Spis treści:

Na stronach CKE pojawiły się tegoroczne arkusze maturalne

Na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w jednej zakładek znajdziemy załącznik pod nazwą "Przykładowe zestawy zadań do części ustnej egzaminu maturalnego w 2024 r.".

Żeby pobrać folder zapisany w formacie .zip, musimy przejść długą drogę przez kolejne podstrony portalu wybierając kolejno: Egzaminy maturalne – Egzamin maturalny w formule 2023 – Materiały dodatkowe – Język polski – Egzamin z języka polskiego: Materiały informacyjno-szkoleniowe.

Na liście znajdziemy 20 pozycji z różnymi załącznikami. Ta, która wzbudziła duże poruszenie znajduje się na przedostatnim miejscu. 

Po pobraniu i rozpakowaniu folderu naszym oczom ukaże się 15 plików w formacie .pdf, a w każdym znajdziemy 2 pytania – jawne i niejawne – uzupełnione reprodukcją obrazu czy fragmentem tekstu do analizy, wszystko w szacie graficznej oficjalnych arkuszy maturalnych łącznie z belką, na której umieszczono m.in. informację o numerze zestawu i dacie przeprowadzenia egzaminu – 11 maja 2024 roku. 

Sprawdź: Matura 2024. Jak napisać rozprawkę maturalną na 100%? Praktyczne porady

Szybki rzut oka na kalendarz wzbudza podejrzenia – 11 maja tego roku wypada sobota. Trzeba jednak pamiętać, że ustne egzaminy maturalne mogą odbywać się także w tym dniu. 

Przeciek czy nie? CKE ma jeszcze czas na interwencję

Czy CKE przez przypadek udostępniła tegoroczne arkusze maturalne? Czy to faktyczne pytania, z którymi zmierzą się tegoroczni maturzyści?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Na ten moment sprawa nie doczekała się komentarza komisji, choć Anna Korycińska, polonistka i autorka bloga "Baba od polskiego" informowała o potencjalnym wycieku już wczoraj, 17 kwietnia. Nawet jeśli przez przypadek (albo i nie) ktoś wrzuciłby na serwery i upublicznił oficjalne arkusze, to do matur ustnych zostały jeszcze trzy tygodnie (część ustna matury z polskiego będzie prowadzona w dniach 11-16 i 20-25 maja), co daje sporo czasu na interwencję i zmianę pytań.

Kolejne wątpliwości budzi sama nazwa pliku. To "przykładowe zestawy zadań do części ustnej egzaminu maturalnego w 2024 r.", a więc tytuł w pełni opisuje to, co znajdujemy w środku. W tej sytuacji trudno podejrzewać przypadkowy wyciek, bo nawet bez zaglądania do folderu wiadomo co się w nim kryje. Trudno też podejrzewać wyciek nieprzypadkowy – nazwa w tym kontekście wydaje się zbyt oczywista.

Zobacz: Polacy czytają więcej. Tradycyjne książki wciąż bardziej popularne od e-booków

Poza tym łatwiej i wydaje się, że bezpieczniej byłoby wynieść pliki zgrane na pendrive czy inne urządzenie i udostępnić na zewnętrznych serwerach w sposób uniemożliwiający wyśledzenie autora. Serwery CKE z pewnością są w jakiś sposób chronione.

Na ten moment nie ma raczej powodów do nadmiernej ekscytacji, którą skutecznie powinno hamować użycie słowa "przykładowe" w nazwie folderu. Z pewnością jednak nie zaszkodzi zapoznanie się z ich treścią – nawet jeśli zdający ustny polski 11 maja usłyszą inne pytania.

Pytania z tegorocznej matury udostępnione przez CKE [LISTA]

Zestaw I

Literacki obraz końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 

Motyw pracy ukazany w tekstach kultury. Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego.

Zestaw II

Pro­ble­ma­ty­ka winy i kary. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Mito­lo­gii Jana Paran­dow­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Jak w tek­stach kul­tu­ry uka­za­ne są losy Pola­ków? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Pamięt­ni­ki z poby­tu na Sybe­rii” Rufi­na Piotrowskiego.

Zestaw III

Pra­wa boskie a pra­wa ludz­kie. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Anty­go­ny Sofo­kle­sa. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Czło­wiek wobec natu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­na gra­fi­ka Dimi­try Milan.

Zestaw IV

Sar­mac­ki por­tret pol­skie­go szlach­ci­ca. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zna­nych Ci frag­men­tów Pamięt­ni­ków Jana Chry­zo­sto­ma Paska. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Jak w tek­stach kul­tu­ry uka­za­ny jest motyw domu? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Zatrzy­mać czas” Zofii Kucówny.

Zestaw V

Rola posta­ci fan­ta­stycz­nych i zja­wisk nad­przy­ro­dzo­nych w utwo­rze lite­rac­kim.
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Mak­be­ta Wil­lia­ma Szek­spi­ra. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

W jakim celu twór­cy uży­wa­ją języ­ka potocz­ne­go w swo­ich utwo­rach? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go, albo wła­snych doświad­czeń komu­ni­ka­cyj­nych. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Col­lo­qu­ium nie­dziel­ne na uli­cy” Julia­na Tuwima.

Zestaw VI

Rela­cje rodzin­ne w krzy­wym zwier­cia­dle. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Skąp­ca Molie­ra. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Czy życie peł­ne wyrze­czeń może być szczę­śli­we? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Modlą­cy się pustel­nik” Ger­ri­ta Dou.

Zestaw VII

Zwy­cza­je i oby­cza­je szla­chec­kie w kul­tu­rze pol­skiej. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Pana Tade­usza Ada­ma Mic­kie­wi­cza. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

W jaki spo­sób w tek­stach kul­tu­ry uka­za­ny jest nastrój melan­cho­lii, smut­ku i przy­gnę­bie­nia?
Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Melan­cho­lik” Woj­cie­cha Weissa.

Zestaw VIII

Moty­wy biblij­ne i ich zna­cze­nie w utwo­rze lite­rac­kim. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Dzia­dów część III Ada­ma Mic­kie­wi­cza. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Obraz chło­pa i pol­skiej wsi w tek­stach kul­tu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „Sobo­ta na fol­war­ku” Józe­fa Chełmońskiego.

Zestaw IX

Miłość jako siła moty­wu­ją­ca do dzia­ła­nia. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Lal­ki Bole­sła­wa Pru­sa. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

W jaki spo­sób język może stać się narzę­dziem per­swa­zji? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go, albo wła­snych doświad­czeń komu­ni­ka­cyj­nych. Do zesta­wu dołą­czo­ny wiersz „Pro­spekt” Wisła­wy Szymborskiej.

Zestaw X

Spo­so­by i cel uka­zy­wa­nia wyda­rzeń histo­rycz­nych w lite­ra­tu­rze. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Poto­pu Hen­ry­ka Sien­kie­wi­cza. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Wize­ru­nek nie­szczę­śli­wej miło­ści w tek­stach kul­tu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment „Dzia­dów” cz. IV Ada­ma Mickiewicza.

Zestaw XI

Reflek­sja nad naro­dem jako temat utwo­ru lite­rac­kie­go. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Wese­la Sta­ni­sła­wa Wyspiań­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Motyw mał­żeń­stwa w tek­stach kul­tu­ry. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment „Ludzi bez­dom­nych” Ste­fa­na Żeromskiego.

Zestaw XII

Woj­na i rewo­lu­cja jako źró­dła skraj­nych doświad­czeń czło­wie­ka. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Przed­wio­śnia Ste­fa­na Żerom­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Jak twór­cy w swo­ich dzie­łach przed­sta­wia­ją dzie­ci? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny obraz „W drzwiach szko­ły” aut. Niko­lay Bogdanov-Belsky.

Zestaw XIII

Moral­ność obo­zo­wa jako wynik znie­wo­le­nia czło­wie­ka. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Inne­go świa­ta Gusta­wa Her­lin­ga-Gru­dziń­skie­go. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

W jakim celu twór­cy wyko­rzy­stu­ją motyw przy­ro­dy? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny utwór „W moim ser­cu...” Leopol­da Staffa.

Zestaw XIV

Powin­no­ści moral­ne czło­wie­ka w obli­czu zagro­że­nia. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Dżu­my Alber­ta Camu­sa. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Jak twór­cy w swo­ich dzie­łach wyra­ża­ją sto­su­nek do prze­szło­ści? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny utwór „Nad głę­bia­mi (XIII)” Ada­ma Asnyka.

Zestaw XV 

Gro­te­sko­wa rein­ter­pre­ta­cja moty­wu tań­ca. Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie Tan­ga Sła­wo­mi­ra Mroż­ka. W swo­jej odpo­wie­dzi uwzględ­nij rów­nież wybra­ny kontekst.

Jakie reflek­sje na temat cza­su i prze­mi­ja­nia wyra­ża­ją twór­cy? Omów zagad­nie­nie na pod­sta­wie zamiesz­czo­ne­go poni­żej mate­ria­łu oraz wybra­ne­go tek­stu kul­tu­ry albo utwo­ru lite­rac­kie­go. Do zesta­wu dołą­czo­ny frag­ment utwo­ru „Udrę­ka i eks­ta­za” Irvin­ga Stone’a.

Źródła: cke.gov.pl; babaodpolskiego.pl; bryk.pl

Marcin Szałaj

Czytaj także:

Ewidencja „Sportowe talenty”. Rodzice i nauczyciele wysyłają skargi do RPO

Studenci mogą korzystać z AI w pracach pisemnych. Ale według zasad

O co chodzi z centylami na maturze i egzaminie ósmoklasisty?