MODEL ZZL
Zalozenia modelu zzl:
1. czlowiek jako jednostka aktywna i tworcza (bazuje na teorii Y)
2. celem dzialania jest osiaganie optymalnych reuzltatow a nie tylko wykonywanie polecen (zaangazowani; kiedy pracownik jest kreatywny jest lepiej postrzegany; kwestia utozsamiania sie z firma)
3. zarzadzanie ma byc zorientowane zarowno na cele organizacji ale przede wszystkim na zatrudnionych w niiej ludzi (musimy sie skupiac na celach ale nie mozemy zapominac o pracownikach, poniewaz te cele sa realizowane przez ludzi)
Zasady/cechy modelu zzl:
- podmiotowe traktowanie pracownika (traktujemy pracownikow jak ludzi, liczymy sie z jego zdaniem; przeciwne jest traktowanie przedmiotowe, w ktorym czlowiek jest tylko zrodlem zysku)
- integracja celow z zakresu zzl z celami ogolnymi firmy (cele w sferze zzl mialy zwiazek z celami ogolnymi firmy, np szkolenia pracownikow)
- partycypacja pracownikow (we wszelkich dzialaniach podejmowanych w firmach, np planowanie kampanii reklamowej ze wszystkimi pracownikami)
- samokierowanie (sam kieruje tym co robi w pracy, wynika ze splaszczania sie struktur, wiekszej odpowiedzialnosci)
Zasady modelu zzl sa jednoczesnie cechami najlepiej zarzadzanych firm.
Siedem zasad efektywnej integracji dzialan w sferze zl z zarzadzaniem strategicznym:
1. ogolny cel organizacji posiada wyrazny wymiar ludzki (sformulowanie celu wymaga uwzglednienia ludzi)
2. proces formulowania strategii w organizacji rowniez uwzglednia wymiar zl (zasobow ludzkich)
3. istnieja scisle powiazania pomiedzy dzialaniami w sferze zl a procesem decyzyjnym firm (integracja celu)
4. naczelne kierownictwo stwarza odpowiednie warunki do integracji dzialan w sferze zl pod katem realizacji celu firm
5. odpowiedzialnosc za zzl rozmieszczona jest na wszystkich poziomach zarzadzania (na kazdym szczeblu kierownictwo odpowiada za zarzadzanie swoimi ludzmi)
6. dzialania w zakresie zzl podyktowane sa interesem organizacji (cel organizacji jest nadrzedny, dzialania w sferze zl musza byc podporzadkowane temu celowi)
7. zzl odbywa sie w oparciu o badanie wplywu otoczenia (spolecznego, politycznego, ekonomicznego, technologicznego) oraz wspoldzialania z nim (dostosowanie sie do otoczenia, zwrocenie uwagi na wszystko co nas otacza)
REKRUTACJA
rekrutacja - poszukiwanie osob na wakujace (wolne) stanowiska
proces kadrowy - systematyczna procedura ktora ma na celu zapewnienie wlasciwych ludzi (odpowiedni pracownik), we wlasciwym czasie (moment kiedy potrzebujemy pracownika) i we wlascich miejsach (odpowiednie stanowisko)
Ksiazki do doczytania: (na egzamin)
Monika Kostera "Zarzadzanie personelem", rozdzial Alternatywy rekrutacji i selekcji
Karen Lanc "zatrudnianie i zarzadzanie personelem" . rozdz Czy rzeczywiscie trzeba kogos przyjac?
Warianty obsadzania stanowisk:
- czesciowe obsadzenie stanowiska (np. 1/4 etatu)
- calkowite nie obsadzenie stanowiska (np. godziny nadliczbowe)
Rodzaje rekrutacji
- zewnetrzna (zalety: wiekszy wybor, swieze spojrzenie)
- wewnetrzna (zalety: mniejsze koszty, zaufanie, motywacja dla innych pracownikow - wzrost poziomu morale)
kontrat
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0kontrat
Użytkownik