?

Lalka jest powieścią realizmu krytycznego, ponieważ Prus ukazał w niej wierny obraz XIX-wiecznego społeczeństwa oraz realizację jego pozytywistycznych idei:

Pracy u podstaw — ten postulat naprawdę realizuje tylko wdowa Zasławska, tworząc dom starców i przytułek dla dzieci. Wsparcie Wokulskiego ma chwilowy charakter i na dłuższą metę nie przynosi efektów. Arystokraci traktują natomiast filantropię jako rozrywkę, np. urządzając zbiórki. 

Nauki, edukacji i postępu — naukowcy w powieści (Ochocki, Geist, Szuman) postrzegani są jako ubodzy dziwacy, a wyniki ich pracy nie cieszą się zainteresowaniem reszty społeczeństwa.

Asymilacji Żydów — subiekci ze sklepu Wokulskiego prześladują Szlangbauma, ze względu na jego wyznanie. Nie doceniają tego, że mężczyzna walczył w powstaniu styczniowym. Nastroje antysemickie w polskim społeczeństwie są coraz bardziej wyczuwalne. Rzecki z sentymentem wspomina czasy, w których walczono o wspólny cel, np. w czasie powstania styczniowego. 

Równouprawnienia kobiet — Helena Stawska, która sama pracuje na utrzymanie siebie i córki zarabia dużo mniej niż mężczyźni. Prus dowodzi tym samym, że kobieta stoi w hierarchii społecznej XIX-wiecznego społeczeństwa niżej od mężczyzny. 

Bolesław Prus przedstawia w Lalce realistyczny obraz społeczeństwa, tzn. trzech klas społecznych.

Pierwszą z nich jest arystokracja, do której należy m.in. Izabela Łęcka, baron Starski, Krzeszowska i Dalski. Prowadzą oni hulaszczy tryb życia, trwonią majątek, a czas mija im na balach. Czują się klasą uprzywilejowaną, losy ojczyzny są im obojętne. Gardzą klasą średnią, ludźmi, którzy zarabiają na chleb własną pracą i którzy w przeszłości walczyli o wolność ojczyzny. Idealnym przykładem jest stosunek Izabeli do Stanisława Wokulskiego. Czerwone ręce mężczyzny wydają się młodej arystokratce odrażające. Nie liczy się dla niej to, że bohater odmroził je sobie w czasie pobytu na Syberii, gdzie zesłano go za udział w powstaniu styczniowym.

Druga klasa społeczna to mieszczaństwo. Z racji tego, że do tej grupy należą zarówno Polacy, Niemcy, jak i Żydzi, warstwa ta jest wewnętrznie skłócona. Skupia się na tym, co ją dzieli, a nie łączy. W polskim społeczeństwie narasta antysemityzm. Dochodzi nawet do tego, że subiekci, którzy pracują w jednym sklepie, nie potrafią się porozumieć. Wyjątek stanowi tutaj Rzecki, stary subiekt i ostatni romantyk, który pamięta czasy, w których społeczeństwo było jednością i potrafiło walczyć o wspólną sprawę (okres Wiosny Ludów i powstania styczniowego).

Ostatnią, najuboższą grupę społeczną stanowi proletariat. Ludzie ci to przede wszystkim drobni rzemieślnicy i kobiety, które są zmuszone zarabiać na chleb własnym ciałem. Żyją oni w nieludzkich warunkach. Warto jednak wspomnieć o czwartej grupie, którą jest inteligencja. Ochocki, który odrzucił wystawne życie dla nauki oraz studenci, żyjący w trudnych warunkach.

Podsumowując, Lalka jest powieścią realizmu krytycznego, ponieważ ukazuje przekrój polskiego, XIX-wiecznego społeczeństwa. Nie jest to jednak obraz znany z powieści tendencyjnej, w której możemy liczyć na pozytywne zakończenie. Prus spogląda na swoich bohaterów krytycznie, zderzając pozytywistyczne ideały z rzeczywistością. 

W jaki sposób język charakteryzuje człowieka w Lalce?

