Historia żółtej ciżemki

Antonina Domańska

Problematyka utworu

„Historia żółtej ciżemki” to powieść, która łączy w sobie powieść historyczną, opowieść o dojrzewaniu, walce o własne marzenia, odkrywaniu własnych talentów. Zamknięta kompozycja, która rozpoczyna się historią wiejskiego dziecka krytykowanego za swoje zamiłowanie do rzeźbiarstwa, a kończy momentem wielkiego sukcesu (jak na tamte czasy), kiedy ten sam chłopiec jest prawą ręką wielkiego mistrza Wita Stwosza i razem z nim świętuje odsłonięcie ołtarza w Kościele Mariackim, sprawia, że historia ta bardzo silnie oddziałuje na wyobraźnię.

Jednym z ważniejszych elementów tej opowieści jest oczywiście historia samego Wawrzusia Skowronka. Czytelnik przez kolejne rozdziały ma okazję obserwować, jak z nieporadnego dość dziecka chłopiec ewoluuje w coraz mężniejszego młodzieńca, który na końcu staje się nie tylko prawą ręką Wita Stwosza, ale także pomaga ująć groźnego przestępcę. Powieść bardzo mocno akcentuje uczciwość, moralność, dobre serce Wawrzusia, które w połączeniu z jego wyjątkowym talentem sprawiają, że chłopiec osiąga ogromny sukces jak na możliwości dziecka z małej małopolskiej wsi. Autorka tworzy przekonujący obraz postaci, która jest połączeniem talentu i skromności. Pracownia mistrza Wita pozwala mu rozwinąć umiejętności, ale o ich kształcenie uczeń mistrza Wita walczy sam swoją pracowitością.

Oprócz wątku dotyczącego głównego bohatera, w powieści rozwijane są wątki poboczne dotyczące:

  • Jaśka Śliwy – przyjaciela Wawrzusia, który przez naiwność dostał się pod rządy złodzieja,
  • Jana Długosza – kronikarza, który różnie sobie radził w kontaktach z dworem, pokazywana jest także mozolna praca Jana Długosza;
  • Królewicza Kazimierza – syna królewskiego, który zmarł przedwcześnie,
  • Czarnego Rafała – złodzieja, który przez długi czas pozostawał nieuchwytny; ten wątek sprawia, że powieść trzyma w napięciu prawie do samego końca. Czarny Rafał pojawia się już w III rozdziale, kiedy Wawrzuś uniemożliwia mu kradzież precjozów z kościoła, już wtedy złodziej poprzysięga chłopcu zemstę. Potem spotykają się kilka razy: przy Sukiennicach, przy bramie miejskiej w Krakowie, na trakcie do Wilna, kiedy złodziej prawie zabija chłopca. Ostatnie spotkanie – najbardziej dramatyczne – kończy się jednak zwycięstwem chłopca i Jaśka Śliwy, który doprowadzają do skutecznego schwytania złodzieja.
  • Wita Stwosza – mistrza średniowiecznego, który przez wiele lat mierzył się z wykonaniem dzieła swojego życia, czyli ołtarza do kościoła Mariackiego; ołtarz mariacki Wita Stwosza to bowiem dzieło okupione ogromnym wysiłkiem.

Głównym tematem „Historii żółtej ciżemki” są nie tylko przygody Wawrzusia, co opowieść o średniowiecznym społeczeństwie. Nie brakuje tutaj opisów wsi, jak i miast. Widzimy, jak bohaterowie się przemieszczają, gdzie śpią, jak spędzają wolny czas. Wiele uwagi poświęca się zarówno mieszkańcom wsi, jak i mieszczanom, złodziejom, a także wybitnym artystom, kronikarzom, a nawet królewskim dzieciom.

Bardzo ważnym elementem „Historii żółtej ciżemki” jest język powieści. Mimo że narrację prowadzi wszechwiedzący, trzecioosobowy narrator, to często patrzymy na świat z perspektywy konkretnych bohaterów, a kiedy oddaje się im głos, okazuje się, że mówią oni językiem staropolskim i gwarą. Nie brakuje charakterystycznych, historycznych zwrotów takich jak „obiadować”, „skiełznąć” (pośliznąć się) czy „dawać pozór” (pilnować). Gwary używają przede wszystkim mieszkańcy wsi, co widać szczególnie na początku powieści. Nie brakuje także profesjonalnego języka artystów – opis przygotowania ołtarza do kościoła Mariackiego Domańska rekonstruuje bardzo uważnie i posługuje się językiem artystycznym.

W „Historii żółtej ciżemki” pojawiają się opisy obyczajów i tradycji staropolskich. Przywołuje się przesądy i wierzenia. Narrator opisuje typowe wiejskie wesele, jarmark, a także krakowskie jasełka czy pochód Lajkonika.

Szereg wspomnianych lub prezentowanych w powieści wydarzeń historycznych i związanych z nimi postaci jedynie dopełnia tego obrazu i czyni „Historię żółtej ciżemki” ciekawym źródłem wiedzy o połowie XV wieku. Oczywiście nie jest to praca naukowa, ale fikcja, która pozwala wyobrazić sobie, jak żyło się w Polsce pod panowaniem Kazimierza Jagiellończyka.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.