Zarządzanie to zbiór funkcji oraz działań, które regulują funkcjonowanie określonego przedsiębiorstwa zgodnie z calami dla niego wytyczonymi. Obejmuje ono funkcje dotyczące: utrzymywania równowagi z obrębem planowania, motywowania, organizowania, kontroli i analizy wyników. W skład zarządzania wchodzą działania informacyjne, które są zintegrowane z całym procesem decyzyjnym.
Kierowanie - rozumiemy przez nie działania, które zmierzają do wytworzenia innych działań oraz funkcjonowania pozostałych rzeczy z celami kierującego. Poprzez kierowanie w znaczeniu węższym rozumie się w formalnej organizacji działania, które zmierzają do spowodowania działań innych osób zgodnych z celami kierującego.
Funkcje zarządzania:
- planowanie - wytyczanie celów, co należy zrobić, w jaki sposób postępować aby cel osiągnąć;
- organizowanie - musi być porządek gdy przystępujemy do działań;
- motywowanie - np. finansowe;
- kontrolowanie - porównywanie do wzorca.
Dobry kierownik i jego cechy:
- tolerancyjny,
- dobry organizator;
- ufa pracownikom;
- posiada umiejętność motywowania;
- jest asertywny;
- lubi wykonywaną pracę;
- jest wykształcony i przedsiębiorczy;
- wzbudza zaufanie, uczciwy;
- przewidujący;
- lojalny;
- posiada łatwość w komunikacji;
- jest zdolny do kompromisów;
- produktywny;
- stawia sobie cele;
- ma cechy przywódcze.
Cechy złego kierownika:
- zły organizator;
- nieufność;
- negatywny stosunek w stronę podwładnych;
- zbytnie uzależnienie od osób trzecich;
- skłonność do nadmiernej ingerencji;
- brak skłonności w przystosowaniu się do bycia szefem;
- problemy z zadaniami;
- nieumiejętność komunikacji.
Rodzaje kierowników:
1. autokrata - pcha innych do działania, wydaje rozkazy, dyktuje, zezwala na wąski wpływ podwładnych w proces przebiegu działań, posiada małe kontakty;
2. nastawiony w stronę ludzi - kieruje poprzez wprowadzanie spokoju albo współdziałanie z podwładnymi;
3. wspomagający - uznaje, iż podwładni w rzeczywistości są ekspertami w swym obszarze działań, że wykonują zadania według własnych umiejętności i metod;
4. transferowy - kierownik, którego tak naprawdę nie ma, podejmuje próbę kierowania przez absencję albo nakierowanie;
5. indywidualnie motywujący - ten styl kierowania stosuje specyficzne motywowanie, które jest zależne od potrzeb pracownika.
Rodzaje ról odgrywanych przez menadżerów, właścicieli małych przedsiębiorstw:
- rola rzemieślnika - osoba koncentrująca się na rzeczywistym wynagrodzeniu, które uzyska w wyniku wykonanej pracy;
- rola klasycznego przedsiębiorcy - maksymalizuje dochód;
- rola menadżera - jego działania są nastawione na doskonałe zarządzanie przedsiębiorstwem oraz korzyści osiągane w długim czasie;
Systemy zarządzania określają rodzaj powiązań, które występują pomiędzy komórkami w organizacji. Wyróżnia się cztery systemy zarządzania:
- liniowy;
- funkcjonalny;
- sztabowo-liniowy;
- sieciowy (macierzowy).
Podejmowanie decyzji - wybór jednej z przynajmniej dwóch opcji, rozwiązań, możliwości, kierunków czy dróg postępowania, które są pożądane z punktu widzenia prowadzonych interesów w ramach, gdzie ten wybór podlega wyborowi.
Proces decyzyjny - to zbiór operacji, które mają miejsce pomiędzy wejściowa sytuacją a sytuacją krańcową. Jest to proces transformacji realnego stanu w stan zadowalający lub pożądany.
Bariera hierarchiczna zasadza się na mylnym przekonaniu, iż decydent winien znać więcej i wiedzieć więcej niż podlegające mu osoby.
Bariera nienaruszalności - polega na założeniu, iż pewne rzeczy są nie omawiane, nie mówi się o nich, nie krytykuje ale przyjmuje się te rzeczy na zasadzie dogmatu.
Bariera mądrości grupowej - polega na zafałszowanej opinii, iż zespołowa decyzja zawsze będzie najrozsądniejsza.
Bariera taktyczna - polega na ukrywaniu przez decydenta własnych, rzeczywistych celów i prowadzeniu przez niego upozorowanej gry.
Bariera "pozornych" kompetencji - polega na wyborze spomiędzy możliwych kompetencji decydenta. Rozwiązanie tej decyzji będzie satysfakcjonowało nadzorującego.
SWOT
S - strength, czyli mocne strony;
W - weaknesses, czyli słabe punkty;
O - opportunities, czyli możliwości;
T - threats, czyli zagrożenia.
Mocne strony - np. mały ciężar, czysty obraz, zgrabna sylwetka.
Słabe strony - nierozwinięty rynek, wygórowana cena, nierozpoznawalny znak firmowy.
Możliwości - uzyskanie zysku, poprawa wizerunku,
Zagrożenia - niskie ceny towarów importowanych, możliwość wykorzystania rynku.