Bohaterowie Lalki pochodzą z różnych klas społecznych, a każda z postaci posługuje się językiem typowym dla swojego pochodzenia. O ile w warstwie narracyjnej, autor przestrzega norm języka pisanego, o tyle w dialogach, posługuje się prostym językiem, szykiem przestawnym, urywanymi zdaniami, które są charakterystyczne dla języka mówionego. W Lalce możemy odnaleźć różne style: gawędowy, liryczny, reporterski, satyryczny. Język, którym posługują się bohaterowie, wskazuje na to, kim i jacy są. Przykładowo, Ignacy Rzecki, idealista i „ostatni romantyk”, stosuje archaizmy, czyli wyrazy, które wyszły już z użycia, np. „facecje”, „kamraci”; arystokracja używa zapożyczeń z języka francuskiego, kupcy — pojęć typowo handlowych, np. „pryncypał”, „rabat”, a Żydzi i Anglicy posługują się nieco zniekształconą polszczyzną.

Dlaczego Lalka to powieść o straconych złudzeniach?

Lalka to powieść o straconych złudzeniach ze względu na klęskę i rozczarowanie, trojga bohaterów: Stanisława Wokulskiego, Ignacego Rzeckiego oraz Juliana Ochockiego Sam Prus określa Lalkę jako powieść o „trzech pokoleniach idealistów”. Rzecki jest idealistą politycznym, Ochocki, naukowym, a Wokulski łączy ideały epoki — romantyczne i pozytywistyczne.

Główny bohater, jako romantyk, a jednocześnie pozytywista, zaczyna rozumieć, że miłość, o której czytał w utworach Mickiewicza, nie istnieje. Łęcka okazuje się wyniosłą i pustą arystokratką. To samo dotyczy idei pracy u podstaw. W pojedynkę Wokulski może pomóc tylko jednostkom. Uświadamia sobie, że arystokracja nie interesuje się losem najuboższych. Lalka to powieść o straconych złudzeniach również ze względu na postać Ignacego Rzeckiego. Mężczyzna reprezentuje najstarsze pokolenie idealistów i jest nazywany „ostatnim romantykiem”. Rzecki walczył na Węgrzech, brał udział w Wiośnie Ludów. Wierzy w Napoleona i w to, że dzięki niemu Polska odzyska wolność. Jest dobry i pracowity, wspomina dawne czasy, kiedy ludzie potrafili się zjednoczyć. Niestety, jego marzenia o niepodległym, zjednoczonym państwie zostają zderzone z brutalną rzeczywistością. Kolejnym idealistą w Lalce jest Ochocki. Wierzy w naukę i postęp, lecz arystokracja uważa to za mrzonki. Lalka ukazuje „idealistów na tle społecznego rozkładu” oraz utopijność wyznawanych przez nich haseł, dlatego dzieło Prusa to powieść o straconych złudzeniach.

W jaki sposób kształtuje się opinia o człowieku w Lalce?

W Lalce mamy do czynienia z fatalizmemem dziejowym, czyli poglądem, który wskazuje, że ludzki los nie jest zależny od działań i wysiłków człowieka. Realizację tego poglądu widzimy w motywie ludzi-marionetek: „Przypatrując się ruchowi martwych figur po tysięczny raz w życiu, powtarzał: „Marionetki! Wszystko marionetki!. Zdaje im się, że robią, co chcą, a robią tylko, co im każe sprężyna, taka ślepa jak one". W powieści pojawia się zatem topos theatrum mundi, czyli świata jako teatru, w której człowiek realizuje określony scenariusz, a życie jest iluzją i grą. Wokulski dostrzega to analizując historię kilku najbogatszych rodów oraz Paryż. Miasto przypomina bowiem „piękny półmisek”, w którym można wyznaczyć „oś krystalizacji”, dzielącą poszczególne dzielnice miasta. Jest to z góry określony porządek, a nie dzieło czy koncepcja człowieka.

W jaki sposób narrator Lalki osiąga efekt humorystyczny?

Humor w Lalce pojawia się za sprawą studentów, mieszkańców kamienicy państwa Łęckich. Uczniowie bawią się i krzyczą do białego rana, a obiektem ich żartów staje się baronowa Krzeszowska. Nawet kiedy studenci zostają eksmitowani i muszą się wyprowadzić, nie opuszcza ich dobry humor. Udają, że zgubili klucze, a później opuszczają kamienicę przez okno, używając liny. Wracają, jakby nigdy nic, strasząc baronową i robiąc głupie miny. Z humorem sytuacyjnym mamy do czynienia także w czasie rozprawy sądowej między baronową Krzeszowską a studentami. Jeden z nich, Patkiewicz, przez całą rozprawę udaje martwego, czym bawi obecnych. 

