Zarządzanie to zbiór funkcji oraz działań, które regulują funkcjonowanie określonego przedsiębiorstwa zgodnie z calami dla niego wytyczonymi. Obejmuje ono funkcje dotyczące: utrzymywania równowagi z obrębem planowania, motywowania, organizowania, kontroli i analizy wyników. W skład zarządzania wchodzą działania informacyjne, które są zintegrowane z całym procesem decyzyjnym.

Kierowanie - rozumiemy przez nie działania, które zmierzają do wytworzenia innych działań oraz funkcjonowania pozostałych rzeczy z celami kierującego. Poprzez kierowanie w znaczeniu węższym rozumie się w formalnej organizacji działania, które zmierzają do spowodowania działań innych osób zgodnych z celami kierującego.

Funkcje zarządzania:

  1. planowanie - wytyczanie celów, co należy zrobić, w jaki sposób postępować aby cel osiągnąć;
  2. organizowanie - musi być porządek gdy przystępujemy do działań;
  3. motywowanie - np. finansowe;
  4. kontrolowanie - porównywanie do wzorca.

Dobry kierownik i jego cechy:

    • tolerancyjny,
    • dobry organizator;
    • ufa pracownikom;
    • posiada umiejętność motywowania;
    • jest asertywny;
    • lubi wykonywaną pracę;
    • jest wykształcony i przedsiębiorczy;
    • wzbudza zaufanie, uczciwy;
    • przewidujący;
    • lojalny;
    • posiada łatwość w komunikacji;
    • jest zdolny do kompromisów;
    • produktywny;
    • stawia sobie cele;
    • ma cechy przywódcze.

Cechy złego kierownika:

  • zły organizator;
  • nieufność;
  • negatywny stosunek w stronę podwładnych;
  • zbytnie uzależnienie od osób trzecich;
  • skłonność do nadmiernej ingerencji;
  • brak skłonności w przystosowaniu się do bycia szefem;
  • problemy z zadaniami;
  • nieumiejętność komunikacji.

Rodzaje kierowników:

1. autokrata - pcha innych do działania, wydaje rozkazy, dyktuje, zezwala na wąski wpływ podwładnych w proces przebiegu działań, posiada małe kontakty;

2. nastawiony w stronę ludzi - kieruje poprzez wprowadzanie spokoju albo współdziałanie z podwładnymi;

3. wspomagający - uznaje, iż podwładni w rzeczywistości są ekspertami w swym obszarze działań, że wykonują zadania według własnych umiejętności i metod;

4. transferowy - kierownik, którego tak naprawdę nie ma, podejmuje próbę kierowania przez absencję albo nakierowanie;

5. indywidualnie motywujący - ten styl kierowania stosuje specyficzne motywowanie, które jest zależne od potrzeb pracownika.

Rodzaje ról odgrywanych przez menadżerów, właścicieli małych przedsiębiorstw:

  1. rola rzemieślnika - osoba koncentrująca się na rzeczywistym wynagrodzeniu, które uzyska w wyniku wykonanej pracy;
  2. rola klasycznego przedsiębiorcy - maksymalizuje dochód;
  3. rola menadżera - jego działania są nastawione na doskonałe zarządzanie przedsiębiorstwem oraz korzyści osiągane w długim czasie;

Systemy zarządzania określają rodzaj powiązań, które występują pomiędzy komórkami w organizacji. Wyróżnia się cztery systemy zarządzania:

    • liniowy;
    • funkcjonalny;
    • sztabowo-liniowy;
    • sieciowy (macierzowy).

Podejmowanie decyzji - wybór jednej z przynajmniej dwóch opcji, rozwiązań, możliwości, kierunków czy dróg postępowania, które są pożądane z punktu widzenia prowadzonych interesów w ramach, gdzie ten wybór podlega wyborowi.

Proces decyzyjny - to zbiór operacji, które mają miejsce pomiędzy wejściowa sytuacją a sytuacją krańcową. Jest to proces transformacji realnego stanu w stan zadowalający lub pożądany.

Bariera hierarchiczna zasadza się na mylnym przekonaniu, iż decydent winien znać więcej i wiedzieć więcej niż podlegające mu osoby.

Bariera nienaruszalności - polega na założeniu, iż pewne rzeczy są nie omawiane, nie mówi się o nich, nie krytykuje ale przyjmuje się te rzeczy na zasadzie dogmatu.

Bariera mądrości grupowej - polega na zafałszowanej opinii, iż zespołowa decyzja zawsze będzie najrozsądniejsza.

Bariera taktyczna - polega na ukrywaniu przez decydenta własnych, rzeczywistych celów i prowadzeniu przez niego upozorowanej gry.

Bariera "pozornych" kompetencji - polega na wyborze spomiędzy możliwych kompetencji decydenta. Rozwiązanie tej decyzji będzie satysfakcjonowało nadzorującego.

SWOT

S - strength, czyli mocne strony;

W - weaknesses, czyli słabe punkty;

O - opportunities, czyli możliwości;

T - threats, czyli zagrożenia.

Mocne strony - np. mały ciężar, czysty obraz, zgrabna sylwetka.

Słabe strony - nierozwinięty rynek, wygórowana cena, nierozpoznawalny znak firmowy.

Możliwości - uzyskanie zysku, poprawa wizerunku,

Zagrożenia - niskie ceny towarów importowanych, możliwość wykorzystania rynku.