MODEL ZZL 

Zalozenia modelu zzl:

1. czlowiek jako jednostka aktywna i tworcza (bazuje na teorii Y) 

2. celem dzialania jest osiaganie optymalnych reuzltatow a nie tylko wykonywanie polecen (zaangazowani; kiedy pracownik jest kreatywny jest lepiej postrzegany; kwestia utozsamiania sie z firma)

3. zarzadzanie ma byc zorientowane zarowno na cele organizacji ale przede wszystkim na zatrudnionych w niiej ludzi (musimy sie skupiac na celach ale nie mozemy zapominac o pracownikach, poniewaz te cele sa realizowane przez ludzi)

Zasady/cechy modelu zzl:

  •   podmiotowe traktowanie pracownika (traktujemy pracownikow jak ludzi, liczymy sie z jego zdaniem; przeciwne jest traktowanie przedmiotowe, w ktorym czlowiek jest tylko zrodlem zysku)
  •   integracja celow z zakresu zzl z celami ogolnymi firmy (cele w sferze zzl mialy zwiazek z celami ogolnymi firmy, np szkolenia pracownikow)
  •   partycypacja pracownikow (we wszelkich dzialaniach podejmowanych w firmach, np  planowanie kampanii reklamowej ze wszystkimi pracownikami)
  •   samokierowanie (sam kieruje tym co robi w pracy, wynika ze splaszczania sie struktur, wiekszej odpowiedzialnosci)

Zasady modelu zzl sa jednoczesnie cechami najlepiej zarzadzanych firm.

Siedem zasad efektywnej integracji dzialan w sferze zl z zarzadzaniem strategicznym:

1. ogolny cel organizacji posiada wyrazny wymiar ludzki (sformulowanie celu wymaga uwzglednienia ludzi)

2. proces formulowania strategii w organizacji rowniez uwzglednia wymiar zl (zasobow ludzkich)

3. istnieja scisle powiazania pomiedzy dzialaniami w sferze zl a procesem decyzyjnym firm (integracja celu)

4. naczelne kierownictwo stwarza odpowiednie warunki do integracji dzialan w sferze zl pod katem realizacji celu firm

5. odpowiedzialnosc za zzl rozmieszczona jest na wszystkich poziomach zarzadzania (na kazdym szczeblu kierownictwo odpowiada za zarzadzanie swoimi ludzmi)

6. dzialania w zakresie zzl podyktowane sa interesem organizacji (cel organizacji jest nadrzedny, dzialania w sferze zl musza byc podporzadkowane temu celowi)

7. zzl odbywa sie w oparciu o badanie wplywu otoczenia (spolecznego, politycznego, ekonomicznego, technologicznego) oraz wspoldzialania z nim (dostosowanie sie do otoczenia, zwrocenie uwagi na wszystko co nas otacza)

REKRUTACJA

rekrutacja - poszukiwanie osob na wakujace (wolne) stanowiska

proces kadrowy - systematyczna procedura ktora ma na celu zapewnienie wlasciwych ludzi (odpowiedni pracownik), we wlasciwym czasie (moment kiedy potrzebujemy pracownika) i we wlascich miejsach (odpowiednie stanowisko)

Ksiazki do doczytania: (na egzamin)

Monika Kostera "Zarzadzanie personelem", rozdzial Alternatywy rekrutacji i selekcji

Karen Lanc "zatrudnianie i zarzadzanie personelem" . rozdz Czy rzeczywiscie trzeba kogos przyjac?

Warianty obsadzania stanowisk:

  •   czesciowe obsadzenie stanowiska (np. 1/4 etatu)
  •   calkowite nie obsadzenie stanowiska (np. godziny nadliczbowe)

Rodzaje rekrutacji

  •   zewnetrzna (zalety: wiekszy wybor, swieze spojrzenie)
  •   wewnetrzna (zalety: mniejsze koszty, zaufanie, motywacja dla innych pracownikow - wzrost poziomu morale)