Lalka: czy w miłości lepiej słuchać głosu rozsądku?

Przykład Wokulskiego pokazuje, że lepiej słuchać głosu rozsądku niż głosu serca. Bohater Lalki wychowany na poezji Mickiewicza pragnie miłości romantycznej. Tworzy wyidealizowany obraz Izabeli Łęckiej, który nijak się ma do rzeczywistości. Arystokratka jest pusta i próżna, o czym mężczyzna dowiaduje się, słysząc rozmowę ukochanej w pociągu. Ciska wówczas tomik poezji Mickiewicza, oskarżając poetów romantycznych o to, że zmarnowali mu życie i „zatruli dwa pokolenia”, swoimi „sentymentalnymi poglądami na miłość”, które kazały gardzić codziennymi kobietami, a „szukać nieuchwytnego ideału”. Spowodowało to, że Wokulski nie dostrzegał wad Łęckiej, robił wszystko, by jej zaimponować, niestety ona tego nie doceniała. Wręcz przeciwnie, kpiła z jego czerwonych rąk, nie doceniając, że mężczyzna odmroził sobie ręce podczas zesłania na Syberię. Wokulski zakochał się we własnym wyobrażeniu Izabeli Łęckiej, a nie w niej samej. Kiedy poznał prawdę, załamał się. 

Lalka: kto brał udział w powstaniu styczniowym?

W powstaniu styczniowym brał udział Wokulski, za co został zesłany na Sybir, a dokładniej do Irkucka. To wydarzenie zaważyło na dalszych losach postaci. W powstaniu styczniowym brali udział również inni bohaterowie Lalki. Ich także zesłano na Sybir: Suzin, Szlangbaum, Szuman. Mimo patriotycznej postawy Żydów Polacy przyjmują wobec nich wrogą postawę; można tu mówić nawet o nastrojach antysemickich, czego dowodem jest zachowanie subiektów w stosunku do Szlangbauma.

Lalka: kto mieszkał w kamienicy Łęckich?

W biedniejszej części kamienicy Łęckich mieszkali studenci, pani Stawska z córką i matką oraz Maruszewicz. Frontową część budynku zajmowała natomiast baronowa Krzeszowska, która stała się obiektem żartów studentów. Mimo przepychu i bogactwa kobieta jest nieszczęśliwa. Po śmierci córki salon stał się ponury, a wszystkie domowe sprzęty przykryto pokrowcami.

Kamienicę przy ulicy Kruczej, można uznać za studium społeczne, przekrój polskiego społeczeństwa, które zostało ukazane w Lalce. Kontrast między baronową Krzeszowską a Stawską jest uderzający:„Salon był nieduży, koloru perłowego, w oknach stały białe i różowe kwiaty. Na stole stała lampa ze szkłem w kształcie tulipana. Salonik nieduży, koloru perłowego. Szafirowe sprzęty, pianino, w obu oknach pełno kwiatów białych i różowych, na ścianach premia Towarzystwa Sztuk Pięknych, na stole lampa ze szkłem w formie tulipana. Po cmentarnym salonie pani Krzeszowskiej z meblami w ciemnych pokrowcach wydało mi się tu weselej. Pokój wyglądał, jakby oczekiwano na gościa. Ale jego sprzęty zanadto symetrycznie ustawione dookoła stołu świadczyły, że gość jeszcze nie przyjechał”.(B. Prus, Lalka, Zielona Sowa, 2006, s. 405). Choć helena Stawska udziela lekcji, by utrzymać córkę, żyje w skrajnym ubóstwie. Zarządcą kamienicy Łęckich jest natomiast Wirski, zubożały szlachcic, który utracił majątek wiejski po powstaniu styczniowym. Teraz utrzymuje się dzięki pracy, ale jego dzieci żyją w bardzo skromnych warunkach. 

Dlaczego Lalka miała mieć tytuł Trzy pokolenia? 

Bolesław Prus pragnął nadać krótki, zwięzły, jednowyrazowy tytuł – jak przystało na pozytywistyczne trendy. Pomysł na tytuł Trzy pokolenia wyłamałby się z tej konwencji, stając się przydługi, choć zdecydowanie lepiej opisywałby to, co autor chciał pokazać w swoim utworze. Trzy pokolenia odnosiłyby się zatem do  trzech pokoleń bohaterów, ale także do trzech warstw myślowych: 

- Rzecki, jako dawny idealista; 

- Wokulski, jako reprezentant fazy przejściowej; 

- Ochocki, jako idealista nowej epoki.  

