Spis treści:

Zadanie z podręcznika dla drugoklasistów

Znajdujące się w podręcznikach zadania matematyczne niejednokrotnie sprawiają problemy uczniom, a zdarza się, że także ich rodzicom. Mogłoby się wydawać, że skomplikowane zadania są raczej domeną podręczników do szkoły średniej, jednak okazuje się, że nie zawsze. Niedawno jedna z internautek podzieliła się na Twitterze zdjęciem niezwykle trudnego zadania, które pojawiło się w podręczniku do... drugiej klasy szkoły podstawowej!


Kobieta przyznała w poście, że sama nie poradziła sobie z tym zadaniem, a w odnoszących się do niego komentarzach pisała również, że z tym samym zadaniem mierzyło się kilka lat wcześniej jej starsze dziecko i również nie mogło go rozwiązać.

Darmowe rozwiązania zadań z podręczników szkolnych. Bez rejestracji, bez reklam! Sprawdź Skul.pl! >>

Błąd w podręczniku?

Większość komentujących post kobiety internautów twierdziła, że zadania nie da się rozwiązać, ponieważ nie ma liczby dwucyfrowej, która jest większa od 100, zatem w podręczniku musi znajdować się błąd.  

Część komentujących próbowała jednak podejść do zadania kreatywnie, proponując takie rozwiązania jak 9 do potęgi 9, rzymski zapis cyfr czy użycie binarnego systemu liczbowego. Inni wskazywali jako odpowiedź liczby typu 101 czy 212, twierdząc, że składają się one przecież z dwóch cyfr, mimo tego, że jedna z nich jest powtórzona. Żadna z odpowiedzi nie była jednak poprawna, ponieważ albo nie spełniały one warunków zadania, czyli nie były liczbą dwucyfrową, albo znacznie wykraczały poza umiejętności uczniów drugiej klasy szkoły podstawowej.  

W dyskusji w końcu zaczęły pojawiać się jednak również odpowiedzi, które wszystko wyjaśniały. Okazało się, że internautka nie zwróciła uwagi na jeden mały szczegół.

Czy zadanie da się rozwiązać?

Kilku komentujących zwróciło kobiecie uwagę na to, że zadanie, o którym pisze, jest oznaczone w podręczniki ikoną liska, która według legendy z pierwszych kart podręcznika, wskazuje, iż jest to zadanie podchwytliwe, do którego najpierw należy sformułować polecenie w poprawnej formie, a dopiero później podać właściwą odpowiedź.

Tego typu zadania w podręczniku mają trenować czujność uczniów oraz uczyć ich poprawnego formułowania pytań. W przypadku tego konkretnego zadania należało zatem uznać, że nie ma takiej liczby i ułożyć treść nową zadania, która pozwoliłaby na jego rozwiązanie. Polecenie mogłoby wówczas brzmieć np. w taki sposób: „Ustal, jaka to liczba: jest mniejsza od 100 i jest największą liczbą dwucyfrową”. Wówczas poprawną odpowiedzią byłoby 99.

Przeczytaj również: Zagadka logiczna. Przestaw 3 zapałki, żeby stworzyć 3 kwadraty

Zadania z liskiem

Zadania z liskiem z podręczników szkolnych niejednokrotnie wzbudzały już emocje w internecie. Uczniowie, jak i rodzice, wrzucali do sieci ich zdjęcia, pytając, jaka będzie odpowiedź, lub sugerując błędy w podręczniku.

Jakie jeszcze zadania z liskiem pojawiły się w internecie? Oto przykłady ich treści:

  • „Karol ma kilkanaście płyt: osiem z muzyką klasyczną i kilka z muzyką rockową. Ile wszystkich płyt ma Karol?”
  • „Kacper zebrał kilka liści, a Agata zebrała ich o kilka mniej. Ile liści zebrała Agata?”
  • „Aby pokonać tor przeszkód, uczniowie musieli biec przez 30 m, skakać na jednej nodze przez 10 m i przejść na czworakach przez 20 m. Ilu uczniów pokonało ten tor przeszkód?”.

Jeśli zatem spojrzymy na inne zadania z liskiem, na pewno zauważymy, że większość z nich wygląda podobnie. Ich treści są skonstruowane w taki sposób, że zadań nie da się rozwiązać z powodu zbyt małej liczby danych. Jeśli jednak z podręcznikowej legendy wiemy, na czym polegają te zadania, będziemy umieli je bez problemu rozwiązać.

Skul_002_1080x1080 — kopia (800×800 px)

 

Rozwiąż nasze quizy:

QUIZ językowy. Wiesz, jak to napisać?

QUIZ maturalny. Czy zdałbyś dziś maturę z polskiego? To nie jest proste

Majowy QUIZ z wiedzy ogólnej. 10/15 to duży sukces. Zdobędziesz?