Lalka była wprawdzie krótkim tytułem, ale wydawała mu się zbyt prosta. Ostatecznie jednak pomysł Trzech pokoleń porzucił na rzecz Lalki, dając badaczom literatury i krytykom nie lada zajęcie, polegające na poszukiwaniu genezy tytułu. Oprócz wskazywania na Izabelę Łęcką, jako na tytułową Lalkę, pojawiały się hipotezy związku tytułu z dydaktyczno-satyrycznym trendem, gdzie wytykano wyższym sferom zabawowe i beztroskie życie na salonach.  

Pojawiały się także próby liczenia słów „lalka” w tekście i tu szukania nowych wyjaśnień, jednakże sam Prus twierdził uparcie, że tytuł nadał przypadkowo albo natchniony notatką prasową  na temat kradzieży dziecięcej lalki. Przewrotnie mówił jednocześnie, że Izabela nie jest ową lalką, a jest nią lalka Heluni Stawskiej. 

Dlaczego Lalka jest powieścią dojrzałego realizmu/realistyczną/prawdziwego realizmu? 

Źródła realizmu sięgają dużo wcześniej, niż do epoki pozytywizmu, ponieważ jej pierwsze próby odnajdziemy już w starożytności w Iliadzie Homera. Zdecydowany rozwój realizmu nastąpił jednak w literaturze XIX wieku, zaś w Polsce głównym reprezentantem tego nurtu był właśnie autor Lalki – Bolesław Prus. Warto tu zaznaczyć, że realizm znalazł swoje realizacje nie tylko w prozie, ale także w innych dziedzinach sztuki. 

Powieści realistyczne cechuje narracja opisująca skrupulatnie świat widziany oczami autora, którego zadaniem jest zawarcie w swej powieści takich wątków, które najwierniej odzwierciedlają czasy, które opisuje. Nie ma tu zatem miejsca na wyimaginowaną fikcję, ale utwór dojrzałego realizmu musi pokazywać prawdę obiektywną. Trzeba tu dodać, że w powieści realistycznej odnajdziemy różne odmiany realizmu (realizm magiczny, mieszczański, krytyczny, obyczajowy, psychologiczny, socjalistyczny). 

Prus wykorzystał w Lalce realizm krytyczny, polegający na przedstawieniu przekroju społecznego epoki i zachodzących w nim zmian. Właśnie dlatego bohaterowie powieści reprezentują różne poglądy, a ich postępowanie pokazuje, w jaki sposób były one realizowane we współczesnym świecie i  z jakim skutkiem. Mowa tu przede wszystkim o: 

- pracy u podstaw (realizuje ją prezesowa Zasławska; Wokulskiemu nie udaje się owocnie działać  w tym zakresie; Prus krytykuje arystokrację, która nie pomaga biednym), 

- pracy organicznej (krytyka rozrzutności Polaków; interesy robią tylko Niemcy i Żydzi), 

- rozwoju nauki i postępu (wbrew ideałom, Prus pokazuje naukowców, jako samotników żyjących w skromnych warunkach; ich praca jest niedoceniana), 

- emancypacji kobiet (pisarz porusza problem gorszego traktowania kobiet na przykładzie Heleny Stawskiej, która zmuszona jest się sama utrzymać, jednakże jej płaca jest nieuczciwie mała), 

- asymilacja Żydów (rosnąca niechęć Polaków do Żydów pokazana jest na przykładzie prześladowanego Szlangbauma), 

- swoboda obyczajów (krytyka świata, w którym kobiety wychodzą za mąż nie z miłości, a dla pieniędzy). 

Lalka — czy ambicja pomaga w osiągnięciu celu? 

Kwestię ambicji można rozpatrywać na różnych płaszczyznach i trudno jednoznacznie określić, czy ambicja pomaga w osiągnięciu celu. Z pewnością możemy założyć, że ambicja może być doskonałą siłą napędową człowieka, która popycha go wprost do celu. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że bez ambicji i wewnętrznej mobilizacji, ciężko wytrwać w swoich postanowieniach. Z drugiej strony przerost ambicji (czy tzw. chora ambicja) może zniweczyć nawet najlepszy plan działania. Zdarzają się także sytuacje, w których powodzenie realizacji celu zależy także od osób trzecich. W takiej sytuacji ambicja może nie wystarczyć do wygranej. 

Tak właśnie stało się w przypadku Wokulskiego. Wielką ambicją i marzeniem bohatera Lalki było zdobycie serca Izabeli Łęckiej, co pomimo jego starań kompletnie się nie powiodło. Była to bowiem sytuacja, której efekt nie zależał wyłącznie od Stanisława.  

W sprawach, w których mógł polegać wyłącznie na sobie, swojej ambicji i silnej motywacji, udawało mu się wręcz wyśmienicie realizować swoje plany. Jak młodzieniec postanowił dorobić się własnego majątku, dlatego po krótkim epizodzie pracy jako sprzedawca w winiarni (gdzie prości towarzysze wyśmiewali chęć do nauki Wokulskiego), bohater rusza na studia, by zdobyć wykształcenie, które pomoże mu zdobyć własne pieniądze. Naukę i aspiracje do bycia wynalazcą przerywa mu udział w powstaniu i zesłanie na Syberię. Przeciwności losu jednak nie zniechęcają bohatera, który nadal się uczy i po przyjeździe do Warszawy pragnie stać się częścią arystokracji (błędnie sądził, że wejście w wyższe sfery i  zdobycie majątku pozwoli mu zyskać miłość i szacunek Izabeli). Wielokrotnie pomnaża swój majątek dzięki wyjazdowi za granicę, lecz choć zakłada spółkę, stając się jedną z najbogatszych osób w Warszawie, przez innych traktowany jest tylko jako kupiec. 

Gdyby nie ambicje Wokulskiego i chęć do nauki, zapewne nigdy nie osiągnąłby takiego statusu materialnego. Niestety ambicja ostatecznie nie przyniosła mu szczęścia, a jego losy Prus pozostawił bez jednoznacznego zakończenia.  

 Lalka — w jaki sposób twórcy przedstawiają nieszczęśliwa miłość 

Lalka Prusa to nieszczęśliwa historia miłości Stanisława Wokulskiego do Izabeli Łęckiej. Główny bohater jest przedstawicielem cech zarówno romantycznych, jak i pozytywistycznych. Bez trudu można dostrzec jego beznadziejne starania o miłość Izabeli, dla której nie był nikim ważnym. Istotne dla niej były co najwyżej jego pieniądze, których ogrom stracił, pomagając rodzinie ukochanej. Nie spotkało go jednak szczęśliwe zakończenie (jak przystało na romantycznego kochanka), ponieważ Łęcka zawsze miała go tylko za kupca, nie starając się nawet dostrzec w nim człowieka ambitnego, który przebył długą drogę, aby dzięki własnej pracy dołączyć do grona warszawskich bogaczy. W tym aspekcie widać doskonale pozytywistyczne idee, które mu przyświecały: umiłowanie nauki, pragnienie realizacji postulatów pracy organicznej i pracy u podstaw. Nawet serce Izabeli próbuje rozważnie zdobyć majątkiem, niestety nieskutecznie. 

Lalka – Miasto (Paryż, Warszawa) jako temat literacki   

Prus wybrał dla swojej powieści realistyczną formułę, co zauważyć można także w rozległych i szczegółowych opisach Warszawy. Choć początkowo Lalka krytykowana była na różnych płaszczyznach, to opisy Starego Miasta widzianego oczami bohaterów zachwycały nawet współczesnych. Autorowi udało się w bardzo obrazowy sposób opisać Warszawę tamtych czasów, dlatego dla wielu Lalka jest powieścią właśnie o tym mieście. Co ciekawe, powieść czytana była nawet podczas spacerów „śladami Wokulskiego”. Prus przedstawił tu świat arystokracji, kupców i Żydów, pomijając w zasadzie zagadnienia fabryczne.  

Nie tylko Warszawa znalazła swoje miejsce w Lalce. Również Paryż — porównany do wielkiej gąsienicy — opisany jest tu szczegółowo, jako opozycja do Warszawy. Bohater znajduje tu nierówności między bogatymi i biednymi, ale dostrzega też rozwój, o który dba społeczeństwo, a którego na próżno szukać w kraju. 